INNE EBOOKI AUTORA
W celu zrealizowania sokratejskiego przykazania: Poznaj samego siebie należy odpowiedzieć na pytanie o naturę ludzką. Co to bowiem znaczy: poznaj samego siebie? Oznacza to: poznaj swoją naturę. Rzecz jasna, należy rozeznać, jaki wpływ na człowieka ma kultura, a jaki geny. Czy jednak trzeba uciekać się do nauk biologicznych, aby wyjaśnić naturę ludzką? Czy nie wystarczy przyjrzeć się kulturze, w której ludzkie życie jest zanurzone i która, jak twierdzą niektórzy, całkowicie zerwała związek z tym, co biologiczne?
Jak pisał Comte: „Trzeba uciekać się do praw rządzących naturą ludzką, których całokształt, utrzymujący się stale w ciągu społecznej ewolucji, dostarcza środków sprawdzenia dla analizy socjologicznej. Skoro zjawisko społeczne ujęte totalnie jest po prostu tylko rozwojem ludzkości, w którym nie powstają żadne nowe zdolności, to wszystkie odkryte przez obserwacje przyrody dyspozycje powinny się odnaleźć chociaż w zarodku we wzorze, który biologia ułożyła zawczasu dla socjologii, w celu ograniczenia jej mimowolnych pomyłek”. Kluczowe wydaje się tu rozstrzygnięcie kwestii, czy kultura, rozumiana jako całokształt duchowego i materialnego dorobku ludzkości, ma związek z biologią człowieka. Czy też należy uznać, że obraz człowieka jako jednego z wielu gatunków zwierząt, gatunku o łacińskiej nazwie Homo sapiens (którą przecież sam sobie nadał), nie ukazuje pełni natury ludzkiej? Czy należy go uzupełnić, czy może zastąpić obrazem człowieka jako istoty wyzwolonej z wrodzonych skłonności oraz genetycznie zadanych predyspozycji?
Aby podać pełny obraz ludzkiej natury, należy skorzystać z wiedzy o człowieku, jakiej dostarczają różne dziedziny nauki. Celem niniejszej książki jest ukazanie spojrzenia socjobiologicznego na to zagadnienie, obejmującego określenie relacji między ewolucją genetyczną a kulturą, przedstawienie biologicznych uwarunkowań społecznych zachowań człowieka i możliwych tego praktycznych konsekwencji.
Książka jest poprawioną wersją rozprawy doktorskiej autora. Rozprawa była napisana pod opieką naukową prof. dr hab. Zdzisławy Piątek z Uniwersytetu Jagiellońskiego w Krakowie i obroniona w 2009 roku na Wydziale Filozoficznym UJ.
Rok wydania | 2011 |
---|---|
Liczba stron | 177 |
Kategoria | Inne |
Wydawca | My Book |
ISBN-13 | 978-83-7564-302-2 |
Język publikacji | polski |
Informacja o sprzedawcy | ePWN sp. z o.o. |
INNE EBOOKI AUTORA
POLECAMY
Ciekawe propozycje
Spis treści
Od autora 5 | |
1 Wprowadzenie 6 | |
1.1 Główny cel książki 6 | |
1.2 Dlaczego socjobiologia? 11 | |
1.3 Uwagi na temat wyboru literatury 17 | |
1.4 Kluczowe pojęcia 18 | |
1.5 Poziomy uogólnienia w prowadzonych rozważaniach 28 | |
2 Teoria ewolucji jako podstawa socjobiologii 31 | |
2.1 Co to jest ewolucja? 31 | |
2.2 Czy ewolucja jest procesem celowym? 33 | |
2.3 Czy ewolucja podlega ocenie w kategoriach moralnych? 35 | |
2.4 Czy przypadkowość wyklucza ewolucję? 37 | |
2.5 Teoria ewolucji a kreacjonizm 40 | |
2.6 Zasada NOMA 43 | |
2.7 Podejście Wilsona do kwestii rozdziału religii i nauki 46 | |
2.8 Krytyka religii przez Dawkinsa 51 | |
3 Natura ludzka na gruncie socjobiologii 58 | |
3.1 Podstawowa jednostka doboru naturalnego i koncepcja człowieka – genowej maszyny przetrwania 58 | |
3.2 Czy koncepcja człowieka – genowej maszyny przetrwania jest deterministyczna? 61 | |
3.3 Cechy wspólne naczelnych 69 | |
3.4 Czy istnieje związek między tym, co wrodzone, a tym, co nabyte? 73 | |
3.5 Główne cechy gatunku Homo sapiens 77 | |
3.6 Koewolucja genowo-kulturowa 79 | |
3.7 Reguły epigenetyczne 85 | |
3.8 Podstawowa jednostka ewolucji kulturowej 90 | |
3.9 Koncepcja memu jako nowego replikatora 92 | |
4 Zagadnienia sporne 96 | |
4.1 Znaczenie płci 96 | |
4.2 Czy socjobiologia usprawiedliwia polityczny status quo? 103 | |
4.3 Czy socjobiologia sankcjonuje nierówność i dyskryminację? 107 | |
4.4 Agresja jako wrodzony składnik ludzkiej natury 121 | |
4.5 Czy altruizm wyróżnia człowieka spośród zwierząt? Argumentacja Wilsona 130 | |
4.6 Czy altruizm wyróżnia człowieka spośród zwierząt? Argumentacja Dawkinsa 136 | |
4.7 Czy w świetle socjobiologii można podtrzymać twierdzenie o wyjątkowości ludzkiej kultury? 142 | |
4.8 Czy określenie wrodzonego zmysłu moralnego ma na celu usankcjonowanie wrodzonych skłonności poprzez normy etyczne? 148 | |
4.9 Czy socjobiologia zagraża cennym dla ludzi wartościom? 154 | |
5 Podsumowanie i wnioski 159 | |
5.1 Socjobiologiczny wizerunek człowieka 159 | |
5.2 Stosunek socjobiologii do nauk humanistycznych w kontekście wyjaśniania ludzkiej natury 163 | |
5.3 Wnioski dotyczące edukacji 167 | |
5.4 Wnioski dotyczące kształtu ludzkiej natury 168 | |
| |