INNE EBOOKI AUTORA
Autor:
Wydawca:
Format:
ibuk
Jak działa psychoterapia- Na czym polega proces zmian zachodzących w wyniku oddziaływań psychoterapeutycznych- Jakie czynniki występujące w toku psychoterapii sprawiają, że jest ona skuteczna-
Nowe, rozszerzone i uaktualnione wydanie cenionego podręcznika wprowadzającego w zagadnienia psychoterapii. Treść książki jest podporządkowana nadrzędnemu celowi, tzn. wykorzystaniu istniejących teorii psychoterapii, wyników badań nad psychoterapią i doświadczeń klinicznych do doskonalenia praktyki psychoterapeutycznej stosowanej w leczeniu zaburzeń psychicznych.
Podręcznik:
- przystępnie omawia najważniejsze elementy procesu psychoterapii, wspólne dla głównych jej kierunków;
- w jasny i czytelny sposób przedstawia aktualną wiedzę na temat tej ostatnio dynamicznie rozwijającej się dyscypliny;
- zwięźle prezentuje dotychczasowe próby integracji różnych szkół psychoterapeutycznych;
- zawiera nowe treści ilustrujące:
- obecny stan rozwoju poszczególnych teorii psychoterapeutycznych,
- wyniki najnowszych badań nad skutecznością psychoterapii,
- czynniki procesu psychoterapii pozytywnie wpływające na jej efekty;
- wskazuje sposoby doskonalenia praktyki psychoterapeutycznej stosowanej w leczeniu zaburzeń psychicznych.
Autor, znany polski specjalista w zakresie psychoterapii, omówił specyfikę zmian zachodzących w procesie psychoterapii oraz zaprezentował dyskusję o znaczeniu badań empirycznych dla praktyki klinicznej. Uaktualnił także treści zawarte we wszystkich pozostałych rozdziałach, zapewniając studentom aktualną wiedzę na temat stanu i rozwoju tej dyscypliny wiedzy.
Podręcznik omawia, zagadnienie tzw. czynników leczących w psychoterapii. Przedstawia najważniejsze kontrowersje w pojmowaniu psychoterapii, poszczególne sposoby osiągania zmian w jej procesie, a także różnorodne formy ich wykorzystywania, analizując osobno rodzaje zmian, jakie mogą być wynikiem psychoterapii.
Pozycja przeznaczona dla studentów psychologii, słuchaczy studiów przed- i podyplomowych oraz szkoleń specjalizacyjnych w zakresie psychoterapii. Przydatna psychoterapeutom w doskonaleniu ich pracy klinicznej.
Rok wydania | 2008 |
---|---|
Liczba stron | 335 |
Kategoria | Psychologia kliniczna i psychoterapia |
Wydawca | Wydawnictwo Naukowe PWN |
ISBN-13 | 978-83-01-14784-6 |
Numer wydania | 4 |
Język publikacji | polski |
Informacja o sprzedawcy | ePWN sp. z o.o. |
INNE EBOOKI AUTORA
EBOOKI WYDAWCY
POLECAMY
Ciekawe propozycje
Spis treści
Wstęp | 11 |
Część I. Kontrowersje wokół psychoterapii | 18 |
Rozdział 1. Psychoterapia psychoanalityczna | 22 |
1.1. Rodzaje zmian oczekiwanych w wyniku psychoterapii psychoanalitycznej | 22 |
1.2. Sposoby osiągania zmian w psychoterapii psychoanalitycznej | 26 |
1.2.1. Techniki psychoterapeutyczne | 26 |
1.2.2. Przedmiot pracy psychoterapeutycznej (treść) | 27 |
Rozdział 2. Psychoterapia behawioralno-poznawcza | 32 |
2.1. Rodzaje zmian oczekiwanych w wyniku psychoterapii behawioralno-poznawczej | 32 |
2.2. Behawioralno-poznawcze metody osiągania zmian | 41 |
2.2.1. Techniki psychoterapeutyczne | 41 |
2.2.2. Przedmiot psychoterapii | 43 |
Rozdział 3. Psychoterapia humanistyczna | 48 |
3.1. Rodzaje zmian oczekiwanych w wyniku psychoterapii humanistycznej | 48 |
3.2. Sposoby uzyskiwania zmian w psychoterapii humanistycznej | 53 |
3.2.1. Techniki psychoterapeutyczne | 53 |
3.2.2. Przedmiot psychoterapii | 55 |
Rozdział 4. Psychoterapia systemowa | 60 |
4.1. Rodzaje zmian oczekiwanych w systemowej terapii rodzin | 61 |
4.2. Sposoby osiągania zmian w terapii rodzin | 65 |
4.2.1. Techniki terapeutyczne | 65 |
4.2.2. Przedmiot sesji terapii rodzin | 68 |
Podsumowanie | 70 |
Cześć II. Integracja szkół psychoterapeutycznych | 78 |
Rozdział 5. Czynniki wspólne psychoterapii | 82 |
5.1. Próby integracji psychoterapii poznawczej i humanistycznej | 82 |
5.2. Asymilacja doświadczeń problemowych | 88 |
5.3. Czynniki wspólne procesu psychoterapii | 93 |
5.3.1. Związek terapeutyczny | 95 |
5.3.2. Okazja do przeżywania emocji | 93 |
5.3.3. Uczenie się | 99 |
5.3.4. Ćwiczenie nowych zachowań | 100 |
Rozdział 6. Metateoretyczne formy integracji psychoterapii | 104 |
6.1. Ogólny model psychoterapii | 104 |
6.2. Transteoretyczny model psychoterapii | 108 |
6.2.1. Etapy zmiany | 108 |
6.2.2. Czynniki prowadzące do zmiany | 110 |
6.2.3. Rodzaje zmian | 112 |
Rozdział 7. Dopasowanie rodzaju psychoterapii do problemów pacjenta | 116 |
7.1. Model psychoterapii zintegrowanej | 116 |
7.2. Subiektywne reakcje pacjenta jako wyznacznik modyfikacji interwencji psychoterapeutycznych | 120 |
7.3. Planowanie terapii | 123 |
7.4. Jaka psychoterapia dla kogo | 124 |
7.5. Badania nad psychoterapią | 128 |
7.5.1. Efekty psychoterapii | 129 |
7.5.2. Czynniki warunkujące skuteczność psychoterapii | 130 |
7.5.3. Znaczenie zmiennych procesu psychoterapii dla wyników psychoterapii | 132 |
Rozdział 8. Przyszłość psychoterapii | 138 |
Cześć III. Czynniki leczące w psychoterapii | 146 |
Rozdział 9. Podstawowe przyczyny podejmowania psychoterapii | 150 |
Rozdział 10. Czynniki warunkujące powstawanie problemów | 156 |
10.1. Problemy związane z nieadekwatnym rozpoznawaniem celu działania | 158 |
10.2. Problemy związane z nieadekwatnym rozpoznawaniem sposobów zaspokajania potrzeb i realizacji żądań | 160 |
10.3. Problemy związane z nieadekwatnym rozpoznawaniem możliwości korzystania ze sposobów osiągania cel | 163 |
10.4. Problemy związane z nieadekwatnym rozpoznawaniem konsekwencji własnego działania | 164 |
Rozdział 11. Rodzaje zmian możliwych do osiągnięcia w psychoterapii | 168 |
11.1. Zmiana behawioralna | 170 |
11.2. Zmiana relacji interpersonalnych | 170 |
11.3. Zmiana systemów | 172 |
11.4. Zmiana właściwości intrapsychicznych | 173 |
Rozdział 12. Diagnoza dla potrzeb psychoterapii | 182 |
12.1. Diagnoza objawowa | 182 |
12.2. Diagnoza mechanizmów chorobowych | 185 |
12.2.1. Analiza aktualnej sytuacji pacjenta | 186 |
12.2.2. Analiza przyczyn zaburzeń | 187 |
12.3. Wybór metod potrzebnych do zmiany pacjenta | 193 |
12.4. Kontrakt terapeutyczny | 204 |
Rozdział 13. Sposoby osiągania zmiany w psychoterapii | 210 |
13.1. Czynniki leczące w psychoterapii | 211 |
13.1.1. Związek terapeutyczny | 213 |
13.1.2. Korektywne doświadczenia emocjonalne | 221 |
13.1.3. Nowe możliwości poznania siebie i otoczenia | 227 |
13.1.4. Doświadczanie nowych sposobów zachowania | 234 |
13.2. Proces psychoterapii | 238 |
13.2.1. Etap początkowy psychoterapii: nawiązanie kontaktu i angażowanie pacjenta | 240 |
13.2.2. Etap wglądu, namysłu, dążenia do zrozumienia przyczyn własnych problemów | 250 |
13.2.3. Etap przygotowania do zmiany zachowania i ćwiczenie nowych zachowań | 277 |
13.2.4. Etap utrwalania i rozszerzania zmian | 292 |
Rozdział 14. Psychoterapia jako proces uczenia się rozwiązywania problemów | 300 |
Bibliografia | 309 |
Indeks nazwisk | 325 |
Indeks rzeczowy | 329 |