Rozwój dziecka w przedszkolu. Stymulujące wartości wybranych systemów edukacyjnych

-20%

Rozwój dziecka w przedszkolu. Stymulujące wartości wybranych systemów edukacyjnych

1 opinia

Format:

pdf, ibuk

DODAJ DO ABONAMENTU

WYBIERZ RODZAJ DOSTĘPU

28,72  35,90

Format: pdf

 

Dostęp online przez myIBUK

WYBIERZ DŁUGOŚĆ DOSTĘPU

Cena początkowa: 35,90 zł (-20%)

Najniższa cena z 30 dni: 25,85 zł  


28,72

w tym VAT

TA KSIĄŻKA JEST W ABONAMENCIE

Już od 24,90 zł miesięcznie za 5 ebooków!

WYBIERZ SWÓJ ABONAMENT

Rozwój dziecka w przedszkolu to książka, która przybliża rolę, jaką w rozwoju dziecka odgrywa wybrany system edukacyjny. Autorka porównuje trzy różniące się ideologią i prezentujące odmienne modele wychowania systemy: montessoriański, waldorfski i standardowy.


Z uwagi na brak badań porównawczych istotnym celem pracy stało się urealnienie często skrajnie pozytywnych lub negatywnych opinii wobec alternatywnych podejść do rozwoju i edukacji dziecka. Wyniki badań mogą być przydatne dla zwolenników alternatywnych pedagogik i pomóc im w umacnianiu własnych pozycji.


Autorka pokazuje procesy rozwojowe pobudzane przez oddziaływania edukacyjne przewidziane w poszczególnych systemach pracy z dzieckiem. Okazuje się, że kompetencje rozwijane w poszczególnych systemach edukacyjnych wpływają na występowanie zmian także w zakresie innych umiejętności […]. Warto podkreślić, że praca Iwony Sikorskiej stanowi potwierdzenie ogólnej idei propagowanej przez psychologię ekologiczną, dotyczącej interakcji właściwości rozwijającej się jednostki z mikrośrodowiskiem, w jakim się znajduje”.


Z recenzji prof. dr hab. Marii Kielar-Turskiej


Rok wydania2010
Liczba stron194
KategoriaEdukacja
WydawcaWydawnictwo Uniwersytetu Jagiellońskiego
ISBN-13978-83-233-2888-9
Numer wydania1
Język publikacjipolski
Informacja o sprzedawcyePWN sp. z o.o.

Ciekawe propozycje

Spis treści

  WPROWADZENIE    7
  
  CZĘŚĆ PIERWSZA    13
  
  ROZDZIAŁ I. ROLA ŚRODOWISKA W ROZWOJU    15
  
  Kształtowanie się procesów poznawczych w kontekście środowiska    15
  Rozwój zdolności strategicznych: koncentracja i pamięć świeża    19
  Powstawanie twórczego nastawienia wobec świata    23
  Formowanie się umiejętności społecznych w kontakcie z otoczeniem    26
  Rozwój samodzielności i niezależności    30
  Podsumowanie    32
  
  ROZDZIAŁ II. ISTOTA ROZWOJU I METODY JEGO STYMULOWANIA W UJĘCIU MARII MONTESSORI    35
  
  Podstawowe pojęcia w pedagogice M. Montessori    36
    Dynamizmy rozwojowe    36
    Dyspozycje wewnętrzne    38
  Etapy rozwoju człowieka oraz związane z nimi fazy wrażliwości    39
  Przygotowane otoczenie, praca i zabawa w rozwoju dziecka    44
    Otoczenie rozwijającego się dziecka    44
    Cele wychowania według Marii Montessori    47
    Praca będąca zabawą    48
  Podsumowanie – opinie o systemie pedagogicznym M. Montessori    50
  
  ROZDZIAŁ III. RUDOLFA STEINERA ANTROPOZOFICZNE ROZUMIENIE ROZWOJU CZŁOWIEKA
  
  Antropologia antropozoficzna    53
  Cele pedagogiki waldorfskiej oraz drogi ich osiągania    56
  Wychowanie do wolności    58
  Otwarte otoczenie, zadania nauczyciela    59
  Podsumowanie – miejsce podejścia waldorfskiego w edukacji polskiej    62
  
  ROZDZIAŁ IV. PROPOZYCJA PROGRAMU WYCHOWANIA W POLSKIM PRZEDSZKOLU STANDARDOWYM    65
  
  Cele pracy wychowawczej z dzieckiem w wieku przedszkolnym    65
  Poznawanie świata w działaniu    70
  Aktywność zabawowa dziecka w wieku przedszkolnym
  Podsumowanie – cele edukacji dla XXI wieku
  
  ROZDZIAŁ V. PORÓWNANIE TRZECH ZAPREZENTOWANYCH SYSTEMÓW PEDAGOGICZNYCH    79
  
  Kryteria dokonywanych porównań    79
  Co łączy, a co dzieli systemy edukacyjne?    84
  
  CZĘŚĆ DRUGA    87
  
  ROZDZIAŁ VI. BADANIA WŁASNE    89
  
  Pytania i hipotezy badawcze    89
  Studium przypadku jako metoda badawcza    90
  Techniki i narzędzia badawcze    90
  Postępowanie badawcze – metoda badania    94
  Podsumowanie    95
  
  ROZDZIAŁ VII. ŚRODOWISKO PREZENTOWANYCH GRUP PRZEDSZKOLNYCH. WYNIKI BADAŃ    97
  
  Zmiany sceny pedagogicznej końca XX wieku    97
  Opis badanych placówek
  Kontekst rodzinny    104
  Aktywności i doświadczenia dzieci    107
  
  ROZDZIAŁ VIII. GRUPY PRZEDSZKOLNE W DZIAŁANIU. WYNIKI BADAŃ    109
  
  Rozwój procesów poznawczych w badanych grupach    109
    Formy pracy specyficzne dla danej rzeczywistości przedszkolnej    109
    Wyniki badań ilościowych w zakresie wybranych zmiennych sfery poznawczej    112
    Interpretacja i dyskusja wyników    121
  Kreatywność w wieku przedszkolnym    124
    Formy pracy specyficzne dla danej rzeczywistości przedszkolnej    124
    Wyniki badań ilościowych w zakresie zmiennej „kreatywność”    126
    Interpretacja i dyskusja wyników    129
  Rozwój społeczny    132
    Formy pracy specyficzne dla danej rzeczywistości przedszkolnej    132
    Wyniki badań ilościowych w zakresie wybranych zmiennych sfery społecznej    134
    Interpretacja i dyskusja wyników    139
  Rozwój samodzielności    142
    Formy pracy specyficzne dla danej rzeczywistości przedszkolnej    142
    Wyniki badań ilościowych w zakresie zmiennej osiowej „samodzielność”    144
    Interpretacja i dyskusja wyników    146
  Wzajemne relacje pomiędzy stymulowanymi kompetencjami    149
    Prezentacja analiz korelacyjnych    149
    Interpretacja i dyskusja wyników    153
  
  ROZDZIAŁ IX WNIOSKI DLA PRAKTYKI STYMULOWANIA ROZWOJU DZIECKA    157
  
  BIBLIOGRAFIA    163
  
  ZAŁĄCZNIKI    173
RozwińZwiń