POLECAMY
Autor:
Wydawca:
Format:
Książka jest poświęcona dionizyjskim obliczom filozofii Fryderyka Nietzschego, stanowiąc zarazem próbę spojrzenia na jego dzieło przez pryzmat wykładni, dla której podstawą staje się mit. Dionizos pojawia się tu zarówno jako znak przeszłości, w którym dzięki rozszyfrowywaniu uniwersalnego charakteru mitycznych symboli poszukiwać należy pradawnej mądrości ludzkiej natury, jak i staje się znakiem przyszłości, mającym ziścić się w postaci nadczłowieka. U Nietzschego ów bóg bywa przewrotny, nosi maski i jest kusicielem, a jego mit okazuje się zarazem sprzężony z najgłębszymi troskami i pragnieniami człowieka, które wyznaczają horyzont tak jego egzystencji, jak i odwiecznych tęsknot. Dwoista natura bóstwa – odzwierciedlająca dynamiczny charakter życia – zjawia się w pismach autora Zaratustry w ciągłej grze odkrywania i zakrywania sensów i znaczeń, które decydują o nadaniu jej szczególnie wyróżnionego miana wśród wykładni jego myśli. Podążanie ścieżkami mitu w obrębie filozofii Nietzschego wiedzie z konieczności do poruszania się równolegle w dwóch obszarach, które wyznaczają ramy jego dionizyjskiej hermeneutyki. Jej wymiar zewnętrzny opiera się na przyjęciu dionizyjskości jako zasady organizującej wykładnię dzieła Nietzschego, wokół której – od wczesnych pism po ostatnie – koncentruje się jego myśl pomimo towarzyszących jej sprzeczności i zerwań. Hermeneutyka mitu odsłania jednak także wymiar wewnętrzny, mieszczący się w warstwie symboliki dionizyjskiej, która staje się dla Nietzschego źródłem inspiracji i intuicji niewyrażalnych w tradycyjnym języku filozofii, mających ostatecznie spełnić się w fuzji tragicznego światopoglądu Greków oraz nowoczesności. Podstawowym zamysłem książki jest próba ujęcia filozofii dionizyjskiej Nietzschego w punkcie przecięcia obu hermeneutycznych wymiarów, by naświetlić jej dynamiczny i perspektywiczny charakter.
Rok wydania | 2014 |
---|---|
Liczba stron | 258 |
Kategoria | Antropologia kulturowa |
Wydawca | Uniwersytet Śląski |
ISBN-13 | 978-83-8012-159-1 |
Numer wydania | 1 |
Język publikacji | polski |
Informacja o sprzedawcy | ePWN sp. z o.o. |
POLECAMY
Ciekawe propozycje
Hermeneutyka gier wideo
do koszyka
Hermeneutyka gier wideo
do koszyka
Hermeneutyka życia świadomości według...
do koszyka
Peri hermeneias (Hermeneutyka)
do koszyka
Szkice o antyku. T. 3: Hermeneutyka wina
do koszyka
Spis treści
Spis treści | |
Wprowadzenie / | 7 |
Rozdział I Dionizos i Apollo w metafizycznej perspektywie Narodzin tragedii / | 17 |
Filozoficzna recepcja mitów Dionizosa i Apollona / | 19 |
Dionizyjskie i apollińskie wymiary tragedii greckiej / | 33 |
Sztuka tragiczna a grecki pogląd na świat / | 42 |
Mit tragiczny a sztuka romantyczna / | 52 |
Rozdział II Dionizos i Apollo w optyce filozofii woli mocy / | 67 |
Dionizyjska natura woli mocy / | 68 |
Wola mocy a oblicza pozorności / | 87 |
Od metafizyki do psychologii: typ dionizyjskiego twórcy / | 98 |
Rozdział III Dionizyjska wykładnia wiecznego powrotu / | 105 |
Mityczna struktura wiecznego powrotu: Ariadna i Zaratustra / | 106 |
Dionizyjska wykładnia wiecznego powrotu na tle innych interpretacji / | 125 |
Tako rzecze Zaratustra — mitologia wiecznego powrotu / | 130 |
Rozdział IV Dionizyjskość a konteksty nihilizmu / | 149 |
W cieniu kryzysu / | 150 |
Dionizos przeciw Ukrzyżowanemu / | 164 |
Dionizyjski indywidualizm nadczłowieka / | 175 |
Immoralizm — dionizyjska post‑ moralność / | 189 |
Rozdział V Dionizyjski styl filozofa‑artysty / | 201 |
Styl dionizyjski / | 202 |
Dionizyjskie środki i formy: metafora, aforyzm, dytyramb / | 211 |
Sztuka filozofii boga‑ kusiciela / | 225 |
Zakończenie / | 235 |
Bibliografia (wybór) / | 245 |
Summary / | 253 |
Zusammenfassung / | 254 |