Czytanie ze zrozumieniem Uwarunkowania rodzinne

-22%

Czytanie ze zrozumieniem Uwarunkowania rodzinne

1 ocena

Format:

pdf, ibuk

DODAJ DO ABONAMENTU

WYBIERZ RODZAJ DOSTĘPU

17,16  22,00

Format: pdf

 

Dostęp online przez myIBUK

WYBIERZ DŁUGOŚĆ DOSTĘPU

Cena początkowa: 22,00 zł (-22%)

Najniższa cena z 30 dni: 13,64 zł  


17,16

w tym VAT

TA KSIĄŻKA JEST W ABONAMENCIE

Już od 24,90 zł miesięcznie za 5 ebooków!

WYBIERZ SWÓJ ABONAMENT

Monika Jurewicz, doktor nauk humanistycznych, absolwentka Wydziału Pedagogicznego Uniwersytetu Warszawskiego, adiunkt w Katedrze Edukacji i Kultury Szkoły Głównej Gospodarstwa Wiejskiego w Warszawie. Autorka publikacji poświęconych uwarunkowaniom edukacji szkolnej dziecka oraz funkcjonowania nauczyciela w zmieniającej się rzeczywistości społeczno-pedagogicznej.


Umiejętność czytania ze zrozumieniem jest niezbędnym elementem procesu uczenia się, jak również ważną potrzebą we współczesnym społeczeństwie.
Jaki jest poziom opanowania czytania ze zrozumieniem przez uczniów szkół podstawowych?
Czy istnieje zależność pomiędzy stopniem opanowania tej kompetencji a uwarunkowaniami rodzinnymi?


Autorka podejmuje próbę odpowiedzi na te i inne kluczowe pytania, poszukując zależności między stopniem opanowania tej kompetencji a warunkami społeczno-kulturowymi i ekonomicznymi. Pokazuje, że choć czytanie ze zrozumieniem jest umiejętnością złożoną i uwarunkowaną wieloma czynnikami (m.in. indywidualnymi i pedagogicznymi), to jednak istotny wpływ na poziom jej opanowania ma środowisko rodzinne.


„Autorka, prezentując wyniki swoich badań, dopełnia, odnawia i weryfikuje wcześniejsze analizy. Obala wnioski z pospiesznych ekspertyz, które już po roku reformy szkolnej przypisywały jej twórcom cudowne zniesienie wpływu zróżnicowań środowiskowych na opanowanie kluczowych umiejętności szkolnych”.
z recenzji prof. dr. hab. Zbigniewa Kwiecińskiego
„Wartością tej pracy jest wnikliwa analiza związku pomiędzy rodzinnymi uwarunkowaniami a poziomem opanowania umiejętności czytania ze zrozumieniem. Przedstawione przez autorkę wyniki badań mają duże znaczenie zarówno dla teorii, jak i praktyki edukacyjnej”.
z recenzji dr hab. Anny Karpińskiej


Rok wydania2010
Liczba stron212
KategoriaEdukacja
WydawcaWydawnictwo Naukowe Scholar
ISBN-13978-83-7383-461-3
Numer wydania1
Język publikacjipolski
Informacja o sprzedawcyePWN sp. z o.o.

Ciekawe propozycje

Spis treści

  Wstęp     7
  
  Rozdział I. Funkcjonowanie rodziny a osiągnięcia uczniów
  w czytaniu ze zrozumieniem – stan badań     11
  
  1. Środowisko rodzinne dzieci i młodzieży     11
  Pojęcie rodziny, jej struktura i funkcje     12
  Model współczesnej rodziny – geneza i kierunki przemian     22
  Rodziny bezrobotnych i rodziny z czasową nieobecnością
  rodzica     31
  2. Czynniki wpływające na osiągnięcia szkolne uczniów     35
  Uwarunkowania ekonomiczne kompetencji czytania
  ze zrozumieniem u uczniów szkół podstawowych     44
  Uwarunkowania kulturowe kompetencji czytania
  ze zrozumieniem u uczniów szkół podstawowych     46
  Uwarunkowania społeczne kompetencji czytania ze zrozumieniem
  u uczniów szkół podstawowych     51
  3. Kluczowa kompetencja szkolna – czytanie ze zrozumieniem     58
  Czytanie ze zrozumieniem podstawową umiejętnością szkolną     58
  Dotychczasowe badania nad stanem opanowania umiejętności
  czytania ze zrozumieniem     67
  
  Rozdział II. Metodologiczne podstawy badań     75
  1. Cel badań     75
  2. Problemy badawcze     79
  3. Wykaz zmiennych i przykładowych wskaźników do badania
  rodzinnych uwarunkowań kompetencji czytania ze zrozumieniem     81
  4. Metody, techniki i narzędzia badawcze     82
  Metoda badań i techniki zbierania materiału     82
  5. Teren i organizacja badań     86
  6. Przebieg badań     87
  
  Rozdział III. Charakterystyka badanych środowisk     89
  1. Charakterystyka badanej próby     89
  2. Środowisko szkolne badanych uczniów     92
  Charakterystyka szkoły     93
  Charakterystyka nauczycieli uczących badanych uczniów
  w klasach I–III     96
  3. Środowisko rodzinne badanych uczniów     98
  Warunki społeczne     99
  Warunki ekonomiczne     107
  Warunki ekonomiczne rodziny a preferowane formy spędzania
  czasu wolnego     112
  Warunki mieszkaniowe     118
  Warunki kulturowe     124
  Wykształcenie rodziców     125
  Wyposażenie mieszkania     127
  
  
  
  Rozdział IV. Środowiskowe wyznaczniki poziomu czytania
  ze zrozumieniem     132
  1. Środowisko zamieszkania a wyniki z testu czytania
  ze zrozumieniem     134
  2. Płeć a poziom alfabetyzacji     140
  3. Wykształcenie rodziców i miejsce zamieszkania a poziom
  kompetencji czytania ze zrozumieniem     145
  4. Status społeczny rodziny pochodzenia a wyniki z testu czytania
  ze zrozumieniem     159
  5. Struktura społeczna rodziny pochodzenia a wyniki z testu czytania
  ze zrozumieniem     166
  6. Położenie ekonomiczne a osiągnięcia w teście czytania
  ze zrozumieniem     176
  7. Warunki mieszkaniowe a poziom czytania ze zrozumieniem     186
  Podsumowanie     197
  Bibliografia     204
RozwińZwiń