Charakterystyka i konsekwencje potocznego rozumienia emocji

Charakterystyka i konsekwencje potocznego rozumienia emocji

1 opinia

Format:

ibuk

RODZAJ DOSTĘPU

 

Dostęp online przez myIBUK

WYBIERZ DŁUGOŚĆ DOSTĘPU

Cena początkowa:

Najniższa cena z 30 dni: 6,92 zł  


6,92

w tym VAT

TA KSIĄŻKA JEST W ABONAMENCIE

Już od 24,90 zł miesięcznie za 5 ebooków!

WYBIERZ SWÓJ ABONAMENT

Tematem książki jest wiedza na temat emocji, jaką konstruują ludzie, aby zrozumieć emocje zarówno swoje, jak i innych ludzi. Pozycja ta jest próbą udzielenia odpowiedzi na laickie z punktu widzenia nauki pytania dotyczące natury emocji, takie jak: „Jak płaczą żaby?”, „Kiedy gniew jest słuszny, a smutek uroczy?”, „Czy łzy wzruszenia to ryzyko podtopienia?”. Myślą przewodnią jest opis aspektu formalnego i strukturalnego potocznego rozumienia emocji oraz zdiagnozowanie jego funkcji i wartości operacyjnej. W pierwszej części Autorka zajmuje się kolejno: oddzieleniem teorii emocji ludowych od potocznych, porównaniem teorii naukowych i laickich, opisem treści, modeli rozumienia oraz konsekwencji potocznych teorii. W części drugiej przedstawia udział formacji prototypowej w kształtowaniu leksykonu emocji. Części trzecia poświęcona została emotywnemu znaczeniu emocji podstawowych i złożonych, międzynarodowym porównaniom w tym zakresie oraz symbolizmowi fonetycznemu. Czwarta część dotyczy konsekwencji złożoności emocjonalnej egzemplifikowanej w teorii aleksytymii oraz koncepcji złożoności integratywnej.


Rok wydania2013
Liczba stron232
KategoriaPsychologia poznawcza
WydawcaWydawnictwo Naukowe Uniwersytetu im. Adama Mickiewicza
ISBN-13978-83-232-2614-7
Numer wydania1
Język publikacjipolski
Informacja o sprzedawcyePWN sp. z o.o.

INNE EBOOKI AUTORA

Ciekawe propozycje

Spis treści

  WPROWADZENIE     7
  
  1. Emocje jako przedmiot reprezentacji     13
  1.1. Kognitywna twarz emocji     13
  1.2. Orientacja potoczna a orientacja naukowa w rozumieniu emocji     24
  1.3. Treść potocznych teorii emocji     30
  1.4. Modele potocznego rozumienia emocji     36
  1.4.1. Amodalne modele znaczenia emocjonalnego     37
  1.4.1.1. Modele „denotacyjne”     38
  1.4.1.1.1. Model kategorialny (a)     39
  1.4.1.1.2. Model dymensjonalny (b)     40
  1.4.1.2. Modele „konotacyjne”     41
  1.4.1.2.1. Model implikatywny (c)     42
  1.4.1.2.2. Model metaforyczny (d)     43
  1.4.1.3. Model znaczenia rdzennego (e)     44
  1.4.1.4. Modele scenariusza społecznego     46
  1.4.1.4.1. Model konstrukcji społecznej (f)     46
  1.4.1.4.2. Model dyskursywny (g)     47
  1.4.1.5. Modele scenariusza indywidualnego     49
  1.4.1.5.1. Model schematu działań (h)     49
  1.4.1.5.2. Model narracyjny (i)     51
  1.4.1.6. Model prototypowy (j)     54
  1.4.2. Modalne modele znaczenia emocjonalnego     56
  1.5. Konsekwencje potocznego rozumienia emocji     62
  1.5.1. Przyczyna emocji     63
  1.5.1.1. Przekonanie o „emocjonalnym osadzie”     63
  1.5.1.2. Odczytywanie oczekiwań społecznych     64
  1.5.2. Przeżycie emocjonalne     66
  1.5.2.1. Przekonania o trwałości emocji     66
  1.5.2.2. Konsekwencje prototypowej miłości dla życia uczuciowego     67
  1.5.2.3. Związek metafory emocji z rywalizacją sportową     68
  1.5.2.4. Związek kartografii i języka emocji z raportowanym doświadczeniem     68
  1.5.3. Regulacja emocji     70
  1.5.3.1. Mechanistyczna konceptualizacja emocji jako zabezpieczenie przed wyczerpaniem emocjonalnym     70
  1.5.3.2. Kierunek regulacji emocji zależy od przekonań na temat emocji     71
  1.5.4. Konsekwencje emocji     72
  1.5.4.1. Związek rodzicielskich teorii emocji z emocjonalnym funkcjonowaniem dzieci     72
  1.5.4.2. Udział teorii emocji w wydawaniu wyroków sądowych     74
  1.5.4.3. Społeczne konsekwencje odróżnienia emocji podstawowych od złożonych     75
  1.5.5. Podsumowanie     76
  
  2. Prototypowe rozumienie emocji     78
  2.1. Prototypowy leksykon emocjonalny     79
  2.2. Związek prototypu radości z funkcjonowaniem emocjonalnym     90
  
  3. Ewaluatywne znaczenie emocji     96
  3.1. Znaczenie emocji w psychologii     96
  3.2. Badania nad znaczeniem konotacyjnym emocji     102
  3.2.1. Konstrukcja dyferencjału semantycznego     103
  3.2.2. Znaczenie konotacyjne emocji podstawowych     106
  3.2.3. Znaczenie konotacyjne emocji złożonych     112
  3.3. Porównania międzykulturowe konotacyjnego znaczenia emocji     116
  3.4. Konotacja emotywna synonimów – zaskoczenie/zdziwienie     132
  3.5. Związek konotacji emocji z funkcjonowaniem emocjonalnym     140
  
  4. Organizacja wiedzy o emocjach     145
  4.1. Złożoność emocjonalna     146
  4.2. Ujęcie emocji w aleksytymii     155
  4.2.1. Drobiazgowość emocjonalna w aleksytymii     157
  4.2.2. Złożoność wiedzy o emocjach w aleksytymii     163
  4.3. Cechy strukturalne wiedzy o emocjach     169
  4.3.1. Pomiar cech strukturalnych wiedzy o emocjach     170
  4.3.2. Udział strukturalnych cech wiedzy o emocjach w zadaniach emocjonalno-poznawczych     177
  
  PODSUMOWANIE     188
  BIBLIOGRAFIA     192
  ZAŁĄCZNIKI     224
  SPIS TABEL I RYCIN     228
  CHARACTERISTICS AND CONSEQUENCES OF THE COLLOQUIAL UNDERSTANDING OF EMOTIONS (summary)     230
RozwińZwiń