INNE EBOOKI AUTORA
-40%
Autor:
Wydawca:
Format:
pdf, ibuk
Rekomenduję bez żadnych zastrzeżeń rozprawę pana Marka Kuleszy do druku i szerokiego rozpowszechnienia. Ujawniono w pracy obszary dysfunkcji w środowisku szkoły i wynikające stąd konsekwencje rozwojowo-wychowawcze dla dzieci i młodzieży. Także proponowane możliwości zmiany – modyfikacji w formie publikacji powinny dotrzeć do środowisk naukowych, szerokich kręgów instytucji i osób odpowiedzialnych za politykę edukacyjną w kraju.
Z recenzji wydawniczej prof. zw. Dr hab. Krystyny Marzec-Holka
Rok wydania | 2011 |
---|---|
Liczba stron | 402 |
Kategoria | Edukacja |
Wydawca | Wydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiego |
ISBN-13 | 978-83-7525-531-7 |
Język publikacji | polski |
Informacja o sprzedawcy | ePWN sp. z o.o. |
INNE EBOOKI AUTORA
POLECAMY
Ciekawe propozycje
Spis treści
Przedmowa do wydania książkowego | 7 |
Wstęp | 9 |
Rozdział 1. Agresja i przemoc w szkołach – teoretyczny zarys problematyki | 13 |
1. Zjawisko agresji i przemocy – zakres definicyjny | 13 |
1.1. Agresja, agresywność – zakres znaczeniowy | 14 |
1.2. Sposoby klasyfikacji agresji | 15 |
1.3. Przemoc – próby definicji | 17 |
1.4. Bullying i mobbing – cechy zachowań agresywno-przemocowych | 19 |
1.5. Zaburzenia, dewiacje, fala | 20 |
1.6. Trudności metodologiczne wynikające z interpretacji pojęć | 22 |
1.7. Próba definicyjnego określenia zjawiska agresji i przemocy w szkole | 24 |
2. Przegląd wybranych teorii wyjaśniających zjawisko agresji w szkołach | 26 |
2.1. Wyjaśnienia biologiczne | 27 |
2.2. Klasyczne teorie psychologiczne | 29 |
2.3. Klasyczne teorie socjologiczne | 34 |
2.4. Współczesne teorie psychologiczne | 39 |
2.5. Współczesne teorie pedagogiczno-socjologiczne | 43 |
2.6. Teorie integracyjne | 45 |
3. Zakresy badawcze nad agresją i przemocą w szkole | 53 |
3.1. Podejścia metodyczne do problemu | 53 |
3.2. Stan międzynarodowych badań nad zjawiskiem agresji i przemocy w szkołach | 57 |
3.3. Stan badań nad agresją i przemocą w szkołach polskich | 69 |
4. Podsumowanie i wnioski | 94 |
Rozdział 2. Analiza pojęcia klimatu szkoły w literaturze | 96 |
1. Teoretyczne podstawy rozważań nad klimatem w instytucji | 96 |
1.1. Zakresy znaczeniowe pojęć charakteryzujących właściwości instytucji | 96 |
1.2. Klimat organizacji – cechy charakterystyczne | 97 |
1.3. Klimat organizacji – podstawy teoretyczne | 98 |
1.4. Trudności z ujęciem klimatu organizacji | 101 |
2. Analiza właściwości klimatu szkoły | 106 |
2.1. Podejścia koncepcyjno-badawcze do klimatu szkoły | 107 |
2.2. Klimat szkoły a kultura szkoły | 110 |
2.3. Klimat szkoły a jakość szkoły | 112 |
2.4. Klimat szkolny na mikropłaszczyźnie klasy | 115 |
2.5. Cechy warunkujące kimat szkoły | 116 |
2.6. Determinanty klimatu szkoły | 120 |
3. Przegląd badań nad klimatem szkoły i klasy | 122 |
3.1. Problemy metodyczne z empirycznym ujęciem klimatu w szkołach | 123 |
3.2. Wybrane badania nad klimatem szkoły i klasy | 126 |
3.3. Oddziaływanie klimatu szkoły w świetle badań | 134 |
4. Klimat szkoły a zachowania przemocowe uczniów w świetle wybranych badań empi- rycznych | 138 |
5. Podsumowanie i wnioski | 145 |
Rozdział 3. Metodologia badań własnych | 148 |
1. Założenia teoretyczne | 148 |
1.1. Socjoekologiczna koncepcja badawcza | 148 |
1.2. Klimat szkoły jako wynik doświadczanego środowiska szkolnego | 151 |
1.3. Agresja i przemoc a szkolne uwarunkowania socjoekologiczne | 152 |
2. Problematyka badań | 154 |
2.1. Cele, zainteresowania i intencje badawcze | 154 |
2.2. Klimat szkoły a zjawisko agresji – szczegółowe problemy i pytania badawcze | 156 |
3. Operacjonalizacja zmiennych | 157 |
3.1. Zjawisko agresji i przemocy | 157 |
3.2. Klimat szkoły | 163 |
4. Metodyka badania | 166 |
4.1. Zastosowane techniki | 166 |
4.2. Dobór próby badawczej | 167 |
4.3. Organizacja i przebieg badań | 168 |
4.4. Charakterystyka populacji uczniów | 168 |
4.5. Typy i sposoby analiz statystycznych | 170 |
5. Podsumowanie i wnioski | 171 |
Rozdział 4. Klimat szkoły w opinii uczniów | 173 |
1. Relacje między uczniami | 173 |
1.1. Konkurencja | 174 |
1.2. Kohezja | 175 |
1.3. Więzi społeczne | 176 |
1.4. Dezintegracja | 177 |
2. Relacja uczeń – nauczyciel | 178 |
2.1. Kontakt i zaufanie | 179 |
2.2. Akceptacja | 180 |
2.3. Restrykcyjność | 181 |
3. Atmosfera nauczania i wychowania w opinii uczniów | 183 |
3.1. Wsparcie i zaangażowanie nauczycieli | 183 |
3.2. Współdecydowanie | 184 |
3.3. Szanse na odniesienie sukcesu | 185 |
3.4. Procesy etykietowania | 186 |
3.5. Wyobcowanie | 188 |
4. Pomiar poszczególnych elementów klimatu szkoły | 189 |
5. Uczniowskie postrzeganie klimatu szkoły a typ szkoły, wiek ipłeć uczniów | 191 |
5.1. Postrzeganie klimatu a typ szkoły | 191 |
5.2. Postrzeganie klimatu a płeć uczniów | 195 |
5.3. Postrzeganie klimatu a wiek uczniów | 196 |
6. Podsumowanie i wnioski | 199 |
Rozdział 5. Zjawisko agresji i przemocy w szkole w ocenie uczniów | 201 |
1. Charakterystyka zjawiska agresji i przemocy z perspektywy sprawcy | 201 |
1.1. Występowanie przemocowych, problemowych i przestępczych zachowań uczniów | 201 |
1.2. Dewiacyjne i przestępcze zachowania uczniów | 202 |
1.3. Występowanie agresywnych i przemocowych zachowań uczniów | 204 |
1.4. Nasilenie różnych form zachowań agresywnych i przemocowych w szkole | 208 |
1.5. Nasilenie stosowania agresji i przemocy a płeć i wiek sprawcy | 210 |
1.6. Zmiany w strukturze i nasileniu stosowania przemocy w latach 1997–2003 | 217 |
2. Charakterystyka zjawiska agresji i przemocy z perspektywy ofiary | 219 |
2.1. Podleganie agresywnym i przemocowym zachowaniom przez uczniów | 219 |
2.2. Nasilenie podlegania agresji i przemocy w szkole | 225 |
2.3. Płeć i wiek a podleganie agresji i przemocy | 227 |
2.4. Zmiany w strukturze i nasileniu podlegania przemocy w latach 1997–2003 | 233 |
3. Sprawca a ofiara agresywnych i przemocowych zachowań w szkole | 234 |
4. Uczniowie szczególnie obciążeni agresją i przemocą | 239 |
4.1. „Twardy rdzeń” – notoryczni, intensywni i brutalni sprawcy | 240 |
4.2. Najbardziej zagrożeni – notoryczne ofiary | 242 |
5. Podsumowanie oraz wnioski | 245 |
Rozdział 6. Wpływ właściwości środowiska szkolnego na agresję i przemoc uczniowską | 247 |
1. Warunki organizacyjno-strukturalne szkoły a zjawisko agresji i przemocy | 247 |
1.1. Wielkość klasy | 247 |
1.2. Wielkość miejscowości | 249 |
1.3. Warunki lokalowe, stan budynku | 251 |
1.4. Typ szkoły | 256 |
2. Klimat szkoły a zjawisko agresji i przemocy | 263 |
2.1. Percepcja klimatu szkoły a stosowanie przemocy przez uczniów | 264 |
2.2. Klimat szkoły a przejawianie zachowań dewiacyjnych i przestępczych przez uczniów | 275 |
2.3. Percepcja klimatu szkoły a podleganie przemocy przez uczniów | 279 |
2.4. Percepcja klimatu szkoły a typy doświadczeń przemocowych | 291 |
2.5. Percepcja klimatu szkoły przez uczniów szczególnie zagrożonych | 297 |
3. Klimatyczne determinanty stosowania i doświadczania przez uczniów agresji i przemocy – model regresyjny | 304 |
3.1. Modele oparte na rozdzielczej analizie regresji wielokrotnej | 305 |
3.2. Modele oparte na hierarchicznej analizie regresji wielokrotnej | 317 |
4. Podsumowanie i wnioski | 324 |
Rozdział 7. Działania profilaktyczne w szkołach zapobiegające występowaniu aktów agresji i przemocy | 333 |
1. Działania profilaktyczne szkoły z perspektywy uczniów | 333 |
1.1. Uczniowie na temat zajęć o agresji i przemocy w szkole oraz metod przeciwdziałania jej | 334 |
1.2. Uczestnictwo w zajęciach a stosowanie i doświadczanie agresji i przemocy w szkole | 340 |
2. Interwencja i prewencja przemocy w szkole z perspektywy nauczycieli | 344 |
2.1. Działania interwencyjne w ocenie nauczycieli | 344 |
2.2. Prewencja w szkole w ocenie nauczycieli | 349 |
3. Podsumowanie i wnioski | 359 |
Rozdział 8. Klimat szkoły a profilaktyka przemocy w szkołach | 361 |
1. Instytucja szkoły wobec problemu agresji i przemocy | 361 |
2. Systematyka działań profilaktycznych w szkole | 362 |
3. Szkolne działania profilaktyczne w świetle badań ewaluacyjnych | 366 |
4. Profilaktyka przemocy w szkole w ujęciu socjoekologicznym | 368 |
5. Modyfikacja klimatu szkoły a profilakatyka przemocy | 370 |
5.1. Relacje między uczniami | 370 |
5.2. Relacje między uczniami i nauczycielami | 373 |
5.3. Atmosfera edukacyjno-wychowawcza | 374 |
6. Podsumowanie i wnioski końcowe | 377 |
Zakończenie | 378 |
Literatura | 385 |