INNE EBOOKI AUTORA
-22%
Autor:
Wydawca:
Format:
pdf, ibuk
Książka Anny Oleszkowicz jest pierwszą w języku polskim tak obszerną monografią poświęconą buntowi z punktu widzenia psychologicznych mechanizmów rozwojowych. O buncie mówi się często przy okazji różnych problemów wychowawczych, wskazuje jako oczywisty i trwały element relacji młodego człowieka ze społeczeństwem, ale niewiele jest opracowań, które w sposób pogłębiony i systematyczny omawiałyby jego rolę w procesie kształtowania tożsamości i indywidualności młodych ludzi wkraczających w dorosłość.
Na podkreślenie zasługują dwa wątki szerzej rozwinięte przez Autorkę od strony teoretycznej i poparte badaniami empirycznymi. Pierwszym z nich jest kwestia buntu wewnętrznego (nieujawnianego, tłumionego w sobie aktu sprzeciwu), który - jak potwierdzają badania -jest zjawiskiem w dużym stopniu negatywnym i niepożądanym z punktu widzenia korzyści rozwojowych młodego człowieka. Drugi wątek wskazuje na wiele pozytywnych, wręcz konstruktywnych i twórczych aspektów buntu młodzieńczego (związanych zarówno z jego przejawami, jak i funkcjami), co pozwala Czytelnikowi wyjść poza stereotyp buntu kojarzonego głównie z nieposłuszeństwem i krnąbrnością młodych ludzi.
Rok wydania | 2006 |
---|---|
Liczba stron | 248 |
Kategoria | Psychologia rozwoju człowieka |
Wydawca | Wydawnictwo Naukowe Scholar |
ISBN-13 | 978-83-7383-180-3 |
Numer wydania | 1 |
Język publikacji | polski |
Informacja o sprzedawcy | ePWN sp. z o.o. |
INNE EBOOKI AUTORA
POLECAMY
Ciekawe propozycje
Spis treści
Spis tabel, rycin i wykresów | 9 |
Wprowadzenie | 11 |
Część I | |
Charakterystyka buntu młodzieńczego | |
Rozdział 1. Bunt jako zjawisko społeczne. Kontestacja | 16 |
1.1. Kontestacja a bunt | 18 |
1.2. Bunt społeczny a dewiacja pozytywna | 20 |
1.2.1. Bunt jako reakcja na anomię społeczną– koncepcja Roberta Mertona | 24 |
1.2.1.1. Pojęcie anomii | 24 |
1.2.1.2. Bunt jako reakcja przystosowawcza | 26 |
Rozdział 2. Bunt indywidualny – charakterystyka zjawiska | 31 |
2.1. Człowiek absurdalny i człowiek zbuntowany – koncepcja Alberta Camusa | 31 |
2.1.1. Istota buntu w ujęciu Camusa | 33 |
2.1.2. Cechy buntu w ujęciu Camusa | 34 |
2.2. Negatywizm w teorii psychologicznej zmiany ukierunkowania(psychological reversal) Michaela Aptera | 39 |
2.2.1. Założenia teorii | 39 |
2.2.2. Miejsce negatywizmu w teorii reversal | 43 |
2.2.3. Związek wymiaru konformizm – negatywizm z wymiarem telic – paratelic | 49 |
2.2.4. Empiryczne ustalenia dotyczące wymiaru konformizm – negatywizm | 52 |
2.2.5. Kilka słów o autonegatywizmie | 55 |
Rozdział 3. Bunt młodzieńczy jako zjawisko psychologiczne – ujęcie własne | 59 |
3.1. Definicja buntu | 59 |
3.2. Formy buntu: zewnętrzna i wewnętrzna | 62 |
3.3. Rodzaje buntu, czyli przeciw komu i ze względu na co buntuje się młodzież | 69 |
3.3.1. Przedmiot buntu | 69 |
3.3.2. Bunt egocentryczny vs. bunt altruistyczny | 70 |
3.4. Atrybuty buntu młodzieńczego | 72 |
3.5. Pomiar buntu młodzieńczego – metoda własna | 72 |
3.6. Wewnętrzne zależności w obrębie buntu młodzieńczego | 78 |
3.7. Płeć a rodzaje i przejawy buntu młodzieńczego | 81 |
Rozdział 4. Rola buntu młodzieńczego w kształtowaniu się poczucia tożsamości | 86 |
4.1. Rozwojowe mechanizmy buntu młodzieńczego | 86 |
4.1.1. Mechanizm I | 86 |
4.1.2. Mechanizm II | 89 |
4.1.3. Mechanizm III | 91 |
4.1.4. Mechanizm IV | 94 |
4.1.5. Próba empirycznej weryfikacji rozwojowych mechanizmów buntu młodzieńczego | 101 |
4.2. Funkcje buntu | 108 |
4.3. Pozytywne i negatywne aspekty buntu młodzieńczego i ich teoretyczne kryteria | 112 |
4.3.1. Kryterium I – istota buntu | 112 |
4.3.2. Kryterium II – skutki dla rozwoju jednostki | 115 |
4.3.3. Kryterium III – przejawy buntu | 121 |
4.3.4. Kryterium IV – skutki społeczne | 122 |
Część II | |
Osobowościowe i temperamentalne uwarunkowania buntu młodzieńczego | |
Rozdział 1. Bunt młodzieńczy a Wielka Piątka i temperament | 128 |
1.1. Założenia teoretyczne | 129 |
1.2. Metody kwestionariuszowe wykorzystane w badaniu | 134 |
1.3. Formy buntu młodzieńczego a czynniki osobowościowe i temperamentalne | 134 |
1.3.1. Pytania badawcze i hipotezy | 135 |
1.3.2. Przebieg badania | 137 |
1.3.3. Wyniki | 137 |
1.4. Sposoby przejawiania się buntu a czynniki osobowościowe i temperamentalne | 141 |
1.4.1. Pytania badawcze i hipotezy | 141 |
1.4.2. Wyniki | 144 |
1.5. Interpretacja uzyskanych wyników | 148 |
1.6. Podsumowanie | 151 |
Rozdział 2. Bunt młodzieńczy a sposób przeżywania siebie w okresie adolescencji | 153 |
2.1. Założenia teoretyczne | 154 |
2.2. Metody kwestionariuszowe wykorzystane w badaniu | 167 |
2.3. Formy buntu młodzieńczego a sposób przeżywania siebie w okresie adolescencji | 171 |
2.3.1. Pytania badawcze i hipotezy | 172 |
2.3.2. Przebieg badania | 173 |
2.3.3. Wyniki | 173 |
2.4. Sposoby przejawiania buntu a przeżywanie siebie w okresie adolescencji | 177 |
2.4.1. Problemy badawcze i hipotezy | 178 |
2.4.2. Wyniki | 178 |
2.5. Interpretacja uzyskanych wyników | 181 |
2.6. Podsumowanie | 189 |
Rozdział 3. Pozytywne i negatywne aspekty buntu i ich uwarunkowania w świetle badań empirycznych | 191 |
3.1. Psychologiczne mechanizmy buntu altruistycznego – próba rozpoznania | 191 |
3.1.1. Empiryczne korelaty buntu altruistycznego | 196 |
3.2. Bunt wewnętrzny i jego korelaty | 202 |
3.3. Psychologiczne uwarunkowania sposobów przejawiania buntu młodzieńczego | 206 |
3.3.1. Empiryczne korelaty zachowań agresywnych/destrukcyjnych | 207 |
3.3.2. Empiryczne korelaty zachowań nieagresywnych/konstruktywnych | 210 |
Uwagi krytyczne i wnioski | 213 |
Zamiast zakończenia | 216 |
Summary | 222 |
Bibliografia | 224 |
Indeks nazwisk | 237 |
Aneks | 242 |