POLECAMY
-24%
Wydawca:
Format:
pdf, ibuk
Zarządzanie, czyli zmniejszanie niepewności działania przez podejmowanie trafnych decyzji, nie ogranicza się głównie do koordynacji, nadzoru i kontroli, ale obejmuje także funkcje planowania, kierowania, projektowania i zmieniania [Mikołajczyk 2010, s. 275]. Organizacje funkcjonujące w dynamicznie rozwijającym się otoczeniu wymagają bowiem liderów transformacyjnych [Tichy, Devanna 1986] i stałego doskonalenia. Planowanie i wdrażanie zmian to domena zadań współczesnego inżyniera — projektanta i coraz częściej lidera zmian.
Wiedza na temat organizacji i zarządzania (przedmiot omawianej tu dyscypliny naukowej), zdobywana podczas studiów, ma umożliwić uchwycenie i zrozumienie zarówno porządku, jak i sprzeczności, a czasem wręcz paradoksów organizacyjnych. Wiedza taka jest, w pewnym zakresie, niezbędna każdemu człowiekowi. Organizacje są bowiem tworami powszechnymi. Tworzą one materię życia społecznego, a w nim — świata biznesu. Jest to, jak sądzą specjaliści w zakresie zarządzania, „świat systemów otwartych, formalnych struktur i oddziałujących na siebie całości społeczno-technicznych. Jest to świat zorganizowany, ale nie do końca. Pozostaje w nim wiele miejsc dla działań spontanicznych, emocjonalnych, często irracjonalnych, zarówno ze względu na cele organizacji, jak i poszczególnych jej uczestników” [Koźmiński, Piotrowski 1995, s. 11].
Aby rozwijać w inżynierach wrażliwość na złożoność i różnorodność rzeczywistości organizacyjnej, którą muszą oni rozumieć, aby skutecznie sobie z nią (w niej) w późniejszym życiu radzić, wiedza teoretyczna o organizacji i zarządzaniu powinna być stale uzupełniana przez doświadczenia praktyczne. Zarządzanie organizacjami wymaga bowiem wiedzy akademickiej o organizacji, ale także wiedzy, jak się uczyć zarządzać i szlifować posiadany talent kierowniczy już w praktyce. Nigdzie, tak jak w organizacji, powiedzenie, że „praktyka czyni mistrza” nie wydaje się być bardziej adekwatne. Adeptów zarządzania należy zatem „wyposażyć” w instrumenty zarządzania — koncepcje, metody i techniki adekwatne do różnych sytuacji organizacyjnych, pozwalające na urzeczywistnienie zamierzeń organizacyjnych. Instrumenty te odwołują się do idei powstałych na gruncie wielu dyscyplin naukowych ścisłych i humanistycznych. „Specyficzne DNA współczesnych metod tkwi w ogólnych, klasycznych zasadach naukowej organizacji” [Błaszczak, Czekaj 2010, s. 473].
Prezentowany podręcznik ma za zadanie ułatwienie poruszania się w tej „dżungli” koncepcji i metod, a nawet jej uporządkowanie. Pełni więc funkcje przewodnika po złożonych problemach zarządzania organizacjami w burzliwym świecie biznesu i w społeczeństwie sieci.
Rok wydania | 2013 |
---|---|
Liczba stron | 292 |
Kategoria | Zarządzanie, organizacja, strategie |
Wydawca | PWE |
ISBN-13 | 978-83-208-2116-1 |
Numer wydania | 1 |
Język publikacji | polski |
Informacja o sprzedawcy | ePWN sp. z o.o. |
POLECAMY
Ciekawe propozycje
Spis treści
Wstęp | |
Rozdział 1. Zarządzanie wczoraj i dziś | |
1.1. Istota i funkcje zarządzania | |
1.1.1. Definicje zarządzania | |
1.1.2. Cele i potrzeba zarządzania | |
1.1.3. Funkcje i zasady zarządzania | |
1.1.4. Procesy informacyjno-decyzyjne zarządzania | |
1.2. Nauka o zarządzaniu | |
1.2.1. Kształtowanie się nauki o zarządzaniu jako dyscypliny naukowej | |
1.2.2. Multidyscyplinarny charakter nauki o zarządzaniu | |
1.2.3. Teoria i praktyka w nauce o zarządzaniu | |
1.3. Historyczny kontekst zarządzania — ewolucja poglądów i szkół | |
1.3.1. Nurt mechanistyczno-praktyczny w nauce o zarządzaniu | |
1.3.2. Nurt społeczno-organiczny w nauce o zarządzaniu | |
1.4. Pytania kontrolne | |
Rozdział 2. Środowisko organizacyjne i budowanie ładu organizacyjnego | |
2.1. Otoczenie organizacji i jego rodzaje | |
2.1.1. Definicje i rodzaje otoczenia organizacji | |
2.1.2. Otoczenie bliższe i dalsze organizacji | |
2.1.3. Instytucje w otoczeniu jako obiekt zarządzania | |
2.2. Otoczenie jako generator zmian | |
2.2.1. Dynamika zmian otoczenia | |
2.2.2. Zarządzanie brakiem ciągłości | |
2.2.3. Kryteria ładu organizacyjnego | |
2.3. Nadzór korporacyjny | |
2.3.1. Pojęcie, geneza i funkcje nadzoru korporacyjnego | |
2.3.2. Modele nadzoru korporacyjnego | |
2.4. Pytania kontrolne | |
Rozdział 3. Organizacje | |
3.1. Cele, atrybuty i rodzaje organizacji | |
3.1.1. Definiowanie i atrybuty organizacji | |
3.1.2. Kryteria podziału i rodzaje organizacji | |
3.1.3. Cele organizacji | |
3.2. Struktury organizacyjne i ich projektowanie | |
3.2.1. Istota struktury organizacyjnej | |
3.2.2. Determinanty struktur organizacyjnych | |
3.2.3. Zasady i metody projektowania struktur organizacyjnych | |
3.2.4. Kryteria podziału i podstawowe typy struktur organizacyjnych | |
3.2.5. Struktury formalne i nieformalne | |
3.3. Organizacja produkcyjna | |
3.3.1. Procesy realizowane w organizacji produkcyjnej | |
3.3.2. Procesy informacyjno-decyzyjne w organizacji produkcyjnej | |
3.3.3. Procesy zarządzania produkcją | |
3.4. Tożsamość i kultura organizacji | |
3.4.1. Pojęcia tożsamości i kultury organizacyjnej | |
3.4.2. Diagnozowanie kultury organizacyjnej | |
3.4.3. Formowanie i przekształcanie kultury organizacyjnej | |
3.4.4. Etyka w zarządzaniu | |
3.5. Dynamika rozwoju organizacji | |
3.5.1. Istota zmian organizacyjnych | |
3.5.2. Rodzaje zmian organizacyjnych | |
3.5.3. Proces i modele zmieniania | |
3.6. Modele organizacji w erze informatyzacji i wiedzy | |
3.6.1. Organizacja w ruchu | |
3.6.2. Organizacja procesowa | |
3.6.3. Organizacja ucząca się | |
3.6.4. Organizacja inteligentna | |
3.6.5. Organizacja sieciowa | |
3.6.6. Organizacja wirtualna | |
3.6.7. Organizacja fraktalna | |
3.7. Pytania kontrolne | |
Rozdział 4. Role i kompetencje kierownika w organizacji | |
4.1. Procesy kierowania i przewodzenia w organizacji | |
4.1.1. Istota pracy kierowniczej. Kierownik i przywódca | |
4.1.2. Definicja pojęć władzy i wpływu w organizacjach | |
4.1.3. Kierowanie zachowaniami w organizacji | |
4.2. Role menedżerów i ich zadania w organizacji | |
4.2.1. Tradycyjne i nowe role kierownicze | |
4.2.2. Procesy informacyjno-decyzyjne w pracy zawodowej inżyniera | |
4.3. Style kierowania | |
4.3.1. Koncepcje uniwersalnych stylów kierowania | |
4.3.2. Sytuacyjne koncepcje stylów | |
4.3.3. Style kierowania: transformacyjny i transakcyjny | |
4.3.4. Skuteczność stylów kierowania | |
4.4. Decyzje kierownicze i ich uwarunkowania | |
4.4.1. Definicja decyzji | |
4.4.2. Rodzaje decyzji i techniki podejmowania decyzji | |
4.4.3. Teorie decyzji i racjonalne podejście do podejmowania decyzji | |
4.4.4. Uwarunkowania decyzji kierowniczych | |
4.4.5. Narzędzia wspomagające podejmowanie decyzji kierowniczych | |
4.4.6. Doskonalenie umiejętności podejmowania decyzji kierowniczych | |
4.4.7. Kompetencje kierownicze i ich doskonalenie | |
4.4.8. Doskonalenie wybranych umiejętności kierowniczych | |
4.4.9. Style uczenia się i metody doskonalenia kadry kierowniczej | |
4.5. Pytania kontrolne | |
Rozdział 5. Zarządzanie zasobami organizacji | |
5.1. Klasyfikacja zasobów organizacji | |
5.2. Zintegrowane podejście do zarządzania zasobami organizacji | |
5.3. Zarządzanie zasobami finansowymi | |
5.3.1. Rodzaje zasobów finansowych | |
5.3.2. Cele i zadania zarządzania zasobami finansowymi | |
5.4. Zarządzanie zasobami rzeczowymi | |
5.5. Zarządzanie zasobami ludzkimi | |
5.5.1. Istota i cele zarządzania zasobami ludzkimi | |
5.5.2. Ludzie — zasoby czy kapitał firmy? | |
5.5.3. Ewolucja poglądów i wyodrębnianie się szkół ZZL | |
5.5.4. System i proces zarządzania zasobami ludzkimi | |
5.5.5. Budowanie zespołów i wykorzystywanie synergii | |
5.5.6. Planowanie zatrudnienia i dobór personelu | |
5.5.7. Zatrzymywanie pracowników. Budowanie systemu motywacyjnego — ocenianie, wynagradzanie, uczenie i rozwój | |
5.5.8. Rentowność inwestycji w kapitał ludzki. Pomiar i sprawozdawczość | |
5.6. Zarządzanie zasobami niematerialnymi | |
5.6.1. Definiowanie zasobów niematerialnych | |
5.6.2. Zadania zarządzania zasobami niematerialnymi | |
5.7. Pytania kontrolne | |
Rozdział 6. Współczesne generacje badaczy i trendy w nauce o zarządzaniu | |
6.1. Generacje badaczy i trendy w nauce o zarządzaniu | |
6.1.1. Generacje badaczy zjawisk organizacyjnych | |
6.1.2. Kierunki badań w nauce o zarządzaniu | |
6.1.3. Koncepcje zarządzania w społeczeństwie sieci | |
6.1.4. Krytyczne ujęcie problemów zarządzania | |
6.1.5. Trendy w nauce o zarządzaniu | |
6.2. Zarządzanie międzynarodowe | |
6.2.1. Uwarunkowania i cechy zarządzania międzynarodowego | |
6.2.2. Formy umiędzynarodowienia przedsiębiorstw | |
6.2.3. Zarządzanie międzykulturowe | |
6.2.4. Menedżer globalny — menedżerem przyszłości | |
6.3. Pytania kontrolne | |
Bibliografia | |