Idee i realizacje dydaktyki interaktywnej - wystawy, muzea i centra nauki

-20%

Idee i realizacje dydaktyki interaktywnej - wystawy, muzea i centra nauki

1 opinia

Format:

pdf, ibuk

DODAJ DO ABONAMENTU

WYBIERZ RODZAJ DOSTĘPU

84,40  105,50

Format: pdf

 

Dostęp online przez myIBUK

WYBIERZ DŁUGOŚĆ DOSTĘPU

6,15

Wypożycz na 24h i opłać sms-em

84,40105,50

cena zawiera podatek VAT

ZAPŁAĆ SMS-EM

TA KSIĄŻKA JEST W ABONAMENCIE

Już od 19,90 zł miesięcznie za 5 ebooków!

WYBIERZ SWÓJ ABONAMENT

Dynamicznie i różnorodnie rozwijające się formy dydaktyki interaktywnej wymagają porównań, systematyzacji opisu oraz analizy pedagogicznej. Czynimy to w niniejszym opracowaniu. Książka jest z jednej strony reportażem z eksploratoriów i centrów nauki w Europie i na świecie, z drugiej – omawia ewolucję form i treści interaktywnego przekazu wiedzy w naszym kraju. Opisujemy nie tylko wystawy fizyczne, ale i muzea paleontologii, geologii, techniki. Objazdowe wystawy autora z „Fiat Lux” stają się pretekstem do prezentacji specyfiki regionalnych muzeów w Polsce, a wykłady dla dzieci i młodzieży – do analizy kognitywnej. Niniejsza praca zawiera 640 ilustracji (w tym blisko 500 zdjęć, głównie autorstwa Marii Karwasz i Łukasza Kruka) i prawdopodobnie jest pierwszą monografią o muzach nauki na świecie i w Polsce.
Książka jest swego rodzaju przewodnikiem zarówno dla zwiedzających wystawy interaktywne, jak i szukających materiałów edukacyjnych w świecie wirtualnym. Twórcom wystaw i centrów nauki przybliża treści pedagogiczne, dla edukatorów i nauczycieli jest pomocą w organizacji własnej narracji w niezwykle ciekawej przygodzie poznawania świata wiedzy, a dla zwiedzających jest zaproszeniem do nauki przez zabawę.


Liczba stron206
WydawcaWydawnictwo Naukowe Uniwersytetu Mikołaja Kopernika
ISBN-13978-83-231-2957-8
Język publikacjipolski
Informacja o sprzedawcyRavelo Sp. z o.o.

Ciekawe propozycje

Spis treści

  Wstęp /    5
  Rozdział I. Współczesny kształt edukacji muzealnej. Badanie i działanie w środowisku uczącym /    9
  1.1. Doświadczenie muzealne jako doświadczenie uczące /    9
  1.2. Muzea jako instytucje badawcze i kulturowe. Strategie muzealne /    10
  Rozdział II. Źródła dydaktyki interaktywnej /    15
  2.1. Od dydaktyki tradycyjnej ku aktywnej i interaktywnej: od odzwierciedlenia do konstruowania wiedzy /    15
  2.2. Dydaktyka interaktywna a idea wspomagania rozwoju w dydaktyce XXI wieku /    17
  2.3. Wystawa interaktywna jako miejsce eksploracji /    22
  Rozdział III. Paradygmaty dydaktyki interaktywnej /    23
  3.1. Nowe wyzwania w dydaktyce przedmiotów przyrodniczych /    23
  3.2. Funkcje poznawcze w interaktywnym przekazie wiedzy /    26
  3.3. Dydaktyka interaktywna jako nowa realizacja zasady poglądowości /    30
  3.4. Konstruowanie dydaktyki poza szkołą /    32
  3.5. Nowe oblicze konstruktywizmu /    34
  3.6. Aspekty pedagogiczne /    37
  3.7. Kompetencje społeczne /    39
  3.8. Zagrożenia w interaktywnym przekazie wiedzy /    41
  3.9. Ludoteki − edukacja poprzez zabawę /    43
  Rozdział IV. Eksponaty i metodologie /    45
  4.1. Komplementarne funkcje poznawcze eksponatu /    45
  4.2. Współzależności między funkcjami poznawczymi eksponatu interaktywnego /    50
  4.3. Proste jest dydaktyczne! /    54
  4.4. Poglądowość wielkości abstrakcyjnych /    58
  4.5. Wykład interaktywny /    60
  4.6. Tunel dydaktyczny /    63
  4.7. Interaktywny teatr i konkurs /    65
  4.8. Sposoby rozbudzenia ciekawości widzów /    69
  4.9. Wybór właściwej formy /    71
  4.10. Trudności w definiowaniu funkcji poznawczych /    72
  4.11. Konstruowanie wystawy kulturotwórczej – filozofia i realizacja /    73
  4.12. Multimedia w dydaktyce interaktywnej /    76
  4.13. Zasady dydaktyki interaktywnej – podsumowanie /    77
  Rozdział V. Zadania strategiczne i dydaktyczne wybranych muzeów na świecie /    79
  5.1. Realizacja celów strategicznych i dydaktycznych w muzeach – Luwr /    79
  5.2. Innowacyjne strategie w centrach nauki – Exploratorium w San Francisco /    81
  5.3. Questacon – Narodowe Centrum Nauki i Technologii (Canberra) /    83
  5.4. Muzeum paleontologii – Bolca (Werona) /    87
  5.5. Geologia – Royal Museum w Toronto /    89
  5.6. Królewskie muzeum przyrodnicze – Bruksela /    90
  5.7. Funkcje narodowe i regionalne − Muzeum Nauk Przyrodniczych w Trydencie /    93
  5.8. Regionalne ogniska kultury naukowej – od Chicago do Kalamazoo /    95
  5.9. Standaryzacja a regionalizacja wystaw − San Sebastian /    97
  5.10. Narodowe muzeum nauki, Daejeon, Korea /    100
  5.11. Różnorodność rozwiązań, jasność celów /    109
  Rozdział VI. Kolekcje i strategie edukacyjne w wybranych centrach nauki w Europie /    111
  6.1. Strategie edukacyjne i ich typologia /    111
  6.2. Museo nazionale della scienza e della tecnologia „Leonardo da Vinci” /    114
  6.3. Museo tridentino di scienze naturali /    119
  6.4. Cité des Sciences & de l’industrie, „La villette”, Paryż /    122
  6.5. Science Museum w Londynie /    124
  6.6. Deutsches Museum w Monachium /    130
  6.7. Muzeum nauki „Spectrum” Berlin /    138
  6.8. Podsumowanie specyfiki muzeów nauki w Europie /    140
  Rozdział VII. Wystawy interaktywne z fizyki – cele, miejsca, aranżacje /    143
  7.1. Zabawki i fizyka − Warszawa, Słupsk 1998 /    143
  7.2. „Zabawki” dla naukowców, Białystok 1999 /    144
  7.3. Szkolne laboratoria fizyczne, Gdańsk 2003 /    146
  7.4. „W czasie deszczu dzieci się nudzą” – Sopot 2004 /    148
  7.5. „Z górki na pazurki” − Toruń 2007 /    149
  7.6. „Fiat lux!” − Toruń 2008 /    151
  7.7. „Fiat lux!” − edycje regionalne /    156
  7.8. Ścieżki dydaktyczne fizyki współczesnej /    163
  7.9. „On the track of modern physics” – Gdańsk, Warszawa, Paryż, Trydent /    168
  7.10. Propozycja (wirtualnego) muzeum Marii Skłodowskiej-Curie /    171
  Rozdział VIII. Muzea, planetaria, centra nauki w Polsce /    173
  8.1. Muzeum techniki w Warszawie /    173
  8.2. Muzeum ziemi w Warszawie /    176
  8.3. Planetarium, orbitarium i geodium w Toruniu /    178
  8.4. Centrum „Hewelianum” w Gdańsku /    182
  8.5. Wystawa interaktywna „Eureka” w Szczecinie /    184
  8.6. „Nauki dawne i niedawne” i „Świat zmysłów” w Krakowie /    185
  8.7. Centrum nauki „Kopernik” w Warszawie /    187
  8.8. Perspektywy rozwoju /    195
  Zakończenie – czy możliwa jest realizacja idei dydaktyki interaktywnej w praktyce edukacyjnej? /    197
RozwińZwiń
W celu zapewnienia wysokiej jakości świadczonych przez nas usług, nasz portal internetowy wykorzystuje informacje przechowywane w przeglądarce internetowej w formie tzw. „cookies”. Poruszając się po naszej stronie internetowej wyrażasz zgodę na wykorzystywanie przez nas „cookies”. Informacje o przechowywaniu „cookies”, warunkach ich przechowywania i uzyskiwania dostępu do nich znajdują się w Regulaminie.

Nie pokazuj więcej tego powiadomienia