mpt button buy
mpt button rent

X

  Wstęp 9
  
  CZĘŚĆ I. ŚREDNIOWIECZE 13
   Włochy w średniowieczu (XI-XIV w.) 13
   Początki języka włoskiego 16
   Literatura religijna 17
   Szkoła sycylijska 20
   Poezja liryczna w Toskanii 22
   Toskańska poezja komiczno-realistyczna 23
   Literatura franko-wenecka 25
   Dolce stil novo 25
   Guido Guinizelli 27
   Guido Cavalcanti 28
   Cino da Pistoia 29
   Proza w XIII w. 30
   Brunetto Latini. Marco Polo 30
   Nowelistyka 31
   Kronikarze 32
   Dante Alighieri 34
   Francesco Petrarca 52
   Giovanni Boccaccio 65
   Nowelistyka XIV w. po Boccacciu 83
   Piśmiennictwo kupieckie i municypalne 84
   Prozare ligijna 85
  
  CZĘŚĆ II. HUMANIZM I ODRODZENIE 89
   Włochy w XV i XVI w. 89
   Humanizm 91
   Humaniści florenccy 93
   Inne ośrodki myśli humanistycznej 96
   Piśmiennictwo w języku włoskim 100
   Oryginalność Burchiella 100
   Kazania dla ludu 100
   Nowelistyka 101
   Leon Battista Alberti 103
   Na dworze Medyceuszy 105
   Luigi Pulci 105
   Angelo Poliziano 107
   Wawrzyniec Wspaniały 109
   Dwór w Ferrarze i Matteo Maria Boiardo 111
   Neapol: Iacopo Sannazaro 114
   Odrodzenie 115
   Kwestia języka 116
   Pietro Bembo 116
   Myśl estetyczna 118
   Ludovico Ariosto 119
   Niccoló Machiavelli 126
   Francesco Guicciardini 136
   Baldassarre Castiglione 138
   Poezja 140
   Petrarkizm 140
   Francesco Berni 142
   Poezja makaroniczna 143
   Teatr renesansowy 144
   Nowelistyka 148
   Inni prozaicy 150
   Niepokorny myśliciel -Giordano Bruno 152
   Torquato Tasso 154
  
  CZĘŚĆ III. BAROK 165
   Włochy w XVII w. 165
   Polityka, filozofia i nauka 166
   Poezja doby baroku 170
   Gian Battista Marino 172
   Kontynuatorzy tradycji klasycznej 177
   Poezja heroikomiczna 178
   Teatr: melodramat, dramat pasterski, komedia, tragedia 179
   Komedia dell'arte 182
   Twórczość w dialekcie 185
   Powieści 188
   Misjonarze, pisarze zakonni, kaznodzieje 190
  
  CZĘŚĆ IV. ARKADIA I OŚWIECENIE 195
   Włochy w XVIII w. 195
   Arkadia 196
   Między Arkadią a Oświeceniem 199
   Ludovico Antonio Muratori 199
   Pietro Giannone 200
   Giambattista Vico 201
   Francesco Algarotti 203
   Melodramat: Pietro Metastasio 204
   Oświecenie i jego pisarze 206
   Pamiętnikarstwo i literatura podróżnicza 210
   Powraca kwestia języka 213
   Dziennikarstwo. Gasparo Gozzi 214
   Giuseppe Parini 215
   Teatr drugiej połowy stulecia 218
   Teatr komediowy. Carlo Goldoni 218
   Carlo Gozzi i jego baśni teatralne 225
   Teatr tragiczny. Vittorio Alfieri 227
  
  CZĘŚĆ. V. NEOKLASYCYZM I ROMANTYZM. PIŚMIENNICTWO PO ZJEDNOCZENIU WŁOCH 233
   Włochy w XIXw. 233
   Neoklasycyzm 236
   Vincenzo Monti 236
   Ugo Foscolo 238
   Romantyzm 242
   Początki ruchu 242
   Poezja romantyczna 245
   Poeci dialektalni 248
   Proza romantyków. Powieść historyczna 251
   Ippolito Nievo 253
   Niccoló Tommaseo 254
   Pamiętnikarstwo 256
   Pismiennictwo polityczne Risorgimenta 258
   Giuseppe Mazzini 258
   Vincenzo Gioberti i Cesare Balbo 259
   Antonio Rosmini 260
   Carlo Cattaneo 260
   Carlo Pisacane 261
   Dwóch wielkich twórców 262
   Alessandro Manzoni 262
   Giacomo Leopardi 268
   W połowie stulecia i później 274
   Badania nad literaturą 274
   Twórczość teatralna 276
   "Scapigliatura" 277
   Wychowawcy 279
   Wieszcz nowych Włoch: Giosue Carducci 280
  
  CZĘŚĆ VI. WERYZM I DEKADENTYZM 287
   Weryzm 287
   Giovanni Verga 289
   Inni weryści 292
   Na przełomie stuleci. Dekadentyzm 296
   Antonio Fogazzaro 297
   Giovanni Pascoli 298
   Gabriele D'Annunzio 300
  
  CZĘŚĆ VII. WIEK XX 309
   Włochy w XX w. 309
   Pierwsze dziesięciolecia 311
   Czasopisma kulturalne początku XX w. 311
   Pisarze z kręgu "La Voce" 313
   Giovanni Papini 315
   Futuryzm 314
   "Zmierzchowcy" 317
   Benedetto Croce i literatura 318
   Luigi Pirandello 319
   Italo Svevo 323
   Intelektualiści wobec faszyzmu 325
   Czasopismo "La Ronda" i jego założciele 326
   Czasopisma zaangażowane 327
   Inne czasopisma kulturalne okresu międzywojennego 328
   Poezja hermetyczna 329
   Giuseppe Ungaretti 329
   Eugenio Montale 330
   Inni adepci hermetyzmu 333
   Umberto Saba 335
   Proza okresu międzywojennego 337
   Teatr międzywojenny 340
   Literatura po II wojnie światowej. 342
   Alberto Moravia 342
   Carlo Emilio Gadda 344
   Dino Buzzati 347
   Cesare Pavese 347
   Elio Vittorini 349
   Beppe Fenoglio 351
   Elsa Morante 353
   Giuseppe Tomasidi Lampedusa 354
   Giorgio Bassani 356
   Carlo Cassola 356
   Paolo Volponi 357
   Italo Calvino 358
   Leonardo Sciascia 359
   Pier Paolo Pasolini 361
   Neorealizm 362
   Neoawangarda 364
   Teatr drugiej połowy XX w. 365
   Ostatnie dziesięciolecia 367
   Poezja 367
   Powieść 370
   Literaturapopularna 372
   Proza najnowsza 375
   Claudio Magris 378
   Umberto Eco 379
   Zamiast zakończenia 384
  Bibliografia 385
  Indeks nazwisk 395
  Tablice chronologiczne 412
Historia literatury włoskiej
- 30%

SZCZEGÓŁY WYDANIA

Spis treści

Liczba stron  

450

Kategoria

Historia literatury

ISBN-13

978-83-01-17720-1

Numer wydania

1

Język publikacji

polski

Rozmiary plików do pobrania

epub - 9,50 MB
mobi - 26,29 MB

Akceptowalne sposoby płatności

Karta kredytowa, przelew elektroniczny, płatny SMS

Informacja o sprzedawcy

Ravelo Sp. z o.o.

4.2 / 5 (5 głosów)
bookPrzeczytaj bezpłatny fragment slide
Wypożyczenie

Dostęp online przez aplikację myIBUK. Formaty plików: ibuk

X Format IBUK - ebook dostępny do wypożyczenia

- format książki elektronicznej
- bez instalowania oprogramowania, wystarczy przeglądarka internetowa oraz dostęp do Internetu,
- książka dostępna na Twojej półce w koncie myIBUK,
- dodatkowe funkcje: dodawanie notatek, tagów, zaznaczania fragmentów i cytatów,
- po pobraniu książka dostępna również bez dostępu do internetu.

Więcej informacji o formacie i wymaganiach technicznych IBUK »


od 4,92

Wypożycz teraz
Szybki zakup
Kup i pobierz. Formaty plików: multiformat
X W jednej cenie wszystkie dostępne formaty plików zabezpieczonych w ten sam sposób. Kup multiformat i nie zastanawiaj się czy plik będzie można otworzyć na Twoim urządzeniu! Szczegółowe informacje o plikach wchodzacych w skład multiformatu znajdują się w nawiasie.
(epub ,
X Format ePub

Format jest oficjalnym standardem International Digital Publishing Forum (IDPF). Jest obsługiwany przez prawie wszystkie typy e-czytników poza czytnikami marki Kindle. Książki w formacie ePub można czytać również na innych urządzeniach elektronicznych wyposażonych w odpowiednie oprogramowanie. ePub jest formatem niestronicowanym co oznacza, że tekst płynnie dostosowuje się do wielkości ekranu dając użytkownikowi możliwość zmiany niektórych parametrów wyświetlania tekstu.

Więcej informacji o formacie i wymaganiach technicznych ePub
mobi
X Format mobi

Format mobi przeznaczony jest głównie dla urządzeń firmy Amazon typu Kindle Touch, Kindle Paperwhite czy Kindle Fire. Czytanie ebooków w tym formacie możliwe jest również na innych urządzeniach elektronicznych wyposażonych w odpowiednie oprogramowanie firmy Amazon. Kindle mobi jest formatem niestronicowanym co oznacza, że tekst płynnie dostosowuje się do wielkości ekranu dając użytkownikowi możliwość zmiany niektórych parametrów wyświetlania tekstu.

Więcej informacji o formacie i wymaganiach technicznych Kindle mobi
)  
X Znak wodny

Zabezpieczenie to zwane również potocznie watermarkiem. Zabezpieczenie nakłada się na pliki indywidualnie i niepowtarzalnie w sposób jawny i ukryty. Każdy zakupiony e-book/audiobook staje się unikatowy i pozwala na jednoznacznie określenie właściciela pliku w przypadku nieuprawnionego użytkowania polegającego np. na umieszczeniu ebooka w internetowych serwisach wymiany plików. Jest to rozwiązanie, które bez względu na system operacyjny nie wymaga od użytkowników zakupu ani instalacji żadnego dodatkowego oprogramowania do odczytywania plików co czyni je bardzo wygodnym i popularnym.

Więcej informacji o zabezpieczeniu znakiem wodnym

31,90

22,33

Kup teraz
Kup na prezent »   

Opis

Książka przedstawia dzieje literatury włoskiej od średniowiecza do współczesności, w podziale na epoki. Każdą epokę wprowadza wstęp ogólny, po którym następuje omówienie najważniejszych nurtów, zjawisk i pisarzy oraz węzłowych problemów gatunkowych (rozwój liryki, dramatu, powieści, przełomy literackie). Podręcznik zawiera cytaty z wypowiedzi krytyków i historyków literatury, informacje historyczne, kulturowe i biograficzne, definicje zjawisk i nurtów literackich, cytaty z tłumaczeń literatury włoskiej na język polski, informacje o percepcji literatury włoskiej w Polsce.


Sprawd? nowy abonament - to si? op?aca!
Ebook dost?pny w abonamencie
Inne ebooki wydawcy Bestsellery w kategorii

Oceny użytkowników

Średnia ocena: ( 5 )
4
0
0
0
1
Oceń:  
Opinie użytkowników
Włochy na talerzu
Kolmanka
Kolejny tom z cyklu "Historia literatury", wydanej przez PWN, gościł na moim nocnym stoliku przez ostatnie 2 tygodnie. Przyznam, że nie wiedziałam prawie nic o literaturze włoskiej, szczególnie tej nieco starszej. Oczywiście nie obca mi jest twórczość Umberto Eco. Ba! Po lekturze Historii literatury włoskiej zdecydowałam się nawet na kupno audiobooka "Cmentarz w Pradze", który towarzyszy mi podczas pieszych wędrówek.

Pierwsza część książki przenosi czytelnika w czasy średniowiecza. Autor analizuje w jaki sposób powstał język włoski i gdzie powstawały pierwsze wielkie dzieła. Nie będzie to chyba wielkim zaskoczeniem, jeśli napiszę, że literatura włoska miała swój początek w kościele. Włochy jako państwo katolickie, ze swoim Watykanem stało się przecież głównym miejscem pielgrzymek wierzących.

Kolejne niezwykle istotne dla literatury miejsce to Toskania. Co miało swój początek w Toskanii? Oglądając filmy podróżnicze i czytając (bardzo liczne) powieści, których akcja dzieję się właśnie w tej krainie, możemy dojść do wniosku, że trudno znaleźć bardziej romantyczne miejsce. Nic dziwnego, że powstała tam poezja liryczna. Mogę sobie tylko wyobrazić starożytnych pisarzy, którzy patrząc na zachód słońca, siedzą na zazielenionych wzgórzach i przelewają na papier swe uczucia.

Słodki nowy styl czyli Dolce still nuovo to określenie opisujące grupę poetów, działających we Florencji. Trzem najważniejszym, autor poświęca wyjątkowo dużo miejsca. Ich utwory opisują romantyczną i wręcz nierealną, idealną i słodką do omdlenia (stąd nazwa!) miłość. Uczucie pełne uniesień, które odbiera człowiekowi apetyt i możliwość spania. Amatorów tego rodzaju literatury nie brakowało.

Druga część książki poświęcona jest okresowi odrodzenia i humanizmie. To co szczególnie zwróciło moją uwagę i zainteresowało w dużym stopniu to postać Giordano Bruno. Filozof ten i pisarz zarazem, jako młodzieniec wstąpił do klasztoru dominikanów. Zaledwie 4 lata później jego naukowe i literackie poczynania doprowadziły do tragedii. Został skazany na tułaczkę oraz ekskomunikowany przez inkwizycję. Bruno przyjął swą karę ze stoickim spokojem i zdawał się być pogodzony z losem. Niestety jego sprawa zakończyła się dla niego dramatycznie. W 1600 roku został publicznie spalony na stosie w Rzymie.

Kolejne rozdział książki omawiają takie okresy jak barok, oświecenie, romantyzm czy dekadentyzm, a także literaturę współczesną. Wyjątkowo obfity okres dla literatury włoskiej przypadł na okres powojenny. Jak grzyby po deszczu pojawiały się coraz to nowe i bardziej utalentowane sylwetki pisarzy, takich jak Giorgio Bassani, Alberto Moravia czy Carlo Cassola. Na końcu mojej włoskiej wyprawy miałam również okazję zapoznać się z krótką biografią Umberto Eco.

Jest to doskonała lektura dla miłośników literatury i studentów filologi włoskiej. To co mnie przeraziło, to fakt, iż tak często nazywałam się molem książkowym i miłośnikiem słowa pisanego, a wciąż tak mało o nim wiem. Boję się, że nie starczy mi życia na zapoznanie się z dziełami klasyków włoskich.
  Pokaż więcej