Szkice do teorii wychowania kreatywnego

-45%

Szkice do teorii wychowania kreatywnego

1 opinia

Format:

epub, ibuk

DODAJ DO ABONAMENTU

WYBIERZ RODZAJ DOSTĘPU

19,80  36,00

Format: epub

 

Dostęp online przez myIBUK

WYBIERZ DŁUGOŚĆ DOSTĘPU

6,15

Wypożycz na 24h i opłać sms-em

19,8036,00

cena zawiera podatek VAT

ZAPŁAĆ SMS-EM

TA KSIĄŻKA JEST W ABONAMENCIE

Już od 19,90 zł miesięcznie za 5 ebooków!

WYBIERZ SWÓJ ABONAMENT

Książka poświęcona została niezwykle ważnej problematyce. Walory naukowe, poznawcze i edukacyjne pracy podkreślają autorskie tabele i rysunki. Podejmując ciekawą formę szkicu, Autor w sposób inspirujący skłania do refleksji, dyskusji i dalszych poszukiwań. Szkic to w istocie swej projekt czegoś, to zakreślenie ram problematyki bez wnikania w jej szczegóły. W sztuce szkic oznacza swobodny rysunek, zazwyczaj koloru czarno-białego, „podkład” pod realizację większego dzieła, później wypełnianego barwami. Przyjęcie przez Autora książki konwencji szkicu skłania nie tylko do kreatywnego pochylenia się nad niezwykle ważną problematyką, ale także inspirująco zachęca do twórczej refleksji oraz do podejmowania autorskich prób realizacji zasygnalizowanych koncepcji w praktyce wychowawczej.


Z recenzji prof. zw. dr hab. Urszuli Ostrowskiej


Książka Szkice do teorii wychowania kreatywnego powstawała w latach 2010–2012. Autor wykorzystał w niej artykuły lub ich fragmenty wcześniej już publikowane w innych pracach zbiorowych, na użytek niniejszej pracy zebrane, uporządkowane i zmodyfikowane. Całość została wzbogacona o fragmenty referatów wygłoszonych na konferencjach naukowych.


Kreatywność, twórczość i rozwój to procesy, które nierozerwalnie wiążą się z życiem ludzkim, zarówno w wymiarze społecznym, jak i jednostkowym. Wyróżniają one człowieka spośród innych istot żywych i wynoszą go ponad świat materialny. Stanowią jednocześnie warunek sine qua non kultury ujmowanej nie socjologicznie czy etnograficznie, ale normatywnie, a więc widzianej w optyce wartościującej, która pozwala snuć refleksję o kulturze wysokiej. Może być ona udziałem i doświadczeniem wielu, nie tylko elit, jeśli wyrasta z ideałów i aspiracji do doskonalenia moralnego właściwych każdemu człowiekowi. Taka kultura jest zdolna podnieść życie ludzkie, a razem z nim i kondycję moralną społeczeństwa na wyższy poziom...


Liczba stron274
WydawcaOficyna Wydawnicza IMPULS
ISBN-13978-83-7850-407-8
Numer wydania1
Język publikacjipolski
Informacja o sprzedawcyRavelo Sp. z o.o.

EBOOKI WYDAWCY

Ciekawe propozycje

Spis treści

  Wstęp    9
  Przedmowa    13
[]Rozdział    1
  1.1. Uwarunkowania autonomii wychowawczego funkcjonowania rodziny    15
  1.1.1. Rodzina jako środowisko życia i wychowania    15
  1.1.2. Podmiotowy walor wychowania rodzinnego    21
  1.1.3. Psychospołeczna przestrzeń rodziny    24
  1.2. Rodzina jako wartość w orientacji życiowej młodzieży    26
  1.2.1. Wychowanie moralne a wartości    26
  1.2.2. Rodzina w hierarchii wartości. Wyniki badań    30
  1.2.3. Rodzina jako wartość autoteliczna i źródło wartości    33
  1.2.4. Orientacja prorodzinna    35
  1.3. Nauki edukacyjne o wychowaniu do życia w rodzinie    39
  1.3.1. Zadania nauk edukacyjnych a swoistość wychowania w rodzinie    39
  1.3.2. Funkcja edukacyjna i demaskatorska nauk edukacyjnych    43
  Rozdział    2
  2.1. Niepełnosprawność w dziedzinie moralnej z perspektywy podmiotu    47
  2.1.1. Niepełnosprawność moralna zawiniona i niezawiniona    47
  2.1.2. Przesłanki prakseologiczno-etyczne zjawiska niepełnosprawności    50
  2.1.3. Sprawność moralna osób niepełnosprawnych    53
  2.1.4. Niepełnosprawność moralna osób sprawnych    56
  2.2. Podmiotowość w wychowaniu i samowychowaniu    60
  2.2.1. Idea podmiotowości    60
  2.2.2. Podmiotowy charakter stosunku wychowawczego    62
  2.2.3. Kategorie „podmiot” i „przedmiot” w piśmiennictwie pedagogicznym    67
  i samowychowaniu    70
  2.2.5. Typologia wychowania w kontekście podmiotowości (zarys)    75
  Rozdział    3
  Próba rekonstrukcji    81
  3.1.1. Ogólna charakterystyka koncepcji „więcej być”    81
  3.1.2. Struktura samowychowania w ujęciu Jana Pawła II    85
  3.1.3. Znaczenie i aktualność samowychowania    94
  3.2. O pracy studenta nad sobą    95
  i samowychowania    95
  3.2.2. W kierunku integracji procesów samokształcenia i samowychowania    97
  3.2.3. Struktura pracy nad sobą (zarys)    99
  3.2.4. Studiowanie a praca nad sobą    101
  Rozdział    4
  4.1. Ideały i cele wychowania wobec wartości transcendentnych    105
  4.1.1. Człowiek w świecie wartości    105
  4.1.2. Wartości a cele życia    107
  4.1.3. Wartości a cele wychowania i samowychowania    109
  4.1.4. Ideał wychowania a wartości i cele    111
  4.2. Idea pracy nad sobą w poglądach młodzieży    114
  4.2.1. Idee pedagogiczne    114
  4.2.2. Świadomość idei pracy nad sobą    117
  4.3. Literatura i media w perspektywie pedagogicznej    120
  4.3.1. Literatura i media wobec zagrożeń    120
  4.3.2. Relacja: literatura – medium – człowiek    123
  4.3.3. Literatura i media objęte stosunkiem wychowawczym    125
  Rozdział    5
  5.1. Literacki wzór monologu kreatywnego    129
  5.1.1. Monolog wewnętrzny    129
  5.1.2. Warunki monologu kreatywnego    131
  5.1.3. Efekty monologu kreatywnego    137
  5.2. Podmiotowy charakter dialogu wychowawczego    138
  5.2.1. O potrzebie dialogu    138
  5.2.2. Rodzaje i odmiany dialogu    140
  5.2.3. Zarys wybranych typów dialogu wychowawczego    142
  5.2.4. Podmiotowy dialog wychowawczy    144
  5.2.5. Spotkanie i dialog    146
  5.3. Cisza i milczenie – implikacje pedagogiczne    147
  5.3.1. Natura ciszy    147
  5.3.2. Odmiany i funkcje milczenia    150
  Rozdział    6
  6.1. Dobrowolność zachowań wolnoczasowych    153
  6.1.1. Dobrowolność uczestnictwa    153
  6.1.2. Dobrowolność uczestnictwa w grupie    155
  6.1.3. Dobrowolność uczestnictwa a samowychowanie    158
  6.2. Ekspresja w wychowaniu i samowychowaniu    162
  6.2.1. Ekspresja w wychowaniu    162
  6.2.2. Ekspresja w samowychowaniu    166
  6.2.3. Wychowawca wyzwalający ekspresję    169
  Rozdział    7
  7.1. Autokreacja w sferze aktywności fizycznej    173
  7.1.1. Wychowanie fizyczne jako dziedzina teorii wychowania    173
  7.1.2. Praca nad sobą w aktywności fizycznej    177
  7.1.3. O kulturze fizycznej człowieka    179
  7.2. W poszukiwaniu ideału osobowości wolontariusza    183
  7.2.1. Działalność związana z wolontariatem, wolontariat, wolontariusz    183
  7.2.2. Osobowość wolontariusza    187
  7.2.3. Ideał a charakter człowieka    191
  Rozdział    8
  8.1. Nauczyciel w roli wychowawcy klasy    195
  8.1.1. Zagrożona wychowawcza funkcja szkoły    195
  8.1.2. Rola wychowawcy klasy i jej model    197
  8.1.3. Model jako wizja normatywna    202
  jego kompetencji pedagogicznych    204
  8.2.1. Znaczenie samopoznania    204
  8.2.2. Samopoznanie i samowiedza    206
  8.2.3. Pojęcie i model kompetencji pedagogicznych    212
  8.2.4. Kompetencje dydaktyczne, wychowawcze i opiekuńcze    215
  Rozdział    9
  9.1. Państwo jako podmiot wychowania patriotycznego    221
  9.1.1. Zdrowe państwo – podmiot wychowania    221
  9.1.2. Państwo a naród    223
  9.1.3. Wychowanie patriotyczne    225
  9.1.4. Stosunek państwa do innych podmiotów wychowania    228
  9.2. Patriotyzm – wymiar osobowej tożsamości    232
  9.2.1. Patriotyzm jako wartość kultury narodowej    232
  9.2.2. Tożsamość osobowa a patriotyzm    235
  9.2.3. Walor patriotyzmu w ideale wychowania    237
  Rozdział    10
  10.1. Kultura akademicka w perspektywie pedagogicznej    241
  10.1.1. Normatywy charakter kultury akademickiej    241
  10.1.2. Związki kultury z wychowaniem i pedagogiką    243
  10.1.3. Ku pedagogice szkoły wyższej    245
  10.2. Prawda i profesjonalizm w kulturze akademickiej    249
  10.2.1. Prawda w przestrzeni wyższej edukacji    249
  10.2.2. Relacja: prawda – profesjonalizm – perfekcjonizm    252
  10.3. Wiedza i mądrość w edukacji akademickiej    254
  10.3.1. Wiedza – atrybut szkoły wyższej    254
  10.3.2. Mądrość jako wartość kultury akademickiej    257
  Bibliografia    261
  Spis rysunków i tabel    273
RozwińZwiń
W celu zapewnienia wysokiej jakości świadczonych przez nas usług, nasz portal internetowy wykorzystuje informacje przechowywane w przeglądarce internetowej w formie tzw. „cookies”. Poruszając się po naszej stronie internetowej wyrażasz zgodę na wykorzystywanie przez nas „cookies”. Informacje o przechowywaniu „cookies”, warunkach ich przechowywania i uzyskiwania dostępu do nich znajdują się w Regulaminie.

Nie pokazuj więcej tego powiadomienia