POLECAMY
Autor:
Wydawca:
Format:
ibuk
Monografia poświęcona szkodliwemu oddziaływaniu transportu drogowego na stan zanieczyszczenia powietrza aglomeracji wielkomiejskich na przykładzie Szczecina i Gorzowa Wlkp. Porównano związki toksyczne występujące w powietrzu z podstawowymi wskaźnikami eksploatacyjnymi silników spalinowych, głównie silników wysokoprężnych samochodów ciężarowych dużej ładowności i autobusów. Na podstawie badań drogowych, laboratoryjnych i symulacyjnych określono zależności między najczęściej występującymi związkami szkodliwymi w powietrzu atmosferycznym badanych aglomeracji (tlenkami azotu, dwutlenkiem siarki, tlenkiem węgla i pyłami zawieszonymi w powietrzu) a podstawowymi wskaźnikami eksploatacyjnymi silników wysokoprężnych oraz wskazano możliwości rozwiązania problemów wynikających z oddziaływania transportu drogowego na środowisko w aglomeracjach miejskich.
Odbiorcy książki: pracownicy naukowi i studenci wyższych uczelni technicznych oraz pracownicy instytucji związanych z projektowaniem i eksploatacją infrastruktury drogowej i ochrony środowiska, jak również osoby zajmujące się eksploatacją i ekologią transportu drogowego.
Rok wydania | 2011 |
---|---|
Liczba stron | 153 |
Kategoria | Motoryzacja |
Wydawca | Wydawnictwa Komunikacji i Łączności |
ISBN-13 | 978-83-206-1913-3 |
Numer wydania | 1 |
Język publikacji | polski |
Informacja o sprzedawcy | ePWN sp. z o.o. |
POLECAMY
Ciekawe propozycje
Spis treści
Wykaz ważniejszych oznaczeń i skrótów | 7 |
1. Wprowadzenie | 9 |
2. Charakterystyka aglomeracji szczecińskiej | 15 |
3. Opis układu komunikacyjnego Szczecina | 21 |
3.1. Wiadomości wstępne | 21 |
3.2. Sieć drogowa | 24 |
4. Natężenie ruchu drogowego w aglomeracjach szczecińskiej i gorzowskiej | 26 |
4.1. Wiadomości ogólne | 26 |
4.2. Natężenie ruchu drogowego w Gorzowie Wielkopolskim | 30 |
5. Stan zanieczyszczenia środowiska na przestrzeni lat | 32 |
5.1. Natężenie ruchu drogowego w Szczecinie | 32 |
5.2. Skażenie powietrza | 35 |
5.3. Skażenia występujące w aglomeracji szczecińskiej | 42 |
5.3.1. Pomiary skażenia powietrza | 42 |
5.3.2. Skażenie powietrza tlenkami siarki | 51 |
5.3.3. Skażenie powietrza tlenkami azotu | 53 |
5.3.4. Skażenie powietrza pyłem zawieszonym PM10 | 54 |
5.3.5. Średnioroczne skażenia powietrza w aglomeracji szczecińskiej | 56 |
5.3.6. Średnioroczne skażenia powietrza w aglomeracjach szczecińskiej i gorzowskiej | 59 |
5.3.7. Wpływ wybranego zanieczyszczenia powietrza na zapadalność na nowotwór płuc | 62 |
6. Charakterystyka skażeń wywołanych przez silniki spalinowe | 64 |
6.1. Oddziaływanie silników o zapłonie iskrowym | 64 |
6.2. Oddziaływanie silników wysokoprężnych | 66 |
6.3. Oddziaływanie paliwa silnikowego na skażenie atmosfery | 67 |
7. Parametry pracy silnika poddane badaniom | 75 |
7.1. Jednostkowe zużycie paliwa | 75 |
7.1.1. Wiadomości wstępne | 75 |
7.1.2. Zastępcze jednostkowe zużycie paliwa | 82 |
7.1.3. Badania symulacyjne jednostkowego zużycia paliwa | 88 |
7.2. Zadymienie spalin | 96 |
7.2.1. Zadymienie spalin silników wysokoprężnych o wtrysku bezpośrednim | 98 |
7.2.2. Zadymienie spalin silników wysokoprężnych o wtrysku pośrednim | 106 |
7.3. Elastyczność silników spalinowych napędzających pojazdy samochodowe | 109 |
7.3.1. Elastyczność silników wysokoprężnych samochodów ciężarowych | 111 |
7.3.2. Analiza elastyczności silników wysokoprężnych samochodów ciężarowych | 114 |
7.3.3. Elastyczność silników samochodów osobowych | 116 |
8. Analiza wyników badań | 122 |
8.1. Rodzaj pojazdu | 122 |
8.1.1. Samochody osobowe | 122 |
8.1.2. Samochody ciężarowe | 123 |
8.2. Zużycie paliwa | 124 |
8.3. Zadymienie spalin | 127 |
8.4. Elastyczność silnika | 129 |
8.5. Zależność między zawartością SO2 i NO2 a parametrami eksploatacyjnymi badanych silników | 131 |
9. Kierunki poprawy istniejącego stanu | 135 |
9.1. Uwagi ogólne | 135 |
9.2. Propozycje rozwiązania problemu w aglomeracji szczecińskiej | 139 |
10. Podsumowanie i wnioski | 143 |
Literatura | 145 |
Słownik podstawowych pojęć | 153 |