EBOOKI WYDAWCY
-20%
Redakcja:
Format:
pdf, ibuk
We współczesnych koncepcjach uwzględnia się wiele czynników wewnętrznych i zewnętrznych ważnych dla pojawienia się i rozwoju uzdolnień. Wskazuje się w nich na znaczenie odpowiednich cech osobowości, podkreśla się także istotny wpływ na rozwój jednostki: środowiska rodzinnego, szkolnego, rówieśniczego oraz kontekstu społecznego i historyczno-kulturowego. Podawanym przez wielu autorów czynnikiem o istotnym znaczeniu dla rozwoju zdolności jest przypadek. Jest on ważny zarówno dla procesu krystalizowania się uzdolnień kierunkowych, jak również ich rozwoju, ale także ma znaczenie i wpływa na osiąganie sukcesu w życiu. Do czynnika przypadku zaliczane są zarówno zdarzenia i fakty nieobojętne dla rozwoju zdolności, jak również osoby znaczące: nauczyciele, tutorzy i mistrzowie lub osoby przypadkowo spotkane na drodze życia. Jednakże do ważniejszych właściwości osób zdolnych należą te cechy osobowości, które pozwalają na intensywną i długotrwałą pracę związaną z osiąganiem wybranego celu. Ważna jest także umiejętność wybierania odpowiednich strategii postępowania w rozwiązywaniu problemów, które będą korzystne dla nich samych i innych osób.
Publikacja zatytułowana Osobowościowe i środowiskowe uwarunkowania rozwoju ucznia zdolnego składa się z dwóch tomów pod tym samym tytułem. Jest ona kontynuacją wcześniejszych opracowań, które spotkały się z dużym zainteresowaniem czytelników*. Tom pierwszy zawiera artykuły związane z problematyką zdolności i twórczości analizowaną z psychologicznego oraz interdyscyplinarnego punktu widzenia. Drugi tom natomiast obejmuje opracowania teoretyków i praktyków zajmujących się edukacją uczniów zdolnych.
Liczba stron | 218 |
---|---|
Wydawca | Wydawnictwo Naukowe Uniwersytetu Mikołaja Kopernika |
ISBN-13 | 978-83-231-2550-1 |
Język publikacji | polski |
Informacja o sprzedawcy | Ravelo Sp. z o.o. |
EBOOKI WYDAWCY
POLECAMY
Ciekawe propozycje
Spis treści
Wprowadzenie | |
Część I. Środowiskowy kontekst rozwoju ucznia zdolnego | |
Joanna Cieślikowska, Wiesława Limont - Obraz ucznia zdolnego w potocznych koncepcjach nauczycieli | |
Alina Kalinowska - Osobiste kryteria nauczycieli wczesnej edukacji w procesie klasyfikowania uczniów zdolnych matematycznie - komunikat z badań | |
Teresa Giza - Problemy samokształtowania się uczniów zdolnych | |
Dagna Czerwonka - Środowisko rodzinne dzieci wybitnie zdolnych | |
Małgorzata Sierszeńska-Leraczyk - Rodzinne uwarunkowania zawodowej edukacji muzycznej | |
Marcin Jaworski - Edukacja artystyczna, uczeń zdolny i przemiany kultury współczesnej | |
Część II. Wokół dobrej praktyki szkolnej | |
Beata Dyrda - Edukacyjne oferty w zakresie kształcenia uczniów zdolnych - na przykładzie badanych szkół | |
Monika Jurewicz - Instytucjonalne wspieranie rozwoju uczniów uzdolnionych muzycznie | |
Emilia Kusztelak, Monika Modrzejewska-Świgulska - Postulaty pedagogiki twórczości i zdolności urzeczywistnione - charakterystyka projektu edukacyjnego „Szkoła wspierająca uzdolnienia" | |
Małgorzata Makiewicz - Przykłady twórczych pomysłów uczniów fotografujących obiekty matematyczne | |
Arkadiusz Stańczyk - Osiągnięcia szkolne i naukowe uczniów Gimnazjum i Liceum Akademickiego w Toruniu | |
Izabela Deptuła, Ilona Glatzel - Język polski w Liceum Akademickim w Toruniu. Model kształcenia podstawowego i rozszerzonego | |
Anna Tomczyk-Churska - Magiczna biblioteka, czyli rzecz o zmianie | |
Joanna Jagodzińska-Kwiatkowska, Magdalena Kiełbasiewicz, Ewa Krzyżanowska - Budżet czasu wolnego wychowanków Gimnazjum i Liceum Akademickiego w Toruniu | |
Maja Żądło-Cichoń - Losy uzdolnionych plastycznie absolwentów Gimnazjum i Liceum Akademickiego w ToruniuNoty o autorach | |