Funkcjonowanie klas łączonych w polskim systemie edukacji

Funkcjonowanie klas łączonych w polskim systemie edukacji

1 ocena

Format:

ibuk

WYBIERZ RODZAJ DOSTĘPU

 

Dostęp online przez myIBUK

WYBIERZ DŁUGOŚĆ DOSTĘPU

6,15

Wypożycz na 24h i opłać sms-em

15,75

cena zawiera podatek VAT

ZAPŁAĆ SMS-EM

TA KSIĄŻKA JEST W ABONAMENCIE

Już od 19,90 zł miesięcznie za 5 ebooków!

WYBIERZ SWÓJ ABONAMENT

Książka jest kompletną i kompetentną analizą krytyczną skrywanego niekiedy zjawiska, jakim było i jest nauczanie w klasach łączonych. Ryszard Pęczkowski przedstawił atrakcyjną pedagogicznie formułę współczesnego i płodnego pragmatycznie oraz teoretycznie ujęcia klas łączonych, to jest nauczania w zespołach zróżnicowanych wiekowo. Wykazał przy tym, że taka zmiana podejścia i perspektywy ujęcia może zaowocować atrakcyjnymi pedagogicznie rozwiązaniami teoretycznymi i pragmatycznymi. Jest to pierwsze tego typu studium w polskiej literaturze naukowej podejmujące porównawcze analizy osiągnięć uczniów klas łączonych oraz uczniów klas jednorodnych środowisk miejskich i wiejskich. Ryszard Pęczkowski w swoich badaniach w latach 1996–2006 zajął się osiągnięciami szkolnymi w zakresie następujących umiejętności językowych: czytanie ze zrozumieniem, wiadomości o języku, umiejętności ortograficzne, umiejęt-ność wielozdaniowej wypowiedzi pisemnej. Słusznie uznał, że są one znaczące dla wszelkich szkolnych osiągnięć poznawczych.


Z recenzji dr. hab. Stanisława Dylaka, prof. UAM w Poznaniu


Liczba stron304
WydawcaWydawnictwo Uniwersytetu Rzeszowskiego
ISBN-13978-83-7338-542-9
Numer wydania1
Język publikacjipolski
Informacja o sprzedawcyRavelo Sp. z o.o.

Ciekawe propozycje

Spis treści

  Wstęp    7
  ROZDZIAŁ I. Klasy łączone. Charakterystyka zjawiska    19
  1. Istota systemu nauczania w klasach łączonych    19
  1.1. Kontekst socjologiczny    19
  1.2. Kontekst pedagogiczny    27
  2. Klasy łączone – przyczyny występowania    36
  2.1. Uwarunkowania historyczno-społeczne    36
  2.2. Uwarunkowania osadniczo-przestrzenne    41
  3. Nauczanie w klasach łączonych w świetle liczb    42
  3.1. Okres międzywojenny    43
  3.2. Okres powojenny – lata 1945–2009    47
  4. Prawne podstawy funkcjonowania klas łączonych    55
  4.1. Okres międzywojenny    55
  4.2. Okres powojenny – lata 1945–2009    62
  5. Nauczanie w klasach łączonych w świetle literatury    76
  5.1. Okres międzywojenny    77
  5.2. Okres powojenny – lata 1945–2009    79
  ROZDZIAŁ II. Stereotyp klas łączonych a rzeczywistość    89
  1. Koszty kształcenia w klasach łączonych    91
  2. Infrastruktura dydaktyczna szkół z klasami łączonymi    92
  3. Kadra pedagogiczna klas łączonych    95
  ROZDZIAŁ III. Realizacja procesu kształcenia w systemie klas łączonych    101
  1. Struktura procesu kształcenia w klasach łączonych    105
  1.1. Faza cicha lekcji – charakterystyka    109
  1.2. Faza głośna lekcji – charakterystyka    114
  2. Proces komunikacji na lekcjach w klasach łączonych    120
  3. Nauczyciele wobec nauczania w klasach łączonych    137
  ROZDZIAŁ IV. Osiągnięcia szkolne uczniów klas łączonych    143
  1. Problem, metoda, organizacja badań    144
  2. Osiągnięcia szkolne uczniów z zakresu edukacji językowej    148
  2.1. Poziom umiejętności czytania ze zrozumieniem    163
  2.2. Poziom wiadomości o języku    167
  2.3. Poziom umiejętności ortograficznych    170
  2.4. Poziom umiejętności wielozdaniowej wypowiedzi pisemnej    179
  3. Uogólnienia i wnioski    187
  ROZDZIAŁ V. Od klas łączonych do kształcenia w grupie zróżnicowanej wiekowo. Koncepcja zmiany    201
  1. Determinanty proponowanej zmiany    202
  2. Kontekst demograficzny proponowanej zmiany    207
  3. Charakterystyka koncepcji zmiany    211
  3.1. Kształcenie w grupie zróżnicowanej wiekowo – definicja pojęcia    211
  3.2. Źródła kształcenia w grupie zróżnicowanej wiekowo    213
  3.3. Epistemologiczne podstawy kształcenia w grupie zróżnicowanej wiekowo    217
  3.4. Pedagogiczne uwarunkowania kształcenia w grupie zróżnicowanej wiekowo    220
  3.5. Nauczyciel a praca w grupie zróżnicowanej wiekowo    233
  4. Media a kształcenie w grupie zróżnicowanej wiekowo    237
  Zakończenie    245
  Bibliografia    251
  Literatura zagadnienia w układzie chronologicznym    267
  Spis tabel i rycin    301
  Summary    303
RozwińZwiń
W celu zapewnienia wysokiej jakości świadczonych przez nas usług, nasz portal internetowy wykorzystuje informacje przechowywane w przeglądarce internetowej w formie tzw. „cookies”. Poruszając się po naszej stronie internetowej wyrażasz zgodę na wykorzystywanie przez nas „cookies”. Informacje o przechowywaniu „cookies”, warunkach ich przechowywania i uzyskiwania dostępu do nich znajdują się w Regulaminie.

Nie pokazuj więcej tego powiadomienia