INNE EBOOKI AUTORA
-22%
Autor:
Wydawca:
Format:
pdf, ibuk
Nie jest to książka o odmienności Hiszpanii, ale o odmienności etnicznej w obrębie Hiszpanii, dotyczy wielokulturowości tego kraju, zarówno dawnej, jak i dzisiejszej. Wprowadzając jako alternatywne wobec „wielokulturowości” pojęcia „transkulturowości” oraz „interkulturowości”, autorka proponuje wziąć w nawias ujęcia substancjalizujące grupy społeczne. Tym samym podkreśla znaczenie interakcji międzygrupowych oraz wzajemnego przenikania się kultur.
Umieszczając problematykę Hiszpanii w szerszym kontekście, autorka podejmuje kluczowe dla dzisiejszej Europy zagadnienia teoretyczne, ideowe, a także praktyczne. Bardzo dobrze wprowadza polskiego czytelnika w socjologiczne i antropologiczne interpretacje świata.
prof. dr hab. Janusz Mucha
Rok wydania | 2012 |
---|---|
Liczba stron | 318 |
Kategoria | Antropologia kulturowa |
Wydawca | Wydawnictwo Naukowe Scholar |
ISBN-13 | 978-83-7383-557-3 |
Język publikacji | polski |
Informacja o sprzedawcy | ePWN sp. z o.o. |
INNE EBOOKI AUTORA
POLECAMY
Ciekawe propozycje
Spis treści
Wprowadzenie | 9 |
Część I. Wielokulturowości upolitycznione | |
Rozdział 1 ––––––––––––––––––––––––––––––––––––––––––––– | |
Utopia wielokulturowa, czyli jak się mają prawa mniejszości do prawczłowieka | 15 |
1. Negacja monokulturowości. Wspólna płaszczyzna odmiennych idei wielokulturowych | 18 |
2. Szafowanie terminem: skąd się biorą „wielokulturowości”? | 20 |
3. Prawa mniejszości versus prawa człowieka | 22 |
4. Dwie zasadnicze odmiany wielokulturowości | 23 |
Rozdział 2 ––––––––––––––––––––––––––––––––––––––––––––– | |
Co zrobić z wielokulturową utopią…, czyli o politycznych poszukiwaniach ideowej alternatywy | 40 |
1. Co postmodernista czyni z wielokulturowością? Parę słów o dekonstrukcji | 42 |
2. Transkulturowość. Obraz, słowo i zapotrzebowanie na nową narrację w sztuce | 43 |
3. Dlaczego nie kosmopolityzm? Mrzonka intelektualistów | 46 |
4. Interkulturowość. Alternatywa wobec postmodernistycznej dekonstrukcji | 49 |
Część II. Od substancji do konstrukcji | |
Rozdział 3 ––––––––––––––––––––––––––––––––––––––––––– | |
La hispanidad. Konstruowanie prymatu własnego świata | 59 |
1. Słaba nacjonalizacja | 62 |
2. La hispanidad i jej prymat cywilizacyjny. Kwestie terminologiczne | 65 |
3. Początki idei narodu oraz religia w służbie aktorów politycznych . | 68 |
4. Dyskontowanie ubóstwa symbolicznego. Elastyczność systemu | 69 |
5. „Już Rzym marzył o Hiszpanii”, czyli wynalezione tradycje narodowe | 71 |
6. Materialne warunki kształtowania nowych tożsamości zbiorowych | 73 |
7. Wykluczenie polityczne | 75 |
8. „Prawdziwi Hiszpanie”, czyli uproszczenie odniesień | 78 |
9. Moriscos i marranos. Zbiorowości poślednie moralnie w sferze działania | 81 |
Rozdział 4 ––––––––––––––––––––––––––––––––––––––––––––– | |
Od narodu do interkulturowości…. Współczesne wyobrażenia na temat życia zbiorowego wspołeczeństwie hiszpańskim | 86 |
1. Hiszpania postnarodowa | 87 |
2. „Naród” i jego współczesne orędzie | 90 |
3. „Nacjonalizm hiszpański” i „nacjonalizm peryferyjny”. Kwestie terminologiczne | 91 |
4. Naród obywatelski | 92 |
5. Sfery tabu. Dominacja, konfrontacja i asymilacja | 93 |
6. Wielokulturowe koncepcje ideowe w Hiszpanii i ich alternatywy | 94 |
Część III. Wielokulturowe desideratum a postawy wspołeczeństwie hiszpańskim | |
Rozdział 5 ––––––––––––––––––––––––––––––––––––––––––– | |
Imigracyjny charakter społeczeństwa hiszpańskiego | 103 |
1. Imigracja w wiekach minionych | 106 |
2. Od Hiszpanii emigranckiej do imigranckiej. Odwrócenie tendencji | 107 |
3. Hiszpania imigrancka. Etapy | 108 |
4. Szczegółowe dane. Skupiska imigrantów | 111 |
5. Imigracja jako kwestia legislacyjna | 113 |
6. Imigracja w centrum zmagań politycznych | 115 |
7. Hiszpania wielu kultur. Projekt społeczeństwa dialogu | 119 |
8. Hierarchizacja etniczna | 127 |
9. Ksenofobia, rasizm i wykluczenie społeczne w odbiorze imigrantów. Strategie asymilacyjne | 131 |
10. Dynamika imigrantów a animozje społeczne | 133 |
Rozdział 6 ––––––––––––––––––––––––––––––––––––––––––– | |
Imigracja i wielokulturowość jako kwestie zapalne wspołeczeństwie hiszpańskim | 137 |
I. Imigracja i wielokulturowość. Sondaże opinii na reprezentatywnej próbie Hiszpanów | 138 |
1. Liczba ludności napływowej w wyobrażeniach Hiszpanów | 138 |
2. Imigrant. Pierwsze skojarzenia | 139 |
3. Postawy wobec imigrantów w Hiszpanii. Prawa obywatelskie, świadczenia społeczne oraz rynek pracy | 139 |
4. Stosunek do imigrantów w Hiszpanii według zmiennych społeczno-demograficznych | 144 |
5. Opinie Hiszpanów na temat polityki imigracyjnej | 151 |
II. Młode pokolenie Hiszpanów wobec odmienności | 152 |
1. Stosunek młodzieży hiszpańskiej do obecności imigrantów w Hiszpanii | 154 |
2. Metoda i dobór próby | 160 |
3. Wyniki badań | 162 |
4. Wnioski i zakończenie | 171 |
Rozdział 7 ––––––––––––––––––––––––––––––––––––––––––––– | |
Islamofobia i antysemityzm?… Postawy wobec grup wyznaniowych wspołeczeństwie hiszpańskim | 172 |
1. Metoda i dobór próby | 174 |
2. Ogólna opinia na temat poszczególnych grup wyznaniowych | 175 |
3. „Sympatia/antypatia” wobec poszczególnych grup wyznaniowych | 177 |
4. Percepcja grup wyznaniowych jako „powodujących problemy w Hiszpanii” | 178 |
5. Percepcja grup wyznaniowych jako „powodujących problemy na świecie” | 180 |
6. Percepcja grup wyznaniowych jako „podobnych do nas” | 182 |
7. Postawy wobec grup wyznaniowych a charakterystyka społeczno-demograficzna respondentów | 183 |
8. Mit społeczeństwa wielu kultur, czyli problemy z odmiennością | 186 |
9. Wnioski i podsumowanie | 217 |
Rozdział 8 ––––––––––––––––––––––––––––––––––––––––––––– | |
Muzułmanie o neutralności państwa, demokracji i prawach człowieka…. Postawy imigrantówwhiszpańskim społeczeństwie wielokulturowym | 221 |
1. Szczegółowe dane | 223 |
2. Zróżnicowanie poglądów w świecie islamu | 224 |
3. Badania imigrantów wyznających islam w Hiszpanii | 230 |
Część IV. Cyberrasizm w wersji hiszpańskiej. Kumulacja niechęci wobec odmienności | |
Rozdział 9 ––––––––––––––––––––––––––––––––––––––––––––– | |
Litera prawa i słowo. Jak się oswaja współczesny rasizm | 241 |
1. Działania legislacyjne przeciw rasizmowi | 241 |
2. Przeciw idei supremacji, czyli europejski dyskurs równości | 243 |
3. Postawy rasistowskie a rasizm zorganizowany | 244 |
4. Rasizm i ksenofobia w sieci | 247 |
5. W jaki sposób rasista czerpie z Konstytucji Hiszpanii | 247 |
6. Rasizm wysublimowany. Przekaz afirmatywno-defensywny | 250 |
Rozdział 10 –––––––––––––––––––––––––––––––––––––––––– | |
Nuevorden, czyli o supremacji cywilizacyjnej wsieci | 253 |
1. Konstruowanie dumy z bycia białym | 255 |
2. Przeciwnicy białej rasy. Wróg czyha wszędzie | 257 |
3. Apoteoza narodowego socjalizmu poprzez kulturę i sztukę | 257 |
4. Manifest popularny | 258 |
5. Potencjał propagandowy | 264 |
6. „System nas nie chce”, czyli martyrologia Nowego Porządku | 269 |
7. Krzyż celtycki i moda | 270 |
Rozdział 11 –––––––––––––––––––––––––––––––––––––––––––– | |
Cyberrasizm wwersji kobiecej | 272 |
1. Rasizm i płeć. Zerwanie z kanonem badania dyskryminacji | 272 |
2. Supremacja białej rasy a moc ideowa macierzyństwa, czyli rasizm złagodzony | 273 |
3. „Córy Europy”. Przekaz rasistowski w wersji kobiecej | 274 |
Zakończenie | 285 |
Literatura cytowana | 287 |