Kolor w kulturze

-20%

WYBIERZ RODZAJ DOSTĘPU

31,88  39,85

Format: pdf

 

Dostęp online przez myIBUK

WYBIERZ DŁUGOŚĆ DOSTĘPU

6,15

Wypożycz na 24h i opłać sms-em

31,8839,85

cena zawiera podatek VAT

ZAPŁAĆ SMS-EM

TA KSIĄŻKA JEST W ABONAMENCIE

Już od 19,90 zł miesięcznie za 5 ebooków!

WYBIERZ SWÓJ ABONAMENT

Kolorem ludzie posługują się intencjonalnie we wszystkich kulturach, a jednocześnie używają go w sposób bardzo zróżnicowany – zarówno w zakresie „palety” barw, jak i przypisywanych jej znaczeń oraz celów jej zastosowania. Kolor może więc znaleźć się w centrum debaty dotyczącej uniwersalizmu i różnorodności kulturowej. Dzięki niemu możemy odkrywać różnice istniejące między kulturami (np. kolor żałoby: w Polsce czerń, w Japonii biel; kolory tradycyjnych strojów: indygo Tuaregów, czerwień Masajów), ale też z przemian zachodzących w obrębie jednej kultury. Za pomocą koloru próbujemy również charakteryzować pewne zjawiska w kulturze, a nawet całe kultury (np. „czarna msza”, „czarne koszule”, „białe kołnierzyki”, „białe plamy w historii”, „pomarańczowa rewolucja”, „green peace”, rasa żółta, rasa biała, kultura „czarnej Afryki”, szarzyzna epoki PRL-u czy „think pink” jako synonim kultury amerykańskiej). Książka ta w całości poświęcona jest analizie funkcji i znaczeń kolorów występujących w różnych sferach życia kulturowego (od tekstów autorów łacińskich poprzez średniowieczne kodeksy iluminowane aż po sztuki teatralne Bergmana, filmy Kieślowskiego czy debaty telewizyjne oraz widowiska sportowe i młodzieżowe subkultury).Książka podzielona została na pięć dużych rozdziałów: I. Kolor w słowie II. Kolor w obrazie III. Kolor w teatrze i w filmie IV. Kolor w mediach i przestrzeni publicznej V. Kolor a tożsamość indywidualna i zbiorowa. Publikację otwierają więc refleksje nad znaczeniem słowa „kolor”, zamykają zaś rozważania dotyczące koloru jako takiego i roli, jaką spełnia on w rzeczywistości społecznej. Znaleźć możemy tutaj zatem szeroki wachlarz zagadnień – począwszy od kwestii etymologicznych związanych z kolorami, a skończywszy na ich funkcjach perswazyjnych i marketingowych.


Liczba stron358
WydawcaWydawnictwo Naukowe Uniwersytetu Mikołaja Kopernika
ISBN-13978-83-231-2525-9
Numer wydania1
Język publikacjipolski
Informacja o sprzedawcyRavelo Sp. z o.o.

Ciekawe propozycje

Spis treści

  Wprowadzenie /   9
  Katarzyna Michałowska - Kolor w księgach etymologicznych (V-VII) traktatu M. T. Warrona pt. De lingua Latina /   15
  Joanna Szczęk - O postrzeganiu świata przez pryzmat barw w języku niemieckim i polskim /   23
  Ewa Komorowska - Barwa żółta/złota w zwierciadle języka polskiego. Aspekt lingwistyczny /   37
  Grażyna Olszaniec - Glas. Kolor niebieski i zielony w języku bretońskim /   45
  Danuta Stanulewicz - Kosmetyki i kolory - o nazwach barw w katalogach Yves Rocher /   53
  Elżbieta Mikiciuk - Barwy ze Słońca są. O symbolice koloru w ikonie /   67
  Joanna Rydzkowska - Pstrokacizna czy świętość zamknięta między kartami? /   75
  Monika Polak - Barwy książki artystycznej. Paleta czerni /   83
  Barbara Walentynowicz - Kompozycje barw i dźwięków. Witkacy i zjawisko chromestezji /   91
  Magdalena Zdrenka - Patent na kolor. Yves Klein - niebieska twórczość /   97
  Małgorzata Mieszek - Złote łańcuchy, wieńce, Godziny i Czasy - o „jednobarwności" w sztukach z warszawskiego kolegium ojców pijarów /   107
  Magdalena Jasińska - Barwy Ziemi w spektaklu Missa Pagana według poematu Edwarda Stachury Teatru „Węgajty" /   119
  Monika Samsel-Chojnacka - Trzy kolory - Bergman /   129
  Krzysztof Trojanowski - W barwach socrealizmu. O Przygodzie na Mariensztacie Leonarda Buczkowskiego /   141
  Piotr Skrzypczak - Sienkiewicz w Eastmankolorze. Barwa i światło w filmowej Trylogii Jerzego Hoff mana /   147
  Sylwia Kołos - Biografia w kolorze. O filmowych biogramach Francisca Goi /   167
  Anna Ciechanowska - Kolory wampira. Analiza symboliki w filmowych adaptacjach Draculi /   179
  Aleksandra Frączek - Symbolika czerwieni w filmie. Na podstawie Trzech kolorów: Czerwonego K. Kieślowskiego, Kobiet na skraju załamania nerwowego P. Almodóvara oraz Oldboya P. Chan-wooka /   189
  Marcin Skibicki - Od afisza ilustrowanego do plakatu-przedmiotu - kolor jako reguła rządząca plakatem na przykładzie dzieł francuskich mistrzów /   203
  Magdalena Mateja - Czarne, żółte, czerwone. Korelacja grafiki i tematyki w prasie bulwarowej /   211
  Zbigniew Bednarek - Kolor w mediach, media w kolorze. Prasa, telewizja, film /   223
  Kinga Klimczak - O barwach malowanych dźwiękiem. Na podstawie reportażu Jest coś i nie ma czegoś Ireny Piłatowskiej /   233
  Joanna Bachura, Aleksandra Mucha - Wtórna wizualność sztuki radiowej. Na przykładzie wybranych słuchowisk dramatycznych /   243
  Alina Mróz - Kolory krawatów jako elementy scenografii studia telewizyjnego. O debatach przed wyborami w 2007 r. /   255
  Emilia Adamiszyn - Kolor w przestrzeni miejskiej - działania teatrów ulicznych /   261
  Iza Elżbieta Smolińska - Kolor jako wyznacznik tożsamości społecznej, religijnej i państwowej. Na wybranych przykładach dziejów kultury Egiptu /   271
  Włodzimierz Moch - Dualizm postrzegania koloru w subkulturze hipisów i jego kulturowe powinowactwa /   279
  Karolina Grabowska-Garczyńska - Kolor a tożsamość - o społecznym konstruowaniu siebie /   293
  Magdalena Piotrowska - Światłocienie w słowno-wizualnym obrazowaniu historii narodowej (na przełomie XIX i XX wieku) /   305
  Artur Duda - „Polska, biało-czerwoni". Barwy narodowe w kulturze popularnej /   317
  Ilustracje /   329
  Indeks kolorów /   341
  Indeks nazwisk /   346
RozwińZwiń
W celu zapewnienia wysokiej jakości świadczonych przez nas usług, nasz portal internetowy wykorzystuje informacje przechowywane w przeglądarce internetowej w formie tzw. „cookies”. Poruszając się po naszej stronie internetowej wyrażasz zgodę na wykorzystywanie przez nas „cookies”. Informacje o przechowywaniu „cookies”, warunkach ich przechowywania i uzyskiwania dostępu do nich znajdują się w Regulaminie.

Nie pokazuj więcej tego powiadomienia