Podstawy budowy silników. Pojazdy samochodowe

Podstawy budowy silników. Pojazdy samochodowe

5 ocen

Format:

ibuk

WYBIERZ RODZAJ DOSTĘPU

 

Dostęp online przez myIBUK

WYBIERZ DŁUGOŚĆ DOSTĘPU

6,15

Wypożycz na 24h i opłać sms-em.
Brak wydruku.

33,08

cena zawiera podatek VAT

ZAPŁAĆ SMS-EM ZAPŁAĆ SMS-EM

TA KSIĄŻKA JEST W ABONAMENCIE

Już od 19,90 zł miesięcznie za 5 ebooków!

WYBIERZ SWÓJ ABONAMENT

Podręcznik akademicki z zakresu ogólnej budowy głównych zespołów i układów samochodowych tłokowych silników spalinowych. Część 1 to teoria budowy, obejmująca m.in. zasadę działania, obiegi cieplne, podstawowe wskaźniki i charakterystyki, tworzenie mieszanki i spalanie, tworzenie mieszanki i spalanie, wymianę ładunku, doładowanie, toksyczność spalin. Część 2 stanowi bogato ilustrowany przegląd rozwiązań konstrukcyjnych pokazujący zmiany konstrukcji omawianych zespołów, wyjaśniający przyczyny ich wprowadzania i wynikające z tego korzyści , wraz z szerokim omówieniem współczesnych rozwiązań konstrukcyjnych.


Liczba stron365
WydawcaWydawnictwa Komunikacji i Łączności
ISBN-13978-83-206-1909-6
Numer wydania3
Język publikacjipolski
Informacja o sprzedawcyePWN sp. z o.o.

Ciekawe propozycje

Spis treści

  Wykaz ważniejszych oznaczeń i skrótów    10
  Przedmowa    12
  CZĘŚĆ I. TEORIA
  Rozdział 1. Klasyfikacja i zasada działania silników    17
  1.1. Klasyfikacja ogólna    17
  1.2. Zasada działania silnika czterosuwowego    18
  1.3. Zasada działania silnika dwusuwowego    20
  1.4. Porównanie podstawowych cech silników dwu i czterosuwowych    21
  Rozdział 2. Paliwa    23
  2.1. Wprowadzenie    23
  2.2. Podstawowe własności paliw    23
  2.3. Wybrane paliwa ciekłe    26
  2.4. Wybrane paliwa gazowe    27
  Rozdział 3. Obiegi cieplne    29
  3.1. Wprowadzenie    29
  3.2. Obiegi teoretyczne    30
  3.2.1. Obieg Otta    30
  3.2.2. Obieg Diesla    31
  3.2.3. Obieg Sabatheugo    33
  3.3. Obiegi rzeczywiste    33
  Rozdział 4. Wskaźniki pracy silnika    37
  4.1. Prędkość obrotowa    37
  4.2. Moment obrotowy    38
  4.3. Moc    38
  4.4. Średnie ciśnienia obiegu    39
  4.5. Sprawność    41
  4.6. Zużycie paliwa    42
  4.7. Średnia prędkość tłoka    42
  4.8. Objętościowy wskaźnik mocy    43
  4.9. Zależności między podstawowymi wskaźnikami    43
  Rozdział 5. Podstawowe charakterystyki silników    45
  5.1. Wprowadzenie    45
  5.2. Charakterystyki prędkościowe    45
  5.3. Charakterystyki obciążeniowe    47
  5.4. Charakterystyki regulacyjne    49
  5.5. Charakterystyki ogólne    49
  Rozdział 6. Spalanie    51
  6.1. Wprowadzenie    51
  6.2. Spalanie w silnikach ZI    52
  6.2.1. Przebieg spalania i rodzaje komór spalania w silnikach ZI    52
  6.2.2. Tworzenie i spalanie mieszanki jednorodnej    54
  6.2.3. Tworzenie i spalanie mieszanki uwarstwionej    57
  6.3. Spalanie w silnikach ZS    61
  6.3.1. Tworzenie mieszanki palnej i okresy procesu spalania    61
  6.3.2. Klasyfikacja komór spalania w silnikach ZS    63
  Rozdział 7. Toksyczność spalin    70
  7.1. Podstawowe informacje o składzie spalin    70
  7.2. Przyczyny powstawania związków toksycznych w spalinach    71
  7.3. Sposoby ograniczenia emisji głównych związków toksycznych    72
  Rozdział 8. Wymiana ładunku    74
  8.1. Wprowadzenie    74
  8.2. Wymiana ładunku w silnikach czterosuwowych    74
  8.3. Wymiana ładunku w silnikach dwusuwowych    79
  Rozdział 9. Doładowanie    82
  9.1. Wiadomości ogólne    82
  9.2. Doładowanie silników ZS    87
  9.3. Doładowanie silników ZI    88
  Rozdział 10. Podstawy projektowania silnika    91
  10.1. Obliczanie głównych wymiarów silnika    91
  10.2. Kinematyka układu tłokowo-korbowego    93
  10.3. Siły bezwładności w układzie tłokowo-korbowym    95
  10.4. Siły gazowe działające na układ tłokowo-korbowy    95
  10.5. Siły styczne w mechanizmie korbowym    95
  10.6. Wybrane zagadnienia wyrównoważania układu tłokowo-korbowego    97
  CZĘŚĆ II. BUDOWA
  Rozdział 11. Układy tłokowo-korbowe    103
  11.1. Wprowadzenie    103
  11.2. Rys historyczny    103
  11.2.1. Układy tłokowo-korbowe dwusuwowych silników ZI    103
  11.2.2. U kłady tłokowo-korbowe czterosuwowych silników ZI    105
  11.2.3. Układy tłokowo-korbowe czterosuwowych silników ZS    106
  11.3. Współczesne układy tłokowo-korbowe    107
  11.3.1. Tłoki    107
  11.3.2. Korbowody    119
  11.3.3. Wały korbowe    122
  11.3.4. Łożyska główne i korbowe wałów korbowych    126
  11.3.5. Koła zamachowe    128
  11.3.6. Tłumiki drgań skrętnych    128
  11.3.7. Dodatkowe sposoby wyrównoważania układu tłokowo-korbowego    129
  Rozdział 12. Układy rozrządu    132
  12.1. Wprowadzenie    132
  12.2. Rys historyczny    133
  12.2.1. Układy rozrządu silników czterosuwowych    133
  12.2.2. Układy rozrządu silników dwusuwowych    143
  12.3. Współczesne układy rozrządu    145
  12.3.1. Uwagi ogólne    145
  12.3.2. Układy rozrządu silników ZI    146
  12.3.3. Układy rozrządu silników ZS    152
  12.3.4. Wybrane elementy układów rozrządu    156
  12.3.5. Tendencje rozwoju układów rozrządu    163
  Rozdział 13. Kadłuby i głowice    168
  13.1. Wprowadzenie    168
  13.2. Rys historyczny    169
  13.3. Współczesne konstrukcje kadłubów i głowic    181
  13.3.1. Uwagi ogólne    181
  13.3.2. Kadłuby silników ZI    182
  13.3.3. Kadłuby silników ZS    188
  13.3.4. Głowice silników ZI    193
  13.3.5. Głowice silników ZS    195
  Rozdział 14. Układy zasilania silników o zapłonie iskrowym    199
  14.1. Wprowadzenie    199
  14.2. Rys historyczny    200
  14.2.1. Gaźnik — odparowywacz    200
  14.2.2. Układy gaźnikowe mechaniczne i zelektronizowane    200
  14.2.3. Układy wtrysku paliwa do kolektora dolotowego sterowane mechanicznie    207
  14.3. Współczesne układy zasilania silników ZI    212
  14.3.1. Uwagi ogólne    212
  14.3.2. Układy wtrysku jednopunktowego sterowane elektronicznie    212
  14.3.3. Układy wielopunktowego wtrysku paliwa do kolektora dolotowego sterowane elektronicznie    215
  14.3.4. Układy bezpośredniego wtrysku benzyny do cylindra    218
  14.4. Zasilanie gazowe silników ZI    225
  Rozdział 15. Układy zasilania silników o zapłonie samoczynnym    233
  15.1. Wprowadzenie    233
  15.2. Rys historyczny    234
  15.2.1. Układy zasilania z rzędową pompą wtryskową    234
  15.2.2. Układy zasilania z rozdzielaczową pompą wtryskową    241
  15.2.3. Układy pompowtryskiwaczy sterowanych mechanicznie    243
  15.3. Współczesne układy zasilania silników ZS sterowane wlektronicznie    245
  15.3.1. Uwagi ogólne    245
  15.3.2. Układy zasilania z rozdzielaczową pompą wtryskową    247
  15.3.3. Układy zasilania z pompowtryskiwaczami    251
  15.3.4. Układy zasilania z indywidualnym zespołem pompy i wtryskiwacza    256
  15.3.5. Zasobnikowy układ zasilania    258
  Rozdział 16. Układy dolotowe i wylotowe    264
  16.1. Wprowadzenie    264
  16.2. Rys historyczny    265
  16.2.1. Układy dolotowe i wylotowe silników ZI    265
  16.2.2. Układy dolotowe i wylotowe silników ZS    269
  16.3. Współczesne układy dolotowe i wylotowe silników ZI    270
  16.3.1. Uwagi ogólne    270
  16.3.2. Układy dolotowe silników wolnossących    271
  16.3.3. Układy wylotowe silników wolnossących    273
  16.3.4. Recyrkulacja spalin w silnikach ZI    277
  16.3.5. Układy doładowania silników ZI    278
  16.4. Współczesne układy dolotowe i wylotowe doładowanych silników ZS    280
  16.4.1. Uwagi ogólne    280
  16.4.2. Układy dolotowe    281
  16.4.3. Układy wylotowe    283
  16.4.4. Recyrkulacja spalin w silnikach ZS    288
  Rozdział 17. Układy chłodzenia    290
  17.1. Wprowadzenie    290
  17.2. Rys historyczny    292
  17.2.1. Układ chłodzenia pośredniego    292
  17.2.2. Układ chłodzenia bezpośredniego    301
  17.3. Współczesne układy chłodzenia    307
  17.3.1. Uwagi ogólne    307
  17.3.2. Układy chłodzenia silników samochodów osobowych    308
  17.3.3. Układy chłodzenia silników samochodów ciężarowych    313
  Rozdział 18. Układy smarowania    318
  18.1. Wprowadzenie    318
  18.2. Rys historyczny    321
  18.2.1. Układy smarowania dwusuwowych silników ZI    321
  18.2.2. Układy smarowania czterosuwowych silników starszej generacji    323
  18.3. Współczesne układy smarowania    327
  18.3.1. Podstawowe obiegu oleju    327
  18.3.2. Podstawowe zespoły układu smarowania    330
  Rozdział 19. Układy zapłonowe    336
  19.1. Wprowadzenie    336
  19.2. Rys historyczny    336
  19.2.1. Iskrownikowe układy zapłonowe    336
  19.2.2. Akumulatorowe, przerywaczowe układy zapłonowe (klasyczne)    339
  19.3. Współczesne elektroniczne układy zapłonowe    343
  19.3.1. Bezprzerywaczowe układy rozdzielaczowe    343
  19.3.2. Bezprzerywaczowe układy bezrozdzielaczowe    346
  Rozdział 20. Urządzenia rozruchowe    349
  Rozdział 21. Doskonalenie konstrukcji silnika samochodowego    356
  Piśmiennictwo    361
RozwińZwiń
W celu zapewnienia wysokiej jakości świadczonych przez nas usług, nasz portal internetowy wykorzystuje informacje przechowywane w przeglądarce internetowej w formie tzw. „cookies”. Poruszając się po naszej stronie internetowej wyrażasz zgodę na wykorzystywanie przez nas „cookies”. Informacje o przechowywaniu „cookies”, warunkach ich przechowywania i uzyskiwania dostępu do nich znajdują się w Regulaminie.

Nie pokazuj więcej tego powiadomienia