Obserwacje i pomiary w nauczaniu geografii fizycznej

-20%

Obserwacje i pomiary w nauczaniu geografii fizycznej

1 opinia

Format:

pdf, ibuk

DODAJ DO ABONAMENTU

WYBIERZ RODZAJ DOSTĘPU

21,60  27,00

Format: pdf

 

Dostęp online przez myIBUK

WYBIERZ DŁUGOŚĆ DOSTĘPU

6,15

Wypożycz na 24h i opłać sms-em

21,6027,00

cena zawiera podatek VAT

ZAPŁAĆ SMS-EM

TA KSIĄŻKA JEST W ABONAMENCIE

Już od 19,90 zł miesięcznie za 5 ebooków!

WYBIERZ SWÓJ ABONAMENT

Praca dotyczy najprostszych obserwacji i pomiarów, które mogą wykonać sami uczniowie w najbliższym otoczeniu szkoły. Autor wychodzi z założenia, że samodzielne poznawanie środowiska pomoże podtrzymać zainteresowanie uczniów przedmiotami przyrodniczymi, a w dłuższej pespektywie czasowej nauczy ich samodzielności badawczej. W książce możemy się zapoznać m.in. z metodami obserwacji ciał niebieskich, skał, rzeźby terenu, wody, gleb, szaty roślinnej, zwierząt, sposobami prowadzenia pomiarów terenowych i meteorologicznych. Książka jest adresowana przede wszystkim do nauczycieli geografii i przyrody, uczniów zainteresowanych tymi przedmiotami, a także do krajoznawców i turystów.


Liczba stron204
WydawcaUniwersytet Pedagogiczny Kraków
ISBN-13978-83-7271-744-3
Język publikacjipolski
Informacja o sprzedawcyePWN sp. z o.o.

INNE EBOOKI AUTORA

Ciekawe propozycje

Spis treści

  Wstęp    7
  
  1. Obserwacje ciał niebieskich    11
  1.1. Źródła informacji do obserwacji ciał niebieskich    11
  1.2. Przyrządy do obserwacji ciał niebieskich    12
  1.3. Wpływ atmosfery na obserwacje ciał niebieskich    13
  1.3.1. Scyntylacja    13
  1.3.2. Ekstynkcja    14
  1.3.3. Refrakcja    14
  1.4. Elementy orientacji na sferze niebieskiej    15
  1.4.1. Pion    15
  1.4.2. Horyzont    16
  1.4.3. Widnokrąg    18
  1.4.4. Wyznaczanie południka    19
  1.5. Dzienne obserwacje sfery niebieskiej    21
  1.5.1. Pomiar wysokość Słońca    22
  1.5.2. Pomiar azymutu Słońca    23
  1.5.3. Zegar słoneczny    23
  1.5.4. Teleskopowe obserwacje Słońca    29
  1.6. Nocne obserwacje sfery niebieskiej    32
  1.6.1. Obserwacje gwiazdozbiorów    32
  1.6.2. Obserwacje gwiazd    35
  1.6.3. Ciała Układu Słonecznego    36
  1.7. Uwagi o realizacji szkolnych obserwacji sfery niebieskiej    40
  
  2. Pomiary terenowe    42
  2.1. Pomiary azymutu    42
  2.1.1. Wyznaczenie kierunków na widnokręgu    42
  2.1.2. Pomiar azymutu    44
  2.1.3. Wyznaczanie kąta prostego    45
  2.2. Pomiary odległości    46
  2.2.1. Pomiar taśmą mierniczą    46
  2.2.2. Pomiar dalmierzem laserowym    46
  2.2.3. Pomiar cyrklem mierniczym    47
  2.2.4. Pomiar odległości do punktu niedostępnego    47
  2.2.5. Pomiar krokami    48
  2.2.6. Oszacowanie odległości    48
  2.3. Pomiary wysokości    49
  2.3.1. Pomiar niwelacyjny    49
  2.3.2. Pomiar za pomocą długości cienia    50
  2.3.3. Pomiar wysokości za pomocą nachylenia    51
  2.4. Pomiary nachylenia    52
  2.5. Wykonanie szkicu topograficznego    52
  2.6. Orientowanie się w terenie bez mapy    55
  2.6.1. Wyznaczenie kierunków i kierunków kardynalnych    55
  2.6.2. Określenie miejsca postoju    55
  2.6.3. Wyznaczenie kierunku dalszego działania    55
  2.7. Orientowanie się w terenie za pomocą mapy    55
  2.7.1. Orientowanie mapy    56
  2.7.2. Ustalenie miejsca postoju    57
  2.7.3. Wyznaczenie kierunku dalszego działania, nanoszenie obiektów    60
  2.8. Uwagi o wykonaniu pomiarów szkolnych    60
  
  3. Obserwacje i pomiary meteorologiczne    61
  3.1. Cechy powietrza    61
  3.1.1. Temperatura    61
  3.1.2. Ciśnienie    62
  3.1.3. Wilgotność powietrza    62
  3.1.4. Przejrzystość powietrza    63
  3.2. Zjawiska atmosferyczne    64
  3.2.1. Wiatr    64
  3.2.2. Parowanie    67
  3.2.3. Zachmurzenie    67
  3.2.4. Opady    72
  3.2.5. Pokrywa śnieżna    75
  3.2.6. Zjawiska optyczne    76
  3.3. Kalendarz meteorologiczny    78
  3.4. Prognozowanie pogody    81
  3.5. Uwagi o szkolnych obserwacjach meteorologicznych    85
  
  4. Obserwacje skał    87
  4.1. Opis i oznaczanie minerałów    88
  4.2. Opis skał    92
  4.2.1. Cechy litologiczne    92
  4.2.2. Tektonika    97
  4.3. Skamieniałości    99
  4.4. Klasyfikacja skał    99
  4.5. Szkic odkrywki    102
  4.6. Obserwacje aktualistyczne    103
  4.7. Wykonywanie szkicu geologicznego    103
  
  5. Obserwacje rzeźby terenu    105
  5.1. Morfografia i morfometria form    106
  5.1.1. Wyodrębnienie form    106
  5.1.2. Klasyfikacja form    106
  5.2. Stosunek form do budowy geologicznej    109
  5.3. Datowanie form    110
  5.4. Etapy rozwoju formy    111
  5.5. Formy elementarne i formy złożone    112
  5.6. Zespoły form    113
  5.6.1. Formy na brzegu morza    113
  5.6.2. Rzeźba eoliczna    114
  5.6.3. Rzeźba glacjalna i fluwioglacjalna    115
  5.7. Uwagi o uczniowskich obserwacjach rzeźby    116
  
  6. Obserwacje wody    119
  6.1. Fizyczne i chemiczne cechy wody    119
  6.2. Zjawiska na powierzchni wody    121
  6.2.1. Zjawiska lodowe    121
  6.2.2. Inne obiekty i zjawiska na powierzchni wody    122
  6.3. Wody gruntowe    123
  6.4. Wypływy wody gruntowej    124
  6.5. Cieki    128
  6.6. Badanie bagien i mokradeł    133
  6.7. Badanie jezior    133
  6.8. Morze    135
  6.9. Uwagi o szkolnych obserwacjach wód    136
  
  7. Obserwacje gleb    137
  7.1. Położenie odkrywki    137
  7.2. Opis profilu glebowego    137
  7.2.1. Miąższość    139
  7.2.2. Przejście    139
  7.2.3. Skład mechaniczny    139
  7.2.4. Barwa    142
  7.2.5. Struktura    143
  7.2.6. Układ gleby    143
  7.2.7. Zawartość węglanu wapnia    144
  7.2.8. Odczyn    144
  7.2.9. Konkrecje    146
  7.2.10. Oglejenie    147
  7.3. Zaklasyfikowanie poziomów    147
  7.4. Zaklasyfikowanie gleby    150
  7.4.1. Nazwy poziomów i gleb    152
  7.5. Wykonywanie mapy gleb    153
  7.6. Uwagi o realizacji szkolnych obserwacji gleb    155
  
  8. Obserwacje szaty roślinnej    156
  8.1. Warunki siedliskowe    157
  8.2. Postaci życiowe roślin    157
  8.3. Warstwy szaty roślinnej    158
  8.4. Formacje    159
  8.5. Uwagi o obserwacjach szaty roślinnej    166
  
  9. Obserwacje zwierząt    167
  9.1. Obserwacje ssaków    168
  9.2. Obserwacje ptaków    169
  9.3. Obserwacje gadów    173
  9.4. Obserwacje płazów    174
  9.5. Obserwacje ryb    174
  9.6. Obserwacje bezkręgowców    175
  
  10. Dobór i waloryzacja obiektów dydaktycznych    177
  10.1. Obiekty dydaktyczne    177
  10.2. Waloryzacja obiektów dydaktycznych    178
  10.2.1. Położenie obiektu    178
  10.2.2. Reprezentatywność    179
  10.2.3. Informacje o obiekcie i ogólne    180
  10.2.4. Warunki bezpieczeństwa    180
  
  11. Realizacja obserwacji i pomiarów szkolnych    181
  11.1. Charakterystyka obserwacji i pomiarów szkolnych    181
  11.2. Rola nauczyciela w przygotowaniu i prowadzeniu obserwacji    181
  11.2.1. Dobór celu i zakresu obserwacji    182
  11.2.2. Postawienie zadania obserwacyjnego    182
  11.2.3. Przygotowanie miejsca i przebiegu obserwacji    182
  11.2.4. Kierowanie obserwacjami    183
  11.2.5. Warunki skuteczności obserwacji    183
  11.2.6. Wykorzystanie, interpretacja wyników    184
  11.3. Rola internetu w prowadzeniu obserwacji    184
  11.4. Zakończenie    185
  
  Literatura    186
  Spis rycin    195
  Spis tabel    199
RozwińZwiń
W celu zapewnienia wysokiej jakości świadczonych przez nas usług, nasz portal internetowy wykorzystuje informacje przechowywane w przeglądarce internetowej w formie tzw. „cookies”. Poruszając się po naszej stronie internetowej wyrażasz zgodę na wykorzystywanie przez nas „cookies”. Informacje o przechowywaniu „cookies”, warunkach ich przechowywania i uzyskiwania dostępu do nich znajdują się w Regulaminie.

Nie pokazuj więcej tego powiadomienia