Pojęcia w nauczaniu geografii fizycznej

-20%

Pojęcia w nauczaniu geografii fizycznej

1 opinia

Format:

pdf, ibuk

DODAJ DO ABONAMENTU

WYBIERZ RODZAJ DOSTĘPU

10,08  12,60

Format: pdf

 

Dostęp online przez myIBUK

WYBIERZ DŁUGOŚĆ DOSTĘPU

6,15

Wypożycz na 24h i opłać sms-em

10,0812,60

cena zawiera podatek VAT

ZAPŁAĆ SMS-EM

TA KSIĄŻKA JEST W ABONAMENCIE

Już od 19,90 zł miesięcznie za 5 ebooków!

WYBIERZ SWÓJ ABONAMENT

Autor podjął tematykę pojęć, którymi operują nauczający i uczący się geografii. Omawia zagadnienia dotyczące pojęcia (istota, funkcja, kreacja, struktura i cechy), następnie rozwija związaną z tym terminologię, definiowanie, korelację międzyprzedmiotową i ewolucję, by na koniec poruszyć takie problemy, jak nazwy własne, kodyfikacja i dobór pojęć. Książka jest przeznaczona dla bardzo szerokiego grona czytelników, przede wszystkim dla nauczycieli szkół podstawowych, gimnazjów i liceów, a także pracowników naukowo-dydaktycznych uniwersytetów oraz studentów geografii i pedagogiki.


Liczba stron104
WydawcaUniwersytet Pedagogiczny Kraków
ISBN-13978-83-7271-651-4
Język publikacjipolski
Informacja o sprzedawcyRavelo Sp. z o.o.

INNE EBOOKI AUTORA

Ciekawe propozycje

Spis treści

  Wprowadzenie    5
  1. Istota i funkcje pojęć    7
  1.1. Pojęcia jako narzędzia logicznego myślenia    7
  1.2. Pojęcia jako narzędzia porozumiewania    9
  2. Powstawanie pojęć    10
  3. Struktura pojęcia    14
  3.1. Skład pojęcia    14
  3.2. Opis pojęcia    15
  3.2.1. Wyodrębnienie    15
  3.2.2. Cechy charakterystyczne, typowe    15
  3.2.3. Cechy odróżniające (graniczne, diagnostyczne)    16
  3.2.4. Cechy osobnicze, indywidualne    18
  3.3. Definicje, hasła w słownikach    19
  4. Cechy obiektu lub zjawiska    21
  4.1. Cechy substancjonalne    21
  4.2. Cechy przestrzenne    22
  4.3. Cechy czasowe    26
  4.4. Cechy fenomenologiczne    27
  4.4.1. Zmiany rytmiczne    28
  4.4.2. Zmiany cykliczne    29
  4.4.3. Zmiany ewolucyjne    30
  4.5. Cechy strukturalne    32
  4.6. Cechy aksjologiczne    33
  5. Terminy    36
  5.1. Pochodzenie terminów geograficznych    36
  5.1.1. Terminy pochodzące z języka potocznego    37
  5.1.2. Terminy innego pochodzenia    37
  5.2. Wieloznaczność    38
  5.3. Zdrobnienia    41
  5.4. Synonimy    42
  5.4.1. Synonimy pochodzące z języka potocznego i gwar    42
  5.4.2. Synonimy uformowane w różnych szkołach lub ośrodkach naukowych i pochodzące z języków obcych    43
  5.4.3. Synonimy stosowane w różnych grupach zawodowych    44
  5.5. Określenia regionalne, gwarowe    45
  5.6. Udziwnianie, nowotwory    46
  5.7. Zmiana terminów    47
  5.8. Dobór terminów dla potrzeb szkolnych    47
  6. Dokładność definiowania a stosowanie pojęć    53
  6.1. Stosowanie cech granicznych w oznaczaniu obiektów i zjawisk    54
  6.1.1. Pomiary w terenie i na mapie    54
  6.1.2. Oznaczanie obiektów i zjawisk    55
  6.2. Wyznaczanie granic    61
  6.2.1. Granice obiektów    61
  6.2.2. Granice regionów    62
  7. Korelacja międzyprzedmiotowa    68
  8. Ewolucja pojęć    74
  8.1. Czas wprowadzenia    74
  8.2. Ewolucja pojęć    75
  8.2.1. Zanik pojęcia    75
  8.2.2. Zmiana treści, zachowanie terminu    76
  8.2.3. Zmiana treści i terminu    77
  8.2.4. Zachowanie treści i terminu, zmiana warunków stosowania pojęcia    78
  8.2.5. Rozszerzenie zakresu, wieloznaczność terminów    78
  8.3. Słowniki pojęć i terminów    79
  9. Nazwy własne    80
  10. Klasyfikacje pojęć    84
  11. Dobór pojęć dla potrzeb szkolnych    88
  Zakończenie    94
  Literatura    96
  Summary    101
RozwińZwiń
W celu zapewnienia wysokiej jakości świadczonych przez nas usług, nasz portal internetowy wykorzystuje informacje przechowywane w przeglądarce internetowej w formie tzw. „cookies”. Poruszając się po naszej stronie internetowej wyrażasz zgodę na wykorzystywanie przez nas „cookies”. Informacje o przechowywaniu „cookies”, warunkach ich przechowywania i uzyskiwania dostępu do nich znajdują się w Regulaminie.

Nie pokazuj więcej tego powiadomienia