Dramatyczna teoria literatury. Zarys problematyki

Dramatyczna teoria literatury. Zarys problematyki

1 opinia

Format:

ibuk

WYBIERZ RODZAJ DOSTĘPU

 

Dostęp online przez myIBUK

WYBIERZ DŁUGOŚĆ DOSTĘPU

6,15

Wypożycz na 24h i opłać sms-em

15,22

cena zawiera podatek VAT

ZAPŁAĆ SMS-EM

TA KSIĄŻKA JEST W ABONAMENCIE

Już od 19,90 zł miesięcznie za 5 ebooków!

WYBIERZ SWÓJ ABONAMENT

Monografia prezentująca najważniejsze współczesne propozycje filozoficzne i estetyczne poznawania literatury. Kolejne rozdziały książki konsekwentnie prowadzą do zbudowania podstaw nowej dyscypliny - dramatycznej teorii literatury. Refleksje teoretyczne zostały wpisane w interpretacje tekstów literackich. Autorka przenosi w przestrzeń swych wywodów cały "areopag" współczesnych uczonych, aby udowodnić, że utwory literackie, interpretacje estetyków, krytyków sztuki i literaturoznawców współtworzą koncepcję dramatycznego dyskursu w sztuce.


Liczba stron230
WydawcaWydawnictwo Naukowe Uniwersytetu im. Adama Mickiewicza
ISBN-13978-83-232-2024-4
Numer wydania1
Język publikacjipolski
Informacja o sprzedawcyRavelo Sp. z o.o.

Ciekawe propozycje

Spis treści

  Wstęp. Pisanie jako dramatyzacja     7
  
  Rozdział I. Dramatyczna teoria i estetyka antybinarna     19
  Dramatyczna teoria czy dramat teorii?     19
  
  Rozdział II. Doświadczenie dramatyczne a estetyka performatywna     26
  
  Rozdział III. Dekonstrukcja jako problem estetyki (na przykładzie
  dramatycznego dyskursu Jacques’a Derridy)     46
  Piękna książka – piękna dekonstrukcja     46
  Teatr i dekonstrukcja (sceno-grafie i przestrzenie liminalne)     49
  Zawieszenie ramy, głosu i przedstawienia     57
  
  Rozdział IV. Estetyka sceny Wyspiańskiego (szkic do estetyki, szkic do sceny)     60
  Od labiryntu do kłącza     60
  Stojąc w katedrze – stojąc na scenie     66
  Wyspiański – artysta „światów możliwych”     71
  
  Rozdział V. Narracyjne i dramatyczne ujęcia przestrzeni w dramacie XX wieku     80
  Od przestrzeni mimetycznej do przestrzeni performatywnej     80
  Droga w dramacie – drogi dramatu     88
  
  Rozdział VI. Dramat i teatr absurdu w kontekście estetyki antybinarnej i performatywnej     97
  Teatr absurdu w kontekście absurdu     99
  Teatr absurdu Arystofanesa i Derridy     103
  Absurd, tragedia, teatr i ciało     107
  Od fragmentu do powtórzenia – re:start     111
  Teatr absurdu – układ poznawczy (reprezentacji) czy performatywny (kreacji)?     115
  
  Rozdział VII. Dyskurs performatywny w literaturoznawstwie     122
  
  Rozdział VIII. Świat jako performance     148
  Od teatru przedstawienia do teatru powtórzenia     151
  Od zniszczenia do zmęczenia     157
  Od performance’u do estetyki performatywnej     161
  
  Rozdział IX. Dyskurs dramatyczny w twórczości Tadeusza Rożewicza     165
  
  Rozdział X. Dramatyczna koncepcja literaturoznawczej interpretacji     176
  Rozrzucenie dramatu     176
  Chodząc po tekstach     183
  
  Rozdział XI. Dramatyczna teoria literatury wobec problemów wizualności     189
  
  Rozdział XII. Światło jako metafora epistemologiczna     196
  Stan światła – stan świata     196
  Światło niejasne – wiedza niepewna     207
  Światłocień interpretacji     210
  Zakończenie. Czytanie jako od(roz)grywanie     214
  
  Nota bibliograficzna     219
  Indeks     221
  Dramatic theory of literature. Outline of problems (Summary)     227
RozwińZwiń
W celu zapewnienia wysokiej jakości świadczonych przez nas usług, nasz portal internetowy wykorzystuje informacje przechowywane w przeglądarce internetowej w formie tzw. „cookies”. Poruszając się po naszej stronie internetowej wyrażasz zgodę na wykorzystywanie przez nas „cookies”. Informacje o przechowywaniu „cookies”, warunkach ich przechowywania i uzyskiwania dostępu do nich znajdują się w Regulaminie.

Nie pokazuj więcej tego powiadomienia