EBOOKI WYDAWCY
-20%
Redakcja:
Format:
pdf, ibuk
Szaleństwo może być pojmowane jako stan pierwotny (magiczny, przyrodzony), w którym uaktywniają się archaiczne (atawistyczne) źródła niepohamowanej energii objawiającej się w mistycznym pobudzeniu. Może ono również oznaczać stan dezorientacji i alienacji, odzwierciedlający istotę współczesnego, ponowoczesnego społeczeństwa (konsumpcjonizm, hiperrzeczywistości). Możemy także szaleństwo rozumieć jako swoistą postać osobowości postmodernistycznej - świadomej zasad gry kulturowej. Forma twórczej działalności związanej z genialnym artyzmem i ponadprzeciętną wrażliwością włącza się też w ten obszerny tygiel, jakim jest zjawisko szaleństwa. Obłęd może być też po prostu stanem chorobowym (uszkodzeniem mózgu), chorobą duszy, opętaniem, pomieszaniem, może być jednoznaczny z utratą zmysłów i kontaktu z rzeczywistością (tkwieniem w samsarze, jak powiedziałby hindus czy buddysta). Z drugiej jednak strony pomieszanie zmysłów rozumiane jako zatracenie świadomości własnego „ja" - trzymając się nomenklatury filozofii Zachodu - jest także efektem totalnego przebłysku umysłowego, co w Indiach, Japonii, Tybecie utożsamiane jest z oświeceniem czy też nirwaną.
Liczba stron | 210 |
---|---|
Wydawca | Wydawnictwo Naukowe Uniwersytetu Mikołaja Kopernika |
ISBN-13 | 978-83-231-2492-4 |
Numer wydania | 1 |
Język publikacji | polski |
Informacja o sprzedawcy | ePWN sp. z o.o. |
EBOOKI WYDAWCY
POLECAMY
Ciekawe propozycje
Spis treści
MARTA KASPROWICZ, Słowo wstępne | 7 |
Kulturowa symulacja normalności - w kręgu prawa i polityki | 13 |
AGATA MIĘTEK, Choroba psychiczna. Kontekst prawny | 13 |
SŁAWOMIR DRELICH, Styl paranoidalny w polityce | 25 |
Filozofia wobec przekraczania normy | 41 |
MACIEJ KOPYCIŃSKI, Demontaż podmiotu w perspektywie narratywistycznej - Proces Franza Kafki | 41 |
MATEUSZ PROCH, Szaleństwo w diagramie Foucaulta | 55 |
MICHAŁ RYDLEWSKI, Samoświadomość a gładkość funkcjonowania w kulturze | 67 |
RADOSŁAW WIŚNIEWSKI, Czy późne dzieła Nietzschego są tworami szalonego umysłu? | 77 |
Antropologiczne procesy ujawniania dziwności | 91 |
DOMINIKA CZARNECKA, Pink imperium - krótka historia szaleństwa na punkcie koloru różowego | 91 |
NATALIA LUTOMIERSKA, Między sztuką, kiczem a kulturą, czyli zwariowany świat teledysków kumbii peruwiańskiej | 103 |
HENRYK DUSZYŃSKI, Szaleństwo w narracyjnych grach fabularnych | 111 |
MARTA KASPROWICZ, Nomadyczność istnienia świadomego szaleńca. Szaleństwo jako świadome wykorzenienie | 123 |
Patologia normalności i normalność szaleństwa w literaturze | 137 |
BARBARA ZWOLIŃSKA, Początki romantycznego szaleństwa | 137 |
MAGDALENA BIZIOR-DOMBROWSKA, Romantycy - szaleńcy - mistycy. Wizerunki szaleńców romantycznych na podstawie twórczości Juliusza Słowackiego | 143 |
JOANNA GNIADY, „Pozwólcie mi być szalonym, szalonym w szaleństwie absyntu". Gaston Beauvais i jego mentalny zamęt w Wormwood Marie Corelli | 155 |
AGNIESZKA JEŻYK, „Piszę jak ktoś, kto śpi, a cale moje życie to kwit, czekający na podpis". Melancholia i szaleństwo oraz ich geneza w Księdze niepokoju Fernanda Pessoi | 165 |
GRAŻYNA KRÓL, Czy szaleństwo może zbawić? Obraz choroby i obłędu w twórczości Kazimierza Ratonia | 175 |
MONIKA SAMSEL-CHOJNACKA, Obraz szpitali psychiatrycznych w twórczości pisarek amerykańskich drugiej połowy XX wieku | 187 |
Madness as a Phenomenon of Culture (Summary) | 201 |