EBOOKI WYDAWCY
-30%
Wydawca:
Format:
pdf, ibuk
Książka jest zwieńczeniem badań nad odpowiedzialnością dzieci w młodszym wieku szkolnym. Autorka współuczestniczyła w pracy dzieci poprzez przebywanie z nimi podczas lekcji, prowadzenie warsztatów rozwijających taką wiedzę, umiejętności i postawy, które będą sprzyjały kształtowaniu odpowiedzialności. Setki godzin spędzonych z uczniami i ich nauczycielką, wiele rozmów i analiz pozwoliło Autorce sformułować wnioski, które pomogą zarówno studentom, jak i nauczycielom praktykom czy rodzicom, w zrozumieniu, czym jest odpowiedzialność i jakie czynniki sprzyjają jej kształtowaniu.
Czytelnik znajdzie w książce inspiracje zarówno koncepcyjne, jak i praktyczne, m.in. przegląd literatury przedmiotu, model odpowiedzialności podmiotowej, listę czynników związanych z wychowaniem, przykłady działań, które umożliwiają rozwiązywanie problemów, problemów jednocześnie wspierają odpowiedzialność uczniów, zestaw dwunastu propozycji scenariuszy zajęć oraz opis przebiegu prowadzonych warsztatów.
Rok wydania | 2007 |
---|---|
Liczba stron | 232 |
Kategoria | Edukacja |
Wydawca | Oficyna Wydawnicza IMPULS |
ISBN-13 | 978-83-7587-798-4 |
Numer wydania | 1 |
Język publikacji | polski |
Informacja o sprzedawcy | ePWN sp. z o.o. |
EBOOKI WYDAWCY
POLECAMY
Ciekawe propozycje
Spis treści
Wstęp | |
Podziękowania | |
Rozdział I | |
Renesans odpowiedzialności | |
Znaczenia słowa „odpowiedzialność” | |
Odpowiedzialność w filozofii | |
Odpowiedzialność w psychologii | |
Odpowiedzialność – cecha człowieka XXI wieku | |
Model odpowiedzialności podmiotowej | |
Podsumowanie | |
Rozdział II | |
„To ja ponoszę konsekwencje” – odpowiedzialność a rozumienie skutków własnych działań | |
Tworzenie obrazu rzeczywistości | |
Obraz rzeczywistości – fakty, interpretacje i opinie | |
Skutki własnych działań z różnych punktów widzenia – przypadek Bartka | |
Counseling jako sposób pokazywania skutków działań z różnych punktów widzenia | |
Konsekwencja, kara a odpowiedzialność | |
Zmiana zachowania przez konsekwencję, a nie przez karę – przypadek pierwszoklasistów Model kształtowania odpowiedzialności przez pokazywanie konsekwencji | |
Scenariusze zajęć | |
„Weekend na plantacji” – fakty i interpretacje a przyjmowanie odpowiedzialności podmiotowej | |
„Podział dochodów rodziny” – skutki działań z różnych perspektyw a przyjmowanie odpowiedzialności podmiotowej | |
„Wydmuszka” – skutki działań a odpowiedzialność za podmiot | |
Rozdział III | |
„Mogę, ale nie muszę” – odpowiedzialność a poczucie wpływu i możliwość dokonywania wyborów | |
Potrzeba wpływu a odpowiedzialność | |
Poczucie skuteczności własnego działania a potrzeba granic | |
Poczucie kontroli nad sytuacją a poczucie wpływu | |
Wpływ i granice w różnych ideologiach edukacyjnych | |
Wdrażanie standardów jako kryteriów granic | |
Scenariusze zajęć | |
„Miasto” – odpowiedzialność za podejmowanie decyzji w sytuacji nieograniczonego wpływu | |
„Zakupy dla rodziny” – odpowiedzialność za dokonywanie wyborów w imieniu grupy | |
„Zakupy dla osoby” – odpowiedzialność za dokonywanie wyborów w imieniu drugiej osoby | |
„Gazeta” – odpowiedzialność za kształtowanie poglądów innych | |
Rozdział IV | |
„Znam te zasady”– odpowiedzialność a rozumienie reguł z perspektywy „Ja” | |