EBOOKI WYDAWCY
Autor:
Format:
ibuk
Każde nowe zjawisko literackie zagraża tożsamości literatury, ale i jej tożsamość potwierdza. Nowość inicjuje zmianę hierarchii tematów, powoduje deregulację norm wysłowienia, wzmaga zamieszanie pośród gatunków, wymusza rewizję granic oddzielających literaturę od nieliteratury i paraliteratury oraz komunikację werbalną od niewerbalnej. Najgłębsze wstrząsy i najgwałtowniejsze zwroty nie niszczą jednak uniwersalnego modelu literackości, dlatego pozostaje on nieodmiennie atrakcyjny dla pisarzy, tłumaczy, czytelników, krytyków, historyków i teoretyków sztuki słowa.
Spośród wielu teorii „tego, co literackie”, wyróżnia się teoria sprzecznościowa. Powtarza się ona w kolejnych epokach i poetykach, utworach i manifestach – zachowawczych i nowatorskich, rodzimych i wzorowanych na inwencji cudzej. Literackość polega tu na zawieszeniu obowiązującej poza sztuką słowa formalno-logicznej normy niesprzeczności (lex contraditionis), wedle której nie mogą być uznane za równocześnie prawdziwe dwa przeciwstawne sądy na temat tego samego przedmiotu, ujęte w tym samym trwaniu. W komunikacji praktycznej nie jest dopuszczalne, by jednocześnie było A i nie-A; w komunikacji literackiej jest to nieodzowne. Nie chodzi tylko o sądy, ale o napięcia między aktywnymi w danym dziele literackim składnikami: sztucznością a naturalnością mowy, porządkiem a chaosem fabuły, eksperymentem a wznowieniem chwytów oswojonych, bezstronną obserwacją a stronniczą oceną świata, jego widzialnością a niewidzialnością, wyrażalnością a niewyrażalnością intuicji autorskich, orientacją realistyczną a imaginatywną itd. Model sprzecznościowy jest otwarty dla odmiennych stylów i poetyk – z uwagi na gradacyjny charakter wyzwalanych w literaturze energii.
Rok wydania | 2013 |
---|---|
Liczba stron | 477 |
Kategoria | Publikacje darmowe |
Wydawca | Wydawnictwo Naukowe Uniwersytetu Mikołaja Kopernika |
ISBN-13 | 978-83-231-3065-9 |
Język publikacji | polski |
Informacja o sprzedawcy | ePWN sp. z o.o. |
EBOOKI WYDAWCY
POLECAMY
Ciekawe propozycje
Spis treści
Punkt wyjścia. Impulsy literackości / | 9 |
Impuls formalno-językowy / | 10 |
Impuls emocjonalny / | 12 |
Impuls ideologiczny / | 27 |
Dygresja o (literaturoznawczej) metaforze / | 35 |
Impuls naukowy / | 39 |
Rozdział 1. Struktury literackości / | 45 |
„Sprzecznościowa” koncepcja literackości. Model uniwersalny / | 46 |
Awarie i energie komunikacyjne / | 62 |
Między wyrażalnym a niewyrażalnym / | 67 |
Niewyrażalne czy niewyrażone? / | 78 |
Między widzialnym a niewidzialnym / | 83 |
Wiersz księżycowy Bolesława Leśmiana / | 95 |
Między ontologią a poetyką / | 102 |
Ontologia dzieła „tektonicznego” / | 113 |
Ontologia „modelu świata” / | 123 |
Rozdział 2. Paradygmaty literackości / | 135 |
Literatura jako paradygmat / | 136 |
Literatura wyczuwalna / | 138 |
Rozstaje leksykograficzne / | 142 |
Termin „literatura” w kalejdoskopie historycznym / | 147 |
Literatura literaturoznawców / | 151 |
Wyobraźnia limitatywna / | 156 |
Granice literatury, granice historii, granice granic / | 158 |
Komunikacyjny paradygmat literacki / | 161 |
Rozdział 3. Literackość w czasoprzestrzeniach recepcji / | 169 |
Literackość rodowodowa / | 169 |
Szeregi (auto)recepcji / | 170 |
Literatura z literatury, ale i skądinąd / | 173 |
Literatura in statu nascendi / | 185 |
Szeregi (auto)komunikacji literackiej w poetykach autorskich i w specjalizacjach badawczych / | 203 |
Rozdział 4. Metafory, interpretacje, wielkie sylwy / | 207 |
Metafora a interpretacja / | 208 |
Przykład: róże Stanisława Grochowiaka / | 221 |
Porwani przez przenośnie / | 224 |
Literackość interpretacji / | 226 |
Całości literackie w perspektywie gradacyjnej / | 235 |
Sylwy mniejsze i większe / | 238 |
Wielka interpretacja wielkiej sylwy / | 240 |
Przykład: Mickiewicziana / | 241 |
Pierwszy cel aksjologiczny, czyli wielkość i małość / | 249 |
Drugi cel aksjologiczny, czyli aktualność i historyczność / | 259 |
Cele komunikacyjne, czyli pewność i niepewność sensu / | 267 |
Wielka interpretacja awangardy krakowskiej / | 273 |
Awangarda rozrzucona / | 274 |
Krąg pierwszy: rozrzucenie nomenklatury / | 275 |
Krąg drugi: rozrzucenie wyznaczników / | 279 |
Krąg trzeci: rozrzucenie czasoprzestrzeni / | 285 |
Rozdział 5. Strukturalizm powrotny / | 291 |
Zwroty, odwroty, powroty (metodologiczne) / | 291 |
Zwrot antystrukturalistyczny / | 293 |
Spór o wartościowanie / | 293 |
Przymusy aksjologiczne / | 299 |
Badawcze normy stabilne / | 304 |
Odwrót od literatury / | 307 |
Ogród rozkoszy prywatnych czy nowy instytucjonalizm? / | 312 |
Dekonstrukcja? – raczej eksperyment / | 318 |
Miejsce w historii / | 328 |
Oświetlenia strukturalizmu / | 332 |
Rozdział 6. Paraliteratura. Obszar trzeci, a właściwie pierwszy / | 351 |
Jeszcze jeden spór: o dychotomie / | 351 |
Załamania dychotomii / | 357 |
Pogranicze czy obszary mowy w pełni suwerenne? / | 359 |
Paraliteratura a specjalizacje mowy / | 362 |
Próbka paraliteratury: świat w liście / | 365 |
Rozdział 7. Sobowtóry i refleksy literackości w uniwersum semiotycznym / | 381 |
Literackość przestrzeni / | 388 |
Czas mówi przestrzenią, przestrzeń mówi czasem / | 393 |
Przestrzenie, gatunki, reguły spójności / | 403 |
W stronę genologii multimedialnej / | 407 |
W stronę multimedialnej teorii gatunku / | 411 |
W stronę multimedialnej teorii rodzajów / | 421 |
Bibliografia / | 431 |
Summary / | 447 |
Indeks osobowy / | 453 |