INNE EBOOKI AUTORA
Autor:
Wydawca:
Format:
ibuk
Książka prezentuje główne stanowiska teoretyczne i problemy praktyczne w postępowaniu diagnostycznym. Formułuje podstawowe założenia metodologiczne procesu diagnozowania w resocjalizacji, wraz z opisem modeli diagnozowania, specyficznych trudności, dylematów i zasad diagnozowania w przypadku tzw. "zjawisk trudnych". Przedstawia podstawowy warsztat diagnostyczny pedagogiki resocjalizacyjnej z określeniem metod, technik i narzędzi diagnostycznych oraz zasad ich stosowania.
Podręcznik przeznaczony jest dla wykładowców i studentów kierunków pedagogicznych, głównie resocjalizacji, a także psychologii oraz innych dyscyplin pokrewnych. Niezbędny dla pedagogów i psychologów zajmujących się zawodowo diagnozą psychopedagogiczną i resocjalizacyjną.
Dzieło [...] ogarnia stan wiedzy o diagnozie i diagnozowaniu w resocjalizacji. Wydaje się ono być znaczącym wkładem w rozwój polskiej diagnostyki resocjalizacyjnej, w jej usystematyzowanie, ujednolicenie teoretyczne i metodyczne. A zatem ma także wybitne walory dydaktyczne i może z pożytkiem służyć wszystkim zainteresowanym problematyką opieki, wychowania, terapii, pomocy społecznej i resocjalizacji aktualnej i potencjalnej.
(Z recenzji prof. Lesława Pytki)
Rok wydania | 2008 |
---|---|
Liczba stron | 388 |
Kategoria | Resocjalizacja |
Wydawca | Wydawnictwo Naukowe PWN |
ISBN-13 | 978-83-01-15516-2 |
Numer wydania | 1 |
Język publikacji | polski |
Informacja o sprzedawcy | ePWN sp. z o.o. |
INNE EBOOKI AUTORA
POLECAMY
Ciekawe propozycje
Spis treści
Wstęp | 7 |
CZĘŚĆ I. Teoretyczne i metodologiczne podstawy diagnozy w resocjalizacji | 11 |
ROZDZIAŁ 1. Diagnoza w resocjalizacji - ogólne założenia teoretyczne | 13 |
1.1. Diagnoza na potrzeby resocjalizacji w strukturze diagnostyki pedagogicznej | 13 |
1.2. Niedostosowanie społeczne jako kategoria teoretyczna | 21 |
1.3. Podstawowe założenia teoretyczne diagnostyki resocjalizacyjnej | 37 |
ROZDZIAŁ 2. Ogólne założenia metodologiczne procesu diagnozowania w resocjalizacji | 56 |
2.1. Społeczno-praktyczny wymiar diagnozy resocjalizacyjne | 56 |
2.2. Specyfika diagnozy resocjalizacyjnej - funkcje, przedmiot, cechy i kryteria oceny | 60 |
2.3. Przebieg i schemat diagnozy resocjalizacyjnej - model strukturalny i funkcjonalny | 71 |
2.4. Psychopedagogiczne i społeczne modele diagnozy resocjalizacyjnej - podstawy metodyczno-pragmatyczne | 82 |
2.5. Trudności i dylematy oraz zasady etyczne w diagnozie resocjalizacyjnej | 109 |
2.6. Perspektywy widzenia w diagnozie resocjalizacyjnej - indywidualna i środowiskowa | 130 |
2.7. Kierunki i aspekty diagnozy resocjalizacyjnej | 136 |
ROZDZIAŁ 3. Podmiotowe i przedmiotowe uwarunkowania przebiegu procesu diagnostycznego | 147 |
3.1. Czynniki determinujące i wyznaczniki jakości kontaktu diagnostycznego | 148 |
3.2. Czynniki dynamizujące przebieg kontaktu diagnostycznego | 159 |
3.3. Czynniki zakłócające przebieg kontaktu diagnostycznego | 163 |
3.4. Czynniki wyznaczające profesjonalizm diagnosty | 172 |
3.5. Mechanizmy modyfikujące i zaburzające proces diagnostyczny | 178 |
CZĘŚĆ II. Zakres i obszary diagnozy resocjalizacyjnej - szczegółowe założenia i rozwiązania metodologiczne | 185 |
ROZDZIAŁ 4. Płaszczyzny, sfery i obszary diagnozy resocjalizacyjnej | 187 |
4.1. Charakterystyka podstawowych aspektów i pragmatyka diagnozy indywidualnej - płaszczyzna biologiczna, psychologiczna i socjologiczna (społeczno-kulturowa) | 188 |
4.2. Charakterystyka głównych aspektów diagnozy środowiskowej – rodzina, szkoła i grupa rówieśnicza | 197 |
4.3. Płaszczyzna kulturowa i duchowa jako obszar zaniedbany w diagnozie resocjalizacyjnej – próba ogólnej konceptualizacji problemu | 213 |
ROZDZIAŁ 5. Podstawowe metody, techniki i narzędzia diagnostyczne wykorzystywane w diagnozie resocjalizacyjne | 222 |
5.1. Ogólna charakterystyka metod i technik stosowanych w diagnozie resocjalizacyjnej | 222 |
5.2. Wybrane narzędzia do globalnej oceny zaburzeń w zachowaniu i niedostosowania społecznego | 226 |
5.3. Wybrane narzędzia do oceny różnych aspektów niedostosowania społecznego | 261 |
5.3.1. Diagnoza różnicowa zaburzeń antyspołecznych – zaburzenia osobowości, skrajna aspołeczność i zaburzenia psychopatyczne | 261 |
5.3.2. Diagnoza skłonności do zachowań przemocowych, agresywności i autoagresji oraz sposobu reagowania na frustracje | 271 |
5.3.3. Diagnoza wybranych korelatów i mechanizmów zachowań nieprzystosowawczych | 277 |
ROZDZIAŁ 6. Diagnoza warunków procesu resocjalizacji i weryfikacja efektów oddziaływań resocjalizacyjnych | 286 |
6.1. Instytucjonalne warunki resocjalizacji – mechanizmy determinujące zachowanie osoby napiętnowanej (niedostosowanej) i jakość oddziaływań resocjalizacyjnych | 289 |
6.2. Diagnoza środowiska wychowawczego instytucji resocjalizacyjnej i efektów oddziaływań - resocjalizacyjnych | 294 |
Zakończenie i kilka ogólnych refleksji dotyczących modelu diagnozowania w resocjalizacji | 307 |
Bibliografia | 313 |
Indeks nazwisk | 330 |
Indeks rzeczowy | 335 |
Spis tabel | 340 |
Spis ilustracji | 341 |