Ku wolności jako odpowiedzialności. Dewey, Rorty, Habermas o nowej jakości w demokracji

-25%

Ku wolności jako odpowiedzialności. Dewey, Rorty, Habermas o nowej jakości w demokracji

1 opinia

Format:

pdf, ibuk

DODAJ DO ABONAMENTU

WYBIERZ RODZAJ DOSTĘPU

23,25  31,00

Format: pdf

 

Dostęp online przez myIBUK

WYBIERZ DŁUGOŚĆ DOSTĘPU

Cena początkowa: 31,00 zł (-25%)

Najniższa cena z 30 dni: 23,25 zł  


23,25

w tym VAT

TA KSIĄŻKA JEST W ABONAMENCIE

Już od 24,90 zł miesięcznie za 5 ebooków!

WYBIERZ SWÓJ ABONAMENT

"Problem uzasadnienia demokracji jest jedną z centralnych kwestii, którymi zajmują się specjaliści z zakresu teorii społecznej. Po straszliwych doświadczeniach XX wieku nie jest sprawą łatwą ani jednoznaczną wskazać, dlaczego powinniśmy bronić systemu demokratycznego. Oczywiste jest, że liberalna demokracja minimalizuje zagrożenia jednostki, ale powstaje wtedy kwestia, czy wolność jednostki powinna być centralną wartością, do której wszelkie inne wartości społeczne powinny zostać odniesione. Niniejsza książka dotyka właśnie tego węzłowego dla nowoczesności tematu. […] Autor włożył wiele wysiłku w analizę i interpretację koncepcji Deweya, Habermasa i Rorty’ego. Każdy z tych myślicieli jest autorem skomplikowanych i niejednoznacznych koncepcji. Nie jest więc łatwo w jasny sposób przedstawić ich czasem niezwykle zawiły tok rozumowania. Jedną z wielkich zalet omawianej monografii jest właśnie jasna prezentacja omawianych w niej poglądów”.


Prof. dr hab. Leszek Koczanowicz (Szkoła Wyższa Psychologii Społecznej)


„to doskonała książka […]. Świetnie napisana, oryginalna, nowatorska, a jednocześnie przybliżająca polskiemu czytelnikowi istotne aspekty twórczości dwóch spośród najwybitniejszych i najbardziej wpływowych filozofów współczesności”.


Prof. Wojciech Sadurski (Sydney University)


Rok wydania2012
Liczba stron320
KategoriaFilozofia polityki
WydawcaWydawnictwo Naukowe Uniwersytetu Mikołaja Kopernika
ISBN-13978-83-231-3127-4
Numer wydania1
Język publikacjipolski
Informacja o sprzedawcyePWN sp. z o.o.

Ciekawe propozycje

Spis treści

  Od Autora /11
  
  Wstęp /13
  Żyjąc w cieniu Oświęcimia /13
  Pragmatyzm /15
  Od kontrowersji do nowej perspektywy /18
  O źródłach i kluczowych kwestiach /20
  Krok po kroku /23
  Wprowadzenie. Na początku był John Dewey /27
  Wstęp /27
  Od kryzysu ku nowemu liberalizmowi /28
  Jednostka i wspólnota /29
  Jaka forma polityczna? /30
  Radykalna demokracja /32
  Dialog i edukacja /33
  Ku Wielkiej Wspólnocie /35
  Utopijny projekt /36
  Następcy /37
  
  Rozdział I. Wokół społeczno-politycznej myśli Richarda Rorty’ego /39
  Wstęp /39
  Richard Rorty i John Dewey /39
  Filozofia a zwierciadło natury /40
  Przygodność /43
  Etnocentryzm /44
  Jakikolwiek rodzaj polityki /45
  Zerwanie z dotychczasową tradycją? / 46
  Od przygodności do ironii /48
  Wokół przygodności /48
  Dwa podejścia do kwestii prawdy /49
  Przygodność języka i jaźni /51
  Nowe języki, nowe słowniki, nowe sposoby myślenia /53
  Racjonalność /54
  Relatywizm /55
  Odrzucenie relatywizmu /58
  Użyteczność /60
  Miejsce „prawdy” w sferze politycznej /62
  Wokół ironii /64
  Ironistka i metafizyk /64
  Ironiczni teoretycy i liberalni ironiści /66
  Uwolnić się od metafizycznej tęsknoty /68
  Ku idealnemu państwu liberalnemu /69
  Wokół etnocentryzmu /69
  Przygodne społeczeństwo liberalne /71
  Na nowo opisać liberalizm /72
  Ku nowemu opisowi liberalizmu /73
  O liberalnych instytucjach /74
  Od dekonstruowania do alternatywnych rozwiązań /74
  Ku tolerancji /75
  Postmodernistyczny mieszczański liberalizm i jego uzasadnienie /76
  Problemy i postęp /77
  Ku ograniczeniu okrucieństwa i cierpienia /80
  Liberalna utopia /80
  Od obiektywności do solidarności /81
  Ból, cierpienie i ludzka solidarność /83
  Solidarność jest przygodna /85
  Poszerzanie kręgu „nas” /87
  Komunikacja /88
  Ku osiągnięciu zgody /88
  „Danie każdemu szansy” i „typowe wolności burżuazyjne” /90
  Zarzuty /91
  Dwa zasadnicze zarzuty /91
  Próba odpowiedzi na zarzut pierwszy: czy koncepcja ironiczna wpływa na osłabienie społeczeństwa liberalnego? /92
  Próba odpowiedzi na zarzut drugi: czy ironizm daje się pogodzić z ludzką solidarnością? /97
  O podziale na prywatne i publiczne /102
  Oskarżenie prawdy /102
  Prywatne i publiczne /103
  Czy możemy dokonać takiego podziału? /105
  Niekonsekwencja Richarda Rorty’ego /108
  Alternatywa dla ostrego podziału prywatne – publiczne /110
  Nieuzasadnione obawy /111
  „Równie dobrze” jest już teraz? /113
  Każda kategoria jest dobra – jeżeli przynosi nam korzyści /114
  Gdy zniknie lęk /116
  Podsumowując /116
  
  Rozdział II. Wokół teorii działania komunikacyjnego Jürgena Habermasa /119
  Wstęp /119
  Od radykalnej krytyki do reform /119
  Struktura teorii działania komunikacyjnego /122
  Główne problemy teorii działania /124
  Racjonalność komunikacyjna i działanie komunikacyjne /125
  Racjonalność komunikacyjna /126
  Argumentacja /129
  Postępowanie racjonalne i roszczenia ważnościowe /131
  Prawomocność ekspresji i uzasadnianie /133
  Powszechne uznanie /135
  Działanie komunikacyjne /137
  Świat życia i system /140
  Świat życia – nieartykułowana wiedza i kontekst /141
  Świat życia a formalne koncepcje świata /143
  Jednostronność kulturalistycznego pojęcia świata życia /146
  Znaczenie systemów /147
  Racjonalizacja świata życia /149
  Rozwój prawa i moralności – aspekt racjonalizacji świata życia /151
  Przygodność i ideologie /153
  Dwa typy działania i dwa mechanizmy koordynacji działania /156
  Zagrożenia i możliwość radzenia sobie z nimi /158
  Urzeczowienie /158
  Kulturowe zubożenie /162
  Potwierdzenie tezy o urzeczowieniu – jurydyzacja /163
  Instytucje prawne /164
  Poradzić sobie z zagrożeniami /165
  Rywalizacja zasad integracji społeczeństwa /166
  Budowanie teorii /167
  Ku powszechnej ważności naszego pojęcia racjonalności /167
  | Przeprowadzenie dowodu /168
  Ku koherencji /170
  Bez ostatecznych uzasadnień – bez roszczeń fundamentalistycznych /171
  Czy roszczenia ważnościowe są uniwersalne? /172
  Ku teorii społecznej /182
  Teoria społeczna – racjonalizacja społeczna /182
  Ideał w pełni racjonalnej formy życia – utopizm /186
  Kooperatywny wysiłek /189
  Komunikacja – założenia i racje (etyka dyskursu) /190
  Komunikacja, proces dziejowy i jedność rozumu /192
  Ku nowoczesnemu społeczeństwu /194
  Podsumowując /195
  
  Rozdział III. O zbieżności perspektyw Richarda Rorty’ego i Jürgena Habermasa
  – ku wolności jako odpowiedzialności /197
  O zbieżności perspektyw /197
  Odmienna retoryka /198
  Richarda Rorty’ego lęk przed wszelkimi idealizacjami /200
  Wyidealizowana racjonalna akceptowalność /201
  Obecność idealizacji u Jurgena Habermasa i Richarda Rorty’ego /204
  Nie rożni ich aż tak wiele /206
  Nowe światy /207
  Tworzenie nowych światów /208
  Roszczenia ważnościowe /214
  Richard Rorty przeciw idei racjonalności komunikacyjnej /216
  Niezbędna racjonalność komunikacyjna /219
  Różnica /221
  Kwestia rozumienia natury ludzkiej /224
  Wiele wspólnego /225
  Jaki rodzaj polityki? /227
  Demokracja /229
  Demokracja liberalna bez filozoficznych uzasadnień /232
  Proceduralistyczna polityka negocjacyjna /233
  Instytucje demokratyczne i wolność od panowania /237
  Ku wolności jako odpowiedzialności /237
  Dwie koncepcje wolności /238
  Richard Rorty – przeciw „pozytywnej” wersji wolności /241
  Obiegowe przekonania moralne /242
  Bez prawdy – za pluralizmem /243
  Zdecentrowany obraz świata /244
  Dochodzenie do porozumienia i reprodukcja /247
  Zniewalająca moc działania komunikacyjnego /248
  W kierunku kompromisu /249
  Konkretne wartości /252
  Odpowiedzialność względem naszej wspólnoty /254
  Abyśmy stali się lepsi /256
  Nie zadawać cierpienia /258
  Rezygnacja z przemocy /260
  Ku wolności jako odpowiedzialności /261
  Indywidualne i duchowe wyzwolenie /263
  Ku liberalnej utopii /265
  Społeczna nadzieja /266
  Społeczeństwo liberalne /269
  Komunikacja i problemy /271
  O roli filozofii, filozofów i odpowiedzialności / 276
  Podsumowanie. Od Johna Deweya do Richarda Rorty’ego i Jürgena Habermasa /279
  Filozofia /280
  Od prawdy do wolności /281
  Demokracja – jedna z dróg /284
  Postęp i wolna komunikacja /288
  Pragmatyzm i utopie /290
  
  Zakończenie /293
  Cele /293
  Roszczenia ważnościowe /294
  Warunki formalne /296
  Utopijne projekty /298
  Odpowiedź na główne pytanie /300
  Co zrobić, aby już się nie powtórzyło? /303
  Będzie tak, jak człowiek zadecyduje /304
  
  Bibliografia /307
  Indeks osobowy /317
RozwińZwiń