Edukacja ekologiczna w Drugiej Rzeczypospolitej

-17%

Edukacja ekologiczna w Drugiej Rzeczypospolitej

1 opinia

Format:

pdf, ibuk

DODAJ DO ABONAMENTU

WYBIERZ RODZAJ DOSTĘPU

30,71  37,00

Format: pdf

 

Dostęp online przez myIBUK

WYBIERZ DŁUGOŚĆ DOSTĘPU

Cena początkowa: 37,00 zł (-17%)

Najniższa cena z 30 dni: 28,49 zł  


30,71

w tym VAT

TA KSIĄŻKA JEST W ABONAMENCIE

Już od 24,90 zł miesięcznie za 5 ebooków!

WYBIERZ SWÓJ ABONAMENT

Jak realizowano proces edukacji ekologicznej w szkołach powszechnych i średnich ogólnokształcących w okresie Drugiej Rzeczypospolitej.


Rok wydania2013
Liczba stron586
KategoriaEkologia i ochrona środowiska
WydawcaWydawnictwo Uniwersytetu Kardynała Stefana Wyszyńskiego
ISBN-13978-83-7072-799-4
Język publikacjipolski
Informacja o sprzedawcyePWN sp. z o.o.

Ciekawe propozycje

Spis treści

  Contents     11
  WSTĘP     15
  
  Rozdział 1. ANTECEDENCJE I KULTUROWE UWARUNKOWANIE EDUKACJI EKOLOGICZNEJ W DRUGIEJ RZECZYPOSPOLITEJ     43
  1.1. Więź z przyrodą, intuicje ekologiczne od Średniowiecza do XVII wieku     45
  1.2. Prekursorzy ekologii w refleksji twórczej epoki Oświecenia     56
  1.3. Natura narodowym sacrum w okresie polskiego Romantyzmu     67
  1.4. Wyodrębnienie pojęcia ekologia w II połowie XIX wieku – w okresie polskiego Pozytywizmu     71
  1.5. Humanistyczne aspekty relacji ze środowiskiem przyrody oraz ochrona przyrody na ziemiach polskich pod zaborami w latach 1890–1918     78
  
  Rozdział 2. DEZYDERATY EDUKACJI EKOLOGICZNEJ W DRUGIEJ RZECZYPOSPOLITEJ     89
  2.1. Inicjatorzy idei ochrony przyrody, edukacji ekologicznej     89
  2.2. Działalność państwowych władz administracyjnych w zakresie ochrony przyrody – przede wszystkim Ministerstwa Wyznań Religijnych i Oświecenia Publicznego we współpracy z Państwową Radą Ochrony Przyrody     105
  2.3. Działalność wydawnicza Państwowej Rady Ochrony Przyrody     122
  2.4. Idea ochrony przyrody, postulaty edukacji ekologicznej na łamach rocznika „Wierchy” (1923–1938), wydawanego przez Polskie Towarzystwo Tatrzańskie     169
  
  Rozdział 3. EDUKACJA EKOLOGICZNA W PROCESIE DYDAKTYCZNO-WYCHOWAWCZYM SZKÓŁ OGÓLNOKSZTAŁCĄCYCH W DRUGIEJ RZECZYPOSPOLITEJ     179
  3.1. Organizacja szkolnictwa powszechnego i średniego ogólnokształcącego     179
  3.2. Ekologiczno-wychowawcze implikacje programów nauczania dla szkół powszechnych i średnich ogólnokształcących     225
  3.3. Formy kształcenia     275
  3.4. Metody dydaktyczno-wychowawcze stosowane w edukacji ekologicznej     279
  3.5. Środki dydaktyczne stosowane w procesie edukacji ekologicznej     285
  
  Rozdział 4. EKOLOGICZNO-WYCHOWAWCZE IMPLIKACJE TREŚCI KSZTAŁCENIA W KSIĄŻKACH SZKOLNYCH DLA UCZNIÓW SZKÓŁ OGÓLNOKSZTAŁCĄCYCH W DRUGIEJ RZECZYPOSPOLITEJ     355
  4.1. Popularyzacja wiedzy przyrodniczej (naukowej podstawy edukacji ekologicznej) w książkach Maksymiliana Heilperna (1856–1925)     356
  4.2. Wychowawczy walor bezpośredniego kontaktu z przyrodą w książkach Konrada Chmielewskiego (1871–1945)     360
  4.3. Wartość życia w publikacjach Ludwika Jaxa-Bykowskiego (1881–1948)     362
  4.4. Wychowanie do harmonijnych relacji z przyrodą w książkach Bohdana Dyakowskiego (1864–1940)     370
  4.5. Kształtowanie postaw ekologicznych w książkach Adama Czartkowskiego (1881–1958)     378
  4.6. Edukacja ekologiczna w podręcznikach botaniki Marii Arct-Golczewskiej (1872–1913), uzupełnionych przez Januarego i Tadeusza Kołodziejczyków w okresie Drugiej Rzeczypospolitej (oraz w jej tłumaczeniach opowiadań dla dzieci autorów zagranicznych)     380
  4.7. Wychowanie ekologiczne w podręcznikach autorskich Zofii Bohuszewiczówny (1884–1953) oraz w jej tłumaczeniach i opracowaniach książek szkolnych autorów zagranicznych     386
  4.8. Kształtowanie zamiłowania do wiedzy o środowisku naturalnym w twórczości dydaktycznej Wandy Haberkantówny (1871–1930) oraz dzięki jej działalności popularyzatorskiej dzieł autorów zagranicznych     389
  4.9. Znaczenie bezpośredniego kontaktu z przyrodą w książkach Hipolity Selmowiczówny-Gnoińskiej (1896–1956) i Marii Lipskiej-Librachowej (1878–1955)     395
  4.10. Kształtowanie umiejętności obserwowania przyrody i jej ochrony w książkach Delfiny Gayówny (1885–1960)     400
  4.11. Środowisko przyrody w twórczości dydaktycznej Bronisława Gustawicza (1852–1916)     410
  4.12. Ekologiczne implikacje pogadanek przyrodniczych dla dzieci, napisanych przez Mieczysława Brzezińskiego (1858–1911)     411
  4.13. Problematyka ekologiczna w książkach Heleny Grotowskiej oraz w przetłumaczonych i opracowanych przez nią publikacjach autorów zagranicznych     414
  4.14. Kształtowanie postawy szacunku dla przyrody ojczystej w książkach krajoznawczych Aleksandra Janowskiego (1866–1944)     416
  4.15. Ponadmaterialna wartość przyrody w książkach Tadeusza Dybczyńskiego (1886–1944)     418
  4.16. Ekologiczno-wychowawcza działalność kół krajoznawczych w książkach Stanisławy Niemcówny (1891–1961)     421
  4.17. Wychowanie harcerzy do harmonijnych relacji z przyrodą i jej ochrony w wydawnictwach pomocniczych     422
  4.18. Ekologiczne implikacje w (dotychczas nie omówionych) książkach zagranicznych autorów, które stosowano w procesie dydaktyczno-wychowawczym szkół ogólnokształcących w Drugiej Rzeczypospolitej     426
  
  ZAKOŃCZENIE     435
  
  BIBLIOGRAFIA     457
  
  1. Materiały źródłowe     457
  1.1. Źródła archiwalne     457
  1.2. Akty normatywne     460
  1.3. Programy i rozkłady nauczania, protokoły lekcji     505
  1.4. Książki szkolne, wydawnictwa pomocnicze     511
  1.5. Czasopisma     556
  2. Opracowania     559
  3. Oficjalne witryny instytucji w Internecie (źródła elektroniczne)     581
  
  SUMMARY, KEY WORDS     583
RozwińZwiń