POLECAMY
Autor:
Wydawca:
Format:
ibuk
Czy uczelnia powinna zarządzać relacjami?
Czy mogą być one źródłem zdobywania przewagi konkurencyjnej?
Co decyduje o sukcesie na rynku usług edukacyjnych szkół wyższych?
Zmiany zachodzące w otoczeniu szkół wyższych, a zwłaszcza pojawienie się mechanizmów rynkowych, zmuszają uczelnie do poszukiwania odpowiednich działań, pozwalających na budowanie przewagi konkurencyjnej. Nowe podejście do zarządzania staje się koniecznością. Autorka proponuje w książce nowatorskie podejście do zarządzania i marketingu w szkolnictwie wyższym, jakim jest zarządzanie relacjami. Jest ono propozycją nowoczesnego zarządzania, które z jednej strony może pomóc uczelniom w osiąganiu przewagi konkurencyjnej, z drugiej zaś nie jest sprzeczne z akademickim etosem i misją.
W książce opisano zarządzanie relacjami z różnymi podmiotami w otoczeniu rynkowym uczelni (np. klientami, przedsiębiorstwami, państwem). Szczególną uwagę zwrócono na relacje uczelni ze studentami. Oparto się zarówno na najnowszej literaturze światowej, jak i wynikach własnych badań. Czytelnik znajdzie tu naukowe teorie potwierdzające słuszność wysuwanych tez, a także przykłady praktycznych narzędzi niezbędnych szkołom wyższym.
Książka Anny Drapińskiej (…) wypełnia lukę w dorobku polskich badaczy zajmujących się szkolnictwem wyższym (…). Z pewnością włącza się w nurt dyskusji o modelu polskiego uniwersytetu przyszłości, ukazując nowe możliwości funkcjonowania uczelni w dynamicznie zmieniającym się otoczeniu krajowym i międzynarodowym.
Książka ta jest niezmiernie bogata w warstwie teoretycznej, oparta na dociekliwej i rzetelnej analizie światowej literatury (…), co stanowi o jej dużej wartości poznawczej. (…) również w warstwie empirycznej książka A. Drapińskiej wnosi elementy nowej wiedzy, w tym zwłaszcza identyfikację kluczowych elementów kształtujących współcześnie relacje uczelnia-student oraz wykazujących wpływ na budowanie lojalności studentów.
(Z recenzji prof. dr hab. M. Pluty-Olearnik)
Rok wydania | 2011 |
---|---|
Liczba stron | 312 |
Kategoria | Zarządzanie, organizacja, strategie |
Wydawca | Wydawnictwo Naukowe PWN |
ISBN-13 | 978-83-01-16585-7 |
Numer wydania | 1 |
Język publikacji | polski |
Informacja o sprzedawcy | ePWN sp. z o.o. |
POLECAMY
Ciekawe propozycje
Spis treści
Wstęp | 7 |
Rozdział 1. Istota usługi edukacyjnej i szkoły wyższej oraz jej modele | 15 |
1.1. Rola edukacji we współczesnym świecie | 15 |
1.2. Edukacja – dobro publiczne czy prywatne | 18 |
1.3. Usługa edukacyjna i jej specyfika | 22 |
1.4. Pojęcie szkoły wyższej, jej cele i zadania | 29 |
1.5. Szkoła wyższa jako organizacja | 33 |
1.5.1. Model tradycyjny | 33 |
1.5.2. Model rynkowy | 35 |
1.5.3. Model obywatelski (Citizen Model of University) | 42 |
Rozdział 2. Rynek usług edukacyjnych szkół wyższych | 47 |
2.1. Istota rynku usług edukacyjnych | 47 |
2.2. Rynek usług edukacyjnych w Polsce | 56 |
2.3. Zachowania klientów na rynku usług edukacyjnych | 69 |
2.3.1. Proces podejmowania decyzji (university choice process) | 69 |
2.3.2. Determinanty procesu podejmowania decyzji | 77 |
2.4. Budowanie przewagi konkurencyjnej na rynku usług edukacyjnych poprzez zarządzanie relacjami | 80 |
Rozdział 3. Relacje rynkowe – podstawy teoretyczne | 89 |
3.1. Przesłanki tworzenia relacji rynkowych | 89 |
3.2. Relacje jako obiekt badań | 91 |
3.3. Istota relacji | 97 |
3.4. Rodzaje relacji | 106 |
3.5. Korzyści z budowania relacji | 113 |
Rozdział 4. Relacje szkoły wyższej z wybranymi podmiotami rynku usług edukacyjnych | 117 |
4.1. Rodzaje podmiotów w otoczeniu szkoły wyższej | 117 |
4.2. Państwo | 118 |
4.3. Przedsiębiorstwa | 127 |
4.3.1. Charakterystyka sytuacji na rynku pracy | 127 |
4.3.2. Proces przejścia absolwentów na rynek pracy – wymagania pracodawców | 130 |
4.3.3. Oferta dydaktyczna a rynek pracy | 134 |
4.4. Studenci | 136 |
4.4.1. Rola studentów w szkole wyższej | 136 |
4.4.2. Korzyści z budowania relacji ze studentami | 142 |
Rozdział 5. Teoretyczne problemy zarządzania relacjami w usługach edukacyjnych | 145 |
5.1. Zarządzanie relacjami w świetle marketingu relacji | 145 |
5.2. Strategiczne zarządzanie relacjami | 151 |
5.3. Proces zarządzania relacjami | 154 |
5.4. Czynniki sukcesu zarządzania relacjami | 158 |
Rozdział 6. Elementy zarządzania relacjami w usługach edukacyjnych | 167 |
6.1. Satysfakcja | 167 |
6.2. Wartość | 175 |
6.3. Jakość | 189 |
6.4. Komunikacja | 197 |
6.5. Zaufanie | 204 |
6.6. Zaangażowanie (relationship commitment) | 210 |
6.7. Reputacja | 213 |
Rozdział 7. Zarządzanie relacjami ze studentami | 219 |
7.1. Lojalność jako cel zarządzania relacjami ze studentami | 219 |
7.2. Wybrane modele lojalności studentów | 223 |
7.3. Analiza i ocena kluczowych elementów zarządzania relacjami | 231 |
7.3.1. Metoda, hipotezy i model badawczy | 231 |
7.3.2. Charakterystyka próby badawczej | 236 |
7.3.3. Relacje z kandydatami na studia | 238 |
7.3.4. Relacje ze studentami | 250 |
7.4. Wnioski z przeprowadzonych badań | 269 |
7.5. Koncepcja modelu zarządzania relacjami na rynku usług edukacyjnych | 270 |
Zakończenie | 285 |
Bibliografia | 289 |
Spis rysunków | 305 |
Spis tablic | 309 |