Bunt młodzieńczy. Uwarunkowania. Formy. Skutki

-22%

Bunt młodzieńczy. Uwarunkowania. Formy. Skutki

1 opinia

Format:

pdf, ibuk

DODAJ DO ABONAMENTU

WYBIERZ RODZAJ DOSTĘPU

21,84  28,00

Format: pdf

 

Dostęp online przez myIBUK

WYBIERZ DŁUGOŚĆ DOSTĘPU

Cena początkowa: 28,00 zł (-22%)

Najniższa cena z 30 dni: 17,36 zł  


21,84

w tym VAT

TA KSIĄŻKA JEST W ABONAMENCIE

Już od 24,90 zł miesięcznie za 5 ebooków!

WYBIERZ SWÓJ ABONAMENT

Książka Anny Oleszkowicz jest pierwszą w języku polskim tak obszerną monografią poświęconą buntowi z punktu widzenia psychologicznych mechanizmów rozwojowych. O buncie mówi się często przy okazji różnych problemów wychowawczych, wskazuje jako oczywisty i trwały element relacji młodego człowieka ze społeczeństwem, ale niewiele jest opracowań, które w sposób pogłębiony i systematyczny omawiałyby jego rolę w procesie kształtowania tożsamości i indywidualności młodych ludzi wkraczających w dorosłość.
Na podkreślenie zasługują dwa wątki szerzej rozwinięte przez Autorkę od strony teoretycznej i poparte badaniami empirycznymi. Pierwszym z nich jest kwestia buntu wewnętrznego (nieujawnianego, tłumionego w sobie aktu sprzeciwu), który - jak potwierdzają badania -jest zjawiskiem w dużym stopniu negatywnym i niepożądanym z punktu widzenia korzyści rozwojowych młodego człowieka. Drugi wątek wskazuje na wiele pozytywnych, wręcz konstruktywnych i twórczych aspektów buntu młodzieńczego (związanych zarówno z jego przejawami, jak i funkcjami), co pozwala Czytelnikowi wyjść poza stereotyp buntu kojarzonego głównie z nieposłuszeństwem i krnąbrnością młodych ludzi.


Rok wydania2006
Liczba stron248
KategoriaPsychologia rozwoju człowieka
WydawcaWydawnictwo Naukowe Scholar
ISBN-13978-83-7383-180-3
Numer wydania1
Język publikacjipolski
Informacja o sprzedawcyePWN sp. z o.o.

INNE EBOOKI AUTORA

Ciekawe propozycje

Spis treści

  Spis tabel, rycin i wykresów     9
  Wprowadzenie     11
  Część I
  Charakterystyka buntu młodzieńczego
  Rozdział 1. Bunt jako zjawisko społeczne. Kontestacja     16
  1.1. Kontestacja a bunt     18
  1.2. Bunt społeczny a dewiacja pozytywna     20
  1.2.1. Bunt jako reakcja na anomię społeczną– koncepcja Roberta Mertona     24
  1.2.1.1. Pojęcie anomii     24
  1.2.1.2. Bunt jako reakcja przystosowawcza     26
  Rozdział 2. Bunt indywidualny – charakterystyka zjawiska     31
  2.1. Człowiek absurdalny i człowiek zbuntowany – koncepcja Alberta Camusa     31
  2.1.1. Istota buntu w ujęciu Camusa     33
  2.1.2. Cechy buntu w ujęciu Camusa     34
  2.2. Negatywizm w teorii psychologicznej zmiany ukierunkowania(psychological reversal) Michaela Aptera     39
  2.2.1. Założenia teorii     39
  2.2.2. Miejsce negatywizmu w teorii reversal     43
  2.2.3. Związek wymiaru konformizm – negatywizm z wymiarem telic – paratelic     49
  2.2.4. Empiryczne ustalenia dotyczące wymiaru konformizm – negatywizm     52
  2.2.5. Kilka słów o autonegatywizmie     55
  Rozdział 3. Bunt młodzieńczy jako zjawisko psychologiczne – ujęcie własne     59
  3.1. Definicja buntu     59
  3.2. Formy buntu: zewnętrzna i wewnętrzna     62
  3.3. Rodzaje buntu, czyli przeciw komu i ze względu na co buntuje się młodzież     69
  3.3.1. Przedmiot buntu     69
  3.3.2. Bunt egocentryczny vs. bunt altruistyczny     70
  3.4. Atrybuty buntu młodzieńczego     72
  3.5. Pomiar buntu młodzieńczego – metoda własna     72
  3.6. Wewnętrzne zależności w obrębie buntu młodzieńczego     78
  3.7. Płeć a rodzaje i przejawy buntu młodzieńczego     81
  Rozdział 4. Rola buntu młodzieńczego w kształtowaniu się poczucia tożsamości     86
  4.1. Rozwojowe mechanizmy buntu młodzieńczego     86
  4.1.1. Mechanizm I     86
  4.1.2. Mechanizm II     89
  4.1.3. Mechanizm III     91
  4.1.4. Mechanizm IV     94
  4.1.5. Próba empirycznej weryfikacji rozwojowych mechanizmów buntu młodzieńczego     101
  4.2. Funkcje buntu     108
  4.3. Pozytywne i negatywne aspekty buntu młodzieńczego i ich teoretyczne kryteria     112
  4.3.1. Kryterium I – istota buntu     112
  4.3.2. Kryterium II – skutki dla rozwoju jednostki     115
  4.3.3. Kryterium III – przejawy buntu     121
  4.3.4. Kryterium IV – skutki społeczne     122
  Część II
  Osobowościowe i temperamentalne uwarunkowania buntu młodzieńczego
  Rozdział 1. Bunt młodzieńczy a Wielka Piątka i temperament     128
  1.1. Założenia teoretyczne     129
  1.2. Metody kwestionariuszowe wykorzystane w badaniu     134
  1.3. Formy buntu młodzieńczego a czynniki osobowościowe i temperamentalne     134
  1.3.1. Pytania badawcze i hipotezy     135
  1.3.2. Przebieg badania     137
  1.3.3. Wyniki     137
  1.4. Sposoby przejawiania się buntu a czynniki osobowościowe i temperamentalne     141
  1.4.1. Pytania badawcze i hipotezy     141
  1.4.2. Wyniki     144
  1.5. Interpretacja uzyskanych wyników     148
  1.6. Podsumowanie     151
  Rozdział 2. Bunt młodzieńczy a sposób przeżywania siebie w okresie adolescencji    153
  2.1. Założenia teoretyczne     154
  2.2. Metody kwestionariuszowe wykorzystane w badaniu     167
  2.3. Formy buntu młodzieńczego a sposób przeżywania siebie w okresie adolescencji     171
  2.3.1. Pytania badawcze i hipotezy     172
  2.3.2. Przebieg badania     173
  2.3.3. Wyniki     173
  2.4. Sposoby przejawiania buntu a przeżywanie siebie w okresie adolescencji     177
  2.4.1. Problemy badawcze i hipotezy     178
  2.4.2. Wyniki     178
  2.5. Interpretacja uzyskanych wyników     181
  2.6. Podsumowanie     189
  Rozdział 3. Pozytywne i negatywne aspekty buntu i ich uwarunkowania w świetle badań empirycznych    191
  3.1. Psychologiczne mechanizmy buntu altruistycznego – próba rozpoznania     191
  3.1.1. Empiryczne korelaty buntu altruistycznego     196
  3.2. Bunt wewnętrzny i jego korelaty     202
  3.3. Psychologiczne uwarunkowania sposobów przejawiania buntu młodzieńczego     206
  3.3.1. Empiryczne korelaty zachowań agresywnych/destrukcyjnych     207
  3.3.2. Empiryczne korelaty zachowań nieagresywnych/konstruktywnych     210
  Uwagi krytyczne i wnioski    213
  Zamiast zakończenia     216
  Summary     222
  Bibliografia     224
  Indeks nazwisk     237
  Aneks     242
RozwińZwiń