EBOOKI WYDAWCY
Szanowni Klienci,
Rozwijamy się dla Was :) 16 i 17-tego stycznia w godzinach 22:00 do 8:00 rano przeprowadzimy niezbędne prace techniczne. Mogą wystąpić opóźnienia w dostępie do zakupionych ebooków.
Przepraszamy za niedogodności.
-20%
Autor:
Format:
pdf, ibuk
Dynamicznie i różnorodnie rozwijające się formy dydaktyki interaktywnej wymagają porównań, systematyzacji opisu oraz analizy pedagogicznej. Czynimy to w niniejszym opracowaniu. Książka jest z jednej strony reportażem z eksploratoriów i centrów nauki w Europie i na świecie, z drugiej – omawia ewolucję form i treści interaktywnego przekazu wiedzy w naszym kraju. Opisujemy nie tylko wystawy fizyczne, ale i muzea paleontologii, geologii, techniki. Objazdowe wystawy autora z „Fiat Lux” stają się pretekstem do prezentacji specyfiki regionalnych muzeów w Polsce, a wykłady dla dzieci i młodzieży – do analizy kognitywnej. Niniejsza praca zawiera 640 ilustracji (w tym blisko 500 zdjęć, głównie autorstwa Marii Karwasz i Łukasza Kruka) i prawdopodobnie jest pierwszą monografią o muzach nauki na świecie i w Polsce.
Książka jest swego rodzaju przewodnikiem zarówno dla zwiedzających wystawy interaktywne, jak i szukających materiałów edukacyjnych w świecie wirtualnym. Twórcom wystaw i centrów nauki przybliża treści pedagogiczne, dla edukatorów i nauczycieli jest pomocą w organizacji własnej narracji w niezwykle ciekawej przygodzie poznawania świata wiedzy, a dla zwiedzających jest zaproszeniem do nauki przez zabawę.
Liczba stron | 206 |
---|---|
Wydawca | Wydawnictwo Naukowe Uniwersytetu Mikołaja Kopernika |
ISBN-13 | 978-83-231-2957-8 |
Język publikacji | polski |
Informacja o sprzedawcy | ePWN sp. z o.o. |
EBOOKI WYDAWCY
POLECAMY
Ciekawe propozycje
Spis treści
Wstęp / | 5 |
Rozdział I. Współczesny kształt edukacji muzealnej. Badanie i działanie w środowisku uczącym / | 9 |
1.1. Doświadczenie muzealne jako doświadczenie uczące / | 9 |
1.2. Muzea jako instytucje badawcze i kulturowe. Strategie muzealne / | 10 |
Rozdział II. Źródła dydaktyki interaktywnej / | 15 |
2.1. Od dydaktyki tradycyjnej ku aktywnej i interaktywnej: od odzwierciedlenia do konstruowania wiedzy / | 15 |
2.2. Dydaktyka interaktywna a idea wspomagania rozwoju w dydaktyce XXI wieku / | 17 |
2.3. Wystawa interaktywna jako miejsce eksploracji / | 22 |
Rozdział III. Paradygmaty dydaktyki interaktywnej / | 23 |
3.1. Nowe wyzwania w dydaktyce przedmiotów przyrodniczych / | 23 |
3.2. Funkcje poznawcze w interaktywnym przekazie wiedzy / | 26 |
3.3. Dydaktyka interaktywna jako nowa realizacja zasady poglądowości / | 30 |
3.4. Konstruowanie dydaktyki poza szkołą / | 32 |
3.5. Nowe oblicze konstruktywizmu / | 34 |
3.6. Aspekty pedagogiczne / | 37 |
3.7. Kompetencje społeczne / | 39 |
3.8. Zagrożenia w interaktywnym przekazie wiedzy / | 41 |
3.9. Ludoteki − edukacja poprzez zabawę / | 43 |
Rozdział IV. Eksponaty i metodologie / | 45 |
4.1. Komplementarne funkcje poznawcze eksponatu / | 45 |
4.2. Współzależności między funkcjami poznawczymi eksponatu interaktywnego / | 50 |
4.3. Proste jest dydaktyczne! / | 54 |
4.4. Poglądowość wielkości abstrakcyjnych / | 58 |
4.5. Wykład interaktywny / | 60 |
4.6. Tunel dydaktyczny / | 63 |
4.7. Interaktywny teatr i konkurs / | 65 |
4.8. Sposoby rozbudzenia ciekawości widzów / | 69 |
4.9. Wybór właściwej formy / | 71 |
4.10. Trudności w definiowaniu funkcji poznawczych / | 72 |
4.11. Konstruowanie wystawy kulturotwórczej – filozofia i realizacja / | 73 |
4.12. Multimedia w dydaktyce interaktywnej / | 76 |
4.13. Zasady dydaktyki interaktywnej – podsumowanie / | 77 |
Rozdział V. Zadania strategiczne i dydaktyczne wybranych muzeów na świecie / | 79 |
5.1. Realizacja celów strategicznych i dydaktycznych w muzeach – Luwr / | 79 |
5.2. Innowacyjne strategie w centrach nauki – Exploratorium w San Francisco / | 81 |
5.3. Questacon – Narodowe Centrum Nauki i Technologii (Canberra) / | 83 |
5.4. Muzeum paleontologii – Bolca (Werona) / | 87 |
5.5. Geologia – Royal Museum w Toronto / | 89 |
5.6. Królewskie muzeum przyrodnicze – Bruksela / | 90 |
5.7. Funkcje narodowe i regionalne − Muzeum Nauk Przyrodniczych w Trydencie / | 93 |
5.8. Regionalne ogniska kultury naukowej – od Chicago do Kalamazoo / | 95 |
5.9. Standaryzacja a regionalizacja wystaw − San Sebastian / | 97 |
5.10. Narodowe muzeum nauki, Daejeon, Korea / | 100 |
5.11. Różnorodność rozwiązań, jasność celów / | 109 |
Rozdział VI. Kolekcje i strategie edukacyjne w wybranych centrach nauki w Europie / | 111 |
6.1. Strategie edukacyjne i ich typologia / | 111 |
6.2. Museo nazionale della scienza e della tecnologia „Leonardo da Vinci” / | 114 |
6.3. Museo tridentino di scienze naturali / | 119 |
6.4. Cité des Sciences & de l’industrie, „La villette”, Paryż / | 122 |
6.5. Science Museum w Londynie / | 124 |
6.6. Deutsches Museum w Monachium / | 130 |
6.7. Muzeum nauki „Spectrum” Berlin / | 138 |
6.8. Podsumowanie specyfiki muzeów nauki w Europie / | 140 |
Rozdział VII. Wystawy interaktywne z fizyki – cele, miejsca, aranżacje / | 143 |
7.1. Zabawki i fizyka − Warszawa, Słupsk 1998 / | 143 |
7.2. „Zabawki” dla naukowców, Białystok 1999 / | 144 |
7.3. Szkolne laboratoria fizyczne, Gdańsk 2003 / | 146 |
7.4. „W czasie deszczu dzieci się nudzą” – Sopot 2004 / | 148 |
7.5. „Z górki na pazurki” − Toruń 2007 / | 149 |
7.6. „Fiat lux!” − Toruń 2008 / | 151 |
7.7. „Fiat lux!” − edycje regionalne / | 156 |
7.8. Ścieżki dydaktyczne fizyki współczesnej / | 163 |
7.9. „On the track of modern physics” – Gdańsk, Warszawa, Paryż, Trydent / | 168 |
7.10. Propozycja (wirtualnego) muzeum Marii Skłodowskiej-Curie / | 171 |
Rozdział VIII. Muzea, planetaria, centra nauki w Polsce / | 173 |
8.1. Muzeum techniki w Warszawie / | 173 |
8.2. Muzeum ziemi w Warszawie / | 176 |
8.3. Planetarium, orbitarium i geodium w Toruniu / | 178 |
8.4. Centrum „Hewelianum” w Gdańsku / | 182 |
8.5. Wystawa interaktywna „Eureka” w Szczecinie / | 184 |
8.6. „Nauki dawne i niedawne” i „Świat zmysłów” w Krakowie / | 185 |
8.7. Centrum nauki „Kopernik” w Warszawie / | 187 |
8.8. Perspektywy rozwoju / | 195 |
Zakończenie – czy możliwa jest realizacja idei dydaktyki interaktywnej w praktyce edukacyjnej? / | 197 |