INNE EBOOKI AUTORA
Autor:
Wydawca:
Format:
epub, mobi, ibuk
Najlepszy podręcznik wprowadzający w problematykę psychologii stresu Irena Heszen, ceniony ekspert w dziedzinie psychologii stresu, prowadzi nas przez krytyczny przegląd teorii stresu, analizę procesu radzenia sobie, jego efektywności, kosztów i konsekwencji. Przybliża kwestionariuszowe i alternatywne metody badania tych zagadnień, a także nowe wątki teoretyczne w badaniach nad stresem i radzeniem sobie. Treść podręcznika wzbogacona jest o bloki rozszerzające, biogramy najważniejszych postaci, wypowiedzi ekspertów. Trudniejsze problemy zilustrowano barwnymi przykładami. Naukę i utrwalanie wiedzy ułatwią pytania i problemy do dyskusji kończące każdy rozdział. Tak o stresie nie pisał jeszcze nikt. Profesor dr hab. Irena Heszen prowadziła badania naukowe jako kierownik zespołów badawczych w Akademii Medycznej w Warszawie, na Uniwersytecie Śląskim w Katowicach, na Uniwersytecie Warszawskim i w Szkole Wyższej Psychologii Społecznej, gdzie pracuje od 2003 roku. Jest członkiem Polskiego Towarzystwa Psychologicznego i międzynarodowych towarzystw naukowych, między innymi, International Society for Stress and Anxiety Research STAR. Opublikowała ponad 150 prac, w tym ponad 20 książek jako autor lub redaktor. Zainteresowania naukowe Autorki obejmują problematykę psychologii stresu i radzenie sobie, a ponadto podstawy psychologii zdrowia, psychologiczne aspekty relacji lekarz–pacjent oraz duchowość z perspektywy psychologicznej. W ostatnich latach prowadzi badania nad korzystnymi stronami stresu oraz źródłami emocji pozytywnych w sytuacji stresowej i ich znaczeniem dla przebiegu radzenia sobie.
Rok wydania | 2013 |
---|---|
Liczba stron | 384 |
Kategoria | Psychologia ogólna |
Wydawca | Wydawnictwo Naukowe PWN |
ISBN-13 | 978-83-01-17918-2 |
Numer wydania | 1 |
Język publikacji | polski |
Informacja o sprzedawcy | ePWN sp. z o.o. |
INNE EBOOKI AUTORA
EBOOKI WYDAWCY
POLECAMY
Ciekawe propozycje
Spis treści
Od autora | 9 |
Wprowadzenie | 13 |
Rozdział 1. Co to jest stres? Od klasycznych do współczesnych koncepcji stresu | 17 |
1.1. Ujęcia stresu w koncepcjach klasycznych i współczesnych | 22 |
1.1.1. Stres jako bodziec czy jako reakcja? | 22 |
1.1.2. Relacyjne ujęcia stresu w pracach psychologów polskich | 24 |
1.2. Lazarusa i Folkman poznawczo-transakcyjny paradygmat stresu i radzenia sobie | 27 |
1.3. Ocena modelu Lazarusa i Folkman w świetle teorii psychologicznej i badań empirycznych | 35 |
1.4. Hobfolla Teoria Zachowania Zasobów COR | 40 |
1.5. Porównanie poznawczo-transakcyjnego paradygmatu stresu i radzenia sobie Lazarusa i Folkman ze środowiskowym Modelem Zachowania Zasobów Hobfolla | 44 |
1.6. W stronę emocji pozytywnych; Folkman i Moskowitz rozwinięcie modelu Lazarusa | 48 |
Podsumowanie | 55 |
Rozdział 2. Jak pokonujemy stres? Radzenie sobie jako specyficzna forma aktywności w sytuacji stresowej | 59 |
2.1. Historyczne ujęcia radzenia sobie | 62 |
2.2. Wokół klasycznego ujęcia Lazarusa i Folkman – radzenie sobie jako proces | 63 |
2.3. Strategie radzenia sobie i propozycje ich klasyfikacji | 67 |
2.4. Co po Lazarusie? Nowe tendencje we współczesnych badaniach nad radzeniem sobie | 75 |
2.4.1. Nowe formy radzenia sobie w ujęciach współczesnych | 76 |
2.4.2. Wymiar czasowy i proaktywne radzenie sobie | 78 |
2.4.3. Regulacja emocji; wzbudzanie emocji pozytywnych | 83 |
2.5. Uwarunkowania radzenia sobie w paradygmacie interakcyjnym | 91 |
Podsumowanie | 93 |
Rozdział 3. Od czego zależy zachowanie wobec stresu? Właściwości podmiotu jako wyznaczniki procesu radzenia sobie | 95 |
3.1. Styl radzenia sobie jako specyficzny wyznacznik procesu radzenia sobie | 97 |
3.1.1. Konceptualizacja stylu radzenia sobie | 97 |
3.1.2. Rodzaje stylów radzenia sobie | 102 |
3.1.3. Styl radzenia sobie jako predyktor zachowania; problem dopasowania stosowanych strategii do stylu | 112 |
3.1.4. Perspektywy badań nad stylem radzenia sobie | 117 |
3.2. Ogólne właściwości podmiotu jako wyznaczniki radzenia sobie | 118 |
3.2.1. Temperament i jego znaczenie dla radzenia sobie | 118 |
3.2.1.1. Ogólna charakterystyka temperamentu i jego związków ze zjawiskami stresu | 118 |
3.2.1.2. Temperament a radzenie sobie – badania własne | 125 |
3.2.2. Osobowościowe uwarunkowania radzenia sobie | 132 |
Podsumowanie | 136 |
Rozdział 4. Od czego zależy zachowanie wobec stresu? Właściwości sytuacji jako wyznaczniki procesu radzenia sobie | 139 |
4.1. Przyczyny stresu – stresory | 141 |
4.1.1. Nasilenie stresora | 141 |
4.1.2. Przebieg wydarzenia stresowego w czasie | 145 |
4.1.3. Lokalizacja stresora | 146 |
4.1.4. Kontrolowalność źródła stresu | 148 |
4.1.5. Dziedzina stresu | 150 |
4.2. Wpływ właściwości stresora na przebieg radzenia sobie | 150 |
4.2.1. Czy bodziec niewywołujący reakcji stresowej można uznać za stresor? | 150 |
4.2.2. Kontrolowalność a strategie radzenia sobie | 153 |
4.2.3. Dziedziny i rodzaje wydarzeń stresowych | 157 |
Podsumowanie | 160 |
Rozdział 5. Jak badamy radzenie sobie? Podejście kwestionariuszowe | 167 |
5.1. Kwestionariusze do psychologicznego badania wydarzeń stresowych i ich oceny | 173 |
5.1.1. Kwestionariusz Zmian Życiowych KZŻ | 173 |
5.1.2. Kwestionariusz Samooceny Zysków i Strat | 176 |
5.1.3. Skala Odczuwanego Stresu PSS-10 | 179 |
5.1.4. Kwestionariusz Oceny Stresu KOS | 183 |
5.2. Kwestionariusze do badania radzenia sobie | 187 |
5.2.1. Kwestionariusz Radzenia Sobie w Sytuacjach Stresowych CISS | 188 |
5.2.2. Wielowymiarowy Inwentarz do Pomiaru Radzenia Sobie ze Stresem COPE | 192 |
5.2.3. Skala Stylu Behawioralnego MBSS i Skala Stylu Zachowania SSZ | 196 |
5.2.4. Kwestionariusz Sposobów Radzenia Sobie WCQ | 201 |
5.2.5. Kwestionariusz Reakcji na Codzienne Wydarzenia PCI | 204 |
5.2.6. Kwestionariusz Religijnego Radzenia Sobie ze Stresującym Zdarzeniem RCOPE | 206 |
Podsumowanie | 210 |
Rozdział 6. Jak badamy radzenie sobie? Metody alternatywne | 213 |
6.1. Iluzoryczność założeń kwestionariuszy samoopisowych | 214 |
6.1.1. Założenia dotyczące osoby badanej jako źródła informacji | 215 |
6.1.2. Założenia dotyczące kwestionariusza | 216 |
6.2. Propozycje alternatywnych metod badań w dziedzinie psychologii stresu | 217 |
6.2.1. Od danych retrospektywnych do oceny aktualnego zachowania | |
w naturalnym środowisku badanego | 218 |
6.2.3. Ewolucja wywiadu psychologicznego źródłem postępu w badaniach nad stresem i radzeniem sobie | 221 |
Podsumowanie | 227 |
Rozdział 7. Czy warto podejmować wysiłki w celu przezwyciężenia stresu? Efektywność i koszty radzenia sobie | 231 |
7.1. Efektywność radzenia sobie | 235 |
7.1.1. Efektywność radzenia sobie z uwzględnieniem różnych jego znaczeń | 236 |
7.1.2. Efektywność radzenia sobie oceniana z różnych perspektyw | 243 |
7.1.3. Efektywność radzenia sobie; ogólna ocena w świetle danych empirycznych | 244 |
7.2. Koszty i opłacalność radzenia sobie | 248 |
7.3. Jak skutecznie radzić sobie ze stresem? | 249 |
Podsumowanie | 252 |
Rozdział 8. Jak radzimy sobie ze stresem spowodowanym przez chorobę? | 255 |
8.1. Ogólna charakterystyka psychologiczna zmian w sytuacji człowieka w następstwie choroby – choroba jako źródło stresu | 256 |
8.2. Odzwierciedlenie choroby w procesach emocjonalnych i poznawczych | 260 |
8.2.1. Emocjonalne ustosunkowanie się do choroby i związanej z nią sytuacji | 260 |
8.2.2. Poznawcze odzwierciedlenie choroby – obraz własnej choroby i jego komponenty | 262 |
8.3. Zachowanie wobec własnej choroby i jego organizacja | 266 |
8.3.1. Radzenie sobie z emocjami | 266 |
8.3.1.1. Reakcja zaprzeczania chorobie | 267 |
8.3.1.2. Adaptacja poznawcza do zagrażających wydarzeń | 268 |
8.3.1.3. Ekspresja jako bezpośredni sposób radzenia sobie z emocjami | 269 |
8.3.1.4. Wzbudzanie i wzmacnianie emocji pozytywnych | 270 |
8.3.2. Instrumentalne radzenie sobie z chorobą: choroba jako zadanie | 272 |
8.4. Emocje a instrumentalne radzenie sobie z chorobą | 275 |
8.5. Różnice indywidualne w radzeniu sobie z chorobą; rola indywidualnego stylu radzenia sobie | 276 |
Podsumowanie | 280 |
Rozdział 9. Stres a zdrowie; negatywne skutki przewlekłego i poważnego stresu | 283 |
9.1. Stres, choroba i radzenie sobie – wzajemne związki | 288 |
9.2. Stres i emocje jako czynniki ryzyka zaburzeń w biopsychospołecznym modelu zdrowia i choroby | 288 |
9.3. Powstawanie chorób i dysfunkcji somatycznych w świetle badań nad psychologią stresu, prowadzonych w warunkach naturalnych | 292 |
9.3.1. Wydarzenia stresowe i ich subiektywne odzwierciedlenie a powstawanie i przebieg chorób | 292 |
9.3.2. Właściwości indywidualne stanowiące ryzyko zdrowotne w kontekście badań nad psychologią stresu | 295 |
9.4. Badania laboratoryjne nad zdrowotnymi skutkami stresu jako źródło wyjaśnień przyczynowo-skutkowych | 299 |
Podsumowanie | 305 |
Rozdział 10. Bezpośrednie i odległe korzyści ze stresu | 307 |
10.1. Proces i wynik radzenia sobie jako źródła korzyści ze stresujących wydarzeń życiowych | 309 |
10.2. Uwarunkowania odnoszenia korzyści z wydarzenia stresowego | 313 |
10.2.1. Czynniki tworzące kontekst radzenia sobie | 313 |
10.2.2. Właściwości indywidualne i konstelacje osobowościowe | 323 |
10.3. Rozwój osobisty jako odległe następstwo radzenia sobie z wydarzeniami stresowymi | 331 |
10.3.1. Teoria dezintegracji pozytywnej | 332 |
10.3.2. Wyzwanie-odporność psychiczna-wykorzystanie zasobów jako podstawowe składowe odzyskiwania zdrowia po traumie | 333 |
10.3.3. Wzrost potraumatyczny | 334 |
Podsumowanie | 342 |
Zakończenie | 345 |
Wykaz testów psychologicznych | 353 |
Bibliografia | 354 |
Indeks nazwisk | 373 |
Indeks rzeczowy | 379 |