EBOOKI WYDAWCY
Autor:
Wydawca:
Format:
pdf, ibuk
Celowe kierowanie procesem szkolenia gracza wymaga nie tylko trafnego oddziaływania na sferę fizyczną i ruchową, ale – co jest bardzo istotne – na jego sferę umysłową, stanowiącą bazę kompleksowego działania w specyfice gry sportowej. Poszukując dróg usprawnienia efektywności szkolenia Naglak (1994) wskazuje na potrzebę zespolenia działań rozwijających: zdolności motoryczne, specjalne zdolności ruchowe i zdolności umysłowe.
Rok wydania | 2008 |
---|---|
Liczba stron | 213 |
Kategoria | Sport |
Wydawca | AWF Kraków |
ISBN-13 | 978-83-891-2183-7 |
Numer wydania | 1 |
Język publikacji | polski |
Informacja o sprzedawcy | ePWN sp. z o.o. |
EBOOKI WYDAWCY
POLECAMY
Ciekawe propozycje
Spis treści
Wstęp | 5 |
I. Wprowadzenie teoretyczne | 7 |
1. Uwarunkowania osobnicze działań w grze sportowej | 7 |
1.1. Umysłowo-psychiczne dyspozycje do działania w grze | 19 |
1.2. Zdolności motoryczne jako czynnik umożliwiający działania gracza | 29 |
1.3. Umiejętność i sprawność działania gracza | 33 |
2. Uczenie się i nauczanie czynności ruchowych | 37 |
2.1. Proces nauczania czynności ruchowych | 42 |
2.2. Znaczenie wiedzy w nauczaniu działań ruchowych | 47 |
3. Intelektualizacja nauczania gry | 53 |
3.1. Intelektualne formy nauczania jako środki wzmacniające proces szkolenia gracza | 57 |
3.2. Problematyka intelektualizacji nauczania w badaniach z zakresu gry w piłkę nożną | 61 |
II. Procedura badawcza | 65 |
1. Cel pracy, pytania i hipotezy badawcze | 66 |
2. Materiał i metodyka badań | 67 |
2.1. Materiał badawczy (dobór grup) | 67 |
2.2. Założenia eksperymentu dydaktyczno-sportowego (pedagogicznego) | 69 |
2.2.1. Główne założenia nauczania | 72 |
2.2.2. Proces nauczania w grupie kontrolnej | 73 |
2.2.3. Proces nauczania w grupie eksperymentalnej | 74 |
2.3. Techniki i narzędzia badawcze | 75 |
2.3.1. Pomiar cech budowy ciała (rozwój fizyczny) | 76 |
2.3.2. Pomiar sprawności motorycznej | 76 |
2.3.3. Pomiar czynności ruchowych z piłką | 76 |
2.3.4. Testy działań indywidualnych i grupowych w grach symulacyjnych | 80 |
2.3.5. Testy wiedzy specjalnej | 86 |
2.3.6. Ocena sprawności umysłowej | 90 |
2.4. Metody statystycznej analizy danych | 90 |
Rozdział III. Prezentacja i omówienie wyników badań | 92 |
1. Związek sprawności umysłowej z wybranymi aspektami sprawności działań gracza | 92 |
1.1. Analiza związków pomiędzy sprawnością umysłową a poziomem wiedzy o grze | 93 |
1.2. Analiza związków pomiędzy sprawnością umysłową a poziomem wykonywania czynności ruchowych z piłką | 95 |
1. 3. Analiza związków pomiędzy sprawnością umysłową a sprawnością działania w grach symulacyjnych | 97 |
2. Związki pomiędzy wiedzą o grze a wybranymi aspektami sprawności działania w grze | 99 |
2.1. Analiza związków pomiędzy wiedzą o grze a poziomem wykonania czynności ruchowych z piłką | 100 |
2.2. Analiza związków pomiędzy wiedzą o grze a sprawnością działania w grach symulacyjnych | 101 |
3. Wpływ intelektualizacji w kształtowaniu dyspozycji do gry na tle rozwoju fizycznego i motorycznego | 104 |
3.1. Ocena rozwoju fizycznego | 106 |
3.2. Ocena rozwoju zdolności motorycznych | 109 |
3.3. Analiza rozwoju umiejętności ruchowych gracza (tzw. umiejętności technicznych) | 111 |
3.3.1. Ocena zmian wiedzy o czynnościach ruchowych stosowanych w grze | 111 |
3.3.2. Ocena zmian poziomu wykonania czynności ruchowych z piłką w warunkach wyizolowanych z gry | 113 |
3.3.3. Ocena rozwoju wykonania czynności ruchowych z piłką w grach symulującychwarunki gry klasyfikowanej | 116 |
3.4. Analiza rozwoju umiejętności taktycznych gracza | 119 |
3.4.1. Ocena zmian wiedzy o taktyce gry | 120 |
3.4.2. Ocena zmian poziomu skuteczności współdziałania w grach symulujących warunki gry klasyfikowanej | 122 |
3.5. Wpływ badanych dyspozycji na sprawność działania w grach symulacyjnych | 124 |
IV. Weryfikacja hipotez | 130 |
V. Podsumowanie i wnioski | 134 |
Piśmiennictwo | 155 |
Aneks | 171 |
Summary: The intellectualisation of the process of teaching and the development of dispositions to sport games (an exampleof football) | 213 |