Polak w świecie finansów

O psychologicznych uwarunkowaniach zachowań ekonomicznych Polaków.

1 ocena

Format:

epub, mobi, ibuk

DODAJ DO ABONAMENTU

WYBIERZ RODZAJ DOSTĘPU

44,80  64,00

Format: epub, mobi

 

Dostęp online przez myIBUK

WYBIERZ DŁUGOŚĆ DOSTĘPU

Cena początkowa: 64,00 zł (-30%)

Najniższa cena z 30 dni: 44,80 zł  


44,80

w tym VAT

TA KSIĄŻKA JEST W ABONAMENCIE

Już od 24,90 zł miesięcznie za 5 ebooków!

WYBIERZ SWÓJ ABONAMENT

„W rozmowach z ekonomistami często można usłyszeć, że wyjaśnienia różnic w zachowaniach konsumpcyjnych ludzi należy szukać w ich sytuacji materialnej: kto ma więcej pieniędzy, ten więcej wydaje, kupuje droższe produkty, ma więcej oszczędności. Ta z pozoru prosta relacja jest prawdziwa, gdy patrzymy na nią z perspektywy makro i obserwowanych zależności statystycznych. Jednak gdy przyjrzymy się zagadnieniu z perspektywy indywidualnej – pojedynczych ludzi, okazuje się, że spośród dwóch osób dysponujących podobnymi dochodami i znajdujących się w podobnej sytuacji życiowej jedna wydaje pieniądze bez problemu i bardzo swobodnie, drugiej natomiast wydanie każdej złotówki sprawia ogromny ból. Zachowania finansowe zależą zatem nie tylko od poziomu posiadanych finansów, ale również od wielu czynników o charakterze społecznym i psychologicznym, np. od ogólnego podejścia do życia, poziomu optymizmu, poczucia kontroli nad własnym losem, stosunku do pieniędzy, stylu zarządzania pieniędzmi, czy też stosunku do instytucji finansowych”.
Ze Wstępu


Celem książki jest bliższe przyjrzenie się pozafinansowym, a przede wszystkim psychologicznym i społecznym, czynnikom wyjaśniającym zachowania ekonomiczne i determinującym określony stosunek człowieka do finansów i instytucji finansowych. Autorka podejmuje również próbę odpowiedzi na wiele pytań dotyczących ogólnych zachowań finansowych ludzi, a także specyficznych zachowań Polaków, które mogą nurtować zarówno laika, jak i specjalistę od finansów i zagadnień ekonomicznych.
Publikacja zawiera analizę przeprowadzonych w 2009 r. badań nad stanem wiedzy Polaków na temat kwestii finansowych oraz została uzupełniona o wyniki corocznych pomiarów postaw Polaków względem oszczędzania, inwestowania i zarządzania domowym budżetem realizowanymi we współpracy z TNS Pentor na zlecenie Fundacji Kronenberga.


dr hab. Dominika Maison, prof. UW, jest autorką licznych artykułów i książek z zakresu badań konsumentów i reklamy, pracownikiem naukowym Wydziału Psychologii UW oraz przedstawicielem stowarzyszenia ESOMAR na Polskę, w latach 2003–2007 była Prezesem Polskiego Towarzystwa Badaczy Rynku i Opinii (PTBRiO).


Rok wydania2013
Liczba stron256
KategoriaFinanse i bankowość
WydawcaWydawnictwo Naukowe PWN
ISBN-13978-83-01-19377-5
Numer wydania1
Język publikacjipolski
Informacja o sprzedawcyePWN sp. z o.o.

INNE EBOOKI AUTORA

Ciekawe propozycje

Spis treści

  Przedmowa     9
  Wstęp     11
  
  1. Bogactwo – stan duszy czy portfela? O psychologicznych uwarunkowaniach satysfakcji materialnej Polaków     15
  
  1.1. Dobra sytuacja materialna – ile kto ma czy jak mu się wydaje?     15
  1.2. Przez pieniądze do szczęścia czy przez szczęście do pieniędzy?     25
  1.3. Skąd ten optymizm finansowy, czyli tajniki zadowolenia z sytuacji materialnej     35
  Podsumowanie i wnioski     40
  
  2. Wydawanie pieniędzy – przyjemność czy ból? O tym, jak i dlaczego ludzie wydają pieniądze     41
  
  2.1. Cena – obiektywna czy subiektywna wskazówka wartości produktu     42
  2.2. Kontekst sytuacyjny – nie każde 100 zł jest warte tyle samo     44
  2.3. Pułapka „dobrego interesu”     46
  2.4. Księgowanie umysłowe – szufladki w głowie konsumenta     47
  2.5. Księgowanie emocjonalne – znaczenie pochodzenia pieniędzy     49
  2.6. Rozrzutnik czy sknera – różnice indywidualne w strategiach wydawania pieniędzy    52
  Kontroler cen (Value seeker)     55
  Rozrzutnik (Big spender)     56
  Rozsądny niewydawacz (Non-spender)     56
  Poszukiwacz doświadczeń (Experiencer)     57
  2.7. Style zarządzania pieniędzmi wśród Polaków     61
  Podsumowanie i wnioski     67
  
  3. Bank czy skarpeta. O tym, dlaczego nie wszyscy Polacy mają konta bankowe     69
  
  3.1. Konto w banku – pierwszy stopień ubankowienia     70
  3.2. Dlaczego cały czas nie wszyscy Polacy mają konta bankowe?     73
  Po pierwsze – brak potrzeby     76
  Po drugie – niskie dochody     79
  Po trzecie – brak zaufania do instytucji finansowych     82
  Po czwarte – kult gotówki     85
  3.3. Konto to nie wszystko – korzystanie z innych produktów bankowych, czyli wyższy stopień ubankowienia     88
  Po pierwsze – kontrola finansów     92
  Po drugie – lęk przed nowymi technologiami     94
  Po trzecie – brak wiedzy     96
  Podsumowanie i wnioski     97
  
  4. Wróbel w garści czy gołąb na dachu. O oszczędzaniu i inwestowaniu Polaków     101
  
  4.1. Różne podejścia do motywów oszczędzania     102
  Hipoteza cyklu życia     102
  Behawioralna hipoteza cyklu życia     104
  Typologia oszczędzania według George’a Katony     105
  4.2. Samokontrola – warunek skutecznego oszczędzania     106
  4.3. Strategie oszczędzania     108
  4.4. Oszczędzanie a pożyczanie pieniędzy     112
  4.5. Motywy i cele oszczędzania. Na co i dlaczego ludzie oszczędzają?     114
  4.6. Inwestowanie – wyższy stopień oszczędzania     117
  4.7. Dlaczego nie wszyscy inwestują?     122
  4.8. Postawy wobec oszczędzania i inwestowania a zachowania finansowe w tym obszarze     123
  Podsumowanie i wnioski     128
  
  5. Moje życie w cudzych rękach. O tym dlaczego nie wszyscy Polacy się ubezpieczają i myślą o emeryturze     129
  
  5.1. Perspektywa czasowa – czyli dlaczego nie wszyscy myślą o przyszłości     129
  5.2. Dlaczego ludzie się (nie) ubezpieczają – myślał indyk o niedzieli, a w sobotę łeb ucięli     132
  5.3. Skłonność Polaków do ubezpieczania się     135
  5.4. Emerytura – dłuższe życie, większy problem     141
  5.5. Podejście Polaków do emerytury     143
  Postrzeganie sytuacji materialnej na przyszłej emeryturze     144
  Działania finansowe na rzecz przyszłej emerytury     145
  Praca na przyszłej emeryturze     151
  Odpowiedzialność za emeryturę Polaków     156
  Podsumowanie i wnioski     161
  
  6. Dla siebie czy dla innych. O tym, jak Polacy rozumieją system podatkowy     163
  
  6.1. Co to są podatki i dlaczego trzeba je płacić?     163
  6.2. Jaki system podatkowy: liniowy czy progresywny?     166
  6.3. Akceptacja wysokości podatków a oczekiwanie świadczeń ze strony państwa     176
  6.4. Oczekiwanie świadczeń ze strony państwa     178
  Podsumowanie i wnioski     179
  
  7. Przez wiedzę do pieniędzy. O wiedzy ekonomicznej Polaków i jej znaczeniu dla codziennego życia     183
  
  7.1. Po co człowiekowi wiedza ekonomiczna?     183
  7.2. Wiedza ekonomiczna Polaków     187
  7.3. Zainteresowanie wiedzą ekonomiczną i przekonania na temat wiedzy ekonomicznej     191
  7.4. Wiedza ekonomiczna a zachowania finansowe     199
  Podsumowanie i wnioski     199
  
  8. Od spełnionej elity do wycofanych malkontentów. Segmentacja ekonomiczna Polaków     203
  
  8.1. Charakterystyka wyodrębnionych segmentów     204
  Segment 1 – spełniona elita     205
  Segment 2 – pasywni urzędnicy     208
  Segment 3 – sfrustrowani materialiści     209
  Segment 4 – wkraczający w życie     212
  Segment 5 – nieubankowieni sceptycy     215
  Segment 6 – wycofani malkontenci     217
  8.2. Relacja zadowolenia z życia z sytuacją materialną w poszczególnych segmentach    222
  8.3. Korzystanie z banków i usług finansowych w wyodrębnionych segmentach     227
  8.4. Myślenie o przyszłości – ubezpieczanie się i planowanie emerytury w poszczególnych segmentach     232
  8.5. Preferencje podatkowe w poszczególnych segmentach     238
  8.6. Wiedza ekonomiczna w różnych segmentach Polaków     243
  Podsumowanie i wnioski     250
  
  Bibliografia     251
RozwińZwiń