POLECAMY
Autor:
Format:
ibuk
Monografia poświęcona jest twórczości poetyckiej i krytycznoliterackiej Zbigniewa Bieńkowskiego (1913–1994), poety, eseisty, krytyka, tłumacza, który jako poeta znany był przede wszystkim za sprawą dwóch zbiorów poezji: Sprawy wyobraźni i Trzech poematów, zaś jako krytyk i eseista ogłosił Piekła i Orfeusze. Szkice z literatury zachodniej, Modelunki. Szkice literackie, Poezję i niepoezję. Szkice, W skali wyobraźni. Szkice wybrane, Notatnik amerykański, Ćwierć wieku intymności. Szkice o poezji i niepoezji oraz Przyszłość przeszłości. Eseje.
Dorobek Bieńkowskiego, badany na tle nowoczesności i ukazujący miejsce tej twórczości pośród różnych tendencji rozwojowych w literaturze polskiej XX wieku, przedstawiony jest w studium z dbałością o podkreślenie perspektywy historycznoliterackiej, ukazanie kluczowych tradycji, rodowodu sztuki słowa, wyobraźni, rzemiosła poetyckiego, a także metody krytycznej.
Rok wydania | 2015 |
---|---|
Liczba stron | 435 |
Kategoria | Literaturoznawstwo |
Wydawca | Wydawnictwo Uniwersytetu Rzeszowskiego |
ISBN-13 | 978-83-7996-139-9 |
Numer wydania | 1 |
Język publikacji | polski |
Informacja o sprzedawcy | ePWN sp. z o.o. |
POLECAMY
Ciekawe propozycje
Oswajanie niepewności. Studia...
do koszyka
Oswajanie świata
do koszyka
Oswajamy emocje z Limbisiem
do koszyka
Oswajając bałkańskie demony. Rzecz o...
do koszyka
Myśl nieoswojona oswaja świat
do koszyka
Deformacje nowoczesności
do koszyka
Detektyw w krainie cudów. Powieść...
do koszyka
Edukacja Jutra. Od tradycji do...
do koszyka
Estetyczne problemy późnej nowoczesności
do koszyka
Spis treści
Wstęp | 7 |
Rozdział I Szkic do portretu 18 | |
1. Uwagi o biografii | 18 |
2. Między słowem a milczeniem | 23 |
3. Literackie przyjaźnie | 28 |
4. „Bieńkowscy od świętej Muzy” | 46 |
5. Dyskusje i polemiki, czyli dwugłos krytyczny | 59 |
Rozdział II Wobec tradycji | 64 |
1. Kategoria tradycji a poezja nowoczesna | 64 |
2. U źródeł poezji | 68 |
2.1. Juwenilia, czyli między autentyzmem a wyobraźnią surrealną | 70 |
3. Doświadczenie poezji a doświadczenie historii | 81 |
4. Bezwzględność historii czy kompleks „ocalonego”? Wobec Różewicza | 83 |
5. Echa katastrofizmu i czas apokalipsy | 85 |
6. Różewiczowski „ocalony” | 108 |
7. Wobec Przybosia | 119 |
Rozdział III „Moje narzędzie – wyobraźnia, słowo” | 135 |
1. W kręgu tendencji wyobraźniowych | 135 |
2. Wyobraźnia kreacyjna | 137 |
3. Przestrzeń i czas | 146 |
4. „Moje wierszopisanie” | 158 |
4.1. W stronę lingwizmu, czyli poeta „słowiarz” | 159 |
4.2. Poemat prozą | 187 |
Rozdział IV „Tak dalece niepojęta” nieskończoność. Problematyka filozoficzna | 200 |
1. Introdukcja | 200 |
2. Poezja a filozofia | 204 |
3. Nawiązania do jońskiej filozofii przyrody | 212 |
4. Dualizm poezji | 218 |
5. Dialog w poezji | 225 |
5.1. Ja – nieskończoność. Wobec Leśmiana | 227 |
5.2. Filiacje z egzystencjalizmem | 249 |
6. „Czekam, by się wyczerpał opór czasu”. Wobec niewyrażalnego | 255 |
7. Bieńkowski jako poeta filozoficzny – podsumowanie | 270 |
Rozdział V „Kocham literaturę miłością anachroniczną”. O krytyce i esejach | 272 |
1. Dyskurs krytyczny Bieńkowskiego (rekonesans) | 272 |
1.1. O modelu krytyki tradycyjnej | 273 |
1.2. Miejsce Bieńkowskiego-krytyka | 281 |
1.2.1. Nawiązanie do wczesnomodernistycznego myślenia o literaturze | 284 |
1.3. Tematy, gatunki, problematyka | 290 |
2. Szkice o literaturze zachodniej | 294 |
2.1. Linia francuska w polskiej krytyce literackiej | 299 |
2.1.1. O francuskiej prozie (egzystencjalnej) | 304 |
2.2. Z Notatnika amerykańskiego | 315 |
3. Eseje o poezji (i sztuce) | 324 |
3.1. „Ćwierć wieku intymności” | 334 |
4. „Ziemia pamięci”, czyli o literaturze kresowej | 337 |
5. Metafory w krytyce Bieńkowskiego | 357 |
Z dedykacji (glosa) | 369 |
Zakończenie | 383 |
Wykaz skrótów | 390 |
Nota bibliograficzna | 391 |
Bibliografia | 392 |
Indeks nazwisk | 419 |
Summary | 430 |
Résumé | 433 |