INNE EBOOKI AUTORA
Autor:
Format:
ibuk
Niniejsza praca traktuje o warunkach, okolicznościach, czynnikach kształtujących oraz o przebiegu internacjonalizacji polskich przedsiębiorstw zajmujących się drogowymi przewozami towarowymi w ruchu międzynarodowym w okresie od 1958 r., czyli od momentu rozpoczęcia działalności przez pierwsze takie przedsiębiorstwo. Książka składa się z pięciu rozdziałów. Omówiono w nich kryteria podziału transportu, zdefiniowano pojęcia, przedstawiono regulacje prawne, obszernie omówiono zjawisko internacjonalizacji, szczególnie realizowanej przez polskie przedsiębiorstwa międzynarodowego drogowego transportu ładunków.
Rok wydania | 2012 |
---|---|
Liczba stron | 514 |
Kategoria | Publikacje darmowe |
Wydawca | Wydawnictwo Uniwersytetu Ekonomicznego we Wrocławiu |
ISBN-13 | 978-83-7695-266-6 |
Język publikacji | polski |
Informacja o sprzedawcy | ePWN sp. z o.o. |
INNE EBOOKI AUTORA
EBOOKI WYDAWCY
POLECAMY
Ciekawe propozycje
Spis treści
Wstęp | 9 |
1. Transport, jego znaczenie w gospodarce oraz otoczenie prawne | 21 |
1.1. Zdefiniowanie transportu | 21 |
1.2. Kryteria podziału transportu | 28 |
1.3. Ekonomiczne cechy transportu | 32 |
1.4. Funkcje i znaczenie transportu dla gospodarki | 38 |
1.4.1. Funkcje transportu | 38 |
1.4.2. Implikacje ekonomicznego znaczenia transportu | 50 |
1.5. Transport w handlu międzynarodowym i transport w handlu zagranicznym | 55 |
1.6. Towarowy transport samochodowy | 64 |
1.6.1. Pozycja towarowego transportu samochodowego w Europie | 64 |
1.6.2. Przyczyny sukcesu transportu samochodowego | 70 |
1.6.3. Przedsiębiorstwo transportowe i przedsiębiorstwo transportu międzynarodowego | 76 |
1.6.4. Kryteria podziału przedsiębiorstw transportowych | 84 |
1.6.5. Pojęcie taboru samochodowego i jego rodzaje | 87 |
1.6.6. Pojęcie floty i pojazdu flotowego | 89 |
1.6.7. Strategia taborowa i strategia flotowa | 93 |
1. 7. Regulacje prawne dotyczące międzynarodowego drogowego transportu ładunków | 95 |
1.7.1. Znaczenie systemu prawnego | 95 |
1.7.2. Organizacje międzynarodowe | 96 |
1.7.3. Konwencje międzynarodowe | 98 |
1.7.4. Regulacje Europejskiej Wspólnoty Gospodarczej i Unii Europejskiej oraz polityka ugrupowania w zakresie transportu samochodowego | 107 |
1.7.5. Umowy dwustronne | 129 |
2. Internacjonalizacja przedsiębiorstw międzynarodowego drogowego transportu ładunków | 131 |
2.1. Zdefiniowane pojęcia internacjonalizacji | 131 |
2.2. Poglądy, teorie i hipotezy na temat internacjonalizacji | 134 |
2.3. Specyfika internacjonalizacji przedsiębiorstw międzynarodowego drogowego transportu ładunków | 138 |
2.4. Czynniki internacjonalizacji przedsiębiorstw międzynarodowego drogowego transportu ładunków | 154 |
2.5. Motywy internacjonalizacji przedsiębiorstw międzynarodowego drogowego transportu ładunków | 161 |
2.5.1. Motyw obniżki kosztów | 164 |
2.5.2. Motyw zbytu | 169 |
2.5.3. Motyw pozyskania zasobów | 173 |
2.5.4. Motyw ochrony środowiska | 184 |
2.5.5. Motyw polityczny | 187 |
2.6. Strategie internacjonalizacji | 194 |
3. Przebieg procesu internacjonalizacji | 206 |
3.1. Internacjonalizacja przewozów | 206 |
3.2. Internacjonalizacja reprezentacji | 211 |
3.2.1. Przewozy wykonywane na zlecenie bezpośrednich zleceniodawców | 212 |
3.2.2. Niezależni pośrednicy i ich rola | 213 |
3.3. Formy internacjonalizacji | 236 |
3.3.1. Eksport i import | 238 |
3.3.2. Franczyza | 239 |
3.3.3. Spółki joint-venture | 246 |
3.3.4. Działalność za granicą prowadzona samodzielnie | 250 |
3.3.5. Fuzje | 254 |
3.3.6. Alianse strategiczne | 261 |
3.3.7. Międzynarodowe przedsiębiorstwo międzynarodowego drogowego transportu ładunków | 266 |
3.3.8. Elementy wpływające na wybór sfery i formy internacjonalizacji | 269 |
3.4. Etapy internacjonalizacji | 273 |
3.5. Zakupy taboru importowanego w strategii taborowej międzynarodowego drogowego przewoźnika ładunków | 280 |
3.6. Wskaźniki i profile umiędzynarodowienia przedsiębiorstw transportowych | 287 |
4. Funkcjonowanie polskich przedsiębiorstw międzynarodowego drogowego transportu ładunków | 289 |
4.1. Ustawodawstwo krajowe dotyczące międzynarodowego drogowego transportu ładunków | 289 |
4.1.1. Okres do 1989 roku | 289 |
4.1.2. Okres od 1989 roku | 291 |
4.2. Ustawodawstwo krajowe odnoszące się do inwestycji zagranicznych | 297 |
4.3. Działalność przedsiębiorstw w poszczególnych okresach | 299 |
4.3.1. Okres do 1989 roku | 299 |
4.3.2. Okres po 1989 roku | |
5. Polskie przedsiębiorstwa międzynarodowego drogowego transportu ładunków i ich internacjonalizacja | 354 |
5.1. Okres do 1989 roku | 354 |
5.1.1. Internacjonalizacja przewozów | 354 |
5.1.2. Internacjonalizacja reprezentacji | 371 |
5.1.3. Internacjonalizacja w obszarze strategii taborowej | 376 |
5.1.4. Czynniki wspomagające i bariery internacjonalizacji | 384 |
5.2. Okres po 1989 roku | 390 |
5.2.1. Internacjonalizacja przewozów | 390 |
5.2.2. Internacjonalizacja reprezentacji | 402 |
5.2.3. Internacjonalizacja strategii taborowej | 420 |
5.2.4. Czynniki wspomagające oraz bariery internacjonalizacji | 429 |
5.3. Modele internacjonalizacji polskich przedsiębiorstw międzynarodowego drogowego transportu ładunków | 432 |
5.3.1. Modele internacjonalizacji do 1989 roku | 432 |
5.3.2. Model internacjonalizacji po 1989 roku | 436 |
5.3.3. Porównanie obu modeli | 439 |
5.4. Formułowanie strategii internacjonalizacji polskich przedsiębiorstw międzynarodowego drogowego transportu ładunków | 440 |
Zakończenie | 472 |
Literatura | 485 |
Spis tabel | 503 |
Summary | 505 |