Uwarunkowania realizacji koncepcji społecznej odpowiedzialności biznesu w przedsiębiorstwach polskich na tle doświadczeń Wielkiej Brytanii i Niemiec

Uwarunkowania realizacji koncepcji społecznej odpowiedzialności biznesu w przedsiębiorstwach polskich na tle doświadczeń Wielkiej Brytanii i Niemiec

1 opinia

Format:

ibuk

RODZAJ DOSTĘPU

Cena początkowa:

Najniższa cena z 30 dni: 2,50 zł  


2,50

w tym VAT

TA KSIĄŻKA JEST W ABONAMENCIE

Już od 24,90 zł miesięcznie za 5 ebooków!

WYBIERZ SWÓJ ABONAMENT

Społeczna odpowiedzialność biznesu (Corporate Social Responsibility – CSR) jest nie tylko nową modą w zarządzaniu, lecz także tendencją ogólnoświatową. W Polsce przedmiotowa koncepcja jest słabo rozpowszechniona. Wydaje się, iż głównym powodem takiego stanu rzeczy jest, prócz słabej presji ze strony konsumentów na bycie społecznie odpowiedzialnym, brak odpowiedniej infrastruktury rozumianej jako organizacje, instrumenty, rozwiązania legislacyjne i pozaprawne sprzyjające rozwojowi społecznie odpowiedzialnego biznesu. Głównym celem pracy była identyfikacja czynników determinujących odpowiedzialne prowadzenie biznesu i sformułowanie zaleceń służących upowszechnianiu koncepcji CSR w przedsiębiorstwach polskich, brytyjskich i niemieckich. W opracowaniu przedstawiono teoretyczne aspekty społecznej odpowiedzialności biznesu, charakterystykę wybranych czynników determinujących upowszechnianie przedmiotowej koncepcji, zasady i narzędzia zarządzania relacjami z interesariuszami oraz etapy procesu wdrażania koncepcji CSR w przedsiębiorstwach. Sporo miejsca poświęcono również analizie roli, jaką w odniesieniu do CSR odgrywa administracja publiczna Niemiec i Wlk. Brytanii, a także skłonności poszczególnych sektorów do zawierania partnerstw. Ostatni rozdział pracy odnosi się do możliwości dalszego upowszechniania koncepcji społecznej odpowiedzialności biznesu w polskich przedsiębiorstwach.


Rok wydania2013
Liczba stron275
KategoriaTeoria ekonomii
WydawcaWydawnictwo Uniwersytetu Ekonomicznego we Wrocławiu
ISBN-13978-83-7695-352-6
Język publikacjipolski
Informacja o sprzedawcyePWN sp. z o.o.

Ciekawe propozycje

Spis treści

  Wstęp    7
  
  Rozdział 1. Teoretyczne założenia koncepcji społecznej odpowiedzialności biznesu    13
  
  1.1. Podejścia do definiowania odpowiedzialności    13
  1.2. Geneza koncepcji społecznej odpowiedzialności biznesu    22
  1.3. Istota społecznej odpowiedzialności biznesu    26
  1.4. Teoretyczne podstawy koncepcji CSR    35
  1.5. CSR w kontekście etyki biznesu i etyki środowiskowej    44
  
  Rozdział 2. Proces wdrażania koncepcji CSR w przedsiębiorstwie    49
  
  2.1. Determinanty upowszechniania przedmiotowej koncepcji    49
  2.2. Zarządzanie relacjami z interesariuszami    74
  2.3. Proces wdrażania koncepcji społecznej odpowiedzialności przedsiebiorstwa    82
  2.4. Charakterystyka wybranych narzędzi CSR oraz warunki ich efektywnej implementacji    96
  2.5. Korzyści dla przedsiębiorstwa z tytułu prospołecznej i proekologicznej działalności    107
  2.6. Konterowersje towarzyszące realizacji idei społecznej odpowiedzialności biznesu    111
  
  Rozdział 3. Realizacja koncepcji społecznej odpowiedzialności biznesu w przedsiębiorstwach brytyjskich    114
  
  3.1. Kontekst polityczny, kulturowy, ekonomiczny i społeczny upowszechniania CSR w Wielkiej Brytanii    114
  3.2. Geneza i rozwój koncepcji CSR w Wielkiej Brytanii    123
  3.3. Aktywność administracji państwowej w zakresie CSR    126
  3.4. Obszary i rodzaje działań społecznie odpowiedzialnych w przedsiębiorstwach brytyjskich – studium przypadku    129
  
  Rozdział 4. Realizacja koncepcji społecznej odpowiedzialności biznesu w przedsiębiorstwach niemieckich    146
  
  4.1. Kontekst polityczny, historyczno-kulturowy, ekonomiczny i społeczny rozwoju CSR w Niemczech    146
  4.2. CSR w Niemczech – narodziny, znaczenie i przesłanki upowszechnienia    156
  4.3. Rola państwa i znaczenie partnerstwa międzysektorowego w odniesieniu do CSR    158
  4.4. Główne obszary i rodzaje inicjatyw społecznie odpowiedzialnych w przedsiębiorstwach niemieckich – studium przypadku    167
  
  Rozdział 5. Możliwości upowszechniania koncepcji CSR w polskich przedsiębiorstwach – propozycje rozwiązań    186
  
  5.1. Uwarunkowania rozwoju CSR w Polsce – analiza porównawcza Polski, Wielkiej Brytanii i Niemiec    186
  5.2. Znaczenie prospołecznej i proekologicznej orientacji przedsiębiorstw w Polsce    200
  5.3. Tworzenie infrastruktury wspierającej upowszechnianie CSR w przedsiębiorstwach polskich. Zalecenia dla administracji państwowej, sektora biznesu i organizacji pozarządowych    225
  
  Podsumowanie    233
  
  Załączniki    239
  Literatura    253
  Spis rysunków    263
  Spis tabel    264
  Summary    266
RozwińZwiń