Sposoby bycia licealistów w roli ucznia

Sposoby bycia licealistów w roli ucznia

2 oceny

Format:

ibuk

WYBIERZ RODZAJ DOSTĘPU

 

Dostęp online przez myIBUK

WYBIERZ DŁUGOŚĆ DOSTĘPU

6,15

Wypożycz na 24h i opłać sms-em

7,88

cena zawiera podatek VAT

ZAPŁAĆ SMS-EM

TA KSIĄŻKA JEST W ABONAMENCIE

Już od 19,90 zł miesięcznie za 5 ebooków!

WYBIERZ SWÓJ ABONAMENT

Bożena Dusza w dużej mierze skupia swoje rozważania na dookreśleniu roli ucznia-licealisty, aktywnego podmiotu w przebiegu procesu edukacyjnego. Autorka odwołuje się do wyników badań, jakie prowadziła wśród rzeszowskich licealistów, a których celem było dokonanie typologii i charakterystyki sposobów bycia licealistów w roli ucznia.


Walorem poznawczym pracy jest wieloaspektowe ujęcie tej problematyki na kilku płaszczyznach rozważań, które być może pozwoli nam znaleźć w niedalekiej przyszłości odpowiedź na następujące pytania: Czym jest wychowanie? Dzięki czemu jest tym, czym jest? Czy i jak jest możliwe dzisiaj? Ku jakiemu światu wychowywać? Kim jest i jaki jest potencjalny wychowanek? Kim jest (może) powinien być wychowawca – współczesny nauczyciel?


Praca odpowiada potrzebom intelektualnym, poznawczym i nade wszystko praktycznym. Z powodzeniem wypełnia lukę opracowań badawczych dotyczących refleksji zawartych w jej tytule.


Z recenzji prof. dr hab. Ewy Ordon


Liczba stron208
WydawcaWydawnictwo Uniwersytetu Rzeszowskiego
ISBN-13978-83-7338-676-1
Numer wydania1
Język publikacjipolski
Informacja o sprzedawcyRavelo Sp. z o.o.

Ciekawe propozycje

Spis treści

  Wstęp     7
  
  Rozdział I. Szkoła i jej uczniowie jako obiekt badań     11
  
  Wprowadzenie     11
  1.1. Szkoła w świetle założeń normatywnych i interpretatywnych     11
  1.1.1. Spojrzenie na szkołę w ujęciu teorii F. Znanieckiego     18
  1.2. (Z)reformowana szkoła w Polsce     19
  1.2.1. Założenia reformy systemu edukacji     19
  1.2.2. „A rzeczywistość skrzeczy…”     21
  1.3. Współcześni licealiści     26
  1.3.1. Zadania rozwojowe okresu dorastania i ich edukacyjne implikacje     27
  1.3.2. Kulturowy kontekst realizacji zadań rozwojowych współczesnych licealistów     33
  
  Rozdział II. Podstawowe odniesienia teoretyczne koncepcji roli społecznej i sposobów bycia w niej     38
  
  Wprowadzenie     38
  2.1. Normatywne ujęcie ról społecznych.     39
  2.2. Ramy teoretyczne interakcjonizmu symbolicznego     40
  2.2.1. Koncepcja znaczenia w teorii symbolicznego interakcjonizmu     41
  2.2.2. Definiowanie sytuacji działania     42
  2.3. Symboliczno-interakcyjna koncepcja roli     45
  2.3.1. Instytucjonalny kontekst roli społecznej     48
  2.3.2. Rola społeczna w koncepcji F. Znanieckiego     52
  2.4. Sposoby bycia w roli     54
  2.5. Sposoby bycia w roli a typy biograficzne według koncepcji F. Znanieckiego     60
  2.5.1. Sposoby bycia ludzi pracy     60
  2.5.2. Sposoby bycia ludzi zabawy     62
  2.5.3. Sposoby bycia ludzi dobrze wychowanych     63
  2.5.4. Sposoby bycia ludzi normalnych (przeciętnych)     65
  2.5.5. Sposoby bycia ludzi „zboczeńców”     66
  2.6. Cele i problematyka badań własnych nad sposobami bycia licealistów w roli ucznia     67
  
  Rozdział III. Sposoby bycia w roli ucznia – lekcja i „poza lekcją”     72
  
  Wprowadzenie     72
  3.1. Jacy są – przegląd zidentyfikowanych sposobów bycia licealistów w roli ucznia     72
  3.2. Sposoby bycia w roli ucznia na lekcji     76
  3.3. Zachowania na lekcji uczniów o przeciętnym sposobie bycia w roli ucznia oraz reprezentu-jących sposób bycia dobrze wychowanego człowieka pracy     78
  3.4. Sposób bycia człowieka zabawy na lekcji     85
  3.5. Sposoby bycia w roli ucznia człowieka dobrze wychowanego oraz człowieka pracy na lekcji     87
  3.6. Sposoby bycia w roli ucznia zboczeńców nadnormalnych i podnormalnych na lekcji     89
  3.7. Strategie unikania odpowiedzi na lekcji wśród badanych uczniów     90
  3.8. Stosunek do oceniania w szkole     92
  3.9. Poza lekcją     94
  Podsumowanie     97
  
  Rozdział IV. Sposoby bycia w roli wobec partnerów interakcji     99
  4.1. Sposoby bycia licealistów w roli ucznia wobec nauczycieli     99
  4.2. Sposoby bycia badanych licealistów wobec innych uczniów w klasie    103
  Podsumowanie    105
  
  Rozdział V. Normatywny aspekt sposobów bycia w roli ucznia    107
  
  5.1. Używki na terenie szkoły    113
  5.2. Wagary    113
  
  Rozdział VI. Portret szkoły w świetle wypracowań licealistów    116
  
  6.1. Portret nauczyciela w świetle uczniowskich wypracowań    117
  6.2. Portret ucznia w świetle uczniowskich wypracowań    123
  6.3. Portret szkoły w świetle wypracowań uczniowskich    133
  Podsumowanie    139
  
  Rozdział VII. Czynniki różnicujące sposoby bycia licealistów w roli ucznia.    141
  7.1. Hipotezy potwierdzone    141
  7.1.1. Sposoby bycia w roli ucznia a zmienne związane z osobą badanego ucznia    142
  7.1.2. Sposoby bycia w roli ucznia a zmienne różnicujące związane z sytuacją szkolną ba-danych uczniów.    143
  7.1.3. Sposoby bycia w roli ucznia a zmienne różnicujące związane z planami i dążeniami badanych licealistów.    146
  7.2. Hipotezy niepotwierdzone    152
  
  Rozdział VIII. Podsumowanie wyników badań, próba interpretacji    160
  
  8.1. Oni są tacy… normalni    160
  8.2. „Przeciętność” jest cnotą?    171
  8.2.1. Przeciętny uczeń, a jaki nauczyciel?    174
  8.3. Gdzie się podziali homo ludens?    176
  8.4. Kontekst sposobów bycia w roli ucznia – kultura szkoły    178
  8.4.1. Wytwory    179
  8.4.2. Wartości    180
  8.4.3. Założenia    180
  
  Zakończenie    192
  
  Spis tabel    195
  Bibliografia    196
RozwińZwiń
W celu zapewnienia wysokiej jakości świadczonych przez nas usług, nasz portal internetowy wykorzystuje informacje przechowywane w przeglądarce internetowej w formie tzw. „cookies”. Poruszając się po naszej stronie internetowej wyrażasz zgodę na wykorzystywanie przez nas „cookies”. Informacje o przechowywaniu „cookies”, warunkach ich przechowywania i uzyskiwania dostępu do nich znajdują się w Regulaminie.

Nie pokazuj więcej tego powiadomienia