INNE EBOOKI AUTORA
-22%
Autor:
Wydawca:
Format:
pdf, ibuk
Książka ta stanowi wartościowe, monograficzne opracowanie powszechnie stosowanej w środowisku psychologów metody kwestionariuszy osobowości. Nie jest ona tylko zreferowaniem stanu literatury przedmiotu, lecz także autorskim ujęciem problematyki kwestionariuszy osobowości. O jej szczególnej wartości świadczy to, że Autor odwołuje się do swoich bogatych doświadczeń – użytkownika kwestionariuszy, badacza konstruującego (lub współkonstruującego) oryginalne kwestionariusze oraz specjalisty od kulturowych adaptacji zagranicznych kwestionariuszy. W Polsce od wielu już lat nie opublikowano monografii poświęconej kwestionariuszom i ich znaczeniu w diagnostyce psychologicznej oraz badaniach naukowych. Z tego względu prezentowana książka stanowi unikatową pozycję w polskim piśmiennictwie psychologicznym, bardzo potrzebną dla podniesienia kultury tworzenia narzędzi psychometrycznych. Będzie ona stanowiła wartościową lekturę tak dla psychologów zajmujących się diagnostyką osobowości, jak i wszystkich specjalistów, zainteresowanych problematyką konstruowania standaryzowanych narzędzi diagnostycznych.
Rok wydania | 2006 |
---|---|
Liczba stron | 306 |
Kategoria | Psychologia stosowana |
Wydawca | Wydawnictwo Naukowe Scholar |
ISBN-13 | 978-83-7383-194-0 |
Numer wydania | 1 |
Język publikacji | polski |
Informacja o sprzedawcy | ePWN sp. z o.o. |
INNE EBOOKI AUTORA
POLECAMY
Ciekawe propozycje
Spis treści
WSTĘP | 9 |
ROZDZIAŁ 1. KWESTIONARIUSZ JAKO METODA BADANIA OSOBOWOŚCI | 13 |
1.1. WPROWADZENIE | 13 |
1.2. ZARYS HISTORII INWENTARZY OSOBOWOŚCI | 16 |
1.2.1. Kwestionariusze osobowości w Polsce | 23 |
1.3. KWESTIONARIUSZE OSOBOWOŚCI – OPIS METODY | 25 |
1.3.1. Specyfika budowy kwestionariusza osobowości | 29 |
1.3.2. Kwestionariusz jako narzędzie do pomiaru cechy (syndromu) osobowości | 37 |
1.3.3. Interpretacja wyników kwestionariusza | 43 |
1.3.4. Zastosowania badawcze i rodzaje inwentarzy osobowości | 49 |
1.4. GŁÓWNE PROBLEMY METODOLOGICZNE ORAZ WARTOŚĆ DIAGNOSTYCZNA INWENTARZY OSOBOWOŚCI | 52 |
1.5. PROBLEMY ETYCZNE KONSTRUOWANIA i STOSOWANIA KWESTIONARIUSZY OSOBOWOŚCI | 69 |
ROZDZIAŁ 2. STRATEGIE KONSTRUOWANIA INWENTARZY OSOBOWOŚCI | 77 |
2.1. WPROWADZENIE | 77 |
2.2. STRATEGIA TEORETYCZNA (DEDUKCYJNA) | 82 |
2.2.1. Cel strategii | 82 |
2.2.2. Podstawy teoretyczne | 82 |
2.2.3. Zalety i wady podejścia teoretycznego | 83 |
2.2.4. Kluczowy aspekt procedury | 85 |
2.2.5. Analiza psychometryczna | 86 |
2.2.6. Specyfika diagnostyczna kwestionariuszy dedukcyjnych | 88 |
2.2.7. Kwestionariusz Temperamentu PTS jako przykład inwentarza skonstruowanego według strategii teoretycznej | 89 |
2.3. STRATEGIA WEWNĘTRZNA (INDUKCYJNA) | 96 |
2.3.1. Cel strategii | 96 |
2.3.2. Podstawy teoretyczne | 96 |
2.3.3. Zalety i wady podejścia indukcyjnego | 97 |
2.3.4. Kluczowy aspekt procedury | 101 |
2.3.5. Analiza psychometryczna | 103 |
2.3.6. Specyfika diagnostyczna kwestionariuszy indukcyjnych | 105 |
2.3.7. Polska Lista Przymiotnikowa (PLP) jako przykład inwentarza skonstruowanego według strategii indukcyjnej | 106 |
2.4. STRATEGIA KRYTERIALNA (ZEWNĘTRZNA) | 110 |
2.4.1. Cel strategii | 110 |
2.4.2. Podstawy teoretyczne | 110 |
2.4.3. Zalety i wady podejścia kryterialnego | 111 |
2.4.4. Kluczowy aspekt procedury | 117 |
2.4.5. Analiza psychometryczna | 119 |
2.4.6. Specyfika diagnostyczna kwestionariuszy kryterialnych | 122 |
2.4.7. Kwestionariusz Objawowy „S” jako przykład inwentarza skonstruowanego według strategii kryterialnej | 123 |
2.5. STRATEGIE ŁĄCZĄCE RÓŻNE PODEJŚCIA | 127 |
2.5.1. Inwentarz Wzorów Osobowości (IWO) jako przykład kwestionariusza skonstruowanego według strategii połączonych | 128 |
2.6. ANALIZA PORÓWNAWCZA CHARAKTERYSTYKI PSYCHOMETRYCZNEJ SKAL SKONSTRUOWANYCH W RAMACH RÓŻNYCH STRATEGII | 130 |
ROZDZIAŁ 3. PROCEDURA KONSTRUOWANIA INWENTARZY OSOBOWOŚCI | 137 |
3.1. WPROWADZENIE | 137 |
3.2. ETAP I – WYBÓR STRATEGII KONSTRUKCJI ORAZ PRZYGOTOWANIE PLANU PRAC KONSTRUKCYJNYCH | 138 |
3.3. ETAP II – ANALIZA PODSTAW TEORETYCZNYCH INWENTARZA: TEORII PSYCHOLOGICZNEJ, WIEDZY LUB METODOLOGII | 138 |
3.3.1. Analiza czynników zniekształcających wyniki kwestionariuszowe oraz podjęcie decyzji o opracowaniu skali kontrolnych | 146 |
3.4. ETAP III – TWORZENIE POZYCJI KWESTIONARIUSZOWYCH | 153 |
3.4.1. Wybór procedury odpowiadania oraz formy pozycji kwestionariuszowych | 154 |
3.4.2. Generowanie wskaźników cech | 155 |
3.4.3. Zapisywanie pozycji kwestionariuszowych | 163 |
3.4.3.1. Zrozumiałość treści pozycji a ich własności językowe | 165 |
3.4.3.2. Wieloznaczność interpretacyjna – „niejasność” treści pozycji | 173 |
3.4.3.3. Ogólność – konkretność treści pozycji | 175 |
3.4.3.4. Dostępność zachowań w osobistym doświadczeniu | 175 |
3.4.3.5. Podatność pozycji na czynniki zniekształcające: tendencję do dysymulowania (aprobatę społeczną), symulowania oraz style odpowiadania | 176 |
3.4.3.5.1. Podatność pozycji na tendencję do dysymulowania (aprobatę społeczną) | 176 |
3.4.3.5.2. Podatność pozycji na tendencję do symulowania | 182 |
3.4.3.5.3. Własności pozycji a style odpowiadania | 184 |
3.4.3.6. Kontrola zrównoważenia puli pozycji pod względem klucza odpowiedzi | 196 |
3.4.3.7. Ocena formalnych własności pozycji | 198 |
3.4.4. Wprowadzanie opcji odpowiedzi do pozycji | 202 |
3.4.5. Przekształcanie odpowiedzi w wyniki liczbowe – problem ważenia pozycji oraz opcji odpowiedzi | 211 |
3.4.6. Przygotowanie skal kontrolnych | 214 |
3.4.6.1. Kwestionariusz Aprobaty Społecznej jako przykład skali do badania tendencji do dysymulowania/symulowania | 214 |
3.4.6.2. Skala „nieuważności” Kwestionariusza Objawowego „SII” jako przykład skali do badania indywidualnych stylów odpowiadania | 222 |
3.5. ETAP IV – PRZYGOTOWANIE INWENTARZA DO BADAŃ | 228 |
3.5.1. Kwestie administracyjne kwestionariusza | 228 |
3.5.2. Instrukcja kwestionariuszowa | 230 |
3.5.3. Ustalenie kolejności pozycji w kwestionariuszu | 232 |
3.5.4. Przygotowanie arkusza odpowiedzi | 233 |
3.6. ETAP V – OPRACOWANIE WERSJI KOŃCOWEJ KWESTIONARIUSZA: BADANIE INWENTARZEM ORAZ ANALIZA PSYCHOMETRYCZNA | 235 |
3.6.1. Sposób doboru osób badanych oraz skład demograficzny i liczebność próby | 235 |
3.6.2. Analiza psychometryczna wyników | 240 |
3.7. ETAP VI – WERYFIKACJA WŁASNOŚCI PSYCHOMETRYCZNYCH INWENTARZA: ANALIZA RZETELNOŚCI I TRAFNOŚCI POMIARU | 247 |
3.8. ETAP VII – OPRACOWANIE NORM WYNIKÓW SKAL INWENTARZA | 258 |
3.9. ETAP VIII – OPRACOWANIE PODRĘCZNIKA | 264 |
3.10. UNIWERSALIZACJA KULTUROWA – NOWY TREND W PROCEDURZE KONSTRUOWANIA INWENTARZY OSOBOWOŚCI | 274 |
3.10.1. Studia leksykalne – uniwersalizacja poprzez konstruowanie kulturowo specyficznych kwestionariuszy osobowości | 278 |
3.10.2. Badania pawłowowskich wymiarów temperamentu – uniwersalizacja poprzez konstruowanie wspólnych/specyficznych kulturowo inwentarzy | 279 |
3.10.3. Badania cech ujmowanych przez Regulacyjną Teorię Temperamentu – uniwersalizacja poprzez konstruowanie wspólnych kulturowo inwentarzy | 280 |
ZAMIAST ZAKOŃCZENIA | 287 |
BIBLIOGRAFIA | 289 |