Klimat szkoły a zachowania agresywne i przemocowe uczniów

-40%

Klimat szkoły a zachowania agresywne i przemocowe uczniów

1 opinia

Format:

pdf, ibuk

DODAJ DO ABONAMENTU

WYBIERZ RODZAJ DOSTĘPU

13,68  22,80

Format: pdf

 

Dostęp online przez myIBUK

WYBIERZ DŁUGOŚĆ DOSTĘPU

Cena początkowa: 22,80 zł (-40%)

Najniższa cena z 30 dni: 13,68 zł  


13,68

w tym VAT

TA KSIĄŻKA JEST W ABONAMENCIE

Już od 24,90 zł miesięcznie za 5 ebooków!

WYBIERZ SWÓJ ABONAMENT

Rekomenduję bez żadnych zastrzeżeń rozprawę pana Marka Kuleszy do druku i szerokiego rozpowszechnienia. Ujawniono w pracy obszary dysfunkcji w środowisku szkoły i wynikające stąd konsekwencje rozwojowo-wychowawcze dla dzieci i młodzieży. Także proponowane możliwości zmiany – modyfikacji w formie publikacji powinny dotrzeć do środowisk naukowych, szerokich kręgów instytucji i osób odpowiedzialnych za politykę edukacyjną w kraju.


Z recenzji wydawniczej prof. zw. Dr hab. Krystyny Marzec-Holka


Rok wydania2011
Liczba stron402
KategoriaEdukacja
WydawcaWydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiego
ISBN-13978-83-7525-531-7
Język publikacjipolski
Informacja o sprzedawcyePWN sp. z o.o.

Ciekawe propozycje

Spis treści

  Przedmowa do wydania książkowego     7
  Wstęp     9
  
  Rozdział 1. Agresja i przemoc w szkołach – teoretyczny zarys problematyki     13
  1. Zjawisko agresji i przemocy – zakres definicyjny     13
  1.1. Agresja, agresywność – zakres znaczeniowy     14
  1.2. Sposoby klasyfikacji agresji     15
  1.3. Przemoc – próby definicji     17
  1.4. Bullying i mobbing – cechy zachowań agresywno-przemocowych     19
  1.5. Zaburzenia, dewiacje, fala     20
  1.6. Trudności metodologiczne wynikające z interpretacji pojęć     22
  1.7. Próba definicyjnego określenia zjawiska agresji i przemocy w szkole     24
  2. Przegląd wybranych teorii wyjaśniających zjawisko agresji w szkołach     26
  2.1. Wyjaśnienia biologiczne     27
  2.2. Klasyczne teorie psychologiczne     29
  2.3. Klasyczne teorie socjologiczne     34
  2.4. Współczesne teorie psychologiczne     39
  2.5. Współczesne teorie pedagogiczno-socjologiczne     43
  2.6. Teorie integracyjne     45
  3. Zakresy badawcze nad agresją i przemocą w szkole     53
  3.1. Podejścia metodyczne do problemu     53
  3.2. Stan międzynarodowych badań nad zjawiskiem agresji i przemocy w szkołach     57
  3.3. Stan badań nad agresją i przemocą w szkołach polskich     69
  4. Podsumowanie i wnioski     94
  
  Rozdział 2. Analiza pojęcia klimatu szkoły w literaturze     96
  1. Teoretyczne podstawy rozważań nad klimatem w instytucji     96
  1.1. Zakresy znaczeniowe pojęć charakteryzujących właściwości instytucji     96
  1.2. Klimat organizacji – cechy charakterystyczne     97
  1.3. Klimat organizacji – podstawy teoretyczne     98
  1.4. Trudności z ujęciem klimatu organizacji     101
  2. Analiza właściwości klimatu szkoły     106
  2.1. Podejścia koncepcyjno-badawcze do klimatu szkoły     107
  2.2. Klimat szkoły a kultura szkoły     110
  2.3. Klimat szkoły a jakość szkoły     112
  2.4. Klimat szkolny na mikropłaszczyźnie klasy     115
  2.5. Cechy warunkujące kimat szkoły     116
  2.6. Determinanty klimatu szkoły     120
  3. Przegląd badań nad klimatem szkoły i klasy     122
  3.1. Problemy metodyczne z empirycznym ujęciem klimatu w szkołach     123
  3.2. Wybrane badania nad klimatem szkoły i klasy     126
  3.3. Oddziaływanie klimatu szkoły w świetle badań     134
  4. Klimat szkoły a zachowania przemocowe uczniów w świetle wybranych badań empi- rycznych     138
  5. Podsumowanie i wnioski     145
  
  Rozdział 3. Metodologia badań własnych     148
  1. Założenia teoretyczne     148
  1.1. Socjoekologiczna koncepcja badawcza     148
  1.2. Klimat szkoły jako wynik doświadczanego środowiska szkolnego     151
  1.3. Agresja i przemoc a szkolne uwarunkowania socjoekologiczne     152
  2. Problematyka badań     154
  2.1. Cele, zainteresowania i intencje badawcze     154
   2.2. Klimat szkoły a zjawisko agresji – szczegółowe problemy i pytania badawcze     156
  3. Operacjonalizacja zmiennych     157
   3.1. Zjawisko agresji i przemocy     157
  3.2. Klimat szkoły     163
  4. Metodyka badania     166
  4.1. Zastosowane techniki     166
  4.2. Dobór próby badawczej     167
  4.3. Organizacja i przebieg badań     168
  4.4. Charakterystyka populacji uczniów     168
  4.5. Typy i sposoby analiz statystycznych     170
  5. Podsumowanie i wnioski     171
  
  Rozdział 4. Klimat szkoły w opinii uczniów     173
  1. Relacje między uczniami     173
  1.1. Konkurencja     174
  1.2. Kohezja     175
  1.3. Więzi społeczne     176
  1.4. Dezintegracja     177
  2. Relacja uczeń – nauczyciel     178
  2.1. Kontakt i zaufanie     179
  2.2. Akceptacja     180
  2.3. Restrykcyjność     181
  3. Atmosfera nauczania i wychowania w opinii uczniów     183
  3.1. Wsparcie i zaangażowanie nauczycieli     183
  3.2. Współdecydowanie     184
  3.3. Szanse na odniesienie sukcesu     185
  3.4. Procesy etykietowania     186
  3.5. Wyobcowanie     188
  4. Pomiar poszczególnych elementów klimatu szkoły     189
  5. Uczniowskie postrzeganie klimatu szkoły a typ szkoły, wiek ipłeć uczniów     191
  5.1. Postrzeganie klimatu a typ szkoły     191
  5.2. Postrzeganie klimatu a płeć uczniów     195
  5.3. Postrzeganie klimatu a wiek uczniów     196
  6. Podsumowanie i wnioski     199
  
  Rozdział 5. Zjawisko agresji i przemocy w szkole w ocenie uczniów     201
  1. Charakterystyka zjawiska agresji i przemocy z perspektywy sprawcy     201
  1.1. Występowanie przemocowych, problemowych i przestępczych zachowań uczniów     201
  1.2. Dewiacyjne i przestępcze zachowania uczniów     202
  1.3. Występowanie agresywnych i przemocowych zachowań uczniów     204
  1.4. Nasilenie różnych form zachowań agresywnych i przemocowych w szkole     208
  1.5. Nasilenie stosowania agresji i przemocy a płeć i wiek sprawcy     210
  1.6. Zmiany w strukturze i nasileniu stosowania przemocy w latach 1997–2003     217
  2. Charakterystyka zjawiska agresji i przemocy z perspektywy ofiary     219
  2.1. Podleganie agresywnym i przemocowym zachowaniom przez uczniów     219
  2.2. Nasilenie podlegania agresji i przemocy w szkole     225
  2.3. Płeć i wiek a podleganie agresji i przemocy     227
  2.4. Zmiany w strukturze i nasileniu podlegania przemocy w latach 1997–2003     233
  3. Sprawca a ofiara agresywnych i przemocowych zachowań w szkole     234
  4. Uczniowie szczególnie obciążeni agresją i przemocą     239
  4.1. „Twardy rdzeń” – notoryczni, intensywni i brutalni sprawcy     240
  4.2. Najbardziej zagrożeni – notoryczne ofiary     242
  5. Podsumowanie oraz wnioski     245
  
  Rozdział 6. Wpływ właściwości środowiska szkolnego na agresję i przemoc uczniowską     247
  1. Warunki organizacyjno-strukturalne szkoły a zjawisko agresji i przemocy     247
  1.1. Wielkość klasy     247
  1.2. Wielkość miejscowości     249
  1.3. Warunki lokalowe, stan budynku     251
  1.4. Typ szkoły     256
  2. Klimat szkoły a zjawisko agresji i przemocy     263
  2.1. Percepcja klimatu szkoły a stosowanie przemocy przez uczniów     264
  2.2. Klimat szkoły a przejawianie zachowań dewiacyjnych i przestępczych przez uczniów     275
  2.3. Percepcja klimatu szkoły a podleganie przemocy przez uczniów     279
  2.4. Percepcja klimatu szkoły a typy doświadczeń przemocowych     291
  2.5. Percepcja klimatu szkoły przez uczniów szczególnie zagrożonych     297
  3. Klimatyczne determinanty stosowania i doświadczania przez uczniów agresji i przemocy – model regresyjny     304
  3.1. Modele oparte na rozdzielczej analizie regresji wielokrotnej     305
  3.2. Modele oparte na hierarchicznej analizie regresji wielokrotnej     317
  4. Podsumowanie i wnioski     324
  
  Rozdział 7. Działania profilaktyczne w szkołach zapobiegające występowaniu aktów agresji i przemocy     333
  1. Działania profilaktyczne szkoły z perspektywy uczniów     333
  1.1. Uczniowie na temat zajęć o agresji i przemocy w szkole oraz metod przeciwdziałania jej     334
  1.2. Uczestnictwo w zajęciach a stosowanie i doświadczanie agresji i przemocy w szkole     340
  2. Interwencja i prewencja przemocy w szkole z perspektywy nauczycieli     344
  2.1. Działania interwencyjne w ocenie nauczycieli     344
  2.2. Prewencja w szkole w ocenie nauczycieli     349
  3. Podsumowanie i wnioski     359
  
  Rozdział 8. Klimat szkoły a profilaktyka przemocy w szkołach     361
  1. Instytucja szkoły wobec problemu agresji i przemocy     361
  2. Systematyka działań profilaktycznych w szkole     362
  3. Szkolne działania profilaktyczne w świetle badań ewaluacyjnych     366
  4. Profilaktyka przemocy w szkole w ujęciu socjoekologicznym     368
  5. Modyfikacja klimatu szkoły a profilakatyka przemocy     370
  5.1. Relacje między uczniami     370
  5.2. Relacje między uczniami i nauczycielami     373
  5.3. Atmosfera edukacyjno-wychowawcza     374
  6. Podsumowanie i wnioski końcowe     377
  
  Zakończenie     378
  Literatura     385
RozwińZwiń