Pedagogia wzoru jako model formacji duchownych w kościele starożytnym

-20%

Pedagogia wzoru jako model formacji duchownych w kościele starożytnym

1 opinia

Format:

pdf, ibuk

DODAJ DO ABONAMENTU

WYBIERZ RODZAJ DOSTĘPU

27,20  34,00

Format: pdf

 

Dostęp online przez myIBUK

WYBIERZ DŁUGOŚĆ DOSTĘPU

6,15

Wypożycz na 24h i opłać sms-em

27,2034,00

cena zawiera podatek VAT

ZAPŁAĆ SMS-EM

TA KSIĄŻKA JEST W ABONAMENCIE

Już od 19,90 zł miesięcznie za 5 ebooków!

WYBIERZ SWÓJ ABONAMENT

Publikacja przybliżając sięgającą początków chrześcijaństwa niezwykle cenną i bogatą tradycję pedagogii Kościoła w zakresie formacji kapłańskiej, wypełnia lukę w historii edukacji kapłańskiej i odsłania potrzebą badań nad kościelną funkcją wychowawczą . Bardzo dobrze wpisuje się w chwilę obecną, w której tak wiele mówi się o potrzebie nowej ewangelizacji.


Liczba stron496
WydawcaWydawnictwo Uniwersytetu Kardynała Stefana Wyszyńskiego
ISBN-13978-83-7072-787-1
Język publikacjipolski
Informacja o sprzedawcyRavelo Sp. z o.o.

EBOOKI WYDAWCY

POLECAMY

Ciekawe propozycje

Spis treści

  Wykaz skrótów biblijnych    10
  Wstęp    13
  Część I. Pedagogia Jezus a wobec Dwunastu i jej kontynuacja w Kościele pierwotnym    33
  Rozdział I. Wzór wychowawczy Jezusa z Nazaretu    36
  1. Jezus jako Pedagog, Mistrz i Nauczyciel    38
  1.1. Działalność nauczycielska Jezusa w kontekście żydowskiej tradycji edukacyjnej    40
  1.2. Wyjątkowy charakter nauczania Jezusa    49
  2. Wybór Dwunastu    53
  3. Elementy pedagogii Jezusa wobec Dwunastu    59
  3.1. Powołanie i powierzenie misji    59
  3.2. Kategoryczny charakter wezwania    61
  3.3. Konsekwencje pójścia za Jezusem    63
  3.4. Życie we wspólnocie wybranych    64
  4. Misja Jezusa – misją Kościoła    71
  Rozdział II. Dzieło formacyjne Pawła Apostoła    77
  1. Paweł Apostoł w roli wychowawcy swoich współpracowników i następców    78
  2. Przełożeni wspólnoty Kościoła    89
  3. Kwalifikacje kandydatów na biskupów-prezbiterów i diakonów    95
  4. Wzór pasterza na przykładzie Pawła Apostoła    105
  Rozdział III. Ewolucja pierwotnych modeli formacyjnych    111
  1. Model hierarchiczny kapłaństwa według Ignacego z Antiochii i Pseudo-Dionizego Areopagity    114
  2. Cele formacyjne wynikające z przyjętej eklezjologii    119
  3. Rozwój terminologii w obrębie urzędowej posługi kapłańskiej    122
  Część II. Formacja duchownych w strukturach i prawodawstwie Kościoła pierwszych wieków    129
  Rozdział I. Uformowanie się stopni i funkcji święceń    134
  1. Duchowni wyższych święceń    136
  2. Duchowni niższych święceń    141
  3. Wzrost kompetencji prezbiterów i ich pozycji w ramach sacerdotium    147
  Rozdział II. Wymogi stawiane kandydatom do święceń    159
  1. Wiek święceń    160
  2. Wymogi fizyczne i zdrowotne    162
  3. Predyspozycje duchowo-moralne    165
  4. Wymogi związane z wykształceniem    174
  5. Szczegółowe zalecenia dyscyplinarno-obyczajowe    176
  6. Obowiązek celibatu    180
  7. Problem symonii    190
  Rozdział III. Kształcenie i przygotowanie duchownych w kontekście hellenistycznej tradycji edukacyjnej    194
  1. Chrześcijaństwo wobec szkoły i kultury klasycznej    195
  2. Przygotowanie podstawowe – formacja lektorów    209
  3. Przygotowanie ogólne i teologiczne duchownych – między ideałem a rzeczywistością    213
  4. Przygotowanie kaznodziejskie i katechetyczne    219
  Część III. Powstanie i rozwój monastycznych wzorców formacji kapłańskiej    227
  Rozdział I. Formacja w środowisku monastycznym na Wschodzie    229
  1. Źródła monastycyzmu chrześcijańskiego – ascetyzm    229
  2. Życie monastyczne we wspólnotach anachoreckich    233
  3. Formacja mnichów w pachomiańskich wspólnotach cenobitycznych    238
  4. Pedagogia Ojców Pustyni – kierownictwo duchowe    244
  5. Formacja we wspólnotach bazyliańskich    253
  6. Wychowanie w klasztorze – oblati    260
  Rozdział II. Formacja na Zachodzie pod wpływem ideału monastycznego    266
  1. Monasterium clericorum Euzebiusza z Vercelli i podobne fundacje w Italii    268
  2. Formacja duchownych na terenie Galii    273
  2.1. Presbyterium Hilarego z Poitiers    274
  2.2. Formacja mnicha-kapłana-duszpasterza według Marcina z Tours    275
  2.3. Adaptacja wschodniego ascetyzmu do mentalności zachodniej – Jan Kasjan    279
  2.4. Troska o nauczanie wiernych – Cezary z Arles    284
  3. Doświadczenie życia monastycznego i formacja mnicha-prezbitera u św. Augustyna    293
  3.1. Przyjęcie zakonnego stylu życia – „klasztor w ogrodzie”    294
  3.2. Klasztor duchownych w domu biskupim – powstanie diecezjalno-monastycznej formuły przygotowania do kapłaństwa    297
  3.3. Elementy formacyjne w augustyńskiej Regule monastycznej    302
  4. Klasztor jako „szkoła służby Pańskiej” według Benedykta z Nursji    306
  wybranych Ojców Kościoła    311
  Rozdział I. Wzór formacyjny kapłana w traktacie Obowiązki duchownych Ambrożego z Mediolanu    314
  1. Świadectwo życia Ambrożego    316
  2. Posługa prezbiterów w Kościele mediolańskim    323
  3. Wymogi formacyjne i duszpasterskie    326
  3.1. Przyjęcie i odczytanie powołania    327
  3.2. Godność prezbiterów    331
  3.3. Funkcje prezbiterów    336
  4. Szczegółowe cele formacji w porządku naturalnym i nadprzyrodzonym    343
  4.1. Kształtowanie dojrzałości ludzkiej – cnoty kardynalne i przymioty moralne    344
  4.2. Kształtowanie dojrzałości kapłańskiej – cnoty religijne    354
  Rozdział II. Przygotowanie kapłana-kaznodziei na podstawie Rozprawy o kapłaństwie Grzegorza z Nazjanzu    367
  1. Świadectwo życia Grzegorza    368
  2. Przygotowanie intelektualne kapłana-kaznodziei    377
  2.1. Wiedza z zakresu enkyklios paideia    378
  2.2. Wiedza z zakresu filozofii    379
  2.3. Wiedza z zakresu psychologii pastoralnej    380
  2.4. Wiedza biblijna – kapłan jako głosiciel słowa Bożego    383
  2.5. Wiedza ściśle teologiczna    387
  3. Formacja duchowa kapłana-kaznodziei: walka z wadami i nabywanie cnót    390
  Rozdział III. Droga formacji do kapłaństwa na przykładzie Jana Chryzostoma i jego Dialogu O kapłaństwie    396
  1. Świadectwo życia Jana Chryzostoma    398
  1.1. Okres antiocheński    399
  1.2. Okres cenobityczno-anachorecki    404
  1.3. W strukturach Kościoła antiocheńskiego    405
  2. Monastycyzm otwarty na życie apostolskie    409
  3. Wychowanie w rodzinie jako przygotowanie do życia kapłańskiego    416
  4. Wnioski formacyjne    424
  Rozdział IV. Formacja kapłana-pasterza według Księgi reguły pasterskiej Grzegorza Wielkiego    429
  1. Świadectwo życia Grzegorza Wielkiego    430
  2. Kluczowe aspekty formacji kapłańskiej    433
  2.1. Wymogi moralne i osobowościowe    436
  2.2. Przymioty i wymogi intelektualne    441
  Zakończenie    445
  Bibliografia    455
RozwińZwiń
W celu zapewnienia wysokiej jakości świadczonych przez nas usług, nasz portal internetowy wykorzystuje informacje przechowywane w przeglądarce internetowej w formie tzw. „cookies”. Poruszając się po naszej stronie internetowej wyrażasz zgodę na wykorzystywanie przez nas „cookies”. Informacje o przechowywaniu „cookies”, warunkach ich przechowywania i uzyskiwania dostępu do nich znajdują się w Regulaminie.

Nie pokazuj więcej tego powiadomienia