Systemy informatyczne a rozwój społeczeństwa informacyjnego

Systemy informatyczne a rozwój społeczeństwa informacyjnego

1 opinia

Format:

ibuk

Rozwój technologii informacyjnych wpływa w coraz większym stopniu na nasze życie. Technologia ta wykorzystywana jest w procesach informacyjnych różnych organizacji. Widać to szczególnie w organizacjach gospodarczych, urzędach administracji państwowej i samorządowej oraz instytucjach użytku publicznego. Widoczne też jest wykorzystywanie jej przez społeczeństwo do zwykłego porozumiewania się.


Unowocześnianie technologii informacyjnych wymaga wprowadzania ciągłych zmian i rekonstruowania funkcjonujących systemów informatycznych. Obecne systemy informatyczne – stosowane np. w bankowości – różnią się zasadniczo od tych, które były wykorzystywane w latach osiemdziesiątych czy dziewięćdziesiątych ubiegłego wieku. Różnica przejawia się w tym, że obecnie do obsługi tych systemów wykorzystuje się urządzenia mobilne, których wcześniej nie było. Pozwalają one klientom korzystać z systemu bankowego w trybie on line – w dowolnym czasie i z dowolnego miejsca. Inną zmianą są systemy informatyczne tworzone w nowych obszarach, z nowymi możliwościami świadczenia usług, które dotychczas nie były tak podatne na informatyzację, jak w przypadku pojawienia się nowych technologii informacyjnych (sieci internetowych, smartfonów, tabletów itp.). Te zmiany technologiczne i spowodowane nimi zmiany konstrukcyjne zachodzą w wielu systemach informatycznych wykorzystywanych w różnych organizacjach, co zostanie w pewnym zakresie zaprezentowane w opracowaniu.


Rok wydania2013
Liczba stron148
KategoriaPublikacje darmowe
WydawcaWydawnictwo Uniwersytetu Ekonomicznego we Wrocławiu
ISBN-13978-83-7695-396-0
Numer wydania1
Język publikacjipolski
Informacja o sprzedawcyePWN sp. z o.o.

Ciekawe propozycje

Spis treści

  Wstęp     9
  
  1. E-ADMINISTRACJA JAKO CZYNNIK ROZWOJU SPOŁECZEŃSTWA INFORMACYJNEGO     13
  
  1.1. Wprowadzenie do problematyki e-administracji     13
  1.2. Pojęcie i cechy społeczeństwa informacyjnego     15
  1.3. Pojęcie, geneza i cele e-administracji     20
  1.4. Przykładowe systemy informatyczne funkcjonujące w e-administracji.    24
  1.5. Przykładowe systemy informatyczne funkcjonujące w towarzystwach ubezpieczeniowych     28
  1.6. Przykładowe rozwiązania informatyczne wykorzystywane w e-wyborach     32
  
  2. GMINNE CENTRA INFORMACJI JAKO ELEMENT SPOŁECZEŃSTWA INFORMACYJNEGO NA DOLNYM ŚLĄSKU     41
  
  2.1. Idea wprowadzenia gminnych centrów informacyjnych     41
  2.2. Zakres zadań gminnych centrów informacji     44
  2.3. Sieć GCI na Dolnym Śląsku – badania wstępne     48
  2.4. Postulowane rozszerzenia funkcjonalności witryn internetowych gminnych centrów informacji     51
  
  3. DZIENNIK ELEKTRONICZNY JAKO PRZYKŁAD ROZWOJU SPOŁECZEŃSTWA INFORMACYJNEGO W EDUKACJI    56
  
  3.1. Funkcjonowanie wersji demonstracyjnych systemów     57
  3.2. Logowanie do e-dzienników     57
  3.3. Oceny w e-dziennikach     59
  3.4. Wady i zalety wykorzystywania e-dzienników     61
  3.5. Funkcjonowanie dzienników elektronicznych w świetle przepisów prawnych     63
  3.6. Koszty funkcjonowania e-dzienników     64
  
  4. FUNKCJONOWANIE ELEKTRONICZNEJ KARTY PACJENTA W ZAKŁADACH OPIEKI ZDROWOTNEJ     67
  
  4.1. Zakłady opieki zdrowotnej jako instytucje publiczne     68
  4.2. Technologia informatyczna w zakładach opieki zdrowotnej     70
  4.3. Elektroniczna karta pacjenta (e-karta)     73
  4.3.1. Funkcje e-karty     73
  4.3.2. Założenia systemu e-karty pacjenta     75
  4.3.3. Przykładowa e-karta pacjenta     75
  4.4. Sposoby korzystania z e-karty pacjenta     76
  4.4.1. Internetowy system zdrowia pacjenta     76
  4.4.2. System e-karta pacjenta na nośnikach pamięci przenośnej typu flash     78
  4.4.3. Bezpieczeństwo informacji zawartych w e-karcie pacjenta     79
  4.5. Korzyści z zastosowania e-karty pacjenta     80
  
  5. ROZWÓJ BANKOWOŚCI ELEKTRONICZNEJ W POLSCE     84
  
  5.1 Fazy rozwoju bankowości elektronicznej     85
  5.2. Usługi bankowości elektronicznej dostępne dla klientów     87
  5.3. Dane statystyczne z polskiego rynku bankowości elektronicznej     89
  5.4 Polska na tle krajów europejskich     91
  5.5. Zalety korzystania z bankowości elektronicznej     95
  
  6. CHMURA OBLICZENIOWA A ROZWÓJ SPOŁECZEŃSTWA INFORMACYJNEGO     97
  
  6.1. Pojęcie i geneza chmury obliczeniowej     97
  6.2. Modele chmur i rodzaje usług świadczonych w chmurze     102
  6.2.1. Modele chmur obliczeniowych     102
  6.2.2. Rodzaje usług świadczonych w chmurze obliczeniowej     107
  6.3. Przykładowi dostawcy chmur obliczeniowych na świecie i w Polsce     109
  6.4. Korzyści biznesowe z zastosowania chmury obliczeniowej i zagrożenia     114
  
  7. PODAŻ I POPYT NA USŁUGI CYFROWE W POLSCE     119
  
  7.1. Usługi cyfrowe     119
  7.2. Usługi cyfrowe związane z komunikacją i rozrywką     121
  7.3. Usługi cyfrowe w handlu i bankowości     123
  7.4. Usługi cyfrowe w pracy zawodowej     124
  7.5. Usługi cyfrowe w kulturze     125
  7.6. Usługi cyfrowe w nauce i edukacji     127
  7.7. Usługi cyfrowe w transporcie, turystyce i logistyce     128
  7.8. Usługi cyfrowe w energetyce     129
  7.9. Usługi cyfrowe w administracji     130
  7.10. Analiza danych dotyczących popytu na usługi cyfrowe     131
  7.10.1. Odbiorcy usług cyfrowych     132
  7.10.2. Komunikacja i kultura w sieci     133
  7.10.3. Elektroniczny handel i bankowość     133
  7.10.4. Elektroniczna administracja     135
  7.10.5. Płatności mobilne     136
  7.11. Wnioski dotyczące popytu i podaży na usługi cyfrowe     137
  
  Literatura     138
  Spis rysunków     145
  Spis tabel     146
RozwińZwiń