INNE EBOOKI AUTORA
-20%
Autor:
Format:
pdf, ibuk
Rozwój dziecka w przedszkolu to książka, która przybliża rolę, jaką w rozwoju dziecka odgrywa wybrany system edukacyjny. Autorka porównuje trzy różniące się ideologią i prezentujące odmienne modele wychowania systemy: montessoriański, waldorfski i standardowy.
Z uwagi na brak badań porównawczych istotnym celem pracy stało się urealnienie często skrajnie pozytywnych lub negatywnych opinii wobec alternatywnych podejść do rozwoju i edukacji dziecka. Wyniki badań mogą być przydatne dla zwolenników alternatywnych pedagogik i pomóc im w umacnianiu własnych pozycji.
„Autorka pokazuje procesy rozwojowe pobudzane przez oddziaływania edukacyjne przewidziane w poszczególnych systemach pracy z dzieckiem. Okazuje się, że kompetencje rozwijane w poszczególnych systemach edukacyjnych wpływają na występowanie zmian także w zakresie innych umiejętności […]. Warto podkreślić, że praca Iwony Sikorskiej stanowi potwierdzenie ogólnej idei propagowanej przez psychologię ekologiczną, dotyczącej interakcji właściwości rozwijającej się jednostki z mikrośrodowiskiem, w jakim się znajduje”.
Z recenzji prof. dr hab. Marii Kielar-Turskiej
Rok wydania | 2010 |
---|---|
Liczba stron | 194 |
Kategoria | Edukacja |
Wydawca | Wydawnictwo Uniwersytetu Jagiellońskiego |
ISBN-13 | 978-83-233-2888-9 |
Numer wydania | 1 |
Język publikacji | polski |
Informacja o sprzedawcy | ePWN sp. z o.o. |
INNE EBOOKI AUTORA
POLECAMY
Ciekawe propozycje
Spis treści
WPROWADZENIE | 7 |
CZĘŚĆ PIERWSZA | 13 |
ROZDZIAŁ I. ROLA ŚRODOWISKA W ROZWOJU | 15 |
Kształtowanie się procesów poznawczych w kontekście środowiska | 15 |
Rozwój zdolności strategicznych: koncentracja i pamięć świeża | 19 |
Powstawanie twórczego nastawienia wobec świata | 23 |
Formowanie się umiejętności społecznych w kontakcie z otoczeniem | 26 |
Rozwój samodzielności i niezależności | 30 |
Podsumowanie | 32 |
ROZDZIAŁ II. ISTOTA ROZWOJU I METODY JEGO STYMULOWANIA W UJĘCIU MARII MONTESSORI | 35 |
Podstawowe pojęcia w pedagogice M. Montessori | 36 |
Dynamizmy rozwojowe | 36 |
Dyspozycje wewnętrzne | 38 |
Etapy rozwoju człowieka oraz związane z nimi fazy wrażliwości | 39 |
Przygotowane otoczenie, praca i zabawa w rozwoju dziecka | 44 |
Otoczenie rozwijającego się dziecka | 44 |
Cele wychowania według Marii Montessori | 47 |
Praca będąca zabawą | 48 |
Podsumowanie – opinie o systemie pedagogicznym M. Montessori | 50 |
ROZDZIAŁ III. RUDOLFA STEINERA ANTROPOZOFICZNE ROZUMIENIE ROZWOJU CZŁOWIEKA | |
Antropologia antropozoficzna | 53 |
Cele pedagogiki waldorfskiej oraz drogi ich osiągania | 56 |
Wychowanie do wolności | 58 |
Otwarte otoczenie, zadania nauczyciela | 59 |
Podsumowanie – miejsce podejścia waldorfskiego w edukacji polskiej | 62 |
ROZDZIAŁ IV. PROPOZYCJA PROGRAMU WYCHOWANIA W POLSKIM PRZEDSZKOLU STANDARDOWYM | 65 |
Cele pracy wychowawczej z dzieckiem w wieku przedszkolnym | 65 |
Poznawanie świata w działaniu | 70 |
Aktywność zabawowa dziecka w wieku przedszkolnym | |
Podsumowanie – cele edukacji dla XXI wieku | |
ROZDZIAŁ V. PORÓWNANIE TRZECH ZAPREZENTOWANYCH SYSTEMÓW PEDAGOGICZNYCH | 79 |
Kryteria dokonywanych porównań | 79 |
Co łączy, a co dzieli systemy edukacyjne? | 84 |
CZĘŚĆ DRUGA | 87 |
ROZDZIAŁ VI. BADANIA WŁASNE | 89 |
Pytania i hipotezy badawcze | 89 |
Studium przypadku jako metoda badawcza | 90 |
Techniki i narzędzia badawcze | 90 |
Postępowanie badawcze – metoda badania | 94 |
Podsumowanie | 95 |
ROZDZIAŁ VII. ŚRODOWISKO PREZENTOWANYCH GRUP PRZEDSZKOLNYCH. WYNIKI BADAŃ | 97 |
Zmiany sceny pedagogicznej końca XX wieku | 97 |
Opis badanych placówek | |
Kontekst rodzinny | 104 |
Aktywności i doświadczenia dzieci | 107 |
ROZDZIAŁ VIII. GRUPY PRZEDSZKOLNE W DZIAŁANIU. WYNIKI BADAŃ | 109 |
Rozwój procesów poznawczych w badanych grupach | 109 |
Formy pracy specyficzne dla danej rzeczywistości przedszkolnej | 109 |
Wyniki badań ilościowych w zakresie wybranych zmiennych sfery poznawczej | 112 |
Interpretacja i dyskusja wyników | 121 |
Kreatywność w wieku przedszkolnym | 124 |
Formy pracy specyficzne dla danej rzeczywistości przedszkolnej | 124 |
Wyniki badań ilościowych w zakresie zmiennej „kreatywność” | 126 |
Interpretacja i dyskusja wyników | 129 |
Rozwój społeczny | 132 |
Formy pracy specyficzne dla danej rzeczywistości przedszkolnej | 132 |
Wyniki badań ilościowych w zakresie wybranych zmiennych sfery społecznej | 134 |
Interpretacja i dyskusja wyników | 139 |
Rozwój samodzielności | 142 |
Formy pracy specyficzne dla danej rzeczywistości przedszkolnej | 142 |
Wyniki badań ilościowych w zakresie zmiennej osiowej „samodzielność” | 144 |
Interpretacja i dyskusja wyników | 146 |
Wzajemne relacje pomiędzy stymulowanymi kompetencjami | 149 |
Prezentacja analiz korelacyjnych | 149 |
Interpretacja i dyskusja wyników | 153 |
ROZDZIAŁ IX WNIOSKI DLA PRAKTYKI STYMULOWANIA ROZWOJU DZIECKA | 157 |
BIBLIOGRAFIA | 163 |
ZAŁĄCZNIKI | 173 |