INNE EBOOKI AUTORA
-22%
Wydawca:
Format:
pdf, ibuk
Diagnozowanie i wydawanie opartych na diagnozach zaleceń jest – bodaj czy nie najważniejszym - elementem pracy psychologów wielu specjalności. Co jest przedmiotem diagnozowania psychologicznego? Jakie są relacje między pomiarem a testowaniem? Jakie są związki między diagnozowaniem a metodologią badań ilościowych i jakościowych? Jak życie weryfikuje diagnozy psychologiczne? Jaka jest relacja między diagnozowaniem a wyjaśnianiem i prognozowaniem? Czy i jakie istnieją związki między diagnozą a terapią? Na czym polega charakterystyczny dla psychologii rodzaj wyjaśniania - interpretacja? Jakie możliwości stają przed psychologiem, gdy podejmuje interwencję? Jakie diagnozowanie może sprawiać trudności emocjonalne i diagnoście, i osobie badanej? Jakie problemy etyczne wiążą się z diagnozowaniem? Czy i jak diagnozowania można się nauczyć?
Tym właśnie zagadnieniom poświęcona jest ta książka. Jest ona autorską propozycją uporządkowania różnych podejść, stanowisk i tradycji odnoszących się do diagnozowania ludzi. Struktura, przystępny język oraz prezentacja przykładów praktycznych czyni z książki atrakcyjny podręcznik. Jest to monografia adresowana głównie do psychologów i studentów psychologii, jednak powinna zainteresować także wszystkich tych, którzy praktycznie korzystają z diagnoz psychologicznych, także studentów socjologii i pedagogiki.
Rok wydania | 2006 |
---|---|
Liczba stron | 234 |
Kategoria | Psychologia społeczna |
Wydawca | Wydawnictwo Naukowe Scholar |
ISBN-13 | 978-83-7383-220-6 |
Numer wydania | 1 |
Język publikacji | polski |
Informacja o sprzedawcy | ePWN sp. z o.o. |
INNE EBOOKI AUTORA
POLECAMY
Ciekawe propozycje
Spis treści
Wstęp. Jakim zagadnieniom poświęcona jest ta książka | 9 |
Rozdział 1. Diagnozowanie jako umiejętność praktyczna i obszar zainteresowania nauki | 13 |
1.1. Diagnozowanie jako umiejętność praktyczna | 14 |
1.1.1. Badania podstawowe a badania stosowane | 18 |
1.1.2. Metody ilościowe i jakościowe | 20 |
Blok rozszerzający 1.1.1. | 22 |
Modele współpracy psychologów i psychiatrów wg Obuchowskiego | 22 |
Modele współpracy psychologów praktyków i teoretyków wg Brzezińskiej | 22 |
Modele odpowiadania psychologów diagnostyków na wyzwania praktyki wg Kell'ego | 22 |
1.2. Pojęcie i przedmiot diagnozowania | 23 |
1.2.1. Diagnoza a wyjaśnianie | 28 |
1.2.2. Diagnoza a prognozowanie | 30 |
Blok rozszerzający 1.2.1. Miary nieinwazyjne | 31 |
Blok rozszerzający 1.2.2. Asymetria relacji: badania naukowe i praktyka psychologiczna | 32 |
Podstawowe pojęcia | 36 |
Literatura zalecana | 36 |
Rozdział 2. Pojęcie diagnozy w psychologii | 37 |
2.1. Sposoby ujmowania procesu diagnozowania w psychologii | 38 |
2.2. Diagnostyka tradycyjna a diagnostyka behawioralna | 40 |
2.3. Personologiczna koncepcja diagnozowania i pojęcie cechy psychologicznej | 43 |
2.3.1. Sposoby ujmowania dyspozycji | 45 |
2.3.2. Koncepcja częstości aktów działania | 47 |
2.3.3. Czy cechy osobowości istnieją? | 49 |
2.4. Diagnoza a terapia | 53 |
2.4.1. Związek diagnozy i terapii | 55 |
2.5. Nowe wyzwanie - możliwości i konsekwencje wykorzystywania komputerów w diagnostyce psychologicznej | 56 |
Podstawowe pojęcia | 67 |
Literatura zalecana | 68 |
Rozdział 3. Diagnozowanie - faza prediagnostyczna, badania i wstępnych decyzji | 69 |
3.1. Faza prediagnostyczna | 72 |
3.1.1. Testy psychologiczne | 75 |
3.2. Faza badania i wstępnych decyzji | 85 |
3.2.1. Osoba badana | 85 |
3.2.2. Badający | 89 |
3.2.3. Pojęcie normy | 95 |
3.2.4. Badanie jako komunikacja | 103 |
Blok rozszerzający 3.2.1. Wyodrębnianie zachowań testowych na przykładzie techniki Rorschacha | 105 |
Blok rozszerzający 3.2.2. Klasyfikacja zachowań testowych na przykładzie techniki Roschacha | 106 |
Blok rozszerzający 3.2.3. Klasyfikacja zachowań testowych na przykładzie kwestionariusza MMPI | 108 |
Blok rozszerzający 3.2.4. | 110 |
Norma statystyczna i jej konsekwencje | 110 |
Próba normalizacyjna a pacjenci | 111 |
Podstawowe pojęcia | 112 |
Literatura zalecana | 113 |
Rozdział 4. Diagnozowanie - opis i interpretacja | 114 |
4.1. Ilościowy opis zachowań | 114 |
4.2. Jakościowy opis zachowań | 118 |
4.3. Opis a interpretacja zachowań testowych i pozatestowych | 122 |
Blok rozszerzający 4.3.1. | 125 |
Znaczenia interpretacyjne, skupione wokół skal MMPI | 125 |
Znaczenia interpretacyjne wybranych skal klinicznych (6 i 9) w obszarze patologii | 125 |
Znaczenia interpretacyjne wybranych skal klinicznych (4 i 0) w obszarze normy | 127 |
Blok rozszerzający 4.3.2. | 129 |
Przykład regół klasyfikowania profili MMPI wg systemu Gilberstadta i Dukera | 129 |
Typ 2-7-4 (3) | 129 |
Blok rozszerzający 4.3.3. Diagnozowanie w modelu aktuarialnym | 130 |
4.4. Zachowania testowe i rzeczywiste (pozatestowe) jako przedmiot interpretacji | 133 |
4.4.1. Zachowania testowe jako przedmiot interpretacji | 134 |
4.4.2. Zachowania pozatestowe jako przedmiot interpretacji | 140 |
4.5. Wyjaśnienie psychologiczne | 143 |
4.6. Sposoby interpretacji | 147 |
Blok rozszerzający 4.6.1. Schemat interpretacji wielowymiarowych inwentarzy osobowości na przykładzie MMPI | 153 |
4.7. Trafność interpretacji | 156 |
Podstawowe pojęcia | 157 |
Literatura zalecana | 157 |
Rozdział 5. Diagnozowanie - formułowanie zaleceń i interwencja | 159 |
5.1. Etap formułowania zaleceń interwencyjnych i komunikatów (planu interwencji) | 159 |
5.2. Interwencja i jej formy | 164 |
5.2.1. Selekcja | 165 |
5.2.2. Komunikowanie | 169 |
5.2.3. Modyfikacja osób i jej specyfika | 170 |
5.3. Iteracyjny charakter diagnozowania | 179 |
Podstawowe pojęcia | 181 |
Literatura zalecana | 181 |
Rozdział 6. Kształtowanie i kształcenie diagnostów | 182 |
6.1. Problemy etyczne związane z diagnozowaniem | 182 |
6.2. Problemy związane z komercjalizacją diagnostyki psychologicznej | 186 |
6.3. Problemy nauczania diagnozowania | 189 |
Podstawowe pojęcia | 192 |
Literatura zalecana | 192 |
Literatura | 193 |
Indeks nazwisk | 224 |