EBOOKI WYDAWCY
-25%
Autor:
Format:
pdf, ibuk
"Neurodydaktyka. Nauczanie i uczenie przyjazne mózgowi" to książka, w której zostały zebrane wnioski płynące z neuronauk. Dzięki postępowi tych nauk możemy dziś zweryfikować stosowane w domach, w przedszkolach i szkołach metody nauczania. Neurobiolodzy obalają wiele wygodnych dla rodziców i nauczycieli mitów i pokazują, jak wiele zależy od nas dorosłych. To my, tworząc określone środowisko, decydujemy o tym, czym będą zajmować się dzieci. Ich aktywność znajduje odzwierciedlenie w strukturze sieci neuronalnej, można nawet powiedzieć, że rzeźbi ich mózgi. Dlatego z wnioskami płynącymi z neuronauk powinni zapoznać się zarówno rodzice, nauczyciele, jak i studenci kierunków pedagogicznych, a także wszyscy, którzy chcą się dowiedzieć, jak lepiej wykorzystać potencjał dzieci. Jeśli szkoła ma być źródłem prawdy o świecie, sama nie może ignorować wiedzy o tym, jak przebiegają procesy uczenia się.
Rok wydania | 2013 |
---|---|
Liczba stron | 315 |
Kategoria | Edukacja |
Wydawca | Wydawnictwo Naukowe Uniwersytetu Mikołaja Kopernika |
ISBN-13 | 978-83-231-3092-5 |
Język publikacji | polski |
Informacja o sprzedawcy | ePWN sp. z o.o. |
EBOOKI WYDAWCY
POLECAMY
Ciekawe propozycje
Spis treści
Wstęp / | 9 |
I. Neurobiologiczne podstawy procesu uczenia się / | 13 |
1. Dlaczego neurodydaktyka? / | 13 |
2. Jak działa mózg – fakty i liczby / | 26 |
3. O głębokości przetwarzania informacji, czyli o tym, dlaczego ściągi są lepsze od zeszytów ćwiczeń / | 38 |
4. Egoistyczny mózg, czyli o tym, dlaczego znaczenie ma tak duże znaczenie / | 50 |
5. Czy nauka może być przyjemna? / | 58 |
6. Neuroplastyczność / | 70 |
7. Nauka wymaga aktywności, czyli o tym, dlaczego nikomu nie można przekazać wiedzy / | 85 |
8. Reguły w szkole i w życiu / | 92 |
9. Uczenie się jawne i utajone / | 99 |
10. Rola neuroprzekaźników w procesie uczenia się / | 105 |
II. Fascynujące neurony lustrzane / | 118 |
1. Co mogą neurony lustrzane? / | 118 |
2. Mózg jako organ społeczny / | 124 |
3. Odzwierciedlanie, współbrzmienie i dostrajanie / | 132 |
4. Dlaczego tak trudno ukształtować dziecko na własną modłę lub zmusić je do nauki / | 139 |
5. Wpływ relacji międzyludzkich na efektywność nauczania, czyli o skutkach braku empatii / | 143 |
6. Neurony lustrzane a zabawa / | 149 |
7. Rozwijanie neuronów lustrzanych na przykładzie wiersza Juliana Tuwima Spóźniony słowik / | 160 |
III. Cyfrowi tubylcy i cyfrowi imigranci / | 166 |
1. Czy Marc Prensky miał rację? / | 166 |
2. Cyfrowi tubylcy, czyli o tym, co jest dla nas łatwe, a co trudne / | 169 |
3. Telewizja, komputery i internet a struktura mózgu / | 174 |
4. Nowe technologie a ADHD / | 182 |
5. Multitasking / | 185 |
6. Cyfrowi tubylcy, imigranci i abnegaci a kompetencja medialna / | 191 |
7. Nowe technologie a kształcenie nauczycieli / | 196 |
8. Szkoła w erze Wikipedii / | 203 |
9. Mózg wobec nowych technologii: rachunek zysków i strat / | 213 |
10. Jak uczą się mózgi cyfrowych tubylców i jakie płyną z tego wnioski / | 220 |
IV. Szkoła przyjazna mózgowi, czyli poszukiwanie alternatywy dla edukacji transmisyjnej / | 227 |
1. Fundamenty obecnego systemu edukacyjnego / | 227 |
2. Dlaczego uczniowie nudzą się w szkole / | 238 |
3. Ciekawość poznawcza umiera w szkole / | 243 |
4. Dydaktyka konstruktywistyczna / | 253 |
5. Czy przedszkola i szkoły wyrównują różnice między uczniami? / | 259 |
6. System testocentryczny, czyli jak urosnąć od mierzenia / | 265 |
7. Mózg zawsze pyta, dlaczego ma się czegoś uczyć / | 274 |
8. Cele edukacji / | 277 |
Podsumowanie / | 282 |
Bibliografia / | 294 |
Słownik terminów / | 304 |