INNE EBOOKI AUTORA
-24%
Autor:
Wydawca:
Format:
pdf, ibuk
W książce przedstawiono warunki dobrego zaplanowania całego procesu szkoleniowego oraz sprawnej i skutecznej jego realizacji. Poruszono problemy związane z identyfikacją i analizą potrzeb szkoleniowych. Opisano działania i narzędzia umożliwiające zaspokojenie tych potrzeb. Omówiono różne metody szkoleniowe pod kątem ich przydatności, uwzględniając specyfikę uczenia się osób dorosłych. Podkreślono znaczenie pracy grupowej, a także doboru miejsca i czasu szkolenia. Zwrócono uwagę na cele i sposoby oceny jego efektów oraz na pomiar jego skuteczności. Przedstawiono najważniejsze wymagania stawiane trenerom, od umiejętności których w dużej mierze zależą wyniki przedsięwzięcia szkoleniowego.
Książka jest przeznaczona dla obecnych i przyszłych szkoleniowców. Skorzystają z niej zarówno osoby mające przygotowanie pedagogiczne, jak i te, które go nie mają. Będzie też z pewnością przydatna dla studentów, którzy przygotowują się do działalności trenerskiej.
Rok wydania | 2013 |
---|---|
Liczba stron | 228 |
Kategoria | Zarządzanie zasobami ludzkimi (HR) |
Wydawca | PWE |
ISBN-13 | 978-83-208-2134-5 |
Numer wydania | 1 |
Język publikacji | polski |
Informacja o sprzedawcy | ePWN sp. z o.o. |
INNE EBOOKI AUTORA
POLECAMY
Ciekawe propozycje
Spis treści
Wstęp | |
1. Edukacja dorosłych - geneza i rozwój koncepcji | |
1.1. Podstawowe pojęcia | |
1.2. Rozwój idei kształcenia ustawicznego i edukacji dorosłych | |
1.3. Współczesne zadania i funkcje edukacji dorosłych | |
2. Rozwój człowieka dorosłego | |
2.1. Pojęcie dorosłości | |
2.2. Uwarunkowania rozwoju człowieka dorosłego | |
2.3. Fazy rozwoju człowieka dorosłego i etapy kariery zawodowej | |
3. Charakterystyka odrębności uczenia się osób dorosłych | |
3.1. Pojęcie procesu uczenia się | |
3.2. Specyfika uczenia się dorosłych | |
3.3. Warunki optymalizujące uczenie się | |
4. Formy i metody kształcenia ludzi dorosłych | |
4.1. Edukacja dorosłych w formach szkolnych i pozaszkolnych | |
4.1.1. Kształcenie w formach szkolnych | |
4.1.2. Kształcenie w formach pozaszkolnych | |
4.2. Strategie kształcenia dorosłych | |
4.3. Tradycyjne metody wykorzystywane w kształceniu dorosłych | |
4.3.1. Metody oparte na dominującej roli wykładowcy | |
4.3.2. Tradycyjne metody oparte na pracy w grupie | |
4.3.3. Samokształcenie jako metoda uczenia się dorosłych | |
4.4. Alternatywne metody edukacji dorosłych | |
4.4.1. Treningi psychologiczne | |
4.4.2. Szkolenia outdoor | |
4.4.3. E-learning | |
4.4.4. Tworzenie środowiska wspierającego uczenie się | |
5. Modele szkolenia pracowników w organizacjach | |
5.1. Definicje i rodzaje szkolenia | |
5.2. Cele podnoszenia kwalifikacji | |
5.3. Modele szkolenia pracowników w organizacjach | |
6. Projektowanie szkolenia | |
6.1. Cykl szkoleniowy | |
6.2. Identyfikacja i analiza potrzeb szkoleniowych | |
6.2.1. Wymiary określania potrzeb szkoleniowych | |
6.2.2. Osoby biorące udział w określaniu potrzeb szkoleniowych | |
6.2.3. Metody i techniki określania potrzeb szkoleniowych | |
6.2.4. Raport końcowy | |
6.3. Projektowanie programu szkolenia | |
6.3.1. Cele szkolenia | |
6.3.2. Ramy czasowe szkolenia | |
6.3.3. Dobór treści | |
6.3.4. Formy pracy | |
6.3.5. Projektowanie procesu oceny skuteczności szkolenia | |
6.3.6. Planowanie działań poszkoleniowych | |
6.4. Przygotowanie pomocy i materiałów dydaktycznych | |
6.4.1. Rodzaje pomocy i materiałów szkoleniowych | |
6.4.2. Proces przygotowania materiałów | |
6.4.3. Stosowanie materiałów szkoleniowych | |
7. Realizacja szkolenia | |
7.1. Formy i metody szkolenia | |
7.1.1. Formy szkolenia | |
7.1.2. Metody szkolenia | |
7.1.3. Kryteria doboru formy i metody szkolenia | |
7.1.4. Inne metody | |
7.2. Przeprowadzanie szkolenia | |
7.2.1. Przygotowania do rozpoczęcia szkolenia | |
7.2.2. Miejsce szkolenia i aranżacja przestrzeni | |
7.2.3. Rozpoczęcie szkolenia | |
7.2.4. Sekwencja działań w trakcie szkolenia | |
7.2.5. Praca w grupach i podgrupach | |
7.3. Warunki efektywnego szkolenia | |
7.3.1. Działania niezbędne przed szkoleniem | |
7.3.2. Działania niezbędne w trakcie szkolenia | |
7.3.3. Działania niezbędne po zakończeniu szkolenia | |
8. Analiza i ocena efektów szkoleń | |
8.1. Znaczenie oceny skuteczności i efektywności szkoleń | |
8.2. Model oceny skuteczności szkoleń według D. L. Kirkpatricka | |
8.3. Narzędzia oceny skuteczności szkoleń na poszczególnych poziomach | |
8.3.1. Ocena reakcji uczestników na szkolenie | |
8.3.2. Ocena efektów uczenia się | |
8.3.3. Ocena zmian w zachowaniu uczestników | |
8.3.4. Ocena efektów szkolenia dla organizacji | |
9. Cechy i umiejętności trenera | |
9.1. Zadania i role trenera | |
9.2. Umiejętności trenera wspierające uczenie się | |
9.2.1. Umiejętność porozumiewania się | |
9.2.2. Umiejętność wzbudzania zainteresowania zajęciami | |
9.2.3. Umiejętność motywowania do uczenia się | |
9.3. Umiejętności trenera przydatne w trudnych sytuacjach | |
9.3.1. Podtrzymywanie uwagi uczestników | |
9.3.2. Rozwiązywanie konfliktów | |
9.3.3. Radzenie sobie z trudnymi uczestnikami | |
9.4. Rozwój osobisty trenera | |
Zakończenie | |
Bibliografia | |