Etnografia stylu życia kultury dorosłych torunian z zaburzeniami rozwoju

-20%

Etnografia stylu życia kultury dorosłych torunian z zaburzeniami rozwoju

1 opinia

Format:

pdf, ibuk

DODAJ DO ABONAMENTU

WYBIERZ RODZAJ DOSTĘPU

27,00  33,75

Format: pdf

 

Dostęp online przez myIBUK

WYBIERZ DŁUGOŚĆ DOSTĘPU

6,15

Wypożycz na 24h i opłać sms-em

27,0033,75

cena zawiera podatek VAT

ZAPŁAĆ SMS-EM

TA KSIĄŻKA JEST W ABONAMENCIE

Już od 19,90 zł miesięcznie za 5 ebooków!

WYBIERZ SWÓJ ABONAMENT

Niniejsza książka, zatytułowana Etnografia stylu życia kultury dorosłych torunian z zaburzeniami rozwoju, stanowi kwintesencję całokształtu mojej pracy naukowo-badawczej, prowadzonej intensywnie w latach 2007–2010. Obejmuje, w jednakowym stopniu, zarówno empiryczne eksploracje terenowe, badania etnograficzne, jak i opracowanie teoretyczne. Badania naukowe, na których oparta jest książka, prowadziłam w ramach grantu MNiSW nr 0795/B/H03/2007/33 w latach 2007–2009 (2010) pt. „Etnograficzne studium obrazu świata i siebie w interpretacji dorosłych torunian z zaburzeniami rozwoju”.
W niniejszej książce skoncentrowałam się na badaniach należących do kulturowego modelu konceptualizowania niepełnosprawności oraz konsekwencji tegoż. Kultura niepełnosprawności, badania pochodzące z tradycji antropologii symbolicznej są soczewką, przez którą oglądam rzeczywistość badawczą i teoretyczną niepełnosprawności. Mimo to przywołuję rozwojowy model badań człowieka w rozdziale trzecim, aby dookreślić podmiot mojego zainteresowania naukowo-badawczego w perspektywie funkcji i dysfunkcji. Opieram się na klasyfikacjach i typologiach wyłącznie w celu dookreślenia właściwości kultury stanowiącej moje zainteresowanie naukowe oraz wskazania podstawy, na jakiej owa przynależność do miejsca w kulturze jest usankcjonowana. Opieram się na wskazaniu ewolucji poglądów naukowych dotyczących niepełnosprawności intelektualnej, wypracowanych przez psychologów klinicznych począwszy od początku XX wieku do chwili obecnej. Akcentuję jednocześnie wszystkie wątki kulturowe w ewolucji definicji zaburzeń rozwoju i/lub niepełnosprawności intelektualnej na świecie i w Polsce.
Z Autoetnograficznego wprowadzenia


Liczba stron366
WydawcaWydawnictwo Naukowe Uniwersytetu Mikołaja Kopernika
ISBN-13978-83-231-2912-7
Język publikacjipolski
Informacja o sprzedawcyePWN sp. z o.o.

Ciekawe propozycje

Spis treści

  Autoetnograficzne wprowadzenie /    9
  
  CZĘŚĆ I: Styl życia w świetle literatury
  Rozdział 1. Styl życia /    25
  1.1. Styl życia w ujęciu Alfreda Adlera, Maxa Webera i Alfreda L. Kroebera – definiowanie pola
  problemowego /    25
  1.2. Styl życia w ujęciu psychologicznym, socjologicznym i antropologicznym XX i XXI wieku /    32
  1.3. Styl życia w badaniach psychologicznych, socjologicznych, antropologicznych oraz pedagogicznych XX i
  XXI wieku /    51
  1.3.1. Styl życia w dotychczasowych badaniach osób dorosłych z niepełnosprawnością /    62
  CZĘŚĆ II: Badania własne
  Rozdział 2. Metodologia badań /    91
  Wprowadzenie /    91
  2.1. Założenia koncepcyjne badań /    101
  2.1.1. Cel ogólny /    108
  2.2. Metoda /    120
  2.2.1. Procedura badawcza /    123
  2.2.2. Wywiady etnograficzne /    126
  2.2.3. E tyka gromadzenia danych /    131
  2.3. Próba celowa /    132
  2.3.1. Trudności podczas gromadzenia danych w kulturze dorosłych torunian z zaburzeniami rozwoju /    137
  2.4. Analizy wywiadów etnograficznych i danych obserwacyjnych /    140
  2.4.1. Analiza dziedzin /    140
  2.4.2. Odkrywanie tematów kulturowych /    142
  2.5. Wiarygodność badań i triangulacja /    145
  2.6. Ograniczenia badań /    148
  Rozdział 3. Styl życia kultury dorosłych torunian z zaburzeniami
  rozwoju – wyniki badań etnograficznych /    153
  Wprowadzenie /    153
  3.1. Analiza deskryptywna dziedzin obrazu świata, obrazu siebie i stylu życia /    159
  3.1.1. DZIEDZINA I – OBRAZ ŚWIATA /    165
  3.1.1.1. Świat jako przyroda /    166
  3.1.1.2. Świat jako ludzie /    167
  3.1.1.3. Świat jako przestrzeń duchowa /    168
  3.1.1.4. Świat jako wartości /    169
  3.1.1.5. Świat jako poznanie /    171
  3.1.1.6. Świat jako miejsce /    171
  3.1.1.6.1. Toruń jako miejsce /    172
  3.1.1.7. Świat jako życie / STYL ŻYCIA /    176
  3.1.1.7.1. Styl życia / praca /    180
  3.1.1.7.2. Styl życia / rekreacja od poniedziałku do piątku /    189
  3.1.1.7.3. Styl życia w soboty i niedziele /    198
  3.1.1.7.4. Styl życia / wizyty na cmentarzu w niedzielę /    203
  3.1.1.7.5. Styl życia / życie we wspólnocie Kościoła /    204
  3.1.1.7.6. Styl życia jako UCZENIE SIĘ wzorów życia, obyczajów, rytuałów źródeł /    209
  3.1.1.7.6.1. Uczenie się w rodzinie /    210
  3.1.1.7.6.2. Uczenie się w Kościele /    219
  3.1.1.7.6.3. Spotkania towarzyskie, więzi intymne i pogaduchy /    220
  3.1.1.7.6.4. Uczenie się podczas imprez kulturalnych i sportowych /    223
  3.1.1.7.6.5. Uczenie się w obiektach kultury, bibliotekach, muzeach /    223
  3.1.1.7.6.6. Uczenie się w pracy /    224
  3.1.1.7.6.7. Uczenie się dzięki mediom – telewizji – radiu – prasie – Internetowi /    233
  3.1.1.7.6.8. Uczenie się niepełnosprawności /    238
  3.1.1.8. Świat jako zainteresowania /    239
  3.1.1.9. Świat jako wydarzenia /    239
  3.1.1.10. Świat jako „nie wiem” /    240
  3.1.2. DZIEDZINA II – OBRAZ SIEBIE /    241
  3.1.2.1. Obraz siebie – cechy fizyczne / cechy wyglądu /    241
  3.1.2.2. Obraz siebie – cechy psychiczne / cechy charakteru /    242
  3.1.2.3. Obraz siebie / umiejętności /    246
  3.1.2.4. Inne /    248
  3.1.2.5. Ważne w życiu / wartości /    248
  3.1.2.6. Marzenia /    254
  3.1.2.6.1. Obraz siebie w roli matki / ojca w marzeniach i rzeczywistości /    259
  3.1.2.6.2. Wymarzony mężczyzna dla mnie /    261
  3.1.2.6.3. Wymarzona kobieta dla mnie /    264
  3.1.2.6.4. Wymarzona praca dla mnie /    267
  Podsumowanie /    269
  Rozdział 4. „Życie czyimś planem na życie” – etnografia stylu życia
  kultury dorosłych torunian z zaburzeniami rozwoju /    271
  4.1. Dziedzina I: ekspresja kultury /    273
  4.1.1. Czas /    273
  4.1.2. Wydarzenia, aktywność, rytuały /    276
  4.1.3. Wiedza kulturowa i język /    277
  4.2. Dziedzina II: wartości kultury /    300
  4.2.1. Wartości osobiste /    300
  4.2.2. Wartości grupy – kultury dorosłych torunian z zaburzeniami rozwoju /    302
  4.2.3. Tabu /    305
  4.3. Wnioski do teorii habilitacji kulturowej osób dorosłych z zaburzeniami rozwoju /    308
  4.4. Wnioski do praktyki wsparcia dorosłych torunian z zaburzeniami rozwoju /    315
  
  Zakończenie /    319
  Bibliografia /    323
  Aneks /    357
  Ethnography of the lifestyle of the culture of adults with disability living in Toruń (summary) /    361
RozwińZwiń
W celu zapewnienia wysokiej jakości świadczonych przez nas usług, nasz portal internetowy wykorzystuje informacje przechowywane w przeglądarce internetowej w formie tzw. „cookies”. Poruszając się po naszej stronie internetowej wyrażasz zgodę na wykorzystywanie przez nas „cookies”. Informacje o przechowywaniu „cookies”, warunkach ich przechowywania i uzyskiwania dostępu do nich znajdują się w Regulaminie.

Nie pokazuj więcej tego powiadomienia