Projektowanie badań społeczno-ekonomicznych. Rekomendacje i praktyka badawcza

1 ocena

Format:

epub, mobi, ibuk

DODAJ DO ABONAMENTU

WYBIERZ RODZAJ DOSTĘPU

44,80  64,00

Format: epub, mobi

 

Dostęp online przez myIBUK

WYBIERZ DŁUGOŚĆ DOSTĘPU

Cena początkowa: 64,00 zł (-30%)

Najniższa cena z 30 dni: 44,80 zł  


44,80

w tym VAT

TA KSIĄŻKA JEST W ABONAMENCIE

Już od 24,90 zł miesięcznie za 5 ebooków!

WYBIERZ SWÓJ ABONAMENT

W książce podjęto ważny problem projektowania badań społeczno-ekonomicznych. Skoncentrowano się na zagadnieniu planowania i organizacji badań empirycznych. Unikalną cechą jest rozpoczęcie rozważań od paradygmatu teoretycznego leżącego u podstaw sformułowanych celów badania, tez i hipotez, a przez to będącego kryterium wyboru narzędzi badawczych.


Celem pracy jest całościowa prezentacja procesu badawczego oraz scharakteryzowanie metod realizacji badań empirycznych stosowanych w obszarze badań społeczno-ekonomicznych, poczynając od zbudowania modelu konceptualnego na podstawie sformułowanych pytań i hipotez badawczych, a następnie ukazanie metod transformacji hipotez badawczych w hipotezy statystyczne, zasad skalowania pojęć oraz zorganizowania narzędzia pomiaru, a także samego pomiaru w terenie, z doborem próby, kontrolą pomiaru oraz sprawdzeniem spójności tworzonej w wyniku pomiaru bazy danych włącznie.


Proces projektowania badania empirycznego podzielono na 2 fazy: fazę konceptualizacji oraz fazę realizacji. Kluczowy jest proces konceptualizacji, gdzie tworzy się model precyzujący sposób rozumienia rzeczywistości przez badacza, a na tej podstawie zostają sformułowane hipotezy badawcze. Model konceptualny wymaga zdefiniowania wszystkich pojęć i relacji, co determinuje sposób, w jaki pojęcia oraz relacje między nimi będą podlegać pomiarowi.


W publikacji, obok prezentacji zasad prowadzenia badania naukowego, przytoczono jako przykłady sposoby postępowania, które miały miejsce w wielu badaniach społeczno-ekonomicznych, jako studium przypadków, pozwalające przybliżyć czytelnikowi realia procesu badawczego i uświadomić, jak przebiegają poszczególne fazy badań empirycznych, których naukowość nie budzi wątpliwości.


Książkę grupy autorek ze Szkoły Głównej Handlowej w Warszawie oceniam jako ważną i interesującą. Odnosi się bowiem do aktualnych problemów, ważnych z naukowego, politycznego i społecznego punktu widzenia.


(Z recenzji dr. hab. Józefa Dziechciarza)


Rok wydania2013
Liczba stron250
KategoriaMetody badań społecznych
WydawcaWydawnictwo Naukowe PWN
ISBN-13978-83-01-19375-1
Numer wydania1
Język publikacjipolski
Informacja o sprzedawcyePWN sp. z o.o.

Ciekawe propozycje

Spis treści

  Od Autorek     7
  
  1. Propedeutyka badań naukowych     11
  
  1.1. Poznanie naukowe w naukach empirycznych     11
  1.2. Etapy badania empirycznego     16
  
  2. Faza konceptualizacji i operacjonalizacji w badaniu naukowym     19
  
  2.1. Konceptualizacja problemu badawczego     19
  2.2. Operacjonalizacja modelu konceptualnego     22
  
  3. Typy i rodzaje badań terenowych     31
  
  3.1. Badania jakościowe i badania ilościowe     31
  3.2. Badania wtórne i badania pierwotne     32
  3.3. Zasoby danych zastanych w instytucjach publicznych     39
  3.4. Klasyfikacja badań pierwotnych     49
  3.5. Badanie nieingerujące i ingerujące     57
  3.5.1. Eksperyment     59
  3.5.2. Obserwacja     78
  
  4. Konstrukcja narzędzia pomiarowego     80
  
  4.1. Skalowanie     80
  4.2. Skalowanie zjawisk złożonych     99
  4.2.1. Podejście oparte na czynnikach     100
  4.2.2. Badanie jednoznaczności skali złożonej – podejście eksploracyjne     107
  4.2.3. Model IRT     115
  4.2.4. Podejście czynnikowe     122
  
  5. Konstrukcja kwestionariusza ankietowego     130
  
  6. Projektowanie i zasady doboru próby do badania     141
  
  6.1. Probabilistyczne podstawy wnioskowania statystycznego     144
  6.2. Rodzaje prób oraz metody alokacji próby     147
  6.3. Dobór próby     148
  6.3.1. Procedura doboru próby     148
  6.3.2. Charakterystyka prób losowych     153
  6.3.2.1. Losowanie proste bez zwracania i ze zwracaniem     154
  6.3.2.2. Losowanie systematyczne     157
  6.3.2.3. Losowanie warstwowe     159
  6.3.2.4. Losowanie zespołowe     162
  6.3.2.5. Inne złożone schematy losowania     165
  6.3.3. Wpływ schematu losowania na poziom błędu losowego (Deff) i ustalenie wielkości próby     172
  6.3.4. Wpływ metody estymacji na poziom błędu losowego     176
  6.4. Nieklasyczne metody wnioskowania statystycznego – metody resamplingowe     178
  6.5. Próby celowe     181
  
  7. Czynniki mające wpływ na jakość badań empirycznych     185
  
  7.1. Błędy nielosowe     190
  7.2. Metody redukcji błędów nielosowych     195
  7.2.1. Ważenie kompensacyjne     198
  7.2.2. Poststratyfikacja     206
  7.2.3. Kalibracja wag     207
  7.2.4. Imputacje     212
  
  8. Projekt makiety bazy danych     219
  
  9. Meta-analiza     223
  
  Bibliografia     242
RozwińZwiń