INNE EBOOKI AUTORA
Autor:
Format:
ibuk
Tematem książki jest wiedza na temat emocji, jaką konstruują ludzie, aby zrozumieć emocje zarówno swoje, jak i innych ludzi. Pozycja ta jest próbą udzielenia odpowiedzi na laickie z punktu widzenia nauki pytania dotyczące natury emocji, takie jak: „Jak płaczą żaby?”, „Kiedy gniew jest słuszny, a smutek uroczy?”, „Czy łzy wzruszenia to ryzyko podtopienia?”. Myślą przewodnią jest opis aspektu formalnego i strukturalnego potocznego rozumienia emocji oraz zdiagnozowanie jego funkcji i wartości operacyjnej. W pierwszej części Autorka zajmuje się kolejno: oddzieleniem teorii emocji ludowych od potocznych, porównaniem teorii naukowych i laickich, opisem treści, modeli rozumienia oraz konsekwencji potocznych teorii. W części drugiej przedstawia udział formacji prototypowej w kształtowaniu leksykonu emocji. Części trzecia poświęcona została emotywnemu znaczeniu emocji podstawowych i złożonych, międzynarodowym porównaniom w tym zakresie oraz symbolizmowi fonetycznemu. Czwarta część dotyczy konsekwencji złożoności emocjonalnej egzemplifikowanej w teorii aleksytymii oraz koncepcji złożoności integratywnej.
Rok wydania | 2013 |
---|---|
Liczba stron | 232 |
Kategoria | Psychologia poznawcza |
Wydawca | Wydawnictwo Naukowe Uniwersytetu im. Adama Mickiewicza |
ISBN-13 | 978-83-232-2614-7 |
Numer wydania | 1 |
Język publikacji | polski |
Informacja o sprzedawcy | ePWN sp. z o.o. |
INNE EBOOKI AUTORA
EBOOKI WYDAWCY
POLECAMY
Ciekawe propozycje
Spis treści
WPROWADZENIE | 7 |
1. Emocje jako przedmiot reprezentacji | 13 |
1.1. Kognitywna twarz emocji | 13 |
1.2. Orientacja potoczna a orientacja naukowa w rozumieniu emocji | 24 |
1.3. Treść potocznych teorii emocji | 30 |
1.4. Modele potocznego rozumienia emocji | 36 |
1.4.1. Amodalne modele znaczenia emocjonalnego | 37 |
1.4.1.1. Modele „denotacyjne” | 38 |
1.4.1.1.1. Model kategorialny (a) | 39 |
1.4.1.1.2. Model dymensjonalny (b) | 40 |
1.4.1.2. Modele „konotacyjne” | 41 |
1.4.1.2.1. Model implikatywny (c) | 42 |
1.4.1.2.2. Model metaforyczny (d) | 43 |
1.4.1.3. Model znaczenia rdzennego (e) | 44 |
1.4.1.4. Modele scenariusza społecznego | 46 |
1.4.1.4.1. Model konstrukcji społecznej (f) | 46 |
1.4.1.4.2. Model dyskursywny (g) | 47 |
1.4.1.5. Modele scenariusza indywidualnego | 49 |
1.4.1.5.1. Model schematu działań (h) | 49 |
1.4.1.5.2. Model narracyjny (i) | 51 |
1.4.1.6. Model prototypowy (j) | 54 |
1.4.2. Modalne modele znaczenia emocjonalnego | 56 |
1.5. Konsekwencje potocznego rozumienia emocji | 62 |
1.5.1. Przyczyna emocji | 63 |
1.5.1.1. Przekonanie o „emocjonalnym osadzie” | 63 |
1.5.1.2. Odczytywanie oczekiwań społecznych | 64 |
1.5.2. Przeżycie emocjonalne | 66 |
1.5.2.1. Przekonania o trwałości emocji | 66 |
1.5.2.2. Konsekwencje prototypowej miłości dla życia uczuciowego | 67 |
1.5.2.3. Związek metafory emocji z rywalizacją sportową | 68 |
1.5.2.4. Związek kartografii i języka emocji z raportowanym doświadczeniem | 68 |
1.5.3. Regulacja emocji | 70 |
1.5.3.1. Mechanistyczna konceptualizacja emocji jako zabezpieczenie przed wyczerpaniem emocjonalnym | 70 |
1.5.3.2. Kierunek regulacji emocji zależy od przekonań na temat emocji | 71 |
1.5.4. Konsekwencje emocji | 72 |
1.5.4.1. Związek rodzicielskich teorii emocji z emocjonalnym funkcjonowaniem dzieci | 72 |
1.5.4.2. Udział teorii emocji w wydawaniu wyroków sądowych | 74 |
1.5.4.3. Społeczne konsekwencje odróżnienia emocji podstawowych od złożonych | 75 |
1.5.5. Podsumowanie | 76 |
2. Prototypowe rozumienie emocji | 78 |
2.1. Prototypowy leksykon emocjonalny | 79 |
2.2. Związek prototypu radości z funkcjonowaniem emocjonalnym | 90 |
3. Ewaluatywne znaczenie emocji | 96 |
3.1. Znaczenie emocji w psychologii | 96 |
3.2. Badania nad znaczeniem konotacyjnym emocji | 102 |
3.2.1. Konstrukcja dyferencjału semantycznego | 103 |
3.2.2. Znaczenie konotacyjne emocji podstawowych | 106 |
3.2.3. Znaczenie konotacyjne emocji złożonych | 112 |
3.3. Porównania międzykulturowe konotacyjnego znaczenia emocji | 116 |
3.4. Konotacja emotywna synonimów – zaskoczenie/zdziwienie | 132 |
3.5. Związek konotacji emocji z funkcjonowaniem emocjonalnym | 140 |
4. Organizacja wiedzy o emocjach | 145 |
4.1. Złożoność emocjonalna | 146 |
4.2. Ujęcie emocji w aleksytymii | 155 |
4.2.1. Drobiazgowość emocjonalna w aleksytymii | 157 |
4.2.2. Złożoność wiedzy o emocjach w aleksytymii | 163 |
4.3. Cechy strukturalne wiedzy o emocjach | 169 |
4.3.1. Pomiar cech strukturalnych wiedzy o emocjach | 170 |
4.3.2. Udział strukturalnych cech wiedzy o emocjach w zadaniach emocjonalno-poznawczych | 177 |
PODSUMOWANIE | 188 |
BIBLIOGRAFIA | 192 |
ZAŁĄCZNIKI | 224 |
SPIS TABEL I RYCIN | 228 |
CHARACTERISTICS AND CONSEQUENCES OF THE COLLOQUIAL UNDERSTANDING OF EMOTIONS (summary) | 230 |