Współczesna myśl pedagogiczna Znaczenia, klasyfikacje, badania

-35%

Współczesna myśl pedagogiczna Znaczenia, klasyfikacje, badania

Znaczenia, klasyfikacje, badania

1 opinia

Format:

epub, pdf, ibuk

DODAJ DO ABONAMENTU

WYBIERZ RODZAJ DOSTĘPU

18,20  28,00

Format: epub, pdf

 

Dostęp online przez myIBUK

WYBIERZ DŁUGOŚĆ DOSTĘPU

Cena początkowa: 28,00 zł (-35%)

Najniższa cena z 30 dni: 17,92 zł  


18,20

w tym VAT

TA KSIĄŻKA JEST W ABONAMENCIE

Już od 24,90 zł miesięcznie za 5 ebooków!

WYBIERZ SWÓJ ABONAMENT

Publikacja powstała jako dopełnienie wcześniejszych studiów Autora nad współczesnymi teoriami i nurtami wychowania. Książka nie ma charakteru badań historycznych, gdyż zakres analizowanego rozwoju myśli pedagogicznej ma niedługą historię, a pod pewnymi względami wykracza nawet poza rozwój nauk pedagogicznych, choć te czerpią z nich swoje inspiracje.


Książka jest owocem prowadzonych przez wiele lat badań i dyskusji w środowiskach akademickich w naszym kraju. Kolejne jej fragmenty są wynikiem spotkań i wygłaszanych w czasie konferencji referatów, które miały miejsce na wielu uczelniach wyższych w Polsce. Niektóre były częściowo publikowane w rozproszonych materiałach konferencyjnych czy tomach jubileuszowych. Książka nawiązuje także do zapoczątkowanego w 1989 r. cyklu seminariów i studiów kulturowych, jakie prowadzili profesorowie UMK w Toruniu – Zbigniew Kwieciński i Lech Witkowski pod nazwą „Nieobecne dyskursy”. Dzięki nim odtwarzane były nieistniejące i zniszczone w okresie PRL dyskursy pedagogiczne, w tym szeroko rozumiana pedagogika humanistyczna.


Publikacja składa się z pięciu rozdziałów. W pierwszym skoncentrowano się na terminologii wykorzystywanych w badaniach współczesnej myśli pedagogicznej. Drugi rozdział rozwija temat myśli pedagogicznej w ponowoczesnym świecie (metafora pedagogiki jako hipermarketu i labiryntu myśli). W trzecim rozdziale przedstawiono klasyfikacje, typologie i mapy myśli pedagogicznej. Kolejny rozdział zawiera studia porównawcze myśli pedagogicznej. W ostatnim rozdziale rozwinięto problematykę egzemplifikacji badań nad recepcją i krytyką prądów pedagogicznych.


Jest to podręcznik, który powinien być wykorzystywany w kształceniu studentów pedagogiki i pedagogiki specjalnej, a także w doskonaleniu kadr nauczycielskich oraz akademickich. Książka powinna stać się dobrą zachętą dla innych badaczy do dalszych analiz porównawczych współczesnej myśli pedagogicznej.


Rok wydania2011
Liczba stron344
KategoriaEdukacja
WydawcaOficyna Wydawnicza IMPULS
ISBN-13978-83-7850-236-4
Numer wydania2
Język publikacjipolski
Informacja o sprzedawcyePWN sp. z o.o.

Ciekawe propozycje

Spis treści

  Wstęp
  
  
  
  Rozdział I
  
  Terminologia w badaniach współczesnej myśli pedagogicznej
  
  
  
  Paradygmat
  
  Szkoła naukowa – pedagogiczna
  
  Podejście retoryczne i socjologiczne w pedagogice
  
  Kierunek naukowy – pedagogiczny
  
  Ruch, prąd naukowy – pedagogiczny
  
  Doktryna naukowa – pedagogiczna
  
  Podejście teoretyczne – pedagogiczne
  
  Dyskurs pedagogiczny
  
  Ideologie polityczne – pedagogiczne
  
  Moda umysłowa – pedagogiczna
  
  Myśl pedagogiczna
  
  
  
  Rozdział II
  
  Myśl pedagogiczna w ponowoczesnym świecie – między fundamentalizmem
  
  a pluralizmem
  
  
  
  Metafora pedagogiki jako hipermarketu i labiryntu myśli
  
  
  
  Rozdział III
  
  Klasyfikacje, typologie, mapy myśli pedagogicznej
  
  
  
  Klasyfikacje polskich pedagogów
  
  Klasyfikacje kierunków myśli pedagogicznej w innych krajach
  
  
  
  Rozdział IV
  
  Studia porównawcze myśli pedagogicznej
  
  
  
  Badania historyczne myśli pedagogicznej
  
  Badania ahistoryczne, problemowe
  
  Kryteria porównywalności kierunków myśli pedagogicznej
  
  Analiza dyskursów
  
  Badania hermeneutyczne
  
  Kartografia kierunków pedagogicznych
  
  Fenomenografia
  
  Badania biograficzne – biografistyka pedagogiczna
  
  Podejście antagonistyczne
  
  Recepcja potoczna
  
  Warunki prowadzenia badań porównawczych myśli pedagogicznej
  
  
  
  Rozdział V
  
  Egzemplifikacje badań nad recepcją i krytyką prądów pedagogicznych
  
  
  
  Komparatystyka z wnętrza filozofii i kultury
  
  Wspólnota badań porównawczych w naukach
  
  o wychowaniu Polski i Niemiec po II wojnie światowej
  
  Założenia kierunków współczesnej psychologii
  
  w badaniach pedeutologicznych
  
  Analiza dyskursu pedagogicznego i jej znaczenie w badaniach
  
  pedagogicznych
  
  Filozoficzna rekonstrukcja myśli klasyków pedagogiki
  
  Rekonstrukcja metodą historyczną ewolucji edukacji estetycznej
  
  Analiza słabo obecnego w polskiej praktyce edukacyjnej
  
  prądu pedagogicznego
  
  Dekonstruowanie mitów pedagogicznych
  
  Przykład badań nad recepcją antypedagogiki w Polsce
  
  
  
  Zamiast zakończenia
  
  
  
  Bibliografia
RozwińZwiń