POLECAMY
Wydawca:
Format:
ibuk
Autorka książki podjęła bardzo ważny, bardzo aktualny, istotny teoretycznie i mający olbrzymie znaczenie praktyczne temat. Zauważalny brak zwartych opracowań teoretycznych oraz badań empirycznych dotyczących skutecznego przywództwa w szkołach na obszarach defaworyzowanych stawia badacza wobec poważnych wyzwań, z którymi Autorka, jako doświadczona badaczka, posiadająca bogatą i zasługującą na uznanie biografię naukową, doskonale, wręcz mistrzowsko, sobie poradziła. (...) Przedłożoną do recenzji pracę należy uznać za niezwykle wartościowe, oryginalne dzieło, które zasługuje na wysokie wyróżnienie. Książka w sposób znaczący wypełnia istniejącą lukę w piśmiennictwie pedagogicznym i stanowi istotny przyczynek do dalszych poszukiwań w tym obszarze problemowym.
Z recenzji wydawniczej Profesora Stefana Michała Kwiatkowskiego
Rok wydania | 2012 |
---|---|
Liczba stron | 528 |
Kategoria | Publikacje darmowe |
Wydawca | Wydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiego |
ISBN-13 | 978-83-7525-742-7 |
Numer wydania | 1 |
Język publikacji | polski |
Informacja o sprzedawcy | ePWN sp. z o.o. |
POLECAMY
Ciekawe propozycje
Spis treści
Wstęp | 21 |
Część pierwsza. TEORETYCZNE PODSTAWY BADAŃ NAD PRZYWÓDZTWEM W SZKOLE | 29 |
Rozdział I. Przywództwo | 31 |
Wprowadzenie | 31 |
1. Menedżerowie a liderzy | 32 |
2. Liderzy zmian | 36 |
2.1. Wyzwania | 36 |
2.2. Cechy | 39 |
2.3. Funkcje | 41 |
3. Przywództwo a zarządzanie | 46 |
3.1. Przywództwo – zarządzanie: cechy wspólne i rozbieżne | 47 |
3.2. Przywództwo – zarządzanie: stereotypy | 50 |
3.3. Przywództwo – zarządzanie: w poszukiwaniu równowagi | 52 |
4. Teorie przywództwa: ewolucja poglądów | 56 |
4.1. Geneza i inspiracje | 56 |
4.2. Tradycja i współczesność | 61 |
4.2.1. Różnorodność definicji | 63 |
4.2.2. Teorie cech | 66 |
4.2.3. Teorie zachowań | 69 |
4.2.4. Teorie interakcyjne i sytuacyjne | 74 |
4.2.5. Teorie funkcjonalne | 85 |
4.2.6. Teorie przywództwa transformacyjnego | 88 |
5. Typologie przywództwa | 97 |
Podsumowanie | 102 |
Rozdział II. Przywództwo w szkole | 107 |
Wprowadzenie | 107 |
6. Dyskusje wobec statusu dyrektora szkoły | 109 |
7. Dyrektor szkoły w roli przywódcy | 114 |
7.1. Dyrektor szkoły jako skuteczny przywódca | 115 |
7.2. Wyzwania przywództwa w szkole | 119 |
7.2.1. Styl przywództwa | 120 |
7.2.2. Zmiana w szkole | 125 |
7.2.3. Uczenie się i rozwój | 126 |
7.2.4. Budowanie potencjału szkoły | 126 |
7.2.5. Uwalnianie potencjału przywództwa | 128 |
7.2.6. Kultura myślenia strategicznego | 130 |
7.2.7. Długofalowy rozwój szkoły | 132 |
8. Przywództwo i osiągnięcia edukacyjne uczniów | 135 |
8.1. Model bezpośredniego wpływu | 136 |
8.2. Model pośredniego wpływu | 138 |
8.3. Model współzależności | 139 |
9. Skuteczne przywództwo w szkołach na obszarach zaniedbanych społecznie | 143 |
9.1. Przestrzenne zróżnicowanie warunków i oferty edukacyjnej | 145 |
9.2. Szkoły na obszarach zaniedbanych społecznie | 150 |
9.3. Przywództwo w rozwoju szkoły | 151 |
9.3.1. Dyrektor szkoły jako przywódca | 153 |
9.3.2. Praktyki przywódcze w szkole | 157 |
Podsumowanie | 167 |
Część druga. BADANIA WŁASNE NAD SKUTECZNYM PRZYWÓDZTWEM W SZKOŁACH NA OBSZARACH ZANIEDBANYCH SPOŁECZNIE | 171 |
Rozdział III. Podstawy metodologiczne badań | 173 |
Wprowadzenie | 173 |
1. Zamierzenia i perspektywa badawcza: wybór kraju odniesienia | 175 |
2. Problem i cele badań | 184 |
3. Uszczegółowienie problematyki badawczej | 190 |
4. Przedmiot badań | 194 |
5. Metoda badań: studium przypadków | 196 |
6. Dobór przypadków i teren badań | 205 |
7. Gromadzenie danych | 213 |
7.1. Wywiad narracyjny | 215 |
7.2. Wywiad intensywny | 218 |
7.3. Zogniskowany wywiad grupowy | 220 |
7.4. Analiza archiwów i obserwacja jakościowa | 223 |
8. Organizacja procesu zbierania danych | 226 |
9. Konstruowanie teorii ugruntowanej | 229 |
10. Etyczne aspekty badań | 232 |
10.1. Dobrowolne uczestnictwo | 235 |
10.2. Świadoma zgoda | 236 |
10.3. Działanie na rzecz dobra | 237 |
10.4. Poufność i prywatność | 239 |
Podsumowanie | 240 |
Rozdział IV. Charakterystyki szkół | 243 |
Wprowadzenie | 243 |
1. Brentwood Primary School | 245 |
1.1. Otoczenie | 247 |
1.2. Przestrzeń i baza | 249 |
1.3. Uczniowie | 250 |
1.4. Nauczyciele i inni pracownicy | 252 |
1.5. Historia, stan obecny i planowane zmiany | 254 |
2. Oasis Community Primary School | 261 |
2.1. Otoczenie | 263 |
2.2. Przestrzeń i baza | 264 |
2.3. Uczniowie | 266 |
2.4. Nauczyciele i inni pracownicy | 268 |
2.5. Historia szkoły, stan obecny i planowane zmiany | 269 |
3. Cleveland Technology College | 272 |
3.1. Otoczenie | 274 |
3.2. Przestrzeń i baza | 276 |
3.3. Uczniowie | 279 |
3.4. Nauczyciele i inni pracownicy | 280 |
3.5. Historia, stan obecny i planowane zmiany | 282 |
4. Szkoła Podstawowa nr 207 | 286 |
4.1. Otoczenie | 288 |
4.2. Przestrzeń i baza | 289 |
4.3. Uczniowie | 290 |
4.4. Nauczyciele i inni pracownicy | 292 |
4.5. Historia, stan obecny i planowane zmiany | 293 |
5. Szkoła Podstawowa nr 208 | 296 |
5.1. Otoczenie | 297 |
5.2. Przestrzeń i baza | 298 |
5.3. Uczniowie | 300 |
5.4. Nauczyciele i inni pracownicy | 303 |
5.5. Historia, stan obecny i planowane zmiany | 305 |
6. Publiczne Gimnazjum nr 51 | 309 |
6.1. Otoczenie | 311 |
6.2. Przestrzeń i baza | 312 |
6.3. Uczniowie | 313 |
6.4. Nauczyciele i inni pracownicy | 314 |
6.5. Historia, stan obecny i planowane zmiany | 315 |
Podsumowanie | 319 |
Rozdział V. Stawanie się skutecznym przywódcą | 323 |
Wprowadzenie | 323 |
1. Wstępna charakterystyka | 324 |
2. Sylwetki | 327 |
2.1. Nicola Brown: Brentwood Primary School | 327 |
2.2. William Emerson: Oasis Community Primary School | 330 |
2.3. Sophie Montgomery: Cleveland Technology College | 334 |
2.4. Robert Bratkowski: Szkoła Podstawowa nr 207 | 337 |
2.5. Beata Małecka: Szkoła Podstawowa nr 208 | 340 |
2.6. Zbigniew Skibiński: Publiczne Gimnazjum nr 51 | 344 |
3. Rozwój zawodowy – stawanie się skutecznym przywódcą | 348 |
3.1. Eksperymentowanie: poszukiwania i wyzwania | 354 |
3.2. Zbieranie doświadczeń: przygotowywanie się do roli | 361 |
3.3. Pierwsze kroki: żądni czynu, odnajdowanie własnej drogi | 366 |
3.3.1. Wykształcanie nowych sposobów myślenia | 368 |
3.3.2. Nabywanie umiejętności działania | 372 |
3.3.3. Identyfikowanie siebie | 377 |
3.4. Ku dojrzałemu przywództwu | 380 |
Podsumowanie | 384 |
Rozdział VI. Kształtowanie warunków edukacji – kluczowe aspekty skutecznego przywództwa | 391 |
Wprowadzenie | 391 |
1. Tworzenie solidnych podstaw: w stronę nowych jakości | 396 |
1.1. Ustalanie kierunków działania, uzgadnianie celów: wizja | 397 |
1.1.1. Potrzeba wizji | 397 |
1.1.2. Tworzenie wizji | 399 |
1.2. Doskonalenie warunków | 401 |
1.2.1. Wspomaganie nauczycieli w rozwoju − jakość relacji interpersonalnych | 401 |
1.2.2. Doskonalenie jakości bazy materialnej i przestrzeni szkoły | 406 |
1.3. Sprzyjanie odpowiedzialności: ku demokratyzacji | 409 |
1.3.1. Zaufanie, otwarta komunikacja | 411 |
1.3.2. Współpraca, partycypacja, samorządność | 416 |
2. Budowanie kultury troski i osiągnięć | 420 |
2.1. Stawianie wysokich wymagań – motywowanie | 423 |
2.1.1. Orientacja na nauczyciela | 424 |
2.1.2. Orientacja na ucznia | 428 |
2.2. Uczenie się we współpracy z sukcesów i porażek | 431 |
3. W poszukiwaniu synergii: stabilizacja i konsolidacja | 433 |
3.1. Przywództwo nauczycieli | 438 |
3.2. Partnerstwa edukacyjne | 444 |
Podsumowanie | 451 |
Zakończenie | 457 |
Bibliografia | 467 |
Spis rycin i tabel | 491 |
Summary | 493 |
Aneks | 503 |