Zarządzanie relacjami na rynku usług edukacyjnych szkół wyższych

Zarządzanie relacjami na rynku usług edukacyjnych szkół wyższych

3 oceny

Format:

ibuk

RODZAJ DOSTĘPU

 

Dostęp online przez myIBUK

WYBIERZ DŁUGOŚĆ DOSTĘPU

Cena początkowa:

Najniższa cena z 30 dni: 6,92 zł  


6,92

w tym VAT

TA KSIĄŻKA JEST W ABONAMENCIE

Już od 24,90 zł miesięcznie za 5 ebooków!

WYBIERZ SWÓJ ABONAMENT

Czy uczelnia powinna zarządzać relacjami?
Czy mogą być one źródłem zdobywania przewagi konkurencyjnej?
Co decyduje o sukcesie na rynku usług edukacyjnych szkół wyższych?


Zmiany zachodzące w otoczeniu szkół wyższych, a zwłaszcza pojawienie się mechanizmów rynkowych, zmuszają uczelnie do poszukiwania odpowiednich działań, pozwalających na budowanie przewagi konkurencyjnej. Nowe podejście do zarządzania staje się koniecznością. Autorka proponuje w książce nowatorskie podejście do zarządzania i marketingu w szkolnictwie wyższym, jakim jest zarządzanie relacjami. Jest ono propozycją nowoczesnego zarządzania, które z jednej strony może pomóc uczelniom w osiąganiu przewagi konkurencyjnej, z drugiej zaś nie jest sprzeczne z akademickim etosem i misją.


W książce opisano zarządzanie relacjami z różnymi podmiotami w otoczeniu rynkowym uczelni (np. klientami, przedsiębiorstwami, państwem). Szczególną uwagę zwrócono na relacje uczelni ze studentami. Oparto się zarówno na najnowszej literaturze światowej, jak i wynikach własnych badań. Czytelnik znajdzie tu naukowe teorie potwierdzające słuszność wysuwanych tez, a także przykłady praktycznych narzędzi niezbędnych szkołom wyższym.


Książka Anny Drapińskiej (…) wypełnia lukę w dorobku polskich badaczy zajmujących się szkolnictwem wyższym (…). Z pewnością włącza się w nurt dyskusji o modelu polskiego uniwersytetu przyszłości, ukazując nowe możliwości funkcjonowania uczelni w dynamicznie zmieniającym się otoczeniu krajowym i międzynarodowym.
Książka ta jest niezmiernie bogata w warstwie teoretycznej, oparta na dociekliwej i rzetelnej analizie światowej literatury (…), co stanowi o jej dużej wartości poznawczej. (…) również w warstwie empirycznej książka A. Drapińskiej wnosi elementy nowej wiedzy, w tym zwłaszcza identyfikację kluczowych elementów kształtujących współcześnie relacje uczelnia-student oraz wykazujących wpływ na budowanie lojalności studentów.


(Z recenzji prof. dr hab. M. Pluty-Olearnik)


Rok wydania2011
Liczba stron312
KategoriaZarządzanie, organizacja, strategie
WydawcaWydawnictwo Naukowe PWN
ISBN-13978-83-01-16585-7
Numer wydania1
Język publikacjipolski
Informacja o sprzedawcyePWN sp. z o.o.

Ciekawe propozycje

Spis treści

  Wstęp     7
  
  Rozdział 1. Istota usługi edukacyjnej i szkoły wyższej oraz jej modele     15
  1.1. Rola edukacji we współczesnym świecie     15
  1.2. Edukacja – dobro publiczne czy prywatne     18
  1.3. Usługa edukacyjna i jej specyfika    22
  1.4. Pojęcie szkoły wyższej, jej cele i zadania    29
  1.5. Szkoła wyższa jako organizacja     33
  1.5.1. Model tradycyjny    33
  1.5.2. Model rynkowy     35
  1.5.3. Model obywatelski (Citizen Model of University)     42
  
  Rozdział 2. Rynek usług edukacyjnych szkół wyższych     47
  2.1. Istota rynku usług edukacyjnych     47
  2.2. Rynek usług edukacyjnych w Polsce     56
  2.3. Zachowania klientów na rynku usług edukacyjnych    69
  2.3.1. Proces podejmowania decyzji (university choice process)    69
  2.3.2. Determinanty procesu podejmowania decyzji    77
  2.4. Budowanie przewagi konkurencyjnej na rynku usług edukacyjnych poprzez zarządzanie relacjami     80
  
  Rozdział 3. Relacje rynkowe – podstawy teoretyczne    89
  3.1. Przesłanki tworzenia relacji rynkowych     89
  3.2. Relacje jako obiekt badań    91
  3.3. Istota relacji     97
  3.4. Rodzaje relacji     106
  3.5. Korzyści z budowania relacji     113
  
  Rozdział 4. Relacje szkoły wyższej z wybranymi podmiotami rynku usług edukacyjnych     117
  4.1. Rodzaje podmiotów w otoczeniu szkoły wyższej     117
  4.2. Państwo     118
  4.3. Przedsiębiorstwa    127
  4.3.1. Charakterystyka sytuacji na rynku pracy     127
  4.3.2. Proces przejścia absolwentów na rynek pracy – wymagania pracodawców    130
  4.3.3. Oferta dydaktyczna a rynek pracy    134
  4.4. Studenci    136
  4.4.1. Rola studentów w szkole wyższej    136
  4.4.2. Korzyści z budowania relacji ze studentami    142
  
  Rozdział 5. Teoretyczne problemy zarządzania relacjami w usługach edukacyjnych    145
  5.1. Zarządzanie relacjami w świetle marketingu relacji    145
  5.2. Strategiczne zarządzanie relacjami    151
  5.3. Proces zarządzania relacjami     154
  5.4. Czynniki sukcesu zarządzania relacjami     158
  
  Rozdział 6. Elementy zarządzania relacjami w usługach edukacyjnych     167
  6.1. Satysfakcja    167
  6.2. Wartość     175
  6.3. Jakość    189
  6.4. Komunikacja    197
  6.5. Zaufanie     204
  6.6. Zaangażowanie (relationship commitment)     210
  6.7. Reputacja     213
  
  Rozdział 7. Zarządzanie relacjami ze studentami    219
  7.1. Lojalność jako cel zarządzania relacjami ze studentami    219
  7.2. Wybrane modele lojalności studentów    223
  7.3. Analiza i ocena kluczowych elementów zarządzania relacjami    231
  7.3.1. Metoda, hipotezy i model badawczy    231
  7.3.2. Charakterystyka próby badawczej    236
  7.3.3. Relacje z kandydatami na studia    238
  7.3.4. Relacje ze studentami    250
  7.4. Wnioski z przeprowadzonych badań    269
  7.5. Koncepcja modelu zarządzania relacjami na rynku usług edukacyjnych     270
  
  Zakończenie    285
  
  Bibliografia    289
  
  Spis rysunków    305
  
  Spis tablic     309
RozwińZwiń