Cmentarz i stół. Pogranicze prawoslawno-katolickie w Polsce i na Białorusi

-20%

Cmentarz i stół. Pogranicze prawoslawno-katolickie w Polsce i na Białorusi

Pogranicze prawosławno-katolickie w Polsce i na Białorusi

1 opinia

Format:

pdf, ibuk

DODAJ DO ABONAMENTU

WYBIERZ RODZAJ DOSTĘPU

25,88  32,35

Format: pdf

 

Dostęp online przez myIBUK

WYBIERZ DŁUGOŚĆ DOSTĘPU

6,15

Wypożycz na 24h i opłać sms-em

25,8832,35

cena zawiera podatek VAT

ZAPŁAĆ SMS-EM

TA KSIĄŻKA JEST W ABONAMENCIE

Już od 19,90 zł miesięcznie za 5 ebooków!

WYBIERZ SWÓJ ABONAMENT

Książka jest plonem długoterminowych badań etnograficznych prowadzonych w latach 1993-2001 we wsiach na pograniczu wyznaniowym w Polsce i na Białorusi. W centrum zainteresowania znalazły się tu dwa obszary życia społecznego lokujące się na granicy kultury i biologii - skupione wokół umierania i jedzenia - które przez swój bliski związek zarówno ze sferą sakralną, jak i codzienną doskonale ujawniają różne procesy tworzenia i neutralizowania symbolicznych granic między wyzwaniami i między wyznawcami.


Liczba stron332
WydawcaWydawnictwo Naukowe Uniwersytetu Mikołaja Kopernika
ISBN-13978-83-231-3012-3
Język publikacjipolski
Informacja o sprzedawcyRavelo Sp. z o.o.

INNE EBOOKI AUTORA

Ciekawe propozycje

Spis treści

  Podziękowania /    9
  Wstęp /    11
  Rozdział 1. Pojęcia, problemy badawcze, teren i metoda /    17
  Pogranicze, etniczność, wielokulturowość /    17
  Koncepcja kultury w kontekście pogranicza etniczno-kulturowego /    18
  Koncepcja etniczności w kontekście „kulturowej odrębności grup etnicznych” /    21
  Wielokulturowość obszarów pogranicza /    30
  Antropologia pogranicza /    37
  Tło społeczno-historyczne badanego terenu /    40
  Mityzacja rzeczywistości pogranicza /    40
  Wiadomości o miejscowościach /    46
  O metodzie pracy terenowej /    51
  Nawiązywanie „ludzkich” relacji /    53
  Rozmowa /    56
  Technologiczne „ekstensje” /    57
  Rozdział 2. Cmentarz i formy pamięci. O dynamice wyznaniowych granic /    63
  „Byliby groby, to by i pomnili, a tak…”, czyli o materii pamięci /    67
  Granice cmentarza – granice społeczności? /    67
  Pamięć zbiorowa /    74
  Indywidualizacja pamięci /    81
  „Jednakowo, tylko my po swojemu i oni po swojemu”, czyli o względności różnic /    86
  Praktycyzm i metafizyka: tradycje kościoła zachodniego i wschodniego /    87
  Wspólnota strukturalna – wspólnota religijna /    99
  Śmierć chłopska /    102
  Wyznanie jako cecha rodzinna /    112
  Asymetria prestiżu: wsie katolickie versus wsie prawosławne /    115
  Równorzędność wyznań – wsie mieszane /    123
  Odmienność terenu polskiego i białoruskiego /    126
  „i po co tu rozdzielać?”, czyli o unieważnianiu granic /    133
  O rodzinnej strukturze cmentarza /    134
  Zasady grzebania – przekraczanie granic /    136
  Dialog cyrylicy z łacinką /    145
  Dwuimienność, podwójność /    157
  Wnioski /    161
  Rozdział 3. Wspólnota stołu. O integracyjnych właściwościach pożywienia /    163
  Jedzenie jako temat badawczy /    163
  Różnicujące i integrujące właściwości pożywienia /    174
  Jedzenie jako temat rozmów i element etnograficznego doświadczenia /    183
  Jedzenie jako komponent chłopskiego losu /    187
  Związki z chłopskim etosem /    188
  Ziemia – żywicielka /    188
  Etyka pracy na roli /    192
  „Minimalizm konsumpcyjny” /    194
  Kultura biedy /    198
  Rodzina – wspólnota dzielenia się /    199
  Doświadczenie głodu – pamięć smaku /    201
  Jedzenie jako metonimia życia /    205
  Powszednie i świąteczne /    207
  Cykl świąteczny a jakość diety /    207
  Kanonizacja jedzenia /    212
  Kres kultury chłopskiej? /    216
  Sztuka gotowania /    216
  Przerwanie tradycji /    222
  Jedzenie jako materialny znak więzi społecznych /    226
  Krąg rodzinny i sfera domowa /    226
  Gospodarstwo /    229
  Semantyka chleba /    234
  Wspólnota rodzinno-sąsiedzka /    237
  Dary z pożywienia /    237
  Uroczystości rodzinne i zabawy składkowe: model konsumpcji obfitej /    239
  „Darzenie się” – podtrzymywanie więzi /    243
  Pomoc sąsiedzka – poczęstunek i wódka /    246
  Podziały i granice – szlachta i chłopi /    250
  Jedzenie a różnice wyznaniowe /    254
  Pokarmy świątynne i obrzędowość wiejska /    255
  Wódka i kapłański autorytet /    263
  Podwójność czasu – „pierwsze” i „drugie” święta /    265
  Rodziny mieszane – rozmycie granic /    268
  Wnioski /    271
  Zakończenie. Przechodniość, sytuacyjność i stopniowalność pogranicza/    275
  Cytowani rozmówcy /    281
  Bibliografia /    287
  Summary /    301
  Indeks osobowy /    305
RozwińZwiń
W celu zapewnienia wysokiej jakości świadczonych przez nas usług, nasz portal internetowy wykorzystuje informacje przechowywane w przeglądarce internetowej w formie tzw. „cookies”. Poruszając się po naszej stronie internetowej wyrażasz zgodę na wykorzystywanie przez nas „cookies”. Informacje o przechowywaniu „cookies”, warunkach ich przechowywania i uzyskiwania dostępu do nich znajdują się w Regulaminie.

Nie pokazuj więcej tego powiadomienia