POLECAMY
-20%
Redakcja:
Format:
pdf, ibuk
Niniejszą monografię uważam za podręcznik niezbędny dla osób prowadzących szkolenia (kursy) skierowane do profesjonalistów ochrony zdrowia z zakresu motywowania swoich podopiecznych do zmiany zachowań szkodliwych dla zdrowia czy funkcjonowania społecznego oraz zachęcania ich do zdrowego stylu życia itp. Książka ta może być również użyteczna dla osób kształcących profesjonalistów zajmujących się promocją zdrowia, a także zapobieganiem zaburzeniom zdrowia i funkcjonowania społecznego. Opis wyników badań przeprowadzonych w populacji polskich pracowników ochrony zdrowia poprzedzono uzasadnieniem prowadzenia takich szkoleń, a wykorzystanie podręcznika podniesie ich jakość.
Z recenzji prof. dr. hab. Jana Czesława Czabały
Rok wydania | 2010 |
---|---|
Liczba stron | 244 |
Kategoria | Psychologia kliniczna i psychoterapia |
Wydawca | Wydawnictwo Uniwersytetu Jagiellońskiego |
ISBN-13 | 978-83-233-2817-9 |
Numer wydania | 1 |
Język publikacji | polski |
Informacja o sprzedawcy | ePWN sp. z o.o. |
POLECAMY
Ciekawe propozycje
Spis treści
PODZIĘKOWANIA | 9 |
WSTĘP | 11 |
Rozdział I: WPROWADZENIE | 13 |
O projekcie MOTIVATE | 13 |
Umiejętności motywacyjne w Europie – obraz całościowy | 14 |
Motywacja w literaturze przedmiotu | 17 |
Rozdział II: TRENING MOTYWACYJNY W KONTEKŚCIE PRACOWNIKÓW OCHRONY ZDROWIA | 21 |
Analiza potrzeb w zakresie umiejętności motywacyjnych – na podstawie polskiej grupy badawczej .21 | |
Motywacja profesjonalistów jako czynnik wpływający na postawę motywacyjną pacjentów do zmiany zachowania.43 | |
Rozdział III: TRENING MOTYWACYJNY W OCHRONIE ZDROWIA I POMOCY SPOŁECZNEJ – MATERIAŁY SZKOLENIOWE | 51 |
Część I – Cele podręcznika | 51 |
Część II – Wprowadzenie | 55 |
Część III – Motywacja – podręcznik dla szkoleniowca: Źródło inspiracji | 67 |
Pierwsza część kursu: Budowanie relacji partnerskiej | 68 |
Wprowadzenie | 69 |
Przełamywanie lodów 1 | 69 |
Przełamywanie lodów 2 | 70 |
Pomysły, Obawy, Oczekiwania 1 | 70 |
Pomysły, Obawy, Oczekiwania 2 – Osobiste Doświadczenie, Doświadczenie Praktyczne (nominalna technika grup) | 71 |
Pomysły, Obawy, Oczekiwania 3 – wizja i doświadczenie | 72 |
Pomysły, Obawy, Oczekiwania 4 | 73 |
Pomysły, Obawy, Oczekiwania 5 | 73 |
Pogłębianie kontaktu 1 | 74 |
Pogłębianie kontaktu 2 | 75 |
Pogłębianie kontaktu 3 | 75 |
Pogłębianie kontaktu 4 | 76 |
Negocjowanie planu działania | 77 |
Druga część kursu: Wprowadzenie do teorii – zmiana motywacyjna i behawioralna | 78 |
Motywacja: Osobista motywacja, aby przyjść na warsztaty/szkolenie/kurs | 79 |
Motywacja: Wyrażenia motywacji – tworzenie grup | 79 |
Motywacja: Zachowanie i motywacja | 81 |
Etapy zmiany: Indywidualna zmiana zachowania | 82 |
Etapy zmiany: Ćwiczenie indywidualne w towarzystwie | 83 |
Etapy zmiany: Ćwiczenie pisemne – własne doświadczenie | 86 |
Etapy zmiany: Podstawowe ćwiczenie podzielone na etapy zmiany i interwencje | 87 |
Przykłady: Rozpoznawanie faz i interwencji | 88 |
Etapy zmian: Identyfi kowanie etapów zmiany | 95 |
Etapy zmiany: Burza mózgów na temat etapów i interwencji | 96 |
Tabela: Fazy zmian zachowania i interwencje | 100 |
Tabela: Etapy zmiany – czynności i umiejętności | 101 |
Etapy zmiany: Odgrywanie ról | 102 |
Trzecia część kursu: Opór i ambiwalencja | 104 |
Opór: Siła perswazji | 105 |
Opór: Dobre powody, aby nie mówić | 105 |
Opór: Akceptacja 1 | 106 |
Opór: Akceptacja 2 | 107 |
Opór: Rozpoznawanie oporu | 108 |
Opór: Pozytywne przemianowanie | 109 |
Ćwiczenie zintegrowane: Opór, Ambiwalencja, Zapobieganie nawrotowi | 109 |
Odgrywanie ról i obserwowanie, rola obserwatora | 110 |
Przypadki: 1A – Rola lekarza | 111 |
Przypadki: 1 B – Rola lekarza | 111 |
Przypadek: 2 A – Rola lekarza | 112 |
Przypadek: 2 B – Rola lekarza | 112 |
Przypadek: 3 – Rola lekarza | 112 |
Przypadek 1: Rola pacjenta | 113 |
Przypadek 2: Rola pacjenta | 113 |
Przypadek 3: Rola pacjenta | 114 |
Notatki dla prowadzącego: Zastanów się | 115 |
Czwarta część kursu: Umiejętności komunikacyjne i strategie | 116 |
Aktywne, nieoceniające słuchanie | 117 |
Zadawanie pytań otwartych | 117 |
Przypadek dla fazy kontemplacji | 118 |
Przykładowe pytania otwarte, wywołujące dyskurs zmiany | 120 |
Odzwierciedlanie pozawerbalnych elementów komunikacji | 121 |
Rodzaje odzwierciedlania | 122 |
Odzwierciedlanie konfl iktów wewnętrznych | 123 |
Pozytywne przemianowanie | 123 |
Pozytywne restrukturyzowanie | 124 |
Strukturyzowanie i podsumowanie | 124 |
Przejście do decyzji na temat działania | 125 |
Ćwiczenie zintegrowane na temat przeprowadzania wywiadu motywacyjnego .127 | |
Piąta część kursu: Planowanie i wprowadzanie zmiany | 128 |
Opracowywanie planu działania | 129 |
Strategia sześciu kroków | 132 |
Planowanie zmiany | 134 |
Kroki w stronę utrzymania zmiany według Ricka Botelho | 137 |
Strategia 5 A | 146 |
Krótki poradnik: Strategie rzucania palenia | 147 |
Informacja motywacyjna (5 R) | 148 |
Dodatek – Odgrywanie ról – Przypadki kliniczne | 150 |
Przypadek 1 | 151 |
Przypadek 2 | 152 |
Dialogi | 153 |
Radzenie sobie z oporem podczas kursu | 158 |
Role do zastosowania podczas kursu | 162 |
Teoria samodeterminacji (Self Determination Theory) | 164 |
Prekontemplacja | 165 |
Kontemplacja | 166 |
Balans decyzyjny | 166 |
Sprytny (smart) plan | 167 |
Proces Zmian Behawioralnych | 168 |
Omówienie slajdów do kursu | 171 |
Część IV – Podsumowanie dla uczestników | 219 |
Rozdział IV: STANDARDY | 237 |
Wstęp i kontekst | 237 |
Założenia standardów | 238 |
Trening umiejętności motywacyjnych: wartości i zasady | 238 |
Założenia szkolenia umiejętności motywacyjnych | 239 |
Materialne standardy dotyczące przygotowania szkolenia w zakresie umiejętności motywacyjnych | 240 |
Standardy dotyczące przekazu w szkoleniach umiejętności motywacyjnych | 241 |
Specjalne zagadnienia do rozważenia przez szkoleniowców.242 | |
Prawa autorskie | 242 |