Szkice do teorii wychowania kreatywnego

Szkice do teorii wychowania kreatywnego

1 opinia

Format:

epub, ibuk

DODAJ DO ABONAMENTU

WYBIERZ RODZAJ DOSTĘPU

36,00

Format: epub

 

Dostęp online przez myIBUK

WYBIERZ DŁUGOŚĆ DOSTĘPU

6,15

Wypożycz na 24h i opłać sms-em

36,00

cena zawiera podatek VAT

ZAPŁAĆ SMS-EM

TA KSIĄŻKA JEST W ABONAMENCIE

Już od 19,90 zł miesięcznie za 5 ebooków!

WYBIERZ SWÓJ ABONAMENT

Książka poświęcona została niezwykle ważnej problematyce. Walory naukowe, poznawcze i edukacyjne pracy podkreślają autorskie tabele i rysunki. Podejmując ciekawą formę szkicu, Autor w sposób inspirujący skłania do refleksji, dyskusji i dalszych poszukiwań. Szkic to w istocie swej projekt czegoś, to zakreślenie ram problematyki bez wnikania w jej szczegóły. W sztuce szkic oznacza swobodny rysunek, zazwyczaj koloru czarno-białego, „podkład” pod realizację większego dzieła, później wypełnianego barwami. Przyjęcie przez Autora książki konwencji szkicu skłania nie tylko do kreatywnego pochylenia się nad niezwykle ważną problematyką, ale także inspirująco zachęca do twórczej refleksji oraz do podejmowania autorskich prób realizacji zasygnalizowanych koncepcji w praktyce wychowawczej.


Z recenzji prof. zw. dr hab. Urszuli Ostrowskiej


Książka Szkice do teorii wychowania kreatywnego powstawała w latach 2010–2012. Autor wykorzystał w niej artykuły lub ich fragmenty wcześniej już publikowane w innych pracach zbiorowych, na użytek niniejszej pracy zebrane, uporządkowane i zmodyfikowane. Całość została wzbogacona o fragmenty referatów wygłoszonych na konferencjach naukowych.


Kreatywność, twórczość i rozwój to procesy, które nierozerwalnie wiążą się z życiem ludzkim, zarówno w wymiarze społecznym, jak i jednostkowym. Wyróżniają one człowieka spośród innych istot żywych i wynoszą go ponad świat materialny. Stanowią jednocześnie warunek sine qua non kultury ujmowanej nie socjologicznie czy etnograficznie, ale normatywnie, a więc widzianej w optyce wartościującej, która pozwala snuć refleksję o kulturze wysokiej. Może być ona udziałem i doświadczeniem wielu, nie tylko elit, jeśli wyrasta z ideałów i aspiracji do doskonalenia moralnego właściwych każdemu człowiekowi. Taka kultura jest zdolna podnieść życie ludzkie, a razem z nim i kondycję moralną społeczeństwa na wyższy poziom...


Liczba stron274
WydawcaOficyna Wydawnicza IMPULS
ISBN-13978-83-7850-407-8
Numer wydania1
Język publikacjipolski
Informacja o sprzedawcyRavelo Sp. z o.o.

Ciekawe propozycje

Spis treści

  Wstęp     9
  Przedmowa     13
  
  
  Rozdział    1
  Prymarność wychowania w rodzinie
  
  1.1. Uwarunkowania autonomii wychowawczego funkcjonowania rodziny     15
  1.1.1. Rodzina jako środowisko życia i wychowania     15
  1.1.2. Podmiotowy walor wychowania rodzinnego     21
  1.1.3. Psychospołeczna przestrzeń rodziny     24
  1.2. Rodzina jako wartość w orientacji życiowej młodzieży     26
  1.2.1. Wychowanie moralne a wartości     26
  1.2.2. Rodzina w hierarchii wartości. Wyniki badań     30
  1.2.3. Rodzina jako wartość autoteliczna i źródło wartości     33
  1.2.4. Orientacja prorodzinna     35
  1.3. Nauki edukacyjne o wychowaniu do życia w rodzinie     39
  1.3.1. Zadania nauk edukacyjnych a swoistość wychowania w rodzinie     39
  1.3.2. Funkcja edukacyjna i demaskatorska nauk edukacyjnych     43
  
  
  Rozdział    2
  Rozwój moralny człowieka w aspekcie podmiotowości
  
  2.1. Niepełnosprawność w dziedzinie moralnej z perspektywy podmiotu     47
  2.1.1. Niepełnosprawność moralna zawiniona i niezawiniona     47
  2.1.2. Przesłanki prakseologiczno-etyczne zjawiska niepełnosprawności     50
  2.1.3. Sprawność moralna osób niepełnosprawnych     53
  2.1.4. Niepełnosprawność moralna osób sprawnych     56
  
  
  2.2. Podmiotowość w wychowaniu i samowychowaniu     60
  2.2.1. Idea podmiotowości     60
  2.2.2. Podmiotowy charakter stosunku wychowawczego     62
  2.2.3. Kategorie „podmiot” i „przedmiot” w piśmiennictwie pedagogicznym     67
  2.2.4. Interpretacja relacji podmiot – przedmiot w wychowaniu
  i samowychowaniu     70
  2.2.5. Typologia wychowania w kontekście podmiotowości (zarys)     75
  
  
  Rozdział    3
  Trud autokreacyjny
  
  3.1. Koncepcja samowychowania młodzieży w nauczaniu Jana Pawła II.
  Próba rekonstrukcji     81
  3.1.1. Ogólna charakterystyka koncepcji „więcej być”     81
  3.1.2. Struktura samowychowania w ujęciu Jana Pawła II     85
  3.1.3. Znaczenie i aktualność samowychowania     94
  3.2. O pracy studenta nad sobą     95
  3.2.1. Metodologiczne ujęcie problematyki samokształcenia
  i samowychowania     95
  3.2.2. W kierunku integracji procesów samokształcenia i samowychowania     97
  3.2.3. Struktura pracy nad sobą (zarys)     99
  3.2.4. Studiowanie a praca nad sobą     101
  
  
  Rozdział    4
  Aksjologiczne i etyczne problemy wychowania i samowychowania
  
  4.1. Ideały i cele wychowania wobec wartości transcendentnych     105
  4.1.1. Człowiek w świecie wartości     105
  4.1.2. Wartości a cele życia     107
  4.1.3. Wartości a cele wychowania i samowychowania     109
  4.1.4. Ideał wychowania a wartości i cele     111
  4.2. Idea pracy nad sobą w poglądach młodzieży     114
  4.2.1. Idee pedagogiczne     114
  4.2.2. Świadomość idei pracy nad sobą     117
  4.3. Literatura i media w perspektywie pedagogicznej     120
  4.3.1. Literatura i media wobec zagrożeń     120
  4.3.2. Relacja: literatura – medium – człowiek     123
  4.3.3. Literatura i media objęte stosunkiem wychowawczym     125
  
  
  
  Rozdział    5
  Literackie inspiracje autokreacji
  
  5.1. Literacki wzór monologu kreatywnego     129
  5.1.1. Monolog wewnętrzny     129
  5.1.2. Warunki monologu kreatywnego     131
  5.1.3. Efekty monologu kreatywnego     137
  5.2. Podmiotowy charakter dialogu wychowawczego     138
  5.2.1. O potrzebie dialogu     138
  5.2.2. Rodzaje i odmiany dialogu     140
  5.2.3. Zarys wybranych typów dialogu wychowawczego     142
  5.2.4. Podmiotowy dialog wychowawczy     144
  5.2.5. Spotkanie i dialog     146
  5.3. Cisza i milczenie – implikacje pedagogiczne     147
  5.3.1. Natura ciszy     147
  5.3.2. Odmiany i funkcje milczenia     150
  
  
  Rozdział    6
  Charakter aktywności wolnoczasowej
  
  6.1. Dobrowolność zachowań wolnoczasowych     153
  6.1.1. Dobrowolność uczestnictwa     153
  6.1.2. Dobrowolność uczestnictwa w grupie     155
  6.1.3. Dobrowolność uczestnictwa a samowychowanie     158
  6.2. Ekspresja w wychowaniu i samowychowaniu     162
  6.2.1. Ekspresja w wychowaniu     162
  6.2.2. Ekspresja w samowychowaniu     166
  6.2.3. Wychowawca wyzwalający ekspresję     169
  
  
  Rozdział    7
  Czas wolny ważny dla rozwoju człowieka
  
  7.1. Autokreacja w sferze aktywności fizycznej     173
  7.1.1. Wychowanie fizyczne jako dziedzina teorii wychowania     173
  7.1.2. Praca nad sobą w aktywności fizycznej     177
  7.1.3. O kulturze fizycznej człowieka     179
  7.2. W poszukiwaniu ideału osobowości wolontariusza     183
  7.2.1. Działalność związana z wolontariatem, wolontariat, wolontariusz     183
  7.2.2. Osobowość wolontariusza     187
  7.2.3. Ideał a charakter człowieka     191
  
  
  Rozdział    8
  Kreator edukacji wyzwalającej
  
  8.1. Nauczyciel w roli wychowawcy klasy     195
  8.1.1. Zagrożona wychowawcza funkcja szkoły     195
  8.1.2. Rola wychowawcy klasy i jej model     197
  8.1.3. Model jako wizja normatywna     202
  8.2. Samopoznanie nauczyciela-wychowawcy w kontekście
  jego kompetencji pedagogicznych     204
  8.2.1. Znaczenie samopoznania     204
  8.2.2. Samopoznanie i samowiedza     206
  8.2.3. Pojęcie i model kompetencji pedagogicznych     212
  8.2.4. Kompetencje dydaktyczne, wychowawcze i opiekuńcze     215
  
  
  Rozdział    9
  Państwo – patriotyzm – wychowanie
  
  9.1. Państwo jako podmiot wychowania patriotycznego     221
  9.1.1. Zdrowe państwo – podmiot wychowania     221
  9.1.2. Państwo a naród     223
  9.1.3. Wychowanie patriotyczne     225
  9.1.4. Stosunek państwa do innych podmiotów wychowania     228
  9.2. Patriotyzm – wymiar osobowej tożsamości     232
  9.2.1. Patriotyzm jako wartość kultury narodowej     232
  9.2.2. Tożsamość osobowa a patriotyzm     235
  9.2.3. Walor patriotyzmu w ideale wychowania     237
  
  
  Rozdział    10
  Wartości kultury akademickiej
  
  10.1. Kultura akademicka w perspektywie pedagogicznej     241
  10.1.1. Normatywy charakter kultury akademickiej     241
  10.1.2. Związki kultury z wychowaniem i pedagogiką     243
  10.1.3. Ku pedagogice szkoły wyższej     245
  10.2. Prawda i profesjonalizm w kulturze akademickiej     249
  10.2.1. Prawda w przestrzeni wyższej edukacji     249
  10.2.2. Relacja: prawda – profesjonalizm – perfekcjonizm     252
  10.3. Wiedza i mądrość w edukacji akademickiej     254
  10.3.1. Wiedza – atrybut szkoły wyższej     254
  10.3.2. Mądrość jako wartość kultury akademickiej     257
  
  Bibliografia     261
  Spis rysunków i tabel     273
RozwińZwiń
W celu zapewnienia wysokiej jakości świadczonych przez nas usług, nasz portal internetowy wykorzystuje informacje przechowywane w przeglądarce internetowej w formie tzw. „cookies”. Poruszając się po naszej stronie internetowej wyrażasz zgodę na wykorzystywanie przez nas „cookies”. Informacje o przechowywaniu „cookies”, warunkach ich przechowywania i uzyskiwania dostępu do nich znajdują się w Regulaminie.

Nie pokazuj więcej tego powiadomienia