POLECAMY
-20%
Autor:
Format:
pdf, ibuk
XIX wiek przynosi Rumunom początek własnego państwa oraz równoczesną zmianę paradygmatu kulturowego z orientalnego na zachodnioeuropejski. Wejście w nowoczesność nie oznacza zwykłego etapu ewolucji, lecz swoisty początek absolutny, zupełnie nowy porządek zdominowany ideologicznie przez liberalizm i nacjonalizm. Przepojona niechęcią reakcja na zmianę niektórych ludzi kultury nie budzi zdziwienia, ale jej specyficzne formy mogą zaskakiwać. Siedmiogrodzianin Maiorescu marzy o zastąpieniu "orientalnego barbarzyństwa" nowoczesnym systemem merytokracji o wyraźnie niemieckiej proweniencji przy jednoczesnym dowartościowaniu wszystkiego, co własne, swojskie, wyrosłe z lokalnej tradycji. Mołdawianin Eminescu, ostatni romantyk Europy, tęskni za średniowiecznym rajem utraconym i jego wyobrażoną harmonią społeczną. Szczególny to jednak raj, w którym miejsce Boga zajmuje Naród...
Książka zainteresować może zarówno badacza literatury, kultury i muzyki romantyzmu, jak i każdego czytelnika, chcącego lepiej zrozumieć wzajemne relacje różnych sztuk, romantyczny dramat, bliżej poznać fascynującą kulturę wieku dziewiętnastego.
Rok wydania | 2011 |
---|---|
Liczba stron | 244 |
Kategoria | Literaturoznawstwo |
Wydawca | Wydawnictwo Uniwersytetu Jagiellońskiego |
ISBN-13 | 978-83-233-3149-0 |
Numer wydania | 1 |
Język publikacji | polski |
Informacja o sprzedawcy | ePWN sp. z o.o. |
POLECAMY
Ciekawe propozycje
Spis treści
Wstęp | 9 |
Rozdział I. Kontekst historyczny rumuńskiej modernizacji w XIX wieku | 19 |
1. Zapowiedzi końca epoki. Grecy, Rosjanie i pierwsza próba sił | 21 |
2. Zmiana w granicach ustalonego porządku | 44 |
3. Rok 1848 – próba zmiany gwałtownej | 57 |
4. Rozczarowani rewolucją. Ion Heliade-Rădulescu i poszukiwanie alternatywy | 77 |
5. Budowanie państwa, czyli pragmatyzm | 88 |
Rozdział II. Titu Maiorescu – konserwatyzm paradoksalny | 101 |
1. Edukacja filozofi czna | 103 |
2. Ideologiczne dojrzewanie | 117 |
3. Wpływy niemieckie | 128 |
4. „Formy pozbawione treści” i „nowy kierunek” w kulturze | 150 |
Rozdział III. Mihail Eminescu – tradycjonalizm niekonsekwentny | 179 |
1. Wizje poetyckie i diatryby | 181 |
2. Koncepcja państwa | 201 |
3. Idea monarchii i władcy | 216 |
Zamiast zakończenia | 229 |
Bibliografia | 237 |