EBOOKI WYDAWCY
-20%
Format:
pdf, ibuk
Monograficzne opracowanie problemu opóźnionego wkraczania w dorosłość.
Rok wydania | 2012 |
---|---|
Liczba stron | 162 |
Kategoria | Psychologia rozwoju człowieka |
Wydawca | Wydawnictwo Uniwersytetu Kardynała Stefana Wyszyńskiego |
ISBN-13 | 978-83-7072-814-4 |
Język publikacji | polski |
Informacja o sprzedawcy | ePWN sp. z o.o. |
EBOOKI WYDAWCY
POLECAMY
Ciekawe propozycje
Spis treści
Od Redaktorów | 9 |
Rozdział I. Społeczno-kulturowy kontekst wchodzenia w dorosłość | 13 |
Streszczenie | 13 |
1. Wchodzenie w dorosłość w społeczeństwie tradycyjnym | 14 |
1.1. Cechy społeczeństwa tradycyjnego | 14 |
1.2. Model socjalizacji tradycyjnej | 15 |
1.3. Rytuał inicjacyjny jako sposób przekraczania progu dorosłości | 16 |
2. Wchodzenie w dorosłość w społeczeństwie potradycyjnym | 18 |
2.1. Cechy społeczeństwa potradycyjnego (przemysłowego i poprzemysłowego) | 18 |
2.2. Model socjalizacji potradycyjnej | 23 |
2.3. Moratorium psychospołeczne jako sposób wchodzenia w dorosłość | 25 |
3. Fenomen wydłużania się moratorium – główne przejawy | 29 |
3.1. Odraczanie zobowiązań partnerskich, rodzinnych i rodzicielskich | 30 |
3.2. Wydłużanie się okresu przygotowania zawodowego | 36 |
4. Podsumowanie | 39 |
Rozdział II. Stająca się dorosłość według Jeffreya J. Arnetta | 40 |
Streszczenie | 40 |
1. Wprowadzenie | 40 |
2. Cechy dystynktywne stającej się dorosłości | 41 |
2.1. Poszukiwanie własnej tożsamości | 42 |
2.2. Brak stabilności | 45 |
2.3. Skupienie na sobie | 48 |
2.4. Poczucie „bycia pomiędzy” | 49 |
2.5. Poczucie posiadania wielu możliwości | 50 |
3. Kulturowy kontekst ukształtowania się stającej się dorosłości | 52 |
4. Koncepcja stającej się dorosłości a klasyczne teorie rozwoju | 54 |
Rozdział III. Krytyka koncepcji stającej się dorosłości Arnetta | 59 |
Streszczenie | 59 |
1. Wprowadzenie | 59 |
2. Czy koncepcja Arnetta wnosi nową wiedzę do psychologii? | 61 |
3. Czy stająca się dorosłość jest nowym stadium rozwojowym? | 64 |
4. Krytyczne spojrzenie na cechy dystynktywne stającej się dorosłości | 75 |
4.1. Wiek eksplorowania tożsamości | 76 |
4.2. Eksplorowanie tożsamości a proces indywidualizacji | 78 |
4.3. Wiek niestabilności | 79 |
5. Zastrzeżenia metodologiczne | 82 |
6. Ku nowej definicji dorosłości i jej wyznaczników | 84 |
7. Podsumowanie | 91 |
Rozdział IV. Znaczenie struktury życia społecznego w procesie stawania się dorosłym | 93 |
Streszczenie | 93 |
1. Wprowadzenie | 93 |
2. Ku społecznej anomii: normy społeczne a indywidualizacja | 95 |
3. Tradycyjne versus nowe drogi wchodzenia w dorosłość. Uwarunkowania socjoekonomiczne | 100 |
4. Rola rodziny | 106 |
5. Znaczenie systemu edukacji | 109 |
6. Wpływ polityki instytucjonalnej i rządowej na dynamikę stawania się dorosłym | 112 |
7. Znaczenie czynników ekonomicznych | 120 |
8. Podsumowanie | 122 |
Rozdział V. Alternatywne spojrzenie na dorosłość i rozwój w biegu życia | 125 |
Streszczenie | 125 |
1. Wprowadzenie | 125 |
2. Koncepcja biograficznych ścieżek życia Johna Bynnera | 129 |
3. Koncepcja dynamicznych systemów interakcyjnych Marion Kloep i Leo Hendry’ego | 134 |
4. Podsumowanie | 146 |
Literatura przywołana | 150 |