Taktyki negocjacyjne w kontekście proksemiki. Analiza metodologiczna

-20%

Taktyki negocjacyjne w kontekście proksemiki. Analiza metodologiczna

1 ocena

Format:

pdf, ibuk

DODAJ DO ABONAMENTU

WYBIERZ RODZAJ DOSTĘPU

30,40  38,00

Format: pdf

 

Dostęp online przez myIBUK

WYBIERZ DŁUGOŚĆ DOSTĘPU

Cena początkowa: 38,00 zł (-20%)

Najniższa cena z 30 dni: 27,36 zł  


30,40

w tym VAT

TA KSIĄŻKA JEST W ABONAMENCIE

Już od 24,90 zł miesięcznie za 5 ebooków!

WYBIERZ SWÓJ ABONAMENT

Proksemika jest interdyscyplinarną nauką z pogranicza psychologii, socjologii, kulturoznawstwa i filozofii, zajmującą się percepcją! sposobem wykorzystania przestrzeni przez ludzi. Niniejsza książka referuje stan badań proksemiki dotyczących wpływu zachowań przestrzennych negocjatora i ich obserwacji na realizację celów negocjacji oraz analizuje rozumowania, które pozwalają na podstawie tej wiedzy budować proksemiczne taktyki negocjacyjne, czyli taktyki wykorzystujące środek, jakim są zachowania przestrzenne lub ich obserwacja, do realizacji celów typowych dla negocjacji. Praca omawia ważniejsze typy proksemicznych taktyk negocjacyjnych, określa ogólne warunki ich skuteczności oraz sposób uszczegółowiania się tych warunków w konkretnych sytuacjach działania.


Książka jest systemową, czyli dokonywaną w kontekście szerszej teorii, oraz systematyzującą, to jest porządkującą dostępną wiedzę empiryczną, analizą możliwości wykorzystania proksemiki w tworzeniu taktyk negocjacyjnych. Jej analizy na przykładzie proksemiki pokazują rolę, jaką w metodycznym tworzeniu taktyk i strategii działania pełnią rozstrzygnięcia dotyczące natury człowieka, społeczeństwa i ludzkiego działania, tradycyjnie zaliczane do filozofii. Ujawniając i badając rolę tych założeń w tworzeniu taktyk proksemicznych, niniejsza monografia włącza się do współczesnego nurtu nauk aplikacyjnych, które wykorzystują wiedzę filozoficzną przy opracowywaniu rozwiązań, a zarazem podejmuje klasyczną- sięgającą Platona i Arystotelesa - tradycję filozofii praktycznej.


Rok wydania2012
Liczba stron226
KategoriaPsychologia stosowana
WydawcaWydawnictwo Uniwersytetu Jagiellońskiego
ISBN-13978-83-233-3275-6
Numer wydania1
Język publikacjipolski
Informacja o sprzedawcyePWN sp. z o.o.

Ciekawe propozycje

Spis treści

  WSTĘP     17
  
  1. Przedmiot i aspekt analiz     19
  
  2. Główny cel pracy     21
  
  2.1. Cel analityczny. Co wiemy o proksemicznych taktykach negocjacyjnych?     21
  2.2. Eksplikacyjny cel pracy. Dlaczego to działa?     21
  2.3. Aplikacyjny (praktyczny) cel pracy. Jak to działa?     22
  
  3. Cząstkowe cele pracy     22
  
  3.1. Omówienie stanu badań i literatury przedmiotu     23
  3.2. Omówienie niektórych rozumowań strategicznych     23
  3.3. Analiza struktury (celów i środków) negocjacji     23
  3.4. Typologia i analiza taktyk proksemicznych w negocjacjach     24
  3.5. Analiza przykładów     24
  
  4. Niektóre metody wy korzystywane w pracy     24
  
  4.1. Definiowanie pojęć – metoda analityczna     24
  4.2. Analiza zjawisk – metoda fenomenologiczna     24
  4.3. Semiotyczna metoda opisu i wyjaśniania     25
  4.4. Ontologiczna metoda analizy     25
  4.5. Redukcyjna metoda wyjaśniania danych i uzasadniania hipotez wyjaśniających    26
  4.6. Krytyka indukcjonizmu. Koncepcja programów badawczych i paradygmatów naukowych. Karl Popper, Imre Lakatos , Thomas Kuhn, Paul K. Feyerabend     26
  4.7. Paradygmat interakcjonizmu symbolicznego     27
  
  5. Stan badań     28
  
  5.1. Taktyki przestrzenne     28
  5.2. Proksemika i nauki o negocjacjach     29
  5.3. Teorie myślenia strat egicznego, prakseologia, Teoria Gier i badania ontologiczne    29
  5.4. Antropologia kulturowa     30
  5.5. Semiotyka, teoria skryptów i interakcjonizm symboliczny     30
  
  6. Uzasadnienie głównego celu pracy     31
  
  6.1. Względy naukowe     31
  6.2. Powody aplikacyjne – ryzyko szablonowości     32
  6.3. Względy popularyzatorskie     33
  
  7. Uzasadnienie aspektu analiz     33
  
  7.1. Czy aspekt materialny nie jest za wąski?     34
  7.2. Czy aspekt materialny nie jest za szeroki?     34
  7.3. Czy formalny aspekt pracy nie jest za szeroki? Metateoria a ryzyko szablonowości     34
  7.4. Czy należy łączyć aspekt formalny z aspektem materialnym?     35
  7.5. Uzasadnienie punktu wyjścia analiz – Dlaczego proksemika?     35
  7.5.1. Czy proksemika jest nauką aplikacyjną?     35
  7.5.2. Czy proksemika mówi coś nowego o negocjacjach w biznesie?     36
  
  8. Uzasadnienie metod przyjętych w pracy     36
  
  8.1. Teoretyczna metoda rozwiązywania praktycznych problemów. Czy teoretyczne i aplikacyjne cele pracy nie są rozbieżne?     36
  8.2. Teoretyczna metoda tworzenia taktyk działania     37
  8.3. Interdyscyplinarność metod     38
  9. Plan i struktura pracy     39
  10. Oznaczenia i odsyłacze     39
  
  DZIAŁ A. PRZEDMIOT ANALIZ    41
  
  ROZDZIAŁ I. STRATEGIE I TAKTYKI    43
  
  11. Definicja regulująca     43
  
  12. Cel działania wyznaczonego strategią     45
  
  12.1. Hierarchia celów. Nadrzędny cel a podrzędne cele strategii     46
  12.2. Regulujące odróżnienie strategii od taktyki     46
  12.3. Swoiste cele i środki strategii dla dziedzin działania     47
  
  13. Problem racjonalności działania wyznaczonego strategią     47
  
  14. Kontekst odkrywania strategii – myślenie strategiczne     48
  
  15. Rozumowania w strategiach metodycznych. Rozumowania strategiczne     49
  
  15.1. Metoda dedukcyjna     50
  15.2. Metoda redukcyjna: indukcja enumeracyjna, analogia, hipotezy wyjaśniające     50
  
  16. Przesłanki rozumowań strategicznych     51
  
  16.1. Ontologia i model sytuacji taktycznej     51
  16.2. Warunek skuteczności     52
  16.3. Postulat (warunek) pełności     52
  
  17. Niektóre aplikacyjne perspektywy teorii myślenia strategicznego     54
  
  ROZDZIAŁ II. NEGOCJACJE I TAKTYKI NEGOCJACYJNE    55
  
  18. Struktura (cele i środki) negocjacji     55
  
  19. Aspekty swoistego celu negocjacji – taktyki perswazyjne     58
  
  19.1. Poznawczy aspekt perswazji. Zarządzanie informacją. Informowanie lub dezinformowanie     58
  19.2. Emocjonalny aspekt perswazji. Wpływ na emocje i postawy emocjonalne. Taktyki impresyjne     59
  19.3. Behawioralny aspekt perswazji. Wpływ na decyzje, postępowanie i postawy behawioralne. Taktyki perswazyjne w ścisłym sensie     59
  
  20. Regulujące odróżnienie strategii od taktyk negocjacyjnych     59
  
  21. Niektóre szczegółowe cele taktyk negocjacyjnych w biznesie     60
  21.1. Wpływ na chronemikę (moment) decyzji     60
  21.2. Wizerunek – taktyki wizerunkowe     60
  21.3. Autoprezentacja – taktyki autoprezentacji     61
  
  22. Niektóre towarzyszące cele negocjacji w biznesie     61
  
  22.1. Optymalizowanie własnych decyzji     62
  22.2. Zdobycie informacji. Motywacja epistemiczna. Taktyk i poznawcze     62
  
  23. Środki negocjacji – znaki i fakty     62
  
  24. Struktura taktyk negocjacyjnych     63
  
  ROZDZIAŁ III. PROKSEMIKA. OBSZARY PROKSEMICZNYCH BADAŃ    65
  
  25. Odkrycie związku między więziam i społecznymi a dystansem interakcyjnym     66
  
  25.1. Wpływ więzi społecznych na dystans interakcyjny. Stereotypowy dystans interakcyjny – stereotypy dystansu     66
  25.2. Wpływ dystansu na więzi społeczne     67
  
  26. Terytorializm     67
  
  26.1. Typologie terytoriów. Terytorium osobiste     67
  26.2. Znaczniki terytorialne     68
  26.3. Za mykanie i otwieranie terytoriów znacznikami terytorialnymi     69
  26.4. Dzielenie się terytoriami     69
  
  27. Badania nad inwazją     70
  
  27.1. Reakcje na inwazję     70
  27.2. Tolerancja na zbliżenie     71
  27.3. Tłumienie wyrazu reakcji na inwazję     71
  27.4. Wpływ inwazji na zachowania pozawerbalne     72
  27.5. Sytuacje przegęszczenia     72
  
  28. Badania międzykulturowe     73
  
  28.1. Odkrycie kulturowej zależności stereotypów dystansu – kultury „wysoko -” i „niskokontaktowe”     73
  28.2. Kulturowe stereotypy reagowania na przegęszczenie i inwazję     74
  28.3. Prywatność i etyczne granice inwazji     74
  
  DZIAŁ B. TYPOLOGIA PROKSEMICZNYCH TAKTYK NEGOCJACYJNYCH    77
  
  ROZDZIAŁ IV. WYJŚCIOWY MODEL SYTUACJI TAKTYCZNEJ    79
  
  29. Związki symptomatyczne: Determinanty, funkcje i interpretatory dystansu     79
  
  30. Problem metafizycznej charakterystyki związków symptomatycznych     80
  
  31. Model sytuacji taktycznej a związki symptomatyczne     81
  
  ROZDZIAŁ V. TYPOLOGIA TAKTYK PROKSEMICZNYCH ZE WZGLĘDU NA CELE NEGOCJACJI    82
  
  32. Taktyki poznawcze: diagnozowanie determinantów dystansu     82
  
  32.1. Diagnozowanie cech rozmówcy     83
  32.2. Diagnozowanie emocji i postaw     83
  32.3. Diagnozowanie oczekiwań     83
  
  33. Zarządzanie informacją – kodowanie informacji     83
  
  33.1. Kodowanie dominacji (pewności siebie, zwierzchności, siły, pozycji społecznej) lub jej braku taktykami inwazyjnymi i terytorialnymi     85
  33.2. Kodowanie relacji proksemicznej i stopnia znajomości     85
  33.3. Kodowanie emocji i postaw interpersonalnych     85
  33.4. Kodowanie wrażenia atrakcyjności interpersonalnej     86
  33.5. Kodowanie nastawienia do przebiegu, tematu rozmowy i oferty     86
  33.6. Kodo wanie ważności i poufności przekazu     86
  33.7. Kodowanie oczekiwania opieki i sprawowania opieki     87
  33.8. Kodowanie cech osobowości     87
  33.9. Taktyki wizerunkowe     87
  33.10. Blef i maskowanie     87
  
  34. Taktyki impresyjne i perswazyjne     88
  
  34.1. Wizerunek negocjatora     89
  34.2. Wizerunek rozmówcy     89
  34.3. Emocje     90
  34.4. Postawy behawioralne     90
  34.5. Taktyki zakłócania     90
  
  ROZDZIAŁ VI. TYPOLOGIA TAKTYK PROKSEMICZNYCH ZE WZGLĘDU NA ICH ŚRODKI    91
  
  35. Zachowania przestrzenne     91
  
  35.1. Inwazja. Taktyki inwazyjne     91
  35.2. Pomniejszanie dystansu     92
  35.3. Powiększanie dystansu     92
  35.4. Rytuały proksemiczne     92
  35.5. Taktyki mimetyczne     93
  35.6. Taktyki dopełniania     93
  35.7. Taktyki odzwierciedlania     93
  35.8. Taktyki dysharmonizacji     94
  35.9. Taktyki dopasowywania i prowadzenia     94
  
  36. Zachowania terytorialne     95
  
  36.1. Aranżacja przestrzeni w taktykach impresyjnych     95
  36.1.1. Wielkość wyznaczonego terytorium i taktyki terytorialne. Symbolika ekspansji     95
  36.1.2. Symbolika środka     96
  36.1.3. Symbolika wertykalna     97
  36.2. Wpływ na miejsce negocjacji jako taktyka proksemiczna     97
  36.3. Substytuty dystansu w taktykach impresyjnych. Propozycja własna     98
  
  37. Obserwacja i rozumowanie w taktykach poznawczych     98
  
  38. Proksemiczne kompetencje negocjatorów     99
  
  ROZDZIAŁ VII. TAKTYKI PROKSEMICZNE W NIEKTÓRYCH ASPEKTACH NEGOCJACJI    101
  
  39. Taktyki proksemiczne w różnych fazach negocjacji     101
  
  39.1. Przygotowanie negocjacji     101
  39.2. Zapoznanie się z drugą stroną     102
  39.3. Pierwsze wrażenie i nawią zanie kontaktu     102
  39.4. Otwarcie licytacji i licytacja     102
  39.5. Zawarcie kontraktu     102
  39.6. Faza „domykania” rozmów     103
  
  40. Niektóre błędy w proksemicznych taktykach negocjacyjnych – analiza przykładów     103
  
  40.1. Niektóre źródła błędów     103
  40.2. Ignorowanie różnic kulturowych     104
  40.3. Zbyt mały dystans, inwazja, ekspansja     105
  40.4. Zbyt daleki dystans     105
  40.5. Statyczny dystans a dynamika dystansu     106
  40.6. Ignorowanie oczekiwań przestrzennych rozmówcy     106
  40.7. Błędne wyznaczenie terytorium     106
  
  DZIAŁ C. ZAŁOŻENIA ROZUMOWAŃ STRATEGICZNYCH. MODEL SYTUACJI TAKTYCZNEJ    109
  
  ROZDZIAŁ VIII. DETERMINANTY DYSTANSU    111
  
  41. Cechy podmiotu ustalającego dystans     112
  
  41.1. Tożsamość kulturowa     112
  41.2. Tożsamość etniczna     112
  41.3. Płeć i tożsamość płciowa     113
  41.4. Wiek i tożsamość wiekowa     113
  41.5. Osobowość i jej patologie     114
  41.6. Samoocena: poczucie własnej wartości, pozycji społecznej, władzy, siły i bezpieczeństwa     114
  41.7. Wrażliwość zmysłów     114
  41.8. Stan zdrowia i samopoczucie     115
  
  42. Nastawienie do rozmówcy i wrażenie, jakie on wywołuje     115
  
  42.1. Emocje interpersonalne     115
  42.2. Atrakcyjność interpersonalna     116
  42.2.1. Atrakcyjność fizyczna     116
  42.2.2. Atrakcyjność psychiczna osoby i jej ekspresji     117
  42.2.3. Atrakcyjność etyczna. Wyrażanie szacunku zachowaniami terytorialnymi    117
  42.2.4. Atrakcyjność utylitarna     117
  42.2.5. Wyjątki     118
  42.3. Wrażenie więzi społecznych (relacje proksemiczne)     118
  42.4. Stopień znajomości     119
  42.5. Zaufanie, poczucie zagrożenia     119
  42.6. Oczekiwanie akceptacji oraz opieki     119
  42.7. Kooperacja a konkurencja     119
  
  43. Podobieństwa i różnice między stronami interakcji     120
  
  43.1. Zasada podobieństwa i reguła wzajemności     120
  43.2. Podobieństwo i różnica płci     121
  43.3. Przynależność do grup     122
  43.4. Podobieństwo i różnica wieku     122
  43.5. Różnica wzrostu i wrażenia siły     123
  43.6. Różnica władzy i statusu     123
  
  44. Właściwości interakcji     123
  
  44.1. Emocjonalny klimat interakcji: emocje interpersonalne, emocjonalna reakcja na temat i przebieg interakcji i nastrój     123
  44.2. Kontakt zmysłowy     124
  44.3. Oznaki kontaktu zmysłowego     124
  44.4. Jakość i siła bodźców     124
  44.5. Kąt interakcji     125
  
  45. Miejsce i okoliczności interakcji     125
  
  45.1. Oświetlenie, hałas, zasłony i bariery     125
  45.2. Wielkość i aranżacja miejsca     126
  45.3. Zadaniowy charakter miejsca     126
  45.4. Przynależność (posiadanie) miejsca     126
  45.5. Znaczniki terytorialne     127
  45.6. Atrybuty władzy i pozycji w aranżacji przestrzeni     127
  45.7. Kod miejsca a rytuały proksemiczne     128
  
  46. Nastawienie do interakcji     128
  
  46.1. Dystans prognozowany. Teoria Niespełnionych Prognoz (ang. Expectancy Violation s Theory)     128
  46.2. Dystans oczekiwany. Hipoteza Oczekiwań Przestrzennych (HOP). Propozycja własna     129
  
  47. Niektóre typologie determinantów dystansu     130
  
  47.1. Czynniki wpływu wedł ug Altmana i Burgoon     130
  47.2. Czynniki wpływu według Pattersona     132
  47.3. Czynniki wpływu wedł ug Jandy-Dębek     132
  
  48. Poszukiwanie stałej proporcji między determinantami dystansu. Modele interakcyjne    133
  
  48.1. Hipoteza równowagi (ang. Equilibrium Theory) – Argyle, Dean     133
  48.2. Model równania intymności – Argyle, Nęcki     134
  48.3. Model narastania wymiany intymności (ang. Arousal Model of Intimacy Exchange) – Patterson     134
  48.4. Pytanie o naturę równowagi     135
  
  49. Potrzeba metateorii     136
  
  49.1. Metateoria w indukcji     136
  49.2. HOP a indywidualne i niepowtarzalne układy determinantów dystansu     136
  49.3. Aplikacyjny aspekt typologii determinantów dystansu. Metadeterminanty dystansu     137
  
  ROZDZIAŁ IX. FUNKCJE (NASTĘPSTWA) ZACHOWAŃ PRZESTRZENNYCH    138
  
  50. Niesemiotyczne funkcje dystansu w negocjacjach     138
  
  50.1. Modyfikacja percepcji zmysłowej – siła i jakość bodźców     138
  50.2. Funkcja poznawcza     138
  50.3. Funkcja pobudzeniowa     139
  50.3.1. Model przeciążenia pobudzeniowego (ang. stimulus overload) i informacyjnego (ang. information overload)     139
  50.3.2. Pobudzenie emocjonalne – Patterson     140
  50.4. Dostarczanie przyjemności i unikanie tego, co nieprzyjemne – funkcja hedonistyczna     140
  50.5. Funkcje motoryczne     141
  
  51. Semiotyczne funkcje dystansu w negocjacjach. Semiotyka negocjacji     141
  
  51.1. Funkcja informująca: referencja (oznaczenie) i konotacja     142
  51.2. Ekspresja – wyrażanie emocji i postaw     143
  51.3. Funkcje impresyjne (ewokatywne)     144
  51.3.1. Dynamizm mimetyczny     145
  51.3.2. Dynamizm dopełniania     145
  51.3.3. Dostosowywanie emocji do kodowanej dystansem treści     146
  51.4. Funkcje perswazyjne     146
  51.5. Kompleksowy charakter semiotycznych funkcji     146
  51.6. Komunikowanie (komunikacja) jako funkcja kompleksowa     147
  51.7. Niektóre syntaktyczne funkcje dystansu     147
  51.7.1. Funkcja słownikowa (gramatyczna) – schematyzowanie wyglądu i sensu znaków. Rytuały proksemiczne     147
  51.7.2. Zastępowanie znaków dystansem i zastępowanie dystansu znakami (substytuty dystansu)     148
  51.7.3. Dystans jako znak kontekstowy     148
  
  ROZDZIAŁ X. INTERPRETATORY DYSTANSU    150
  
  52. Przeżycia odbiorcy znaku     151
  
  52.1. Stany poznawcze i prognozy     151
  52.2. Emocje     152
  52.3. Oczekiwania     152
  52.3.1. Oczekiwanie akceptacji lub opieki     152
  52.3.2. Postawa kompetytywna a postawa kooperacyjna     152
  52.3.3. Wrażenie więzi społecznych i stopnia znajomości     152
  52.3.4. Oczekiwania przestrzenne. Hipoteza Oczekiwań Przestrzennych (HOP) – propozycja własna     153
  
  53. Właściwości podmiotu (podmiotowe)     154
  
  53.1. Wychowanie i wpływ kultury. Kod     154
  53.1.1. Normy etykietalne a rytuały proksemiczne     154
  53.1.2. Normy etyczne i prawne     155
  53.1.3. Społeczne uznanie hierarchii     155
  53.2. Wrażliwość zmysłów    156
  53.3. Wiek     156
  53.4. Płeć     156
  53.5. Poczucie władzy, siły, pozycji społecznej     157
  
  54. Cechy rozmówcy     157
  
  54.1. Poczucie zaufania i zagrożenia     157
  54.2. Atrakcyjność interpersonalna rozmówcy     157
  54.3. Zasada podobieństwa     157
  54.3.1. Wrażenie dominacji i różnicy statusu     158
  54.3.2. Różnica wzrostu i wrażenie fizycznej przewagi     158
  54.3.3. Płeć rozmówcy     158
  54.3.4. Wiek rozmówcy     158
  54.3.5. Przyn ależność grupowa i etniczna stron     159
  
  55. Cechy interakcji     159
  
  55.1. Intensywność i jakość kontaktu zmysłowego – wzrok, słuch, zapach     160
  55.2. Oznaki kontaktu zmysłowego     160
  55.3. Kąt interakcji     160
  55.4. Atrakcyjność interakcji (oferty tematu i przebiegu negocjacji)     161
  55.5. Przegęszczenie a oczekiwania przestrzenne     161
  
  56. Charakterystyka miejsca interakcji     162
  
  56.1. Okoliczności wpływające na intensywność i jakość percepcji zmysłowej: oświetlenie, hałas, bariery, zasłony, elektroniczne nośniki bodźców     162
  56.2. Wielkość miejsca a przegęszczenie     163
  56.3. Jakość emocjonalna i estetyka miejsca     163
  56.4. Jakość aksjologiczna miejsca     164
  56.5. Symbolika dominacji (władzy, zwierzchności, siły) w aranżacji przestrzeni     164
  56.6. Posiadanie miejsca     164
  56.7. Symbolika wnętrza     165
  
  57. Zastępowanie i substytuty (zamienniki) dystansu. Propozycja własna     165
  
  57.1. Niesemiotyczne substytuty dystansu – dystans wirtualny     166
  57.1.1. Substytuty zmysłowe     167
  57.1.2. Elektroniczne substytuty dystansu. Paraproksemika     167
  57.1.3. Substytuty motoryczne     169
  57.2. Substytuty semiotyczne – dystans znaczeniowy (symboliczny)     169
  57.3. Aspekty zastępowania dystansu     170
  
  58. Niektóre substytuty dystansu w języku ciała. Propozycja własna     170
  
  58.1. Oznaki kontaktu zmysłowego     170
  58.2. Znaki wyrażające kierunek uwagi     171
  58.3. Symbolika wnętrza. Gesty otwarcia i zamknięcia     171
  58.4. Akustyczne substytuty dystansu. Głos     172
  58.5. Proksemiczne skróty zachowań     172
  
  59. Indywidualne i sytuacyjne interpretatory dystansu. Potrzeba metateorii     173
  
  ROZDZIAŁ XI. DLACZEGO TO DZIAŁA? METATEORIA PROKSEMIKI    175
  
  60. Ontologia w rozumowaniach strategicznych     175
  
  60.1. Konkret a metateoria     175
  60.2. Metateoria a skuteczność     176
  60.3. Metateoria a „przypadek”. Dynamizm metateorii     177
  
  61. Instynkt terytorialny, terytorializm, terytorialność     177
  
  62. Sposób funkcjonowania zmysłów i budowa ludzkiego ciała     181
  
  63. Wpływ kultury i uniwersalia proksemiczne     181
  
  64. Intencjonalność przestrzenna     182
  
  64.1. Intencjonalność aktów     183
  64.2. Ustal enia terminologiczne     185
  64.2.1. Intencjonalność aktów poznania     186
  64.2.2. Intencjonalność percepcji zmysłowej     186
  64.2.3. Intencjonalność emocji     186
  64.2.4. Intencjonalność woli     187
  64.2.5. Intencjonalność semiotyczna. Intencja komunikowania     188
  64.3. Aksjomat 1. Przestrzenna intencjonalność zmysłów. Percepcja zmysłowa wymaga określonego dystansu     188
  64.3.1. Siła eksplikacyjna aksjomatu 1     189
  64.3.2. Siła aplikacyjna aksjomatu 1     189
  64.4. Aksjomat 2. Przestrzenna intencjonalność emocji. Emocje wymagają określonego dystansu     189
  64.4.1. Bipolarność emocji     190
  64.4.2. Werbalne substytuty dystansu. Przestrzenne obrazy emocji w językach werbalnych     192
  64.4.3. Oczekiwania przestrzenne a zasada przyjemności     192
  64.4.4. Empiryczne i fenomenologiczne oparcie aksjomatu 2     193
  64.4.5. Siła eksplikacyjna aksjomatu 2     193
  64.4.6. Siła aplikacyjna aksjomatu 2     193
  64.4.7. Ograniczenia aksjoma tu 2     194
  64.5. Aksjomat 3. Przestrzenna intencjonalność semiotyczna. Niektóre semiotyczne funkcje znaków wymaga ją określonego dystansu     195
  64.5.1. Semiotyczne tło oczekiwań przestrzennych     196
  64.5.2. Eksplikacyjna i aplikacyjna siła aksjomatu 3     196
  64.5.3. Fenomenologiczne i empiryczne oparcie aksjomatu 3     196
  64.6. Aksjomat 4. Oczekiwania przestrzenne intencji wol itywnych. Realizacja niektórych celów wymaga określonego dystansu     197
  64.7. Aksjomat 5. Oczekiwania przestrzenne nie są redukowalne do determinantów dystansu     198
  64.8. HOP a instrumentalna racjonalność działania     199
  64.9. Dynamiczny charakter zaprop onowanego modelu     199
  
  ROZDZIAŁ XII. NIEKTÓRE PERSPEKTYWY BADAWCZE    202
  
  65. Perspektywy badania oczekiwań przestrzennych     202
  
  65.1. Fenomen ologia intencjonalności przestrzennej     202
  65.2. Perspektywa badań empirycznych     203
  65.3. Perspektywa badań ontologiczno-empirycznych     205
  
  66. Perspektywa proksemicznych badań dotyczących warunku pełności     206
  
  67. Typologia taktyk proksemicznych jako punkt wyjścia do dalszych badań     206
  
  68. Perspektywa badań nad dy namiką oczekiwań przestrzennych     206
  
  69. Perspektywa semiotyczna i problem uniwersaliów przestrzennych     207
  
  70. Perspektywa metodologicznych badań dotyczących warunku pełności w naukach apli kacyjnych     207
  
  71. Perspektywa matematyzacji     207
  
  PODSUMOWANIE     209
  BIBLIOGRAFIA     211
RozwińZwiń